2016-07-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ok inga bundna lån då

Nya avtal med bindningstid under ett år är i praktiken de löpande 3 månades lånen. SCB buntar dock ihop dem. Då har vi en sänkning på nya avtal varje månad. Alltså har du helt fel här.

2016
Jan " 1.61
Feb 1.58
Mar 1.60
Apr 1.59
Maj 1.58

Eller de som inkluderar de befintliga avtalen

2016
Jan " 1.58
Feb 1.58
Mar 1.57
Apr 1.57
Maj 1.58

En sänkning mellan feb och mars gör dig åter till en lögnare. Jag anser dock att förändringarna är så små att påstå att räntan legat still kan accepteras som sanning.

Du sitter och letar siffror från nån lokal liten skitbank, om du kollar 100 banker så har 99 höjt och du väljer att lägga upp en som har behållt samma ränta under perioden, skäms du inte, är det verkligen så viktigt att vinna en diskussion?
2016-07-06, 11:37
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vill bankerna avskaffa ränteavdraget?
Massor med bankfolk har senaste åren publicerat en massa debattartiklar i hopp om sänkt ränteavdrag.
Det finns en teori angående anledningen här.
https://virtualfinanceblog.wordpress.com/2016/04/12/ranteavdraget/
2016-07-06, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Det bästa argumentet jag har hört mot en bubbla är att svenskars preferenser har förändrats och att bostaden är en mer prioriterad utgift än tidigare, varför jämförelser mot disponibel inkomst och allmän inflation inte stämmer lika bra längre.

Ja visst är dom söta där dom försöker rättfärdiga uppgångar med andra fundamenta än att pengar är gratis och att alla är övertygade om att man blir rik bara man köper sin bostad.

Sedan när några år gått efterhandskonstruerar dom någon slags känsla av att "jag har varit smart" när dom i själva verket chansade med hela sin framtid som insats och hade tur.

2016-07-06, 11:41
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Du sitter och letar siffror från nån lokal liten skitbank, om du kollar 100 banker så har 99 höjt och du väljer att lägga upp en som har behållt samma ränta under perioden, skäms du inte, är det verkligen så viktigt att vinna en diskussion?
Åter igen har du fel.
Om du bemödat dig med att kolla källan jag angav så skulle du set att siffrorna är en heltäckande sammanställning gjord av statistiska centralbyrån.
2016-07-06, 11:41
Medlem
Citat:
Massor med bankfolk har senaste åren publicerat en massa debattartiklar i hopp om sänkt ränteavdrag.
Det finns en teori angående anledningen här.
https://virtualfinanceblog.wordpress.com/2016/04/12/ranteavdraget/
Länken säger bara självklarheter som alla redan vet men förklarar inte varför bankerna skulle vilja avskaffa ränteavdraget, låter märkligt att de skulle vilja detta, är väl första gången Jonas Sjöstedt och bankerna vill samma sak
2016-07-06, 11:44
Medlem
Citat:
Åter igen har du fel.
Om du bemödat dig med att kolla källan jag angav så skulle du set att siffrorna är en heltäckande sammanställning gjord av statistiska centralbyrån.
Du glömde länken?
2016-07-06, 11:49
Medlem
Citat:
Du glömde länken?
Hittade din länk nu

KPI beräkning? Kan du inte lägga upp en länk som visar hur mycket ränta vi har betalat i år månad för månad utan att blanda in massa annat tjafs?
2016-07-06, 11:53
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Länken säger bara självklarheter som alla redan vet men förklarar inte varför bankerna skulle vilja avskaffa ränteavdraget, låter märkligt att de skulle vilja detta, är väl första gången Jonas Sjöstedt och bankerna vill samma sak
Jaså inte? Du behöver läsa mer än rubriken.

"En sak som verkar konstig är varför bankerna lobbar för något som är så system farligt för deras egen stabilitet. Anledningen stavas ”amorteringskrav”. Röster har höjts för att begränsa skuldsättningen. Vilket bankerna egentligen absolut inte vill eftersom deras affärsidé bygger på evigt ökad skuldsättning. Då är frågan vilken metod man uppfyller målsättningen med att ”någon annan betalar”. Då är avskaffat ränteavdrag det bästa. eftersom hela notan hamnar hos låntagaren, inte långivaren får man svälja något lägre utlåning eftersom amorteringskravet innebär en större smäll mot bankens intäkter.

En annan sak som gör avskaffat ränteavdrag till attraktivt för en bank hittar man i privatekonomin hos bankens huvudägare och ledande individer. Alla dessa är förmögna ligger i gruppen vinnare på ett avskaffande."

De som röstar på V bor väldigt ofta i hyresrätter så deras väljare drabbas inte av höjningen. Vi fick även med sig näringslivet på sin linje i veckan så det händer ibalnd.
http://www.di.se/artiklar/2016/7/4/carola-lemne-vansterpartiet-har-helt-ratt/

Jag observerar bara att bankfolk lobbar för det. Vilket gör mig spontant skeptisk till att det är en bra ide.
2016-07-06, 11:55
Medlem
Citat:
Jaså inte? Du behöver läsa mer än rubriken.

"En sak som verkar konstig är varför bankerna lobbar för något som är så system farligt för deras egen stabilitet. Anledningen stavas ”amorteringskrav”. Röster har höjts för att begränsa skuldsättningen. Vilket bankerna egentligen absolut inte vill eftersom deras affärsidé bygger på evigt ökad skuldsättning. Då är frågan vilken metod man uppfyller målsättningen med att ”någon annan betalar”. Då är avskaffat ränteavdrag det bästa. eftersom hela notan hamnar hos låntagaren, inte långivaren får man svälja något lägre utlåning eftersom amorteringskravet innebär en större smäll mot bankens intäkter.

En annan sak som gör avskaffat ränteavdrag till attraktivt för en bank hittar man i privatekonomin hos bankens huvudägare och ledande individer. Alla dessa är förmögna ligger i gruppen vinnare på ett avskaffande."

De som röstar på V bor väldigt ofta i hyresrätter så deras väljare drabbas inte av höjningen. Vi fick även med sig näringslivet på sin linje i veckan så det händer ibalnd.
http://www.di.se/artiklar/2016/7/4/carola-lemne-vansterpartiet-har-helt-ratt/

Jag observerar bara att bankfolk lobbar för det. Vilket gör mig spontant skeptisk till att det är en bra ide.
Fast nu är det ju inte bara V som vill slopa ränteavdraget , är ju L, V, C och MP som vill slopa numera.
2016-07-06, 11:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Hittade din länk nu

KPI beräkning? Kan du inte lägga upp en länk som visar hur mycket ränta vi har betalat i år månad för månad utan att blanda in massa annat tjafs?
Du har excel bladet från SCB. Totalen står så det är bara att räkna totalen mot snittet.
2016-07-06, 12:00
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Ja visst är dom söta där dom försöker rättfärdiga uppgångar med andra fundamenta än att pengar är gratis och att alla är övertygade om att man blir rik bara man köper sin bostad.

Sedan när några år gått efterhandskonstruerar dom någon slags känsla av att "jag har varit smart" när dom i själva verket chansade med hela sin framtid som insats och hade tur.

Nja, jag menade det inte ironiskt. Jag har svårt att argumentera emot idén att preferenser har förändrats. Asylinvandringen innebär att det inte går att bo var som helst och att många anser att den omedelbara vinsten att minska risken för beblandning gör att den monetära risken är värd att ta. Risken för kommunalskattehöjningar är också mindre i white flight-kommuner, där det endast finns risk för försämrad kommunal service.
2016-07-06, 12:04
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Fast nu är det ju inte bara V som vill slopa ränteavdraget , är ju L, V, C och MP som vill slopa numera.
Alla har sina skäl. Jag tror dock inte det blir någon förändring så länge inte M eller S ändrar sig. Så troligen inte denna mandatperiod. Jag ser heller inga fundament för att de skulle ändra sig till nästa val heller. Längre än fram så kan jag bara göra grundlösa gissningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in