2016-07-27, 22:53
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
http://lmgtfy.com/?q=bostadsbubbla+2005
Jag hittade en stackars Bengt Turner. Till hans försvar sa han att priserna hölls uppe av "låg" ränta.

Men det håller inte för era påståenden om att folk alltid snackat bostadsbubbla. Inte ens cornucopia var ute och gnällde på den tiden.
2016-07-27, 22:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag hittade en stackars Bengt Turner. Till hans försvar sa han att priserna hölls uppe av "låg" ränta.

Men det håller inte för era påståenden om att folk alltid snackat bostadsbubbla. Inte ens cornucopia var ute och gnällde på den tiden.

Jag hittade många fler med den enkla sökningen men du använder som vanligt ditt filter som tar bort det mesta som inte stämmer med din verklighetsuppfattning. Har du scroll på din dator?
2016-07-27, 23:00
Medlem
2002 trodde man också på en krasch och man väntar fortfarande !
2016-07-27, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vart och när flyttar du?
Jag flyttar inte men jag frågar mig varför många här med möjlighet att dra inte drar.
2016-07-27, 23:40
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Jag hittade många fler med den enkla sökningen men du använder som vanligt ditt filter som tar bort det mesta som inte stämmer med din verklighetsuppfattning. Har du scroll på din dator?
Väldigt många fler - inte från 2005. IT-geniet Svenne fortsätter briljera, nu med sin förståelse för hur Google fungerar. Länka gärna flera analyser.
2016-07-27, 23:41
Medlem
Citat:
Fast nu är det ju inte bara V som vill slopa ränteavdraget , är ju L, V, C och MP som vill slopa numera.
Att man ens tänker tanken är lustigt. Kapitalinkomst/kapitalförlust-logik. Men staten ser väl framåt, nu blir det inte så stora pengar, men om räntan går upp så förlorar staten enorma mängder skatt.
Och vi vet alla att skatten är grejen med staten. Fast ofta verkar det som att skatten numer ska gå till politikers ideologiska frågor. Vad gäller ideologi är jag pragmatisk.
2016-07-27, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godjayhova
Kan någon på ett enkelt sätt förklara för mig varför vi inte kan ha så här låga räntor för alltid? Har själv läst bland annat nationalekonomi för en herrans massa år sedan och inte i en enda textbok stod det någonting om negativ ränta, märkligt att vi nu haft det i flera länder utan att världen har gått under.
Klart vi kan om parametrarna säger det, egentligen funkar det inte. Precis som jag verkligen undrar hur ECB kan köra QE då det inte finns en enda stat att tänka på.
2016-07-27, 23:53
Medlem
Citat:
Reinfeldt har inte importerat nån.
Nej, han jobbade på att andra skulle göra det.
Citat:
Han förutspådde att det skulle komma en stor ström flyktingar (öppna hjärtan tal),
Ja, men varför i hela friden fick vi inte en luciauppgörelse redan 2006? Det går bara utför.
Reinfeldts minister fick ju fan för att han talade om volymer långt före totalkrisen. Anti-SD politiken var viktigast för politikerna. De tänker ideologiskt och machiavelliskt.

Citat:
han förutspådde oxå att pensionspengarna skulle ta slut och för att få samma pension som nu så måste man jobba längre, sossarna gapade och skrek men nu säger de samma sak.
Ja, men det gör det inte mer sant. Men Sossarna, de som ändå kunde politik någorlunda, är övertaget av idealister och ideologer. Åtgärdar man inte problem med en liten läcka så kommer det ju att bli fuktskador och huset får rivas.
Citat:
Reinfeldt verkar ha en spåkula, allt han säger sker ett halvår efter, är kanske därför storföretagen står i kö för att få anlita honom.
Å, men tänk då på Hitler. "Ge mig fyra år" sa han. Och efter fyra år var det en enorm succé. Reinfeldt fixade helt enkelt så hans och hans väljares sjuka tankar blev sanna.
2016-07-27, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ser inget om pizzabagare och städare i den.

(Kommer inte städare ofta från EU-länder? Dvs en konsekvens av EU-inträdet. Är det din uppfattning att Reinfeldt bestämde att Sverige skulle gå med i EU?
Fö så handlar detta just om att Ericsson och andra företag ska kunna rekrytera in kompetent folk från världen utanför EU. Pizzabagare är väl snarare asylinvandrare som jobbar så för att ha något jobb öht. Kan du visa någon som arbetskraftsrekryterat en pizzabagare eller städare utanför EU)?
Jag känner nog personligen 20st, och jag umgås inte med många, som rekryterats till dylika jobb utanför EU. Sen har jag sett och läst om ett otal andra. Städ idag sköts ofta av Thailändare.
Jag har ju haft hemsjukvård, därav att jag känner 20st. 15 var väl direktrekryterade.
2016-07-28, 00:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du får gärna länka någon analys eller dylikt angående bostadsbubbla år 2005, dvs någon som faktiskt trodde att vi hade en. Det är helt sjukt svårt att hitta något före 2008 och väldigt ovanligt före 2010.

Citat:

Citat:

Citat:
Väldigt många fler - inte från 2005. IT-geniet Svenne fortsätter briljera, nu med sin förståelse för hur Google fungerar. Länka gärna flera analyser.

Hehe, tror inte du ska prata om att briljera när du gör bort dig hela tiden, inte ens en enkel google-sökning klarar du. Lär de inte ut sånt i särskolan? Din vana trogen förvränger du alltid det andra sagt också, jag skrev inte "Väldigt många fler" utan "många fler" och det stämmer trots denna enkla sökning som enbart listar träffar som är från år 2005 och inte tidigare.

http://www.barometern.se/ledare/sankt-ranta-okar-risken-for-ny-bostadsbubbla/
https://www.aktieguiden.com/742126/bostadsbubbla
http://knyt.se/blog/2005/11/08/ingen-bostadsbubbla-enligt-nuder/
http://www.gp.se/nyheter/sverige/olika-bud-om-bostadsbubbla-hotar-hush%C3%A5llen-1.1218344
http://www.aftonbladet.se/bostadinredning/article10592066.ab
http://www.di.se/artiklar/2005/10/11/det-ar-klart-vi-har-en-bostadsbubbla/
http://morningstar.ekuriren.se/Articles/Market.aspx?title=borskrasch-nar-bostadsbubblan-spricker
http://www.fritanke.se/nationalekonomi-en-vetenskap-med-forhinder/
http://www.tbg.nu/news_show/66617/45
http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=22668&sida=3
http://fotolasse.se/index.php/samhalle/sjukt-tankt-av-ledarskribent.htm

Att man så enkelt får fram så många träffar trots att det är för 11 år sedan visar att det var vanligt att prata om en bostadsbubbla redan då. Det är också kul att läsa argumentationen som är slående lik argumentationen som fortfarande förs fram nu 11 år senare.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-07-28 kl. 00:34.
2016-07-28, 00:31
Medlem
Citat:
Jag menar inte att svenskar är unikt dumma i huvudet, utan att det system vår bedrövligt starka stat upprättar med ett hjärngrepp är (i det närmaste) unikt. Amortering ned till 0 på 30 år fungerar i andra länder. I Sverige blev det ramaskri och "herregud"-rubriker och en bostadsmarknad som fick taket rätt i ansiktet när det skulle amorteras ned till 50% med en blygsam 1% i taget. Lägg därtill att Sverige har ett av världens högsta skattetryck år efter år, men ändå lyckas hålla väldigt mild beskattning på kapital - även lånat sådant. Hela systemet är statligt styrt för att folk ska kunna svämma över i krediter - arbetarna ska svämma över i krediter, så de inte kan slita sig loss från ekorrhjulet.

Men detsamma har ju hänt i USA. Skattetryck är dessutom så trubbigt att mäta med, ge mig 99,9% skatt om jag bara lever utmärkt på 0,1%. Allt utgår från USA. De är faktiskt som oss i ett hänseende, statistikvansinnet. i US så ingår ju stora delar av sjukvården inte i skattepengen. De har ju sin militär som slösinstrument.

Dessutom så anser ju jag att ekorrhjulet som du talar om på på många sätt inte funkar. Det är en del i bristen på tillväxt. (Det finns ju ingen tillväxt eftersom BNP siffrorna är kokta. Man kan välja hur man ser saker och en normal bra TV har alltid kostat 5000, idag så är ju inte en TV en TV heller, den är så mkt mer, men tillskillnad från andra vill jag inte göra sifffror av det. Mobiltelefonen gör massor av apparater onödiga, om du är kall och naken och ser pengar som pengar ger det ju faktiskt ingen tillväxt. Hursomhelst, sen 1980 har ju inkomstskillnaderna ökat. Man har exempelvis inte höjt bostadstillägget på många år för fattiga pensionärer trots att hyrorna traskat upp en 25%.
Numer känner jag folk som ligger nära eller har dra åt helvete pengar, de kan åtminstånde byta flagg enkelt och leva i ett annat land eller som är fast/fattiga. Man kan ju inte äta sig mer än mätt och idag så är folk alltså mätta nog eller har för lite, pengarna rullar åt de som redan är är svullna om magen. Invandringspolitiken har dessutom gjort det moraliskt omöjligt med helikopterpengar riktade mot de fattigare, den högbeskattade svensken som har det bra kommer att lacka ur fett när inte dagis, skola, vård, eller iaf de själva får pengarna, det kommer lycksökare tillgodo. i japan kan man nog köra helikopterpengar, kanske i USA, pga landets makt, men överallt annars i väst så rycker det fett i högerarmen om så skulle ske.
Citat:
Lägg därtill övrig reglering du redan har nämnt vad gäller bostadsmarknaden. Hela Sveriges ekonomi är ett statligt hokus-pokus. Ingen annan befolkning hade hanterat det bättre heller, konvergenserna är toppstyrda.
Jag är inte så säker på det. Bristerna i välfärden som förvärrats i 20-25 år verkar inte pressen hugga på. Det är naturligtvis mycket tack vare att Sveriges fattiga och arbetslösa, de som behöver öka konsumtionen, är invandrare. Japan har ju haft en annan inställning, minns att de talat om 2010-talets demografiska problem länge. Nu börjar man fatta att vi inte lever i en tid när händer främst fattade spadar och tegelstenar.
Citat:
Det är dock inte ett system som kan överleva på sikt utan att krascha. Ömtåliga system kraschar och när ett ömtåligt system hålls över ytan (se tex negativ styrränta) kraschar de även hårt, oavsett om man vill komma till slutsatsen med intuition eller ren matematik. Så min poäng är att det finns en realistisk möjlighet att systemet genomgår en kraftig revidering när den kraschen inträffar, i syfte att minska självklara obalanser i framtiden. För när det händer kommer alla tycka att det är självklart i efterhand, och Alpha kommer ha en tydlig lista med punkter på vad som egentligen hände här.
Jag håller med dig. Jag intresserade mig lite för TA baserat på Elliots vågteori och läste en del av Prechter som hyllades som en god uttolkare. Jag är tveksam till hela teorin, inte i efterhand men dess förmåga att se var, när och hur före är mer sällsynt. Det är självklart att något händer men vad? Jag tror ju inte på att "den tredje statsmakten" kommer att göra sitt jobb.
Vem får problemformuleringspriviliegiet?
Citat:
En sådan revidering skulle innebära helt nya förutsättningar. Så, far fetched, men det går utan tvekan att måla upp ett framtidsscenario där nästa bostadsrally inte når upp i samma nivåer som detta.
Ja, fast jag räknar nu med att vi kommer att återgå till lort-Sverige och tror faktsikt vi kommer att se en krigföring som ligger nånstans emellan Afganistan/Syrin/Libyen-stuket och massor av terrordåd, de sker ju väldigt ofta numer. Demokratin visar sina sämsta sidor. Eller Demokrauren rättare sagt.
2016-07-28, 00:37
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Hehe, tror inte du ska prata om att briljera när du gör bort dig hela tiden, inte ens en enkel google-sökning klarar du.
Tack för länkarna, medger att det förvånar att det fanns så många tokstollar. De är fortfarande en droppe i havet jämfört med idag. Angående Google-sökning så var det indexeringen du inte begrep; att söka 2005 blir fortfarande leta nålar i höstack, dvs det var ditt jobb. Kör man en let-me-google-it innebär det självklart att sökningen ska ge korrekta träffar.

Vad gäller det övriga så har vi (bland alla andra problem) nu också lärt oss att ditt beteende inte beror på att du är ett troll, det beror på att du lever i en drömvärld. Jag vet inte om vi kanske ska tycka synd om dig för dessa saker, men grejen är att när du inte ens kommer ihåg när du själv blir bortgjord och blundar för en diskussion, oavsett hur kort tid som har gått, så rycker du samtidigt sönder tråden. Så du bör faktiskt ta itu med det för allas skull.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in