2016-07-27, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Håller med i mångt och mycket, troligtvis någon slags gungning i gruppen då en drog sig ur i sista stund. Någon slags "normal" moral från någon iallafall. En bra ledare fördelar ansvar till sina medarbetare, etc. Psykopat sociopater, är bara ute efter maktpositioner. Så någon i hjärngänget tappade en del av sin "makt", men oftast finns det ju som sagt redan, en officiell ledare och en inofficiell ledare, och uppenbarligen han som avvek, var ju inte någon ledare. Så de två "ledarna" var ju tvugna att slutföra det de planerat i något slags symbios.. om en av ledarna hade avvikit, hade det inträffat, då hade gruppen splittrats helt och hållet. Det är min teori i allafall.
Men är det inte skillnad på en grupp som brukar åstadkomma något och har en målsättning jämfört med ett gäng som hänger ihop mer informellt? Där blir väl ledarskap mer växlande utifrån situation, tänker jag. Skulle vara intressant att veta hur arbetet runt dådet sett ut och hur man fått gänget med sig. Svårt att begripa att det gått alls!
Citera
2016-07-28, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sorensoren
Madde ägde inte bilen den är nu såld av ägaren bilen var inte körbar fanns ingen startmotor i den och finns fortfarande ingen
Märkligt-om vi nu diskuterar raggarbilen, hon hade kontaktat Ali för att han skulle fixa startkabeln.
Menar du att hon inte alls ansvarade eller ägde bilen, men ändå tog ansvaret att ordna den fixad och körduglig. Det är ägarens ansvar att fixa sin bil, eller lade ägaren det ansvaret på M ?
Här är någonting som inte stämmer.
(Whak har uppgifter på att bilen nu i dagarna varit i bruk ?)

Men den ägaren som du känner har alltså tagit hand om bilen nu, har han fixat den, för det är han som är ägaren ?
Varför blandade han/ ägaren in Madde ? I så fall, hon ansträngde sig att fråga runt, vem som kunde hjälpa henne, hon kontaktade Ali, som uppfattade att det var Maddes och delvis gängets bil.
Så vad hade ägaren för deal med Madde och gänget? - är det inte konstigt alltihopa detta om denna bil. Madde skulle betala för att få den fixad åt denne ägare, och hon skulle betala reparationen ?
Ursäkta att jag undrar men det här med bilen blev riktigt märkligt.
Citera
2016-07-28, 02:31
Medlem
Raggarbilen var skriven på hennes ex-man sist jag hörde nått. Men det fick jag reda på efter mordet så jag vet inte hur det var innan. Kan åka och kolla om den står kvar på samma ställe den stod på innan imorgon annars kanske den är såld.
Citera
2016-07-28, 09:56
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stocious
Raggarbilen var skriven på hennes ex-man sist jag hörde nått. Men det fick jag reda på efter mordet så jag vet inte hur det var innan. Kan åka och kolla om den står kvar på samma ställe den stod på innan imorgon annars kanske den är såld.

När Madde levde så stod den "alltid" parkerad på bullermyren typ utanför port (6-8) på Bondegatan.
Om det är samma bil som jag såg så är den nu amatörmässigt lackad svart/grön.
Citera
2016-07-28, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whak
När Madde levde så stod den "alltid" parkerad på bullermyren typ utanför port (6-8) på Bondegatan.
Efter mordet har den stått utanför hennes lägenhet ett bra tag. Tänkte kolla om den är kvar där annars kanske det var den du såg
Citera
2016-07-28, 19:10
Medlem
är det någon som vet vem som släpptes från häktet idag?
Citera
2016-07-28, 21:04
Medlem
Mielkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sorensoren
är det någon som vet vem som släpptes från häktet idag?

Virker som J*akim H*ssling og D*n M*lmberg fortsatt blir i varetekt (Häktade) og at Er*ca Ax*lsson blir sluppet fri (M*rie J*smo er jo allerede sluppet fri):

Fra dagens DT

"Två män begärs omhäktade fram till 12 augusti, misstänkta för mordet i Långshyttan.
[...]
– Förut har tre stycken varit misstänkta för underlåtenhet att avslöja mord men för två av dem vill jag ändra brottsrubriceringen till medhjälp till mord.
I och med att Johan Knies vill att brottsrubriceringen ändras för två av de misstänkta kommer det att ske en ny omhäktningsförhandling imorgon. Tingsrätten kommer då att besluta om de anser att brottsrubriceringen borde vara medhjälp till mord istället för underlåtenhet att avslöja mord. Isåfall kommer även de två att begäras omhäktade.
– Den tredje är fortfarande misstänkt för underlåtenhet att avslöja mord men jag har inte begärt förlängd häktningstid för denne, säger Johan Knies."
Citera
2016-07-29, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Bilen är kvar utanför hennes lägenhet iaf och är ännu skriven på ex-maken
Citera
2016-07-29, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilperon
Men är det inte skillnad på en grupp som brukar åstadkomma något och har en målsättning jämfört med ett gäng som hänger ihop mer informellt? Där blir väl ledarskap mer växlande utifrån situation, tänker jag. Skulle vara intressant att veta hur arbetet runt dådet sett ut och hur man fått gänget med sig. Svårt att begripa att det gått alls!

I det här fallet hade ju hjärngänget ett gemensamt mål, att döda Madde.
Planering krävs, och det gjorde de ju tillsammans tydligen.
Även andra blev ju inblandade också.
Så nog hade de ett gemensamt mål, om än helt sjukt, och en gemensam planering.
Så när en person påstår att han dragit sig ur, och avvek att fullfölja planeringen, hamnade hjärngänget säkert i lite gung.
Men det var ingen av ledarna som drog sig ur, därför fortsatte de att fullfölja sina planeringar.
Hade någon av den formella ledaren (den som ser ut att vara ledare utåt) eller den informella ledaren (den som egentligen styr gruppen) dragit sig ur, då hade antagligen inte dådet fullföljts denna dag, förrän alla var med igen.
Eftersom det var planerat, så är det ju det som sammanhållt hjärngänget i detta...
Citera
2016-07-29, 11:38
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stocious
Bilen är kvar utanför hennes lägenhet iaf och är ännu skriven på ex-maken

Okey, tack för update.
Citera
2016-07-29, 14:08
Medlem
Citat:
Nu uppger åklagare Johan Knies att det börjar klarna var Madeleine mördades någonstans.
– I utredningen jobbar vi med att ringa in var vi tror mordplatsen ska ha skett. Vi har en teori i dagsläget där vi tror var mordplatsen ska ha skett. Jag vill inte kommentera var det är någonstans, var det är eller inte är.

Polisen tror även att alla de sex som skall ha varit med vid själva mordet fanns på platsen samtidigt innan det skedde.

Källa
Citera
2016-07-29, 15:05
Medlem
http://www.dt.se/dalarna/tva-begars-omhaktade-for-langshyttemordet-en-slapps

Detta skrevs igår, torsdagen den 28.
Alltså har brottsrubriceringar ändrats på två av dem som suttit häktade för underlåtenhet att avslöja brott.
Nu är brottsrubriceringen medhjälp till mord.
Detta påvisar ju bara, att hjärngänget var mycket målmedvetna att mörda Madde.
Jag kan inte, orkar inte ens tänka mig vad Madde gick igenom sina sista timmar livet,
försöker slå ifrån, endast för att orka leva själv.
När fup kommer, vet jag inte ens om jag vill veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in