Citat:
Ja, åtskilligt bra har sagts om kaptenen. Nu! har de förstått att han simulerat flygrutten och kraschat med flit.
Intressant och konstig teori som lanseras just nu.
Vill minnas att hans flygsimulator gicks igenom inom veckan efter det förlorade planet. UA. Nu låter det helt annorlunda.
Intressant och konstig teori som lanseras just nu.
Vill minnas att hans flygsimulator gicks igenom inom veckan efter det förlorade planet. UA. Nu låter det helt annorlunda.
Ja, fast jag vet inte hur det skulle se ut om FBI beslagtog alla piloters datorer och analyserade Flightsims rutter som flugits i simulatorerna ? Man skulle nog hitta mycket som är konstigt och uppseendeväckande, det är ju trots allt bara ett spel. Ser ut som att utredningspersonalen griper efter halmstrån, men det är ju mänskligt att göra så.
Piloten kan ju mycket väl ha satt igång flygningen på simulatorn, varpå han somnade i TV-soffan och simulatorflygplanet kraschade ?
En del använder ju sådana simulatorer för att öva inflygning på erkänt svåra landningsplatser mm, så värst verklighetstroget är det ju inte. Jag tror att FBI skulle behöva provköra programmet och försöka återupprepa den misstänkta simulatorflygrutten.
Rutterna som flygs i simulatorn brukar väl raderas efter hand, eller de kanske kan sparas för evigt. Jag känner faktiskt inte till det programmet utom de tidiga versionerna. Jag tycker att om piloten aktivt sökte efter lämpliga självmordsflygrutter så borde det funnits mer än bara en sådan. Sen så tror jag inte att den aktuella piloten hade all info om radartäckningen i området, det är väl bara militären och spionorganisationer som sitter inne med sådan info.
Jag skulle vilja påstå att det bara är en tillfällighet att flygplanet befann sig utanför radartäckning ifrån land, inget som piloten aktivt kunde ha planerat, eftersom denne sannolikt inte visste de exakta detaljerna om radarkapaciteten.
Många tror att radar hittar allt, men det gör den ju inte, En radarstation vid kusten kan ju bara täcka en liten bit ut, beroende på flyghöjd och Jordens krökning, om det skulle vara hårt väder med massvis av hagel så är det ju också skymd sikt även med radar.
Piloten torde bara ha kunnat knappat in kursen söderut på autopiloten och därpå somnat in så skötte sig allting självt tills soppan var slut.
Citat:
Vet ej, men jag tror av erfarenhet från de typer jag flugit att det inte går att inaktvera den. Normalt finns det två lägen, ARM och ON. ARM, då är den armerad och redo, ON= Aktiverar nödsändning.
Någon typ jag flugit hade ett resetläge, men det var återfjädrande om jag minns rätt.
Någon typ jag flugit hade ett resetläge, men det var återfjädrande om jag minns rätt.
Hammare och mejsel plus yxa, skulle det funka ?
Gissa att någon i kabinen som löper amok drar till med något tungt föremål mot något fönster, fönstret flyger ut och trycket försvinner, fast man tycker ju att det borde störtat ganska omgående då ?
Citat:
Hade man vetat/trott att ngn satt vid rodret på slutet hade man inte letat i nuvarande sökområde, det har vi också klarat ut för två år sen i denna tråd. Nuvarande bygger på att maskinens autopilot kopplade ut när bränslet tog slut och spiralade ned i havet relativt asap efter motorstopp.
Antag att någon satt vid spakarna - kan man då på något sätt förbättra glidtalet så att man kommer längre ?
Alltså jag menar förutom att kasta ut lasten ?
Tex om man flyger in i ett område med högt resp lågt lufttryck så borde ju glidtalet påverkas åtminstone lite grand ?
Citat:
Jag har ju trott på aktiv gärning sedan länge, men hur det gjordes på slutet är en fråga om "smak"( eller grad av "feghet" om man så vill). Det går enkelt att söva sig själv med brist på syre och slippa det otrevliga slutet. Fast om han gjorde som det verkar måste ett försök till mjuk landning vara bäst. Visst maskinen går sönder och sjunker men den blir inte slagen i tusen bitar vilket skapar färre flytande delar.
Vilket som valdes är svårt att svara på med det vi vet nu.
Vilket som valdes är svårt att svara på med det vi vet nu.
Men ytan är ju helt enorm, tex där är ju bara djuphav mellan Australien - Indien - Sydafrika. Spelar ingen roll vart man sätter ner flygplanet, det blir dösvårt att hitta och fiska upp vraket ändå. Redan några kilometrar utanför Australiens kust är det ju skitdjupt, om jag inte minns fel. Om piloten hade siktat på något riktigt djupt ställe så skulle det ju varit Marianergraven, på det djupet så tror jag inte att FDR, och CVR skulle klara sig, > 11 000 meter. Fast den platsen gick kanske inte att nå med den bränslemängden som var tankad + restbränslet.
Antag att piloten velat störta flygplanet på Antarktis, så hade det varit ett nästan lika bra område, om det samtidigt skulle tex vara en snöstorm där så hade vraket blivit täckt inom en vecka, och inte kunnat ses ifrån luften. Men bränslet hade som sagt var troligen inte räckt så långt.
Visst är det tänkbart med det scenario du beskriver med syrebrist - medvetslöshet - flyg tills soppan tar slut - godnatt
Den där kändisgolfaren Payne Stewart dog ju på samma sätt. Utredningen kunde inte klargöra om hur kabintrycket försvunnit. En felaktig ventil misstänktes men kunde inte påvisas, länk:
https://en.wikipedia.org/wiki/1999_South_Dakota_Learjet_crash
Tågen har ett sk dödmansgrepp fast jag vet inte om de har det numera, men i gamla tider var man tvungen att hålla handen på den spaken annars så bromsade tåget in av sig självt,
Man skulle ju kunna tänka sig att ha något liknande på flygplan att om man släpper greppet, eller har någon annan slags vakenhetskontroll att flygplanet annars automatiskt försöker att landa på närmsta flygplats.
Eftersom flygplanet bytte kurs flera ggr efter att kontakten brutits så kan man ju tro att det förelåg en strid i kabinen om kommandot, det verkar ju knasigt om detta beteende skulle orsakats av tex programvaran, Men man har ju sett mycket konstigheter i datorernas värld, tex bara man byter signed int emot unsigned int så kan konstigheter uppträda....
Den virriga flugrutten kan ju i och för sig ha berott på en reboot-loop hos programvaran/CPUn/Styrkretsar, men här måste man hitta något sätt att reproducera beteendet för att kunna "debugga" koden, och förstå vad som hänt. Felaktiga kretsar finns ju också, och dessa brukar ju ge upphov till ett slumpliknande beteende, oftast upptäcker ju CPUns kontrollfunktioner detta, men det kan fela ändå. Dvs vid felande kretsar så kan man nästan alltid se att systemet inte fungerar alls, men i sällsynta fall så kan de ju fungera hjälpligt, och ge en massa felaktiga värden.Antag att man hittar något på havsbottnen så ligger det i så fall mycket utspritt, skrotet sjunker i form av en "kon" ner emot havsbottnen så denna "kon" kan ha en diameter på en cirka 8 km kantro. Nu vet jag inte om hur bra sonarerna är för att hitta sådant skrot, men ju "kantigare" ytor desto bättre eko är ju tumregeln.
Antag att scenariet stämmer med att piloten tog aktiv del i att störta flygplanet. Han utestänger kollegerna ifrån kabinen, tar en dos tabletter eller droger och lite sprit, knappar in slutkursen, dumpar kabintrycket och somnar in. Hur ser det ut med sådana droger i Malaysia ? Kan man anskaffa sådant över disk, eller ? Malaysia har ju stenhårda straff på narkotikarelaterad brottslighet om jag inte minns fel ?
Citat:
Nej egentligen inte, därför att så snart motorerna stannat så kan flygplanet bara glidflyga XXX antal km oavsett riktning från sista kända positionen sen trillar den ner i spat, inget håller ju flygplanet uppe på höjd då, Jag är säker på att utredarna har tagit detta i beaktande