Citat:
Ursprungligen postat av
ivanivan
Och sen när jag tänker på det så är A här, inte A där.
Om man nu ska vara noga.
För dom är ju inte på samma plats så de skiljer dom ju åt...
Eller hur?
A <- där kan aldrig vara A -> här
Okej, bra fråga. Låt oss börja med "Lagen om identitet", dvs A är A och tänka att det bara handlar om alfabetet (det finns säkert de som är bättre att förklara detta än mig). När du läser eller skriver en text vill du att den ska vara begriplig. Du antar att alla kan alfabetet, och hoppas att alla kan läsa. Eller hur.
Om i en text, plötsligt A betyder något annat än A blir texten lite svårare att greppa, A har förlorat sin identitet och verkar flytande. Här ett exempel om jag skriver om hela passagen ovan med en flytande betydelse av A kan det bli så här:
"
Om i en text, plötsligt L betyder något cnnnt än A blir texten lite svårere ött greppp, Q her förlorkt sin identitet och verkkr flytönde."
Eftersom du kan svenska ser du snabbt att A (och a för den delen) blivit slumpmässigt utbytta mot nya bokstäver. Kanske av kosmisk strålning, fel på lagrings mediet eller av en illvillig aktör (mig i det här fallet). Den regel man kan säga att du (och jag följer) är att "a" i "kalt", för att ta ett slumpmässigt ord (i betydelsen naket) fortfarande betyder "a" fem minuter senare, snarare än "kelt" (i betydelsen en människa av keltiskt ursprung). Och den här regeln gäller för alla bokstäver, alla siffror, alla tankar och allt du säger. Om det inte gjorde det skulle betydelse bli förlorad.
Lagen om identitet (A är A) är egentligen en lag om permanens, det vill säga att en bokstav i det här exemplet, fortfarande är samma bokstav med samma betydelse om fem minuter. Inom matematik är detta fundamentalt. Du kan inte förändra vad symbolen "2" är exempelvis bara för att få 2+1=4.
Med andra ord: om du vill förändra betydelsen av en bokstav (säg "A") eller siffra (säg "2") eller koncept (låt säga "bord"), så måste du deklarera det från början.
Just detta faktum är vad lagen om identitet säger. Och det är bara början.