Citat:
Ursprungligen postat av
SkepticalHippo
Begagnad barnvagn minst 1000:-. Spjälsäng samt sänglinne/täcke/kudde/spjälskydd minst 1000:- (begagnat). Lade ut cirka 10000:- innan sonen ens var född på allt som behövdes för första tiden.
Blöjor cirka 500:-/månad. Just nu, när sonen är 1 år, så äter han för cirka 1000:-/månad (men då är vi slösaktiga och ger typ bara barnmat på burk, dyraste gröten och flera färska frukter per dag). Kläder lägger vi cirka 500-1500:-/månad i takt med att han växer ur saker och då köper jag både nytt, på rea och begagnat. Dessutom är en av oss föräldraledig och tappar lite mer än 20% av lönen.
Så vår son kostar just nu minst 2000:-/månad i omsorg och minst 8000:- i lönebortfall. 1050:- är en skitsumma i sammanhanget. Vi hade dock sparat och har bra löner så det har aldrig varit några problem.
Nu tar du väl ändå i lite?
Ok för att barnvagnen säkert går på minst en tusenlapp. Men en spjälsäng och lite sängkläder för tusen spänn? Billigaste spjälsängen på IKEA kostar 699kr nypris. Går troligen att hitta komplett paket för ~500 kr.
Barnmat kostar absolut inte 1500 kr i månaden. Sen när barnet blir lite äldre kan det äta i stort sett samma som resten av familjen, fast i mindre portioner förstås.
Blöjor går det att köpa no-name brands av som kostar en bråkdel av pampers/libero osv. Kläder går att köpa på loppis/second hand, sen finns det säkert sparat en hel del bland släkt och vänner också som har barn. Samma gäller med leksaker och annat man kan tänkas behöva. Böcker finns att låna på bibliotek o.s.v.
Kontentan: Om man bara vill är jag övertygad om att man kan klara sig utan problem på barnbidraget för de löpande utgifterna vad gäller mat, kläder, blöjor.
Det som däremot kostar pengar är dagisavgifter och lönebortfall. Sen när barnet blir äldre blir det ju givetvis betydligt dyrare men i småbarnsåren kan man absolut (om man vill) klara sig på mindre.
Men, oavsett vad så håller jag med resten. En förutsättning för att skaffa barn bör nog vara att man har en stabil ekonomi, helt enkelt för att kunna ge barnet bästa möjliga förutsättningar. Det är orättvist mot alla inblandade att ta ett sånt stort beslut som att skaffa barn utan att ha allt annat i ordning.