2016-07-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Notiser är kortfattade, ja, oavsett varifrån de kommer. Så det behöver egentligen inte sägas. Men på vilket sätt och i vilket universum är TT över huvud taget informativt gällande mångkulturen?

Söker du informativa nyheter om mångkulturen som specifikt tar upp brottslighet och inte allting annat som också har med mångkultur att göra så är du ju ute efter vinklad rapportering till att börja med. Det finns gott om diverse nätblaskor som fyller det syftet.

Vill man bara läsa specifika nyheter om specifika saker bör man undvika dagspressen.

Jag ser fortfarande inte problemet med att en tidning belyser fler vinklar. De flesta är intelligenta nog att hålla fler än en infallsvinkel i huvudet åt gången.
Citera
2016-07-27, 22:49
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Vad är det du inte begriper? Du talar om förvrängning men så är det ju inte. Artikeln "väger upp" svenskens oro. De skriver om utlänningars oro. Vad finns det för skäl, när mångkulturen hemsöker en svensk bygd, att tala om utlänningars oro? Det ligger nära till hands att skälet är det didaktiska, journalistens favoritgren. Svårare än så är det inte.
Hade man bara talat om utlänningarnas oro så hade jag tyckt det var tokigt. Nu var 2/3 av artikeln om de svenska kamparnas oro och 1/3 om en ensamstående invandrarkvinnas oro. Jag ser inte varför det senare skall utelämnas.

Egentligen ska vi inte diskutera detta i denna tråd då det snarare hör till avdelningen Medier och journalistik, jag ville bara påpeka att du och en till här återgav på ett oärligt sätt vad som stod i tidningen och fick det att låta som att man bara skrev om utlänningens oro.
Citera
2016-07-27, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Söker du informativa nyheter om mångkulturen som specifikt tar upp brottslighet och inte allting annat som också har med mångkultur att göra så är du ju ute efter vinklad rapportering till att börja med. Det finns gott om diverse nätblaskor som fyller det syftet.
Efterfrågar man "vinklad rapportering" när man efterfrågar facit på mångkulturen? Svar: nej. Om du tror att det är "vinklad rapportering" så har du fått det hela om om bakfoten. Rejält. Det vackra i mångkulturen, "allting annat som också har med mångkultur att göra", är däremot något som fortfarande väntar en trovärdig formulering. Även om det finns de som försöker, ofta genom tystnad. Apropå "vinklad rapportering". Eller, som det heter på journalistsvenska, "relevans".

Citat:
Vill man bara läsa specifika nyheter om specifika saker bör man undvika dagspressen.

Jag ser fortfarande inte problemet med att en tidning belyser fler vinklar. De flesta är intelligenta nog att hålla fler än en infallsvinkel i huvudet åt gången.
Prima facie finns det inga problem med "olika vinklar". Det var heller inte det jag tog upp. Det är därmed en annan fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hade man bara talat om utlänningarnas oro så hade jag tyckt det var tokigt. Nu var 2/3 av artikeln om de svenska kamparnas oro och 1/3 om en ensamstående invandrarkvinnas oro. Jag ser inte varför det senare skall utelämnas.
Frågan var inte varför det skulle utelämnas utan varför det var intressant att ta med.

Citat:
Egentligen ska vi inte diskutera detta i denna tråd då det snarare hör till avdelningen Medier och journalistik, jag ville bara påpeka att du och en till här återgav på ett oärligt sätt vad som stod i tidningen och fick det att låta som att man bara skrev om utlänningens oro.
Nonsens. Rena dumheter från din sida, från ditt första inlägg tills nu. Du driver din alldeles egna tes om att jag var "oärlig" när jag citerade och konkretiserade det användaren nämnde. "Förvrängning" nämnde du också. Utan att kunna precisera vad som är oärligt eller förvanskat. Det är märkligt. Kriteriet du tycks ha satt upp i samband med den aktuella artikeln är man skall nämna att "svenskars oro uttrycktes". Det är snudd på vansinnigt för det har inte alls med poängen att skaffa. Åtminstone är det ett tecken på ett slags efterblivenhet.
Citera
2016-07-28, 09:43
Medlem
Citat:
Efterfrågar man "vinklad rapportering" när man efterfrågar facit på mångkulturen? Svar: nej. Om du tror att det är "vinklad rapportering" så har du fått det hela om om bakfoten. Rejält.

Ja du efterfårgar något annat men det verkar du själv inte begripa. Nyheten om en våldtäkt togs inte upp för att det var nyanlända som utförde den utan för att det begåtts ett grovt brott. GMs identitet var troligen inte ens känd när brottet kom till medias kännedom.

Det du själv skriver är att du förväntar dig ett "facit på mångkulturen" och således är du inte ute efter en nyhetsartikel alls utan snarare ett reportage om mångkultur där brottet ingår som grädde på moset.

Det är inget fel på sådana reportage men det är å andra sidan inte en giltig anledning att börja klaga på en nyhetsartikel på grund av att den inte är just ett vinklat reportage, snarare tvärtom.
Citera
2016-07-28, 11:12
Medlem
spoilers avatar
Undrar hur många veckor som utgör "inledningsskedet"?

"Finns det något signalement på de tre männen?

– Ett signalement har vi. I inledningsskedet kan vi av olika orsaker inte gå ut med det. Det skulle begränsa utredningen och ställa till mer än vad det gör nytta.

Varför går ni inte ut med det?

– Vi gör alltid en värdering, vi förstår att vi får kritik från allmänheten som gärna vill hjälpa till. De som är utredningsansvariga har bedömt att det inte har bäring just nu. Det är alltid en avvägning och detta är en metod att arbeta efter, säger Ewa-Gun Westford."

http://24kalmar.se/2016/07/28/polisen-darfor-gar-vi-inte-ut-med-signalement/
Citera
2016-07-28, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Ja du efterfårgar något annat men det verkar du själv inte begripa.
Vafalls?

Citat:
Nyheten om en våldtäkt togs inte upp för att det var nyanlända som utförde den utan för att det begåtts ett grovt brott. GMs identitet var troligen inte ens känd när brottet kom till medias kännedom.
Nu pratar du om det specifika fallet. Det är något annat än ett generellt önskemål kring mediarapportering om ett politikområde. Det förstår du väl?

Citat:
Det du själv skriver är att du förväntar dig ett "facit på mångkulturen" och således är du inte ute efter en nyhetsartikel alls utan snarare ett reportage om mångkultur där brottet ingår som grädde på moset.
Det var en egendomlig tolkning.

Citat:
Det är inget fel på sådana reportage men det är å andra sidan inte en giltig anledning att börja klaga på en nyhetsartikel på grund av att den inte är just ett vinklat reportage, snarare tvärtom.
Den "giltiga anledningen" är inget som du bestämmer. Också det måste du förstå? Eller kanske inte.
Citera
2016-07-28, 11:30
Medlem
BoISarens avatar
Rubrik justerad. Syftningsfel

//Mod
Citera
2016-07-28, 21:34
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler

– Ett signalement har vi. I inledningsskedet kan vi av olika orsaker inte gå ut med det. Det skulle begränsa utredningen och ställa till mer än vad det gör nytta.

– Vi gör alltid en värdering, vi förstår att vi får kritik från allmänheten som gärna vill hjälpa till. De som är utredningsansvariga har bedömt att det inte har bäring just nu. Det är alltid en avvägning och detta är en metod att arbeta efter, säger Ewa-Gun Westford."

Från att man har signalement men vägrar släppa det till att om 10-30 dagar lägga ner utredningen
pga spaningsuppslag saknas är standardförfarande om man vill överleva som förudersökningsledare
och åklagare.
Ingen förundersöknigsledare i Sverige överlever om man släpper BO's singnalement
om det skulle vara signifikant för invandrare eller mörkhyad.
Man håller tyst - avvaktar - lägger ner.
Allt enligt protokollet.

( dom få gånger det händer och går emot systemet är personen +55 -60 år och har myckt lite
karriär att förlora - gäller både polis och åklagare )
Citera
2016-07-29, 00:04
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler

Ett litet exempel från verkligheten med anledning av ditt inlägg. Skrev precis detta i en annan tråd men det passar här också.

Minns Ni kvinnan på cykel i Borgholm som utsattes för ett våldtäktsförsök för ca två veckor sedan. Polisen gick ut med ETT signalement, de pratade skånska. Idag rapporterar TT följande:

– Man har inget att arbeta vidare med. Man har gjort de åtgärder man behövt, men inget spaningsresultat alls trots både yttre och inre spaning. Så det är nerlagt, säger Ewa-Gun Westford, presskommunikatör på Polisen region syd till TT.

"Man har gjort de åtgärder man behöver" I helvete säger jag, om polisen direkt gått ut med ett vettigt signalement hade jag köpt det resonemanget, nu är det patetiskt och för jävla illa.
Citera
2016-07-29, 00:45
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Oro på flyktingförläggningen i Kolboda efter gruppvåldtäkten:
http://www.barometern.se/kalmar/valdtakten-vacker-oro-bland-campinggasterna-i-kolboda/

Plusartikel tyvärr så vad som står mer vet jag inte.
Det är nog en s.k. mjuk betalvägg.

Citat:
Under torsdagskvällen våldtogs en 50-årig kvinna när hon var ute och plockade svamp i skogen i Kolboda.
Även att en kvinna som sett tre män med en bil som skapat "obehag" hos henne, på platsen tidigare. Asylboendet på orten verkar vara familjebonde.
Citera
2016-07-29, 10:11
Medlem
HRTs avatar
Skrämmande, att detta är vad Svenskarna fått betala i pris för att öppna våra hjärtan och plånböcker. Ännu sitter Regeringen tyst naivt stirrande ofokuserat. Lagar och regler är skrivna för kriminella och busar inte för offren som utsätts. När ska offer prioriteras, hur många hundra kvinnor har våldtagits av MENA folk sen flyktingströmmarna 10 år bakåt, hur många har inte mördats?
Vi har problem med våra egna kräk, de är vi skyldiga att ta hand om även om jag vill göra processen kort även med dem.
Trycket kokar nu bland Svenskar jag pratat med och när man läser inlägg, undrar när vi fått nog när det (klickar) i skallen och man ger igen?
Man blir förbannad och vill gråta på samma gång..
Citera
2016-07-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad är det för djävla svammel? Bara för att du är så monumentalt okunnig, korkad och fantasilös så du inte kan tänka dig möjligheten att hon hade avslutat plockandet och var på väg hem vid 21-tiden så yrar du ihop att allt är lögn. Du är fan patetisk! Det står mellan kl 21 och 22 och kl 21 är det tillräckligt ljust för att plocka svamp.

Vad fan är det för fel på din hjärna? Vad för något om svampar är det du tänker på som skulle stämma och göra att hennes historia inte är sann? Det finns svamp i skogen nu ja så det finns absolut INGENTING som är märkligt i hennes redogörelse. Fattar du det? INGENTING!

Sedan är det ett märkligt påstående du kommer med att invandrare sällan begår våldtäkter.
Oj jag visste inte att det var mongon som är totalt inkapabla till att förstå ett enkelt resonemang här. Jag skulle så klart ha skrivit fler ån två gånger att det är min gissning och spekulation. Det är folk som du som är problemet med Sverige, naiva blåögda stackare som köper allt folk säger. Läs om vänster-dåren jag länkade till ovan istället och inse att det är högst vanligt att folk ljuger om sådana här händelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in