2016-07-13, 12:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roga
Man såg ofta CP vid Dekorimahörnet så det är inte alls otänkbart att det är CP som IM ser i första skedet.
Vilka hävdar att han brukade stå där?
Citera
2016-07-13, 12:40
Moderator
Schlesiens avatar
9 st inlägg med metainlägg/tjafs/0.06 postade under de senaste 48 timmarna raderade.

Håll topic och Rapportera troliga regelbrott.

/ Moderator
Citera
2016-07-13, 15:25
Medlem
Gothuss avatar
Jag vill hävda att motivet till att avrätta Olof Palme var att säkerställa ett Svenskt EG-samarbete och även att vissa projekt inom Försvarsmakten såsom JAS-39 Gripen, Stridsbåt-90, kunde genomföras.
Förenta staterna(CIA) hade stora personalkostnader i Västeuropa, ett enat samarbete såsom EG gjorde att de små staterna var lättare att kontrollera, även mindre kostsamt.
Citera
2016-07-13, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Man ska vara mkt försiktig med såna här utpekanden; hur många har inte pekat ut fel man när det gäller mord? Statistiskt hörde jag att en expert sagt att det rör sig om 70 % felaktigt utpekade. Såg verkligen IM mördarens ansikte förresten? Vittnet Lars J borde ha reagerat om det var CP som sprang förbi; nej han var säker på att det var en annan man. Vittnen som talar om spänstig gång och iskallt utförande; nja det tyder på ngn annan.
Dessutom kan det mkt väl vara så att det är fråga om en förväxling; skulle det mot förmodan vara en
ensam gärningsman; kan det finnas andra som stämmer in.

Vittnen som Storhök och Koronen pekar ju dessutom ut en person som enl dom ej var Pettersson...

Nej, jag köper inte CP som skytt.
Bra att du nämner Storhök och Korhonen, två viktiga vittnen från Grand som man inte fäste så stor uppmärksamhet kring, det borde man ha gjort! Deras vittnesmål är mycket viktiga vad gäller Grandmannen anser jag. Jag köper inte heller CP som skytt däremot tror jag att CP i efterhand hade sina aningar om vem som var skytten.
Citera
2016-07-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vilka hävdar att han brukade stå där?
Jag tror det var Lillemor Östlin som skrev att CP brukade invänta SC där, jag ser ingen anledning att hon skulle ljuga om den uppgiften
Citera
2016-07-13, 18:04
Medlem
Citat:
Jag tror det var Lillemor Östlin som skrev att CP brukade invänta SC där, jag ser ingen anledning att hon skulle ljuga om den uppgiften

http://www.expressen.se/debatt/det-v...om-skot-palme/
Citera
2016-07-13, 19:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
http://www.expressen.se/debatt/det-v...om-skot-palme/
Den undre världen är bra liten. Undrar hur hon kände till Sigges och CPs vanor på Sveavägen? Men det är väl inte omöjligt att hon besökte Sigges klubb då och då och hörde ett och annat.

Ändå lite märkligt att hon var med på ett hörn både i bordellhärvan (som justitieministerns älskarinna) och i MOP som bekant med Sigge och CP.
Citera
2016-07-13, 19:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det var nog för att undvika skandal som man agerade snabbt. Väldigt få hade absolut visshet om OP's förehavande som spion. Man visste att tiden gör att fler får veta; så - agera snabbt. Man gjorde detta och minsann - det lyckdes. Det har nu gått 30 år. Ingen i SAP omhuldar längre OP. Kanoniseringen var en del i mörkläggningen. Idag verkar OP helt bortglömd.

Om Olof Palme varit en rysstillgång var det säkerligen inte pga omsorg om hans eftermäle som hans motståndare deltog i en ev mörkläggning. Ex kretsen runt Contra hade aldrig missat en chans till en sådan godbit.

Anledningen till den kollektiva beröringsskräcken med vissa trådar i MOP måste hänga samman med något som är extremt obehagligt peka mot, oavsett politisk färg eller annan gruppering.
Citera
2016-07-13, 20:11
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om Olof Palme varit en rysstillgång var det säkerligen inte pga omsorg om hans eftermäle som hans motståndare deltog i en ev mörkläggning. Ex kretsen runt Contra hade aldrig missat en chans till en sådan godbit.

Anledningen till den kollektiva beröringsskräcken med vissa trådar i MOP måste hänga samman med något som är extremt obehagligt peka mot, oavsett politisk färg eller annan gruppering.
En politisk enighet. Jag är glad över Kegös och Barrlings plötsliga utspel, igen.
Samvetet blir övermäktigt i slutet.
Alla behöver en förklaring.
Att bikta sig är en sak för de troende säger man, men det finns betydelse att även få lätta sitt hjärta även om det inte finns en tro hos Gud.
Citera
2016-07-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
...att IM alltid brukade prata om MOP och att han var säker på att det var CP som han sett...
Dock vidhöll han inte detta under ed i hovrätten.
Citera
2016-07-13, 20:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har i detalj granskat sekunderna och minuterna kring mordet de senaste åren. För att sammanfatta så anlände GM till Dekorima mycket sent, dvs 23.20.20 cirka. Då hade precis Nicola F passerat 23.19 och det unga par han mötte bör ha passerat den blivande mordplatsen cirka 23.20. Det troliga är att GM inväntade att det unga paret skulle passera innan han gick fram.

IM säger i ett tidigt förhör att han såg GM endast några sekunder innan paret Palme kom promenerande norrifrån.

Hur anlände GM till mordplatsen?

Eftersom han inte förrän cirka klockan 23.18 kunde veta - då de gick över gatan - att paret Palme skulle promenera söderut på den östra trottoaren bör han ha följt deras rörelser från den västra trottoaren och då gått framför dem. Minns att LN i gatuköket såg två mörkt klädda män gå framför paret Palme. Det säger han i tre på varandra följande förhör. En av dessa båda mörkt klädda män kan alltså ha varit GM och den andre den som stod och pratade i W/T i hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan cirka kl 23.23.

De tre springande männen på Holländargatan var, enligt Ölvebro, tre unga killar som hade hört av sig till polisen och berättat att de sprang för att de skulle hinna med ett tåg. Den tidsuppgift jag fått fram kring detta är cirka klockan 23.07 vilket är för tidigt i relation till paret Palmes agerande. Vid den tidpunkten hade de inte ens kommit ut ur biografen och inte heller börjat gå söderut.

Det finns folk som hävdar - Kanger bl a - att GM stod vid mordplatsen så tidigt som cirka klockan 23.15 men det kan inte stämma. Då hade paret Palme inte ens börjat gå söderut. Varför skulle GM stå där på vinst och förlust vid den tidpunkten då det fanns två andra mer troliga alternativ - promenad längs Drottninggatan eller t-bana från Rådmansgatan.

Som du märker tror jag inte ett ögonblick på det s k "mötesscenariot". De tre vittnen som ska stödja den teorin har helt naturligt missförstått situationen. Tre personer tillsammans på en trottoar är normalt ett sällskap som går och småpratar. Att det denna kväll istället var statsministerparet och en mördare kan givetvis ingen i hela världen gissa sig till.

Håller med dig om att Glenn Malmström bör ha sett någonting. Varför har inte hans uppgifter blivit offentliga?

När du läst Inge Morelius förhör har du missat den detalj, gänget som passerar mordplatsen, han inte ändrar mellan förhören. Först ser han GM stå vid Dekorima, sedan passerar ett glatt och berusat gäng på fem till sju personer, norrut på sveavägens östra trottoar. Därefter kommer paret Palme och GM går fram och skjuter OP.

Dett finns bara ett glatt gäng som rört sig i området vid den här tidpunkten och det är Anders Björkman med arbetskamrater som kommer festglada från krogbesök och går in i bankomaten på sveavägen 20-talet meter norr om mordplatsen.

Den trio AB gick med var Nicklas Fröling, Åsa Gustafsson och Claes Nyberg. Bankomatuttag är registrade för ÅG 2315 och CN 2316, Fröling tog uppenbart inte ut några pengar. Nu vet vi från Helena Lähdes uttag på Tunnelgatan att bankomaten kan gå minst tre minuter fel. Något liknande kan vara fallet för Björkmans följe? Jag har inte sett att de tiderna analyserats av vare sig PU eller GK.

Vad vi kan se här är att GM verkar var på plats vid Dekorima 2-2½ minst minut före MOP. Detta gör att frågorna hopar sig. Varför ser inte Björkman GM när han står och spanar söderut mot sina eftersläntrande kamrater? Hur kommer det sig Fauzzi kan missa GM trots att han enligt egen utsaga även tittat in på Sveavägen?

Om bankomat-tiderna stämmer så har AB uppehållit sig i fem minuter på sveavägen fram till dess att han kommer att gå bakom makarna palme och GM. Rent logiskt kan knappast så vara fallet. Men det kan finnas info här ang skeendet på sveavägens östra trottoar minuterna före MOP. Skulle vara mycket intressant att läsa förhören med NF,ÅG och CN. Om dom ens är hörda överhuvudtaget. Likaså skulle det vara viktigt att veta om deras uttagstider är granskade som var fallet med Lähdes.

Citera
2016-07-13, 20:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jo, Flyckt var periodvis inlagd för beroendevård. Vet dock inte om han använde amfetamin. Flyckt kan absolut inte uteslutas enligt mig. Passar bra in i Lingärdes scenario förövrigt som den tystlåtna polismannen som tog skottet när legoknekten frös. Man skall nog inte hänga upp sig på att det i F-koderna står Tell

Intresset för Tomas Flykt eskalerade när fantombilden publicerades. Den påminde starkt om TF. Vid läsningen av JO - utredningen ser man att det inte var fråga om några silkesvantar när TF hördes.
Inget framkom som motsade TFs version att han var hemma och mådde tjyvis, troligtvis pga inmundigande av diverse stimulantia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in