Flashback bygger pepparkakshus!
2016-07-29, 18:22
Medlem
Man borde få ett kort som gäller Lindex, Kappahl och hm. Så man kan köpa barnkläder, ett annat kort för Ica och Lidl, man väljer två affärer i sin ort. Det går inte att utnyttja det eller att använda pengarna på annat sätt.
Citera
2016-07-29, 18:54
Medlem
Som USA, där har dom kuponger, det är förödmjukande, men ett kort, ingen fattar.
Citera
2016-07-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrilliantBaboon
Som USA, där har dom kuponger, det är förödmjukande, men ett kort, ingen fattar.

Är du besviken på Sverige som inte ger pengar och grejer för att man vill skaffa barn? Det är liksom ditt ansvar och du som har försörjningsplikt över ditt barn. Oavsett om du inte har råd att ha barn så har du och enbart du försörjningsplikt. Sen så är det ju faktiskt så att om du inte tänkt gå till en spermabank för att bli gravid så är ni två, du och barnets pappa, som har försörjningsplikt.
Citera
2016-07-31, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Är du besviken på Sverige som inte ger pengar och grejer för att man vill skaffa barn? Det är liksom ditt ansvar och du som har försörjningsplikt över ditt barn. Oavsett om du inte har råd att ha barn så har du och enbart du försörjningsplikt. Sen så är det ju faktiskt så att om du inte tänkt gå till en spermabank för att bli gravid så är ni två, du och barnets pappa, som har försörjningsplikt.

Aha jag trodde att Sverige ville ha barn.
Citera
2016-07-31, 16:43
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
I Norge fick jag höra att man får starter kit på 40 000kr, om man blir gravid. I Finland delar de ut kläder, nappar, barnvagn och massa tillbehör i tre framåt. Har vi nåt sånt här? Jag vill ha barn, men har inte råd.

Stämmer det där verkligen?

Det som jag hittade angående Finland var följande:

”Mamman kan välja att som moderskapsunderstöd antingen ta emot en moderskapsförpackning eller ett skattefritt engångsbelopp på 140 euro. Moderskapsförpackningen har ett högre värde än engångsbeloppet. Moderskapsförpackningen innehåller bland annat blöjor och babyvårdsprodukter.”.

1400 euro motsvarar i dagsläget cirka 1340 kr, och 95% väljer tydligen lådan framför pengarna. Men jag hittade inget om att man ska få saker i 3 års tid. Det är en enda förpackning som fås vid ett tillfälle.

När det gäller Norge är det tydligen långt ifrån alla som har rätt till det där engångsstödet. Tydligen gäller det bara var fjärde kvinna (25% alltså), och det ställs vissa krav.

Citat:
Aha jag trodde att Sverige ville ha barn.

Syftar du på högre födelsetal och ökad befolkning då, eller?

Även om man vill att svenskarna ska föda fler barn, så är det ändå önskvärt att föräldrarna kan försörja sina egna barn. Att man inte blir beroende av startpaket, regelbundna paket med blöjor och annat nödvändigt, höga bidrag och liknande.
Citera
2016-07-31, 17:14
Medlem
http://www.msn.com/en-gb/money/news/you-wont-believe-what-some-governments-give-away/ss-BBphV2X#image=14

Officials in Alcoutim, Portugal, have created the cash-for-babies scheme, paying out around euros 4,500 to families for each new born, in attempt to encourage a baby boom in a town that has lost staggering one third of its population in 20 years.

Italy is also facing a fast-declining birth rate and has offered various baby bonuses over the years. The government currently pays euros 80 a month to new parents until the child reaches the age of three, to encourage reproduction.

Singaporeans baby bonus scheme now compensates parents with $ 8000 for the first and second child, and $ 10,000 for the third and any subsequent child, subject to eligibility. The money is paid out in five installments to help cover the costs of raising a child.
Citera
2016-07-31, 18:24
Medlem
Spyrrans avatar
Du kan fortsätta dra upp hur det ser ut i utlandet, men faktum är att vi inte har något liknande här i Sverige.

Med ett litet undantag. Socialbidragstagare kan få ett visst bistånd till saker som ska gå till saker inför barnets födelse, men det handlar sällan om mer än några tusenlappar. Så man får vara beredd på att köpa saker som spjälsäng och barnvagn begagnat. Men det är ingen garanti för att man får det beviljat även om man ansöker.

I övrigt får man klara sig på barnbidrag, föräldrapenning, eventuellt underhåll eller pappans inkomster. Nu tar jag för givet att mamman är föräldraledig större delen av tiden, och därmed får föräldrapenningen. Så att pappan får bidra på annat sätt. Eventuellt bostadsbidrag. Sedan kan man som sagt utnyttja nämnda startpaket från olika platser, samt hoppas på hjälp från familj och vänner.

Men du kommer knappast få en hög summa pengar a'la 50 tusen (eller något liknande), få alla barnprodukter betalda i 3 års tid, ekonomiska bidrag för att få dig att vilja skaffa barn osv. Du kommer att ha den huvudsakliga försörjningsplikten, och kommer därmed att behöva stå för de flesta kostnaderna på egen hand.
Citera
2016-07-31, 19:56
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Begagnad barnvagn minst 1000:-. Spjälsäng samt sänglinne/täcke/kudde/spjälskydd minst 1000:- (begagnat). Lade ut cirka 10000:- innan sonen ens var född på allt som behövdes för första tiden.

Blöjor cirka 500:-/månad. Just nu, när sonen är 1 år, så äter han för cirka 1000:-/månad (men då är vi slösaktiga och ger typ bara barnmat på burk, dyraste gröten och flera färska frukter per dag). Kläder lägger vi cirka 500-1500:-/månad i takt med att han växer ur saker och då köper jag både nytt, på rea och begagnat. Dessutom är en av oss föräldraledig och tappar lite mer än 20% av lönen.

Så vår son kostar just nu minst 2000:-/månad i omsorg och minst 8000:- i lönebortfall. 1050:- är en skitsumma i sammanhanget. Vi hade dock sparat och har bra löner så det har aldrig varit några problem.
Det här är hur man inte gör.

Vid ett år kan ungen äta det ni äter till 80%. Vi ger burkmat ytterst sällan och då är det om vi exempelvis äter ostbricka eller sallad (vilket är svårt för små barn). Gröt kan du koka själv på havregryn och vatten för en bråkdel av priset för pulvergröt. Klämmisär kan du hoppa över och istället ge färsk frukt eller veva ihop pure själv. Kläder går att ärva och få från vänner om det är så. Blöjor är väl det som är svårt att komma ifrån.
Citera
2016-07-31, 22:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Det här är hur man inte gör.

Vid ett år kan ungen äta det ni äter till 80%. Vi ger burkmat ytterst sällan och då är det om vi exempelvis äter ostbricka eller sallad (vilket är svårt för små barn). Gröt kan du koka själv på havregryn och vatten för en bråkdel av priset för pulvergröt. Klämmisär kan du hoppa över och istället ge färsk frukt eller veva ihop pure själv. Kläder går att ärva och få från vänner om det är så. Blöjor är väl det som är svårt att komma ifrån.

Du kan ju använda tygblöjor. Men det förutsätter egen tvättstuga. (När jag tänker efter kanske inte all extra tvätt blir så billigt heller, om man räknar på elkostnad och tvättmedel...)
Citera
2016-08-03, 12:43
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du kan ju använda tygblöjor. Men det förutsätter egen tvättstuga. (När jag tänker efter kanske inte all extra tvätt blir så billigt heller, om man räknar på elkostnad och tvättmedel...)
Köper man tygblöjor kan man räkna med att minska kostnaden till hälften mot att använda vanliga blöjor. Men det är förutsatt att det fungerar och att man orkar med det. Själv ser jag inte vinsten efter att ha prövat.
Citera
2016-08-03, 14:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Köper man tygblöjor kan man räkna med att minska kostnaden till hälften mot att använda vanliga blöjor. Men det är förutsatt att det fungerar och att man orkar med det. Själv ser jag inte vinsten efter att ha prövat.

OK. Jag försökte ett väldigt kort tag, men var tvungen att lägga av då en zigenarkärring i vårt hus ansåg att det var hon som hade alla tvättider i hela universum...
Citera
2016-08-04, 20:00
Medlem
Att ha barn är inte så dyrt som folk vill få det till.
Min son och jag är väldigt nära varandra och lever rövare, och utslaget på att jag har honom varannan vecka så betalar jag runt 500-600kr i månaden.
Vi äter bara hemlagad mat, bakar våra egna kakor och bullar och hittar på saker i skog och natur. Är man kreativ och ser tillbaka på sin egen barndom innan alla pekskärmar så kostar det inte mycket.

Edit: Han följer också med mig varje kväll och "tränar" kampsport, vilket innebär mycket intryck för en 2åring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in