Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Visst fast återigen. Medborgargarden finns knappt. Och i den mån de finns så handlar det om folk som promenerar runt i villaområdet på kvällarna. Det kan leda till segregation i den meningen att brottslingar inte finner det lönt att åka och hälsa på, utan inbrottskulturen stannar i redan berikade områden, men inte inbördeskrig.
Att en moskee brinner kan kanske vara möjligt då det räcker med en eller två gärningsmän. Att det skulle finnas grupper som är beredda att göra sådant lite mer organiserat tror jag inte alls på. Visst att det kan finnas flera som tänker så; men steget till att prata om det med kompisar först, och sedan i lite större skala för att organisera grupper i flera städer för att slå till samordnat? Det finns inte i Sverige.
Det är bara Mona Sahlin som drömmer om en stark våldsbejakande nazistisk rörelse att kämpa emot....
Händer det något i Sverige så kommer det att vara polis eller militär som står för våldet.
Jag vet inte riktigt vart du bor men jag tror inte du är riktigt medveten om hur trötta folk faktiskt är i Skåne och ännu mindre, vilken utveckling det har skett de senaste åren. Att SoO överhuvudtaget har promenerat fritt i centrala Malmö är en ganska big deal.
Pratar jag om inbördeskrig? Självfallet inte, pratar jag om en radikalisering? Ja.
Lägg därtill ett scenario som i Frankrike där en vardaglig rädsla för terrorattentat hade varit påtaglig, där en växande islamofobi i princip gror i alla och du har ett annat läge. Här i byn har vi (bokstavligt talat) redan dragit ut folk vi inte vill ha här. Skulle detta kunna gå ännu längre? Ja, självfallet.
För den delen, moskébränder och organiserade attacker mot muslimer har redan skett här nere så det är inget nytt. Att man inte läst stora rubriker om attacker på t.ex Calais är ganska otroligt tycker jag. Att ingen, överhuvudtaget valt att gå ut och gå mayhem på muslimer i Frankrike.
Att eventuella stordåd i Dresden för något år sedan, när Pegida var ute stup i kvarten inte skulle innebära upplopp mot arabiska affärer, organisationer osv ger jag inte mycket för, faktiskt.