• 1
  • 2
2016-07-27, 13:23
Medlem
I Norge fick jag höra att man får starter kit på 40 000kr, om man blir gravid. I Finland delar de ut kläder, nappar, barnvagn och massa tillbehör i tre framåt. Har vi nåt sånt här? Jag vill ha barn, men har inte råd.
Citera
2016-07-27, 13:36
Medlem
SkepticalHippos avatar
Det finns en del startpaket man får. Man kan beställa från Libero, Pampers, Apoteket, Apoteket Kronan, Apoteket Hjärtat och fåe då lite gratisprover på någon flaska, lite blöjor, någon napp, någon leksak och så vidare.

På förlossningen får man sedan en påse med blöjor från Libero och från Pampers och mågra rabattcheckar. Sedan får man ett barnbidrag på 1050:- första månaden och framåt.

Så det är inte särskilt mycket man får hjälp med i starten då man skaffar barn. Jag gick med brakförlust. Man får ju räkna med att man kan få ett barn som föds för tidigt eller som är sjukt så att det kan bli några månader på sjukhus. Vi (båda föräldrarna) spenderade tre månader där med min son så vi fick lönebortfall och dyrare matkostnad under en rätt lång period. Så man bör ha en buffert
Citera
2016-07-27, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrilliantBaboon
I Norge fick jag höra att man får starter kit på 40 000kr, om man blir gravid. I Finland delar de ut kläder, nappar, barnvagn och massa tillbehör i tre framåt. Har vi nåt sånt här? Jag vill ha barn, men har inte råd.

Planera att skaffa barn fast man inte har råd? Nej, låt bli tills du har råd! Det är en del av ansvaret att kunna försörja sitt/sina barn.
Om du inte har råd nu och vet att du inte kommer ha råd inom den närmsta framtiden så får du börja spara varje månad så du åtminstone kan köpa begagnade grejer på exempelvis blocket PLUS se till att du KOMMER ha råd att ha barn innan du ens skaffar barn, du ska försörja ditt/dina barn i 18 år. Man har försörjningsplikt tills dess barnet fyllt 18 år. Om barnet studerar på gymnasienivå eller liknade har du försörjningsplikt tills dess barnet fyllt 21 år.
Senast redigerad av helsan 2016-07-27 kl. 13:51.
Citera
2016-07-27, 13:47
Bannlyst
Man skaffar INTE barn innan man har en stabil ekonomi helst med en buffert på minst 100k.

Tråden är förmodligen ett flamebait så låt det bara va.
Citera
2016-07-27, 13:47
Medlem
Men hur mycket kostar en barnvagn? Och blöjor och sånt, det är väl 500kr per månad? Och mat? Det räcker inte med 1050kr. Bostadstillägg. Alltså om ni tror att kvinnor kommer utnyttja det här, så är det fel. För i slutet av varje månad när pengarna kommer så måste hon mamman köpa mat och kläder, dricker hon för mycket alkohol så kan soc ta barnet ifrån henne.
Citera
2016-07-27, 13:58
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Men hur mycket kostar en barnvagn? Och blöjor och sånt, det är väl 500kr per månad? Och mat? Det räcker inte med 1050kr. Bostadstillägg. Alltså om ni tror att kvinnor kommer utnyttja det här, så är det fel. För i slutet av varje månad när pengarna kommer så måste hon mamman köpa mat och kläder, dricker hon för mycket alkohol så kan soc ta barnet ifrån henne.

Begagnad barnvagn minst 1000:-. Spjälsäng samt sänglinne/täcke/kudde/spjälskydd minst 1000:- (begagnat). Lade ut cirka 10000:- innan sonen ens var född på allt som behövdes för första tiden.

Blöjor cirka 500:-/månad. Just nu, när sonen är 1 år, så äter han för cirka 1000:-/månad (men då är vi slösaktiga och ger typ bara barnmat på burk, dyraste gröten och flera färska frukter per dag). Kläder lägger vi cirka 500-1500:-/månad i takt med att han växer ur saker och då köper jag både nytt, på rea och begagnat. Dessutom är en av oss föräldraledig och tappar lite mer än 20% av lönen.

Så vår son kostar just nu minst 2000:-/månad i omsorg och minst 8000:- i lönebortfall. 1050:- är en skitsumma i sammanhanget. Vi hade dock sparat och har bra löner så det har aldrig varit några problem.
Citera
2016-07-27, 14:33
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Begagnad barnvagn minst 1000:-. Spjälsäng samt sänglinne/täcke/kudde/spjälskydd minst 1000:- (begagnat). Lade ut cirka 10000:- innan sonen ens var född på allt som behövdes för första tiden.

Blöjor cirka 500:-/månad. Just nu, när sonen är 1 år, så äter han för cirka 1000:-/månad (men då är vi slösaktiga och ger typ bara barnmat på burk, dyraste gröten och flera färska frukter per dag). Kläder lägger vi cirka 500-1500:-/månad i takt med att han växer ur saker och då köper jag både nytt, på rea och begagnat. Dessutom är en av oss föräldraledig och tappar lite mer än 20% av lönen.

Så vår son kostar just nu minst 2000:-/månad i omsorg och minst 8000:- i lönebortfall. 1050:- är en skitsumma i sammanhanget. Vi hade dock sparat och har bra löner så det har aldrig varit några problem.

Nu tar du väl ändå i lite?

Ok för att barnvagnen säkert går på minst en tusenlapp. Men en spjälsäng och lite sängkläder för tusen spänn? Billigaste spjälsängen på IKEA kostar 699kr nypris. Går troligen att hitta komplett paket för ~500 kr.

Barnmat kostar absolut inte 1500 kr i månaden. Sen när barnet blir lite äldre kan det äta i stort sett samma som resten av familjen, fast i mindre portioner förstås.

Blöjor går det att köpa no-name brands av som kostar en bråkdel av pampers/libero osv. Kläder går att köpa på loppis/second hand, sen finns det säkert sparat en hel del bland släkt och vänner också som har barn. Samma gäller med leksaker och annat man kan tänkas behöva. Böcker finns att låna på bibliotek o.s.v.

Kontentan: Om man bara vill är jag övertygad om att man kan klara sig utan problem på barnbidraget för de löpande utgifterna vad gäller mat, kläder, blöjor.

Det som däremot kostar pengar är dagisavgifter och lönebortfall. Sen när barnet blir äldre blir det ju givetvis betydligt dyrare men i småbarnsåren kan man absolut (om man vill) klara sig på mindre.

Men, oavsett vad så håller jag med resten. En förutsättning för att skaffa barn bör nog vara att man har en stabil ekonomi, helt enkelt för att kunna ge barnet bästa möjliga förutsättningar. Det är orättvist mot alla inblandade att ta ett sånt stort beslut som att skaffa barn utan att ha allt annat i ordning.
Citera
2016-07-27, 17:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Man ammar ju första halvåret (och delvis några månader till), så maten kostar nästan inget. Mamman behöver bara äta en ostmacka och dricka ett glas juice extra per dag (förutom det hon vanligen äter alltså), för att täcka mjölkproduktionen. Vanligen har man ju lagt på sig fett under graviditeten också, som kommer ut i mjölken.
Citera
2016-07-27, 19:46
Medlem
Det är den. Med all den här hjälpen så har jag blivit invalid känns det som, min vänstra höft är helt knullad. Ni twistar en i höfterna och Gud vet vad ni gör. Jag vet att ni äter småbarn och ser dem som försäkring, det har jag inga problem med. Men när ni ska hålla på och leka läkare, asså a, jag kan inte ens lyfta tungt nu för det knakar i mina armbågar och knät.
Citera
2016-07-28, 16:27
Medlem
Beggad vagn med allt som hör till hittade vi på blocket för 400. Ett bra kap. Finns bra vagnar för under tusenlappen där. Spjälsäng hittade vi för 300 på loppis, hur bra som helst. Kläder och sånt plockade jag en del hemifrån (morsan har sparat ganska mycket av våra gamla bebis- och barnkläder) och sedan har vi fått och lånat en del utöver det vi köpt själva. Babysitter (ovärdelig den första tiden för oss) fick vi låna, annars finns det beggade för några hundralappar. Osv. Mycket hittar man för en billig peng. Ammar man inte går det en del pengar till ersättning och så har man ju blöjor att köpa.

Vi hade ingen buffert mer än att jag lyckades få till en hyfsad föräldrapenning samt att min man hade ett jobb att gå till. Inget undanstoppat och det har funkat ändå. Hade dock varit betydligt svårare om min föräldrapenning var kass. Det bra att ha extrapengar på konto, man vet ju aldrig vad som händer.
Citera
2016-07-28, 21:51
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
ang det fetade. Behöver vi verkligen en tråd i ämnet eller begriper du inte själv?
Citera
2016-07-29, 18:19
Medlem
Jag får ut 10500kr, och har en hyra på 5600kr. Får man bostadstillägg, jag har sjukpenning. Måste sluta med medicinen först innan jag sätter igång tänkte jag. Men barnbidrag och bostadsbidrag, något mer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in