2016-07-25, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Först när det råkade läcka ut i media att Lisa hade blivit kvävd ihjäl och det var strax innan
åtalet kom om jag inte missminner mig nu, så var det någon i tråden som spekulerade i ett
tänkbart sexualsadistiskt mord med hängning som ägt rum.
Dessförinnan förekom inget i den vägen vad jag vet om.
Det spekulerades mest i en våldtäktshistoria som slutat med mord.

Åklagaren behövde nog inte uppsöka någon tråd på ett diskussionsforum eller nån blogg för att kunna skapa sig en hypotes om vad mordet på Lisa handlade om.
Det lär han ha kunnat gjort genom att se i vilket skick offret påträffades och via mordplatsen.
Sen bidrog den här mannen med sina kunskaper: https://www.youtube.com/watch?v=dhkfmP9zmAA

Tack för länken. Just den hade jag inte sett tidigare.
2016-07-26, 06:26
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Först när det råkade läcka ut i media att Lisa hade blivit kvävd ihjäl och det var strax innan
åtalet kom om jag inte missminner mig nu, så var det någon i tråden som spekulerade i ett
tänkbart sexualsadistiskt mord med hängning som ägt rum.
Dessförinnan förekom inget i den vägen vad jag vet om.
Det spekulerades mest i en våldtäktshistoria som slutat med mord.

Åklagaren behövde nog inte uppsöka någon tråd på ett diskussionsforum eller nån blogg för att kunna skapa sig en hypotes om vad mordet på Lisa handlade om.
Det lär han ha kunnat gjort genom att se i vilket skick offret påträffades och via mordplatsen.
Sen bidrog den här mannen med sina kunskaper: https://www.youtube.com/watch?v=dhkfmP9zmAA
Precis! Att polisen/åklagaren skulle fått inspiration från Fb-tråden är den sedvanliga förvanskningen av fakta som alternativsekten kör med. Det var ju Nerijus advokat Rönnbäck som hämtade all sin inspiration från Fb, speciellt alternativtråden hehe
Här kommer polisens frågor till professor Långström samt hans yttrande. Behövdes knappast något luskande på Fb. Polisen/åklagaren har ett seriöst arbetssätt, till skillnad från Rönnbäck.

FRÅGESTÄLLNINGAR, Långström , 2015-09-22 11:00 diarienr: 5000-K698204-15

Angående sexuellt motiverade brott

Skriver några rader till dej med anledning av din erfarenhet som forskare
m.m. kring sexuella avvikelser och sexualbrott.
Jag har några frågeställningar som Du kanske kan hjälpa oss med att reda ut.
Förutsättningen för frågeställningarna är att man anträffat en död kvinna som
konstaterats blivit övermannad och är vid anträffandet delvis avklädd, tejpad
och hängd. Ingen penetration konstateras.

Frågeställningarna är då följande:

1. Kan tejpningen, upphängningen och dödandet vara sexuellt motiverat?
2. Går det att säga något om misstänkta gärningsmän till sexuellt
motiverade mord normalt är dömda för brott sedan tidigare?
3. Hur fungerar denna typ av gärningsmän utåt sett?
4. Finns det några vetenskapliga studier eller rapporter kring denna typ av
brott och gärningsmän?

Med vänliga hälsningar

Lars Johansson
Kriminalkommissarie

YTTRANDE , 2015-10-05 13:30 diarienr: 5000-K698204-15
Bakgrund
Jag tackar för frågorna och ska försöka besvara dem kort nedan.
Det underlag angående sakförhållandena jag har i det aktuella ärendet bygger på en muntlig
dragning för mig av kriminalkommissarie Lars Johansson och hans medarbetare, fredagen den
18 september i Polishuset i Skövde.
Min egen kompetens inom området bygger på att jag sedan 1995 arbetat med forskning kring
orsaker till allvarliga vålds- och sexualbrott. Samt hur sådana kan förebyggas och förövare bedömas och rehabiliteras.
Svar
1) De beteenden som observerats i aktuellt ärende och därtill associerade drivkrafter anses generellt sett vara mycket ovanliga vid dödligt våld men finns tydligt beskrivna i internationell forskningslitteratur, se referenser nedan. Kanske har vi i Sverige något enstaka sådant fall av
dödligt våld årligen.
De särskilda förhållandena beträffande offrets klädsel och DNA-fynd pekar mot möjliga sexuella motiv. Tejpning och upphängning kan vara medel för att totalt kontrollera, dominera och därefter
döda ett brottsoffer. Detta kan i sin tur vara för att iscensätta sexuellt sadistiska impulser och
fantasier som förövaren ofta haft under en längre tid, ibland prövat delar av i förväg och i brottet eftersträvat att tillfredsställa. Under vissa omständigheter; i kombination med specifika uppväxtförhållanden, social isolering, sexuell upptagenhet och nedsatt sexuell funktionsförmåga, anses sexuellt sadistiska fantasier och tändningsmönster kunna leda till allvarligt och tom dödande sexuellt våld.
2) Forskningslitteraturen indikerar att en betydande minoritet av förövare av dödligt våld med
sexuella motiv inte har någon tidigare känd/dokumenterad kriminalitet.
En ännu större andel har inte någon tidigare känd/dokumenterad vålds- eller sexualbrottslighet.
3) Tidigare litteratur visar i en betydande minoritet av fallen acceptabel anpassning till samhället;
fast partner och egna barn förekommer hos ganska många.
Socialt umgänge därutöver är dock ofta begränsat. De vanligaste arbetena tycks vara inom praktiska yrken som tex chaufför eller hantverkare. Svår psykisk ohälsa finns ibland och missbruk/beroende av alkohol /droger är vanligare än i normalbefolkningen.
4) Ja, dessa två utgör färska och välgjorda arbeten:
Greenall PV, & Richardson C. Adult male-on-female stranger sexual homicide: A descriptive (baseline)
study from Great Britain. Homicide Studies 2015, 19, 237–256.
Detta är en välskriven, längre fallserie från Storbritannien av okända förövare av sexuellt motiverat dödligt våld. Gulmarkeringar sammanfattar sådant som jag bedömt kan ha möjligt intresse för läsaren.
James J, Proulx J. A psychological and developmental profile of sexual murderers: A systematic
review. Aggression and Violent Behavior 2014, 19, 592–607.
Denna studie är en systematisk kunskapsöversikt av forskningslitteraturen fram till idag om sexuellt motiverade förövare av dödligt våld. Det är resultaten angående dem som författarna kallar ”NSM”, non-serial sexual murderers, som bedöms ha mest relevans i aktuellt ärende.
Båda artiklarna är publicerade i peer-reviewgranskade vetenskapliga tidskrifter och bifogas också
som PDF. Dessa får dock inte spridas fritt av copyrightskäl.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-07-26 kl. 06:56.
2016-07-26, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Precis! Att polisen/åklagaren skulle fått inspiration från Fb-tråden är den sedvanliga förvanskningen av fakta som alternativsekten kör med. Det var ju Nerijus advokat Rönnbäck som hämtade all sin inspiration från Fb, speciellt alternativtråden hehe
Här kommer polisens frågor till professor Långström samt hans yttrande. Behövdes knappast något luskande på Fb. Polisen/åklagaren har ett seriöst arbetssätt, till skillnad från Rönnbäck.

brott och gärningsmän?

Med vänliga hälsningar

Lars Johansson
Kriminalkommissarie

Bakgrund
Det underlag angående sakförhållandena jag har i det aktuella ärendet bygger på en muntlig
dragning för mig av kriminalkommissarie Lars Johansson och hans medarbetare, fredagen den
Min egen kompetens inom området bygger på att jag sedan 1995 arbetat med forskning kring
orsaker till allvarliga vålds- och sexualbrott. Samt hur sådana kan förebyggas och förövare bedömas och rehabiliteras.
Svar
1) De beteenden som observerats i aktuellt ärende och därtill associerade drivkrafter anses generellt sett vara mycket ovanliga vid dödligt våld men finns tydligt beskrivna i internationell forskningslitteratur, se referenser nedan. Kanske har vi i Sverige något enstaka sådant fall av
dödligt våld årligen.
De särskilda förhållandena beträffande offrets klädsel och DNA-fynd pekar mot möjliga sexuella motiv. Tejpning och upphängning kan vara medel för att totalt kontrollera, dominera och därefter
döda ett brottsoffer. Detta kan i sin tur vara för att iscensätta sexuellt sadistiska impulser och
fantasier som förövaren ofta haft under en längre tid, ibland prövat delar av i förväg och i brottet eftersträvat att tillfredsställa. Under vissa omständigheter; i kombination med specifika uppväxtförhållanden, social isolering, sexuell upptagenhet och nedsatt sexuell funktionsförmåga, anses sexuellt sadistiska fantasier och tändningsmönster kunna leda till allvarligt och tom dödande sexuellt våld.
2) Forskningslitteraturen indikerar att en betydande minoritet av förövare av dödligt våld med
En ännu större andel har inte någon tidigare känd/dokumenterad vålds- eller sexualbrottslighet.
3) Tidigare litteratur visar i en betydande minoritet av fallen acceptabel anpassning till samhället;
Socialt umgänge därutöver är dock ofta begränsat. De vanligaste arbetena tycks vara inom praktiska yrken som tex chaufför eller hantverkare. Svår psykisk ohälsa finns ibland och missbruk/beroende av alkohol /droger är vanligare än i normalbefolkningen.
Greenall PV, & Richardson C. Adult male-on-female stranger sexual homicide: A descriptive (baseline)
Detta är en välskriven, längre fallserie från Storbritannien av okända förövare av sexuellt motiverat dödligt våld. Gulmarkeringar sammanfattar sådant som jag bedömt kan ha möjligt intresse för läsaren.
James J, Proulx J. A psychological and developmental profile of sexual murderers: A systematic
Denna studie är en systematisk kunskapsöversikt av forskningslitteraturen fram till idag om sexuellt motiverade förövare av dödligt våld. Det är resultaten angående dem som författarna kallar ”NSM”, non-serial sexual murderers, som bedöms ha mest relevans i aktuellt ärende.
Båda artiklarna är publicerade i peer-reviewgranskade vetenskapliga tidskrifter och bifogas också

Du kanske du kan svara på varför Långström blev inbjuden till Polishuset i Skövde redan den 18 sep? För en "dragning". Dvs fyra dagar innan LJ skrev sitt beställningsbrev.
2016-07-26, 15:29
Avstängd
Magictrixs avatar
Citat:

brott och gärningsmän?

Med vänliga hälsningar

Lars Johansson
Kriminalkommissarie

Bakgrund
Svar
dödligt våld årligen.

Det är bara en sak som är lite störande. Det är brottets natur och omfattning. En man med de här behoven gör inte den här typen av rituellt mord första gången. De borde skicka ut mördarens DNA internationellt. Han lär ha övat på flickor tidigare.
2016-07-26, 15:55
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Det är bara en sak som är lite störande. Det är brottets natur och omfattning. En man med de här behoven gör inte den här typen av rituellt mord första gången. De borde skicka ut mördarens DNA internationellt. Han lär ha övat på flickor tidigare.

Har andra förstagångsmördare övat på andra flickor också ?
Man behöver inte ha någon historik för att begå ett mord med sexualsadistiska förtecken .
Det har hänt förr att förövare utan historik begått liknande brott .
Han har ju även bevisligen övat framför datorn .
Så det är inte det minsta störande .
2016-07-26, 16:11
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du kanske du kan svara på varför Långström blev inbjuden till Polishuset i Skövde redan den 18 sep? För en "dragning". Dvs fyra dagar innan LJ skrev sitt beställningsbrev.

Var har du hittat den uppgiften?
Bevisa att det var för en "dragning".
Har du inga bevis så är det ju bara fantasier som vanligt.
Finns det något du kan bevisa eller ta fram fakta kring som du svamlar om.
Äcklet NB sitter ohjälpligt fast i Norrtälje.
Ingen i NB:s hängivna beundrarskara kan ändra på detta.
2016-07-26, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Var har du hittat den uppgiften?
Bevisa att det var för en "dragning".
Har du inga bevis så är det ju bara fantasier som vanligt.
Finns det något du kan bevisa eller ta fram fakta kring som du svamlar om.
Äcklet NB sitter ohjälpligt fast i Norrtälje.
Ingen i NB:s hängivna beundrarskara kan ändra på detta.

Det står i fupen.
Undrar hur mycket du har läst egentligen? Du kanske bara fantiserar?
2016-07-26, 20:28
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Det står i fupen.
Undrar hur mycket du har läst egentligen? Du kanske bara fantiserar?

Wow, det var första gången du har rätt i något som du påstår.
Tur att du kan få något av det du skriver att gå ihop.
Då kan du väl fortsätta med att berätta vem den verklige mördaren är också.
Och varför mördades Lisa?
Få se hur bra det går?
En bättre version än åklagaren förväntas också naturligtvis.
Och utan att fantisera den här gången.
Bara riktiga bevis och fakta räknas.
2016-07-26, 23:16
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Varför? Förstår du inte det?
Han skulle få underlag angående sakförhållandena muntligen inledningsvis. Sedan preciserades frågeställningarna skriftligen för att polisen naturligtvis ville ha så mycket information som möjligt som kunde vara till hjälp i fallet, dokumenterat. Man vill ha vetenskapliga förklaringar till det makabra dådet. Polisen är noggrann och seriös i sitt arbete, lämnar inget åt slumpen.

Varför tycker du att det var något "mystiskt" med att polisen bad professor Långström om hjälp och gav honom underlag angående sakförhållandena innan de skriftliga frågeställningarna skickades?
Trodde du kanske att det var för att ge Långström tid att fabricera fejkade studier om sexualbrottslingar så att det skulle passa in på Nerijus som gärningsman eller? Vad fantiserar du om i det här egentligen? (och i allt annat, kan tilläggas)
Det var ju nämligen mycket som stämde väl in på honom, typ:
Nedsatt sexuell förmåga, hantverkare, tidigare ostraffad, fru och barn, tvångsonanering, utåt sett normal men få vänner etc.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-07-26 kl. 23:51.
2016-07-26, 23:27
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Är inte ovanligt att en sexualsadistisk mördare gör sin debut i 35-årsåldern.
Övat kan han ha gjort innan, men det kan vara enklare saker som stimulerat hans sjuka fantasi, som t.ex att stanna kvinnor och be om hjälp att visa något på kartan. Att känna hur lätt eller svårt det är att få ett potentiellt offer att komma nära. Sen kan han ha utövat t.ex strypsex eller använt sig av tejp i kontakt med prostituerade som inte gärna anmäler sånt, det vet vi inget om.
Han har ju flyttat runt på olika platser och det måste ju vara perfekt om man har saker att dölja, händelser man vill komma bort ifrån.
2016-07-27, 03:14
Medlem
Citat:
Är inte ovanligt att en sexualsadistisk mördare gör sin debut i 35-årsåldern.
Övat kan han ha gjort innan, men det kan vara enklare saker som stimulerat hans sjuka fantasi, som t.ex att stanna kvinnor och be om hjälp att visa något på kartan. Att känna hur lätt eller svårt det är att få ett potentiellt offer att komma nära. Sen kan han ha utövat t.ex strypsex eller använt sig av tejp i kontakt med prostituerade som inte gärna anmäler sånt, det vet vi inget om.
Han har ju flyttat runt på olika platser och det måste ju vara perfekt om man har saker att dölja, händelser man vill komma bort ifrån.
Håller med åldern har ingen relevans just för debuten som mördare.
NB verkade vara lite socialt tillbakadragen och kanske inte vågade diskutera några sexuella fantasier med sin fru. Sen kanske det inte heller var speciellt stimulerande att ha broder sovandes i samma bostad.
När sen NB:s fantasier kokat tillräckligt länge går det helt enkelt över styr.

Han har säkert inte varit inblandat i något liknande tidigare, mer än möjligtvis karttricket. Hade han däremot inte ertappats hade han förmodligen fortsatt.
2016-07-27, 04:30
Medlem
Dragonflashs avatar
Det är förstås flera olika saker som spelade in och det var bara en förvarning om hur sjuka vissa individer kan bli. Jag nämner här inga namn och det är förstås ett säkert tecken bara det. Det är farliga människor de har med att göra och hur de sedan blev inblandade måste ha haft någon psykotisk förklaring. Personen kanske visade sig frisk men mindre benägen att bry sig om offret just då. Jag har sett många sådana förövare utomhus och just att det verkar intressant att de följde personen ifrån jobbet någonstans. Finns det andra kopplingar? Vad kan det röra sig om? Och svar nej, personen som begick brottet var inte alls frisk i huvudet. Hur ser man på förövare i Sverige nuförtiden? Det är skamligt att vi inte tar varningstecken på allvar alls!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in