Citat:
Ursprungligen postat av
moshes
Tror du har rätt, exakt i allt du plitat ner. Tidigare i tråden var jag bombis på B.H som den doda aggressiva motorn, men känner inga av dessa personer, så la ner spekulation om gruppen, men du har fullkomligt rätt, den mest störda och aggressive tar kommandot på nåt sjukt sätt, det är så bland de stora ledarna också, enkel psykologi.Tänk så det kränks i alla grupperingar där vi alla ingår, och här var det så. Tänker att Madde aldrig insåg det sjuka spelet som pågick i detta gäng. Tac för ditt bidrag. Kommer inte att skriva mera här, för jag är illa berörd av - Madde mordet.
Det har varit viktigt att jag skriver Maddes namn, som om hon fortfarande är en person, att respektera. Tror hon var en mycket bra männska.
Förstår om du blir illa berörd. Mordet är avskyvärt.
Det mesta du skriver på det här forumet är korrekt. Du har en god moral och du har huvudet på skaft. Vore mycket synd om du slutade skriva.
Med det sagt så måste jag nämna lite om gruppdynamik. Det är inte alltid som den mest störde och aggressive tar kommandot. I den här gruppen så har vi antagligen en blandning av samhällets bottenskrap. I en normalt fungerande grupp så brukar en moralisk gräns sättas av några av de som har mest inflytande i gruppen. I en "normal grupp" t.ex. ett normalt kriminellt gäng, en arbetsgrupp, avdelning eller kompani så bildas ett starkt set av etiska regler som fastställs av gruppen och ledaren (eller organisationen/företaget/nationen).
Vi kan redan nu från det lilla vi vet konstatera att åtminstone en person avvikit från gruppen, han sa nej.
Ledaren var antagligen inte så stark, alternativt att gruppen inte hade hunnit växa ihop riktigt. Planeringen måste ha varit dålig eftersom de totalt fuckade upp det mesta. Gruppen var instabil och antagligen blev den ännu mer instabil när en medlem bestämde sig för att allt var fel och stack. Detta lämnade gruppen i en splittring, ledaren hade redan förlorat greppet och gruppen hade förlorat sina regler. Sen blev det panik, därav totalt kaos när de ska försöka ta ut pengar, muta människor utanför gruppen... Etc.
Skulle tro att det förekom maktkamp inom gruppen, i planeringsstadiet samt i genomförandet av det hemska mordet.
Hjärngänget... hjärngänget kallar vi dem. Det säger allt. Ingen teori inom gruppdynamik kan förklara deras beteende. Så ni kan klassa detta som svammel och önska att ignore-funktionen fortfarande fanns.
OT: Sen när det gäller välfungerande storföretagsledare så har de ofta bra moral och företagen har en god uppsättning av etiska regler. Sen finns det ju alltid psykopater och sociopater, men de når sällan VD-positioner inom stora företag i Sverige.