Citat:
Ursprungligen postat av
duqu
Tror inte att denna fråga har ställts:
Hur svårt är det för en yrkespilot på en 777:a att slå ut ELT om denna vill sopa bort alla spår ?
Det verkar finnas en remote control i cockpit som anger "arming" på ELT, hittade en bild från 737 på detta:
http://www.b737.org.uk/images/elt.jpg
Eftersom det bevisligen flöt iland en flaperon på Reunion Island som visade på en "hård" landning i förmodat nedfällt läge, måste alltså en människa ha styrt sista biten i ett försök att vattenlanda. Men då har vi ELT-larmet som ska dra igång vilket aldrig skedde. Så om nu piloten ville sopa igen spåren helt blir då frågan, är det så enkelt att bara fälla strömbrytaren i cockpit och då slå ut ELT, eller tvingas piloten då att knata bak i planet och slita sladden någonstans i undertaket invid stjärtpartiet vid galley ?
Vet ej, men jag tror av erfarenhet från de typer jag flugit att det inte går att inaktvera den. Normalt finns det två lägen, ARM och ON. ARM, då är den armerad och redo, ON= Aktiverar nödsändning.
Någon typ jag flugit hade ett resetläge, men det var återfjädrande om jag minns rätt.
Oavsett har det ingen betydelse för denna händelse. Han bade absolut inte tänkt landa på en ö, och i vatten fungerar utsändningen från en ELT inte. Observera att detta gäller även ditt påstående om vattenlandning. Även om ELT aktiveras, hamnar antennen i vattnet så fubgerar inte utsändningen.
Man kan inte rimligen knata ut i kabinen och deaktivera ELT.
Flaperonen,(trollar du?), vad jag vet finns inget bevis för en hård landning i nedfällt läge. Alla officiella källor säger inget. De som försökt utreda det på nätet har inte kommit till ngn säker slutsats. Den är trasad i bakkant vilket kan innebära att den kan ha vart nedfälld och skadats av försök till mjuk landning. Den kan även ha skadats pga roderfladder i infällt läge under en okontrollerad fas av flygingen. Någon har menad att det även kan vara skador den fått på sin resa i havet.
Hade man vetat/trott att ngn satt vid rodret på slutet hade man inte letat i nuvarande sökområde, det har vi också klarat ut för två år sen i denna tråd. Nuvarande bygger på att maskinens autopilot kopplade ut när bränslet tog slut och spiralade ned i havet relativt asap efter motorstopp.
Jag har ju trott på aktiv gärning sedan länge, men hur det gjordes på slutet är en fråga om "smak"( eller grad av "feghet" om man så vill). Det går enkelt att söva sig själv med brist på syre och slippa det otrevliga slutet. Fast om han gjorde som det verkar måste ett försök till mjuk landning vara bäst. Visst maskinen går sönder och sjunker men den blir inte slagen i tusen bitar vilket skapar färre flytande delar.
Vilket som valdes är svårt att svara på med det vi vet nu.