Citat:
Ursprungligen postat av
SGDF
Vad får dig att skriva detta inlägg? Det är ju rätt och slätt en karbonkopia på dina tidigare, både vad gäller ordval och innehåll. Du har ingen ny fundering eller någon ny aspekt som vi kan diskutera, möjligen? Jag läser vad du skriver noga.
Jag har ett förslag: jag kan försvara Ölvebros heder ett tag, och du inte, så det blir lite roligare.
Jag börjar med att provocera. Jag tror att Ölvebro hade full koll, dvs identiteterna på många av dom här WT-männen, som det fortfarande diskuteras kring i tråden. Vad tror du?
Här har du en som inte blir provocerad, och därmed kanske det inte mycket till diskussion från min sida. Om du ursäktar att jag blandar mig i.
Ölvebro, oavsett vad som sagts och skrivits om den mannen, gick nog in med full fart in i utredningen. Han omorganiserade, började om, och på mig verkar det som om han trott på sin förmåga att lösa mordet.
Men det jag reagerade på var just det du skrev om att han sannolikt visste vad WT-männen hade för identitet. Jag får ibland känslan att folk tror att de vet lika mycket som polisen. Den långe beige mannen, exempelvis. Vad är det som indikerar att polisen inte vet vem det är? Att hans förhör inte finns på IT-demokrati? Att han inte var kallad till tingsrätten?
Naturligtvis finns det massor av fakta som inte avslöjas för oss. Jag tror att det i det här fallet, precis som i många andra, finns fakta som bara är kända för en ytterst trång krets av höga polischefer, och brottsoffren. LP i det här fallet.
Ölvebro och hans kolleger har avfärdat 130 personer som erkänt mordet. Hur kan de göra det så lätt? Enkelt: Man ber den presumtive mördaren tala om vad som hände sekunderna före och efter mordet. Gissningsvis utväxlades några ord före mordet mellan OP och GM, vilket LP har hört (och avslöjat för spaningsledaren - kanske inte ens polisen). Sådant är fruktansvärt värdefullt att hålla hemligt, ända tills ett äkta erkännande kommer fram.