Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
Jag menar inte att svenskar är unikt dumma i huvudet, utan att det system vår bedrövligt starka stat upprättar med ett hjärngrepp är (i det närmaste) unikt. Amortering ned till 0 på 30 år fungerar i andra länder. I Sverige blev det ramaskri och "herregud"-rubriker och en bostadsmarknad som fick taket rätt i ansiktet när det skulle amorteras ned till 50% med en blygsam 1% i taget. Lägg därtill att Sverige har ett av världens högsta skattetryck år efter år, men ändå lyckas hålla väldigt mild beskattning på kapital - även lånat sådant. Hela systemet är statligt styrt för att folk ska kunna svämma över i krediter - arbetarna ska svämma över i krediter, så de inte kan slita sig loss från ekorrhjulet.
Men detsamma har ju hänt i USA. Skattetryck är dessutom så trubbigt att mäta med, ge mig 99,9% skatt om jag bara lever utmärkt på 0,1%. Allt utgår från USA. De är faktiskt som oss i ett hänseende, statistikvansinnet. i US så ingår ju stora delar av sjukvården inte i skattepengen. De har ju sin militär som slösinstrument.
Dessutom så anser ju jag att ekorrhjulet som du talar om på på många sätt inte funkar. Det är en del i bristen på tillväxt. (Det finns ju ingen tillväxt eftersom BNP siffrorna är kokta. Man kan välja hur man ser saker och en normal bra TV har alltid kostat 5000, idag så är ju inte en TV en TV heller, den är så mkt mer, men tillskillnad från andra vill jag inte göra sifffror av det. Mobiltelefonen gör massor av apparater onödiga, om du är kall och naken och ser pengar som pengar ger det ju faktiskt ingen tillväxt. Hursomhelst, sen 1980 har ju inkomstskillnaderna ökat. Man har exempelvis inte höjt bostadstillägget på många år för fattiga pensionärer trots att hyrorna traskat upp en 25%.
Numer känner jag folk som ligger nära eller har dra åt helvete pengar, de kan åtminstånde byta flagg enkelt och leva i ett annat land eller som är fast/fattiga. Man kan ju inte äta sig mer än mätt och idag så är folk alltså mätta nog eller har för lite, pengarna rullar åt de som redan är är svullna om magen. Invandringspolitiken har dessutom gjort det moraliskt omöjligt med helikopterpengar riktade mot de fattigare, den högbeskattade svensken som har det bra kommer att lacka ur fett när inte dagis, skola, vård, eller iaf de själva får pengarna, det kommer lycksökare tillgodo. i japan kan man nog köra helikopterpengar, kanske i USA, pga landets makt, men överallt annars i väst så rycker det fett i högerarmen om så skulle ske.
Citat:
Lägg därtill övrig reglering du redan har nämnt vad gäller bostadsmarknaden. Hela Sveriges ekonomi är ett statligt hokus-pokus. Ingen annan befolkning hade hanterat det bättre heller, konvergenserna är toppstyrda.
Jag är inte så säker på det. Bristerna i välfärden som förvärrats i 20-25 år verkar inte pressen hugga på. Det är naturligtvis mycket tack vare att Sveriges fattiga och arbetslösa, de som behöver öka konsumtionen, är invandrare. Japan har ju haft en annan inställning, minns att de talat om 2010-talets demografiska problem länge. Nu börjar man fatta att vi inte lever i en tid när händer främst fattade spadar och tegelstenar.
Citat:
Det är dock inte ett system som kan överleva på sikt utan att krascha. Ömtåliga system kraschar och när ett ömtåligt system hålls över ytan (se tex negativ styrränta) kraschar de även hårt, oavsett om man vill komma till slutsatsen med intuition eller ren matematik. Så min poäng är att det finns en realistisk möjlighet att systemet genomgår en kraftig revidering när den kraschen inträffar, i syfte att minska självklara obalanser i framtiden. För när det händer kommer alla tycka att det är självklart i efterhand, och Alpha kommer ha en tydlig lista med punkter på vad som egentligen hände här.
Jag håller med dig. Jag intresserade mig lite för TA baserat på Elliots vågteori och läste en del av Prechter som hyllades som en god uttolkare. Jag är tveksam till hela teorin, inte i efterhand men dess förmåga att se var, när och hur före är mer sällsynt. Det är självklart att något händer men vad? Jag tror ju inte på att "den tredje statsmakten" kommer att göra sitt jobb.
Vem får problemformuleringspriviliegiet?
Citat:
En sådan revidering skulle innebära helt nya förutsättningar. Så, far fetched, men det går utan tvekan att måla upp ett framtidsscenario där nästa bostadsrally inte når upp i samma nivåer som detta.
Ja, fast jag räknar nu med att vi kommer att återgå till lort-Sverige och tror faktsikt vi kommer att se en krigföring som ligger nånstans emellan Afganistan/Syrin/Libyen-stuket och massor av terrordåd, de sker ju väldigt ofta numer. Demokratin visar sina sämsta sidor. Eller Demokrauren rättare sagt.