2016-07-23, 21:39
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det låter som en förskönande omskrivning att säga "suspend" istället för "shut down", i realiteten ser jag inte vad det skulle vara för skillnad. Några veckors sökning kvar och hittar man inget spår på den resterande ytan så är det slut.

Det där med suspend ska väl tolkas som att sökningen skulle kunna återupptas om det kommer fram mer ledtrådar i framtiden men det lär det knappast göra. Kanske några fler ilandflutna vrakrester men de som man hittat hittills har inte bidragit något till att snäva in sökområdet.

Det känns ju djävligt surt om vi aldrig kommer att få reda på vad som hände. Kostnaden för att söka av nuvarande område ligger på drygt en miljard SEK*. Om det är värt mer för att söka vidare har jag för stunden ingen åsikt om.

* http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-02-15/mh370-the-hunt-for-malaysia-airlines-missing-flight-in-numbers
Ja, åtskilligt bra har sagts om kaptenen. Nu! har de förstått att han simulerat flygrutten och kraschat med flit.
Intressant och konstig teori som lanseras just nu.

Vill minnas att hans flygsimulator gicks igenom inom veckan efter det förlorade planet. UA. Nu låter det helt annorlunda.
Citera
2016-07-23, 21:48
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Det låter ju ändå helt osannolikt... varför vill man prova på att flyga i motsatt håll mot Arktis?!

MH370 flög mitt i natten men ändå borde alla i besättningen varit alerta på om något gått helt på tok. Om autopiloten är inkopplad på en särskild kurs så kan väl inte flygkaptenen välja en annan rutt utan att det märks?

Min teori är att Malaysia Airlines helt enkelt vill göra ett avslut på eländet; att rentvå företagets förtroende och svartmåla kaptenen.

Historiskt vill länder som drabbats av självmordpiloter skyla över det( vi pratar ioffsg tredje världens länder, då sånt hänt deras bolag mest, tyskland undantagwt) Hellre fel på maskinen än på folket.
Hade man velat ha ett slut på eländet hande man naturligtvis släppt detta a.s.a.p.
Det finns en stor flaw i din tanke, det är att Malaysian troligen inte har så stor inflytelse i haveriutredning och eftersök. Malaysian som stat har ansvaret för utredningen och Australien eftersöket.
Citera
2016-07-23, 22:33
Medlem
Citat:
Nya uppgifter om MH370: Piloten testade "självmordsrutt"

Över två år efter att det malaysiska planet MH370 försvann kommer nu nya uppgifter om kaptenen ombord. Kort innan olyckan ska han i simulator kört ett plan rakt ner i Indiska oceanen, det rapporterar New York magazine som hänvisar till hemliga dokument från polisutredningen av försvinnandet.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/nya-uppgifter-om-mh370-piloten-testade-sj%C3%A4lvmordsrutt-1.3502275
Citera
2016-07-24, 01:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Om det där med simulatorflygningen stämmer så kommer det att vara oerhört svårt att övertyga mig om att detta var en ren självmordsflygning utförd av en enskild person utan kontakt med andra.

Nog för att man kan göra planer för en självmorfsflygning, men varför göra en så utstuderad simulering för att kunna krascha så långt bort som möjligt, på en så enslig plats som möjligt. Ville han "bara" krascha i södra indiska oceanen hade han inte behövt simulera.

Simuleringen tyder väl snarare på att han ville testa planets räckvidd och exakt vart han kunde komma. Och det skulle i sin tur kunna tyda på att han ville nå något bestämt mål. Finns trots allt en och annan ö därnere, även om en del av dem kräver att man avviker från simuleringsrutten de sista två-tre timmarna.
Citera
2016-07-24, 03:23
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om det där med simulatorflygningen stämmer så kommer det att vara oerhört svårt att övertyga mig om att detta var en ren självmordsflygning utförd av en enskild person utan kontakt med andra.

Nog för att man kan göra planer för en självmorfsflygning, men varför göra en så utstuderad simulering för att kunna krascha så långt bort som möjligt, på en så enslig plats som möjligt. Ville han "bara" krascha i södra indiska oceanen hade han inte behövt simulera.

Simuleringen tyder väl snarare på att han ville testa planets räckvidd och exakt vart han kunde komma. Och det skulle i sin tur kunna tyda på att han ville nå något bestämt mål. Finns trots allt en och annan ö därnere, även om en del av dem kräver att man avviker från simuleringsrutten de sista två-tre timmarna.
Visst skulle han kunna ha lämnat simuleringen som ett villospår men signalerna leder åt samma håll och det finns inget mål där som han kunde sikta på.

Han måste ha planerat försvinnandet noggrant, att simulera för att se hur det skulle gå till verkar lämpligt. Om man planerar att försvinna kanske det känns bra att prova på att försvinna ut i intet.

Jag tror att han tog sig runt så mycket land han kunde och sen siktade på sydpolen.
Citera
2016-07-24, 10:15
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Den piloten var alldeldes tillräckligt rutinerad för att inte behöva öva det innan i simulator.
Färdväg kollar man bäst på en karta och räckvidd får man räkna fram. Vill man ha det exakt så måste man ta hänsyn till aktuella vindar mm. Sen är nog en MS Flightsim ganska långt från verkligheten i vissa avseenden, tex om han velat öva en vattenlandning eller nåt. Dessutom vet man antagligen inte exakt räckvidd föränn strax innan flygningen mht den mängd bränsle som de fakto blev tankad i maskinen.

Lämna villospår tror jag inte alls på. Färdvägen var väl raderad ur datorn men FBI plockade fram det t utredarna?

Redan upptaget i tråden för ett par år sen men en återupprepning tåls nog:
Färdvägen ser noga utvald för att försöka undgå att lämna spår. När det hände, i överlämningen mellan två länders flygledningar är ett bra ställe för att skapa kaos och vinna tid. Flygvägen sedan, vända tillbaka över samma land ger minst risk för att väcka upp landets militära sida. Sedan följde man en vältrafikerad luftled över internationellt vatten och såg ut som vilket annat trafikflyg som helst tills man vek söderut vilket skedde bortom Indonesien.

Det har hela tiden sett ut som en välplanerad illgärning, dock har det inte funnits några konkreta "bevis" på att det var så det gick till(för oss, utredarna har förståss haft om ryktet stämmer).

Simulatorflygningen är mindre sofistikerad och ryktet talade om att den var genomförd cirka en månad innan ? Jag tror i så fall att simulatorflygningen är mer på nivån "iden skapades så" och det var en tidig version, mindre sofistikerad än den som sedan genomfördes.

När det gäller mål finns det just inga öar i det området där, och jag tror ju hela iden med det han gjorde
Var att försvinna precis som det skedde. Om det är en ö, men ingen lämplig landningsbana så kan man aboslut räkna med att det blir en så dålig landning att ELT aktiveras och då är,man ganska fort lokaliserad. Nä, om ryktet stämmer så är det som vi sagt innan, det var meningen att nå en plats långt blrt över hav. Skulle inte förvåna mig om han studerat havsbotten och hittat en svår plats....det verkar ju vara rätt område för det också.
Citera
2016-07-24, 11:10
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
........Det har hela tiden sett ut som en välplanerad illgärning, dock har det inte funnits några konkreta "bevis" på att det var så det gick till(för oss, utredarna har förståss haft om ryktet stämmer)......

Tror inte att denna fråga har ställts:
Hur svårt är det för en yrkespilot på en 777:a att slå ut ELT om denna vill sopa bort alla spår ?
Det verkar finnas en remote control i cockpit som anger "arming" på ELT, hittade en bild från 737 på detta: http://www.b737.org.uk/images/elt.jpg

Eftersom det bevisligen flöt iland en flaperon på Reunion Island som visade på en "hård" landning i förmodat nedfällt läge, måste alltså en människa ha styrt sista biten i ett försök att vattenlanda. Men då har vi ELT-larmet som ska dra igång vilket aldrig skedde. Så om nu piloten ville sopa igen spåren helt blir då frågan, är det så enkelt att bara fälla strömbrytaren i cockpit och då slå ut ELT, eller tvingas piloten då att knata bak i planet och slita sladden någonstans i undertaket invid stjärtpartiet vid galley ?
Citera
2016-07-24, 12:08
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Hur svårt är det för en yrkespilot på en 777:a att slå ut ELT om denna vill sopa bort alla spår ?
Det verkar finnas en remote control i cockpit som anger "arming" på ELT, hittade en bild från 737 på detta: http://www.b737.org.uk/images/elt.jpg

Eftersom det bevisligen flöt iland en flaperon på Reunion Island som visade på en "hård" landning i förmodat nedfällt läge, måste alltså en människa ha styrt sista biten i ett försök att vattenlanda. Men då har vi ELT-larmet som ska dra igång vilket aldrig skedde. Så om nu piloten ville sopa igen spåren helt blir då frågan, är det så enkelt att bara fälla strömbrytaren i cockpit och då slå ut ELT, eller tvingas piloten då att knata bak i planet och slita sladden någonstans i undertaket invid stjärtpartiet vid galley ?

Vet ej, men jag tror av erfarenhet från de typer jag flugit att det inte går att inaktvera den. Normalt finns det två lägen, ARM och ON. ARM, då är den armerad och redo, ON= Aktiverar nödsändning.
Någon typ jag flugit hade ett resetläge, men det var återfjädrande om jag minns rätt.
Oavsett har det ingen betydelse för denna händelse. Han bade absolut inte tänkt landa på en ö, och i vatten fungerar utsändningen från en ELT inte. Observera att detta gäller även ditt påstående om vattenlandning. Även om ELT aktiveras, hamnar antennen i vattnet så fubgerar inte utsändningen.
Man kan inte rimligen knata ut i kabinen och deaktivera ELT.

Flaperonen,(trollar du?), vad jag vet finns inget bevis för en hård landning i nedfällt läge. Alla officiella källor säger inget. De som försökt utreda det på nätet har inte kommit till ngn säker slutsats. Den är trasad i bakkant vilket kan innebära att den kan ha vart nedfälld och skadats av försök till mjuk landning. Den kan även ha skadats pga roderfladder i infällt läge under en okontrollerad fas av flygingen. Någon har menad att det även kan vara skador den fått på sin resa i havet.

Hade man vetat/trott att ngn satt vid rodret på slutet hade man inte letat i nuvarande sökområde, det har vi också klarat ut för två år sen i denna tråd. Nuvarande bygger på att maskinens autopilot kopplade ut när bränslet tog slut och spiralade ned i havet relativt asap efter motorstopp.

Jag har ju trott på aktiv gärning sedan länge, men hur det gjordes på slutet är en fråga om "smak"( eller grad av "feghet" om man så vill). Det går enkelt att söva sig själv med brist på syre och slippa det otrevliga slutet. Fast om han gjorde som det verkar måste ett försök till mjuk landning vara bäst. Visst maskinen går sönder och sjunker men den blir inte slagen i tusen bitar vilket skapar färre flytande delar.
Vilket som valdes är svårt att svara på med det vi vet nu.
Citera
2016-07-25, 01:44
Medlem
Citat:
Den piloten var alldeldes tillräckligt rutinerad för att inte behöva öva det innan i simulator.
Färdväg kollar man bäst på en karta och räckvidd får man räkna fram. Vill man ha det exakt så måste man ta hänsyn till aktuella vindar mm. Sen är nog en MS Flightsim ganska långt från verkligheten i vissa avseenden, tex om han velat öva en vattenlandning eller nåt. Dessutom vet man antagligen inte exakt räckvidd föränn strax innan flygningen mht den mängd bränsle som de fakto blev tankad i maskinen.

Ja ska man vara noga så ska man antingen väga alla passagerare + bagaget, väga flygplanet, tanka det, väga igen

Man behöver använda tabeller om tomvikt, och tabeller om hur bränsleförbrukningen ligger i förhållande till lastad vikt mm. Man behöver också få en uppfattning om hur mycket restbränsle som finns innan den ordinarie tankningen.

Det enda säkra för den denna undersökningen är att väga flygplanet, då utan personal och bagage och PAX, för att få reda på restbränslets vikt.

Men det är svårt att gissa räckvidd ändå tyvärr.

Vad glidtalet beträffar så kan det ju ha varit så bra som att man kunde glida i bästafall i cirka 100 km. Nu vet jag inte men med lämpliga vindar så kan det ju bli bra långt.

Jag tror inte att vi bör fästa så stor uppmärksamhet på vad som fanns i datorn. Om programmet var aktivt och sleep /hibernate funktionen var aktiverad så borde man ju kunna sett en del intressant.

Annars så sparar väl inte dessa program hela simulatorflygningen på disk, eller gör dem det ?
Det verkar annars som att mycket detaljer stannar i RAM och det går ju inte att återvinna.
Det är ju inte så stor vits med att spara alla data om simflygningen på hårddisken, för programmets del alltså.
Det skulle göra programmet alltför långsamt.
Citera
2016-07-25, 19:54
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu

Kanskje piliotene her på Flashback kan få noe relevant for frågan ut av dette forumet / denne spesifikke tråden:

http://www.airliners.net/forum/viewtopic.php?t=772379
Citera
2016-07-25, 20:08
Medlem
LeonVances avatar
Citat:

Lämna villospår tror jag inte alls på. Färdvägen var väl raderad ur datorn men FBI plockade fram det t utredarna?

Redan upptaget i tråden för ett par år sen men en återupprepning tåls nog:
Färdvägen ser noga utvald för att försöka undgå att lämna spår. När det hände, i överlämningen mellan två länders flygledningar är ett bra ställe för att skapa kaos och vinna tid. Flygvägen sedan, vända tillbaka över samma land ger minst risk för att väcka upp landets militära sida. Sedan följde man en vältrafikerad luftled över internationellt vatten och såg ut som vilket annat trafikflyg som helst tills man vek söderut vilket skedde bortom Indonesien.

Det har hela tiden sett ut som en välplanerad illgärning, dock har det inte funnits några konkreta "bevis" på att det var så det gick till(för oss, utredarna har förståss haft om ryktet stämmer).

Simulatorflygningen är mindre sofistikerad och ryktet talade om att den var genomförd cirka en månad innan ? Jag tror i så fall att simulatorflygningen är mer på nivån "iden skapades så" och det var en tidig version, mindre sofistikerad än den som sedan genomfördes.

När det gäller mål finns det just inga öar i det området där, och jag tror ju hela iden med det han gjorde
Var att försvinna precis som det skedde. Om det är en ö, men ingen lämplig landningsbana så kan man aboslut räkna med att det blir en så dålig landning att ELT aktiveras och då är,man ganska fort lokaliserad. Nä, om ryktet stämmer så är det som vi sagt innan, det var meningen att nå en plats långt blrt över hav. Skulle inte förvåna mig om han studerat havsbotten och hittat en svår plats....det verkar ju vara rätt område för det också.

Klart piloterna vet räckvidd innan planet blivit tankat eftersom de är de som bestämmer hur mycket som ska tankas med tanke på hur långt de planerar att nå. Det jag vill säga är att bara piloten vet var han ska flyga så vet han ungefär hur långt han kan nå med planet.

Studerat havsbotten har han knappast heller gjort då inget material över havsbottnen i detta område fanns.
Senast redigerad av LeonVance 2016-07-25 kl. 20:10.
Citera
2016-07-25, 20:19
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Man kanske kan se det binärt, antingen var ingen vid medvetande i cockpit och planet gick ned i nuvarande sökområde eller så var någon vid medvetande och styrde för maximal glidsträcka. Det utesluter i så fall alla mellanting att någon var vaken och styrde för annat än max glidsträcka men jag tycker det känns rätt logiskt med antingen det ena eller det andra.

I så fall skulle man väl få en båge till med samma yta som nuvarande område men parallellförskjutet sådär 15 mil åt öst. En miljard till för att snoka av havsbotten där också?

Bågen har man fått enbart tack vare kommunikationen med satelliten. Som jag förstår sker ingen kommunikation med satelliten efter att motorerna dött, vilket gör att piloten kan ha flugit åt vilket håll som helst. Detta innbär då alltså GAME OVER för sökinsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in