Citat:
Ursprungligen postat av
BrilliantBaboon
I Norge fick jag höra att man får starter kit på 40 000kr, om man blir gravid. I Finland delar de ut kläder, nappar, barnvagn och massa tillbehör i tre framåt. Har vi nåt sånt här? Jag vill ha barn, men har inte råd.
Stämmer det där verkligen?
Det som jag hittade angående Finland var följande:
”Mamman kan välja att som moderskapsunderstöd antingen ta emot en moderskapsförpackning eller ett skattefritt engångsbelopp på 140 euro. Moderskapsförpackningen har ett högre värde än engångsbeloppet. Moderskapsförpackningen innehåller bland annat blöjor och babyvårdsprodukter.”.
1400 euro motsvarar i dagsläget cirka 1340 kr, och 95% väljer tydligen lådan framför pengarna. Men jag hittade inget om att man ska få saker i 3 års tid. Det är en enda förpackning som fås vid ett tillfälle.
När det gäller Norge är det tydligen långt ifrån alla som har rätt till det där engångsstödet. Tydligen gäller det bara var fjärde kvinna (25% alltså), och det ställs vissa krav.
Citat:
Ursprungligen postat av
BrilliantBaboon
Aha jag trodde att Sverige ville ha barn.
Syftar du på högre födelsetal och ökad befolkning då, eller?
Även om man vill att svenskarna ska föda fler barn, så är det ändå önskvärt att föräldrarna kan försörja sina egna barn. Att man inte blir beroende av startpaket, regelbundna paket med blöjor och annat nödvändigt, höga bidrag och liknande.