2016-07-24, 23:40
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag diskuterar motivet sexualsadism. Att en våldtäkt går fel är ett fullt "naturligt" och mer sannolikt motiv är att man vill betrakta ett köns som livet rinner ur.
Då hittade du ingen "korrigering" med andra ord. Ytterligare ett tecken på din bristfälliga läsförståelse.
Citat:
Vad baserar du detta på?
Jag vänder frågeställningen - Menar du att "ett kön" utstrålar något specifikt vid hängning/strypning? Jag bara antar, och där medger jag att jag kan ha fel, att ett kön i sig utstrålar nada i ett sådant sammanhang.
Citat:
Blev han upphetsad av nakenheten? Varför måste han då ha kickaen av att se sitt offer dö då? Vad tjänade silvertejpen till?

Varför tejpade han huvudet om han gillar att se sitt offer dö?
Ja, han gick säkert "i gång" av skäl jag beskrivit i tiigare inlägg. Mycket mer sannolikt än att mordet skulle vara ett resultat av någon sorts hämnd.. Men vila du i en totalt verklighetsfrånvänd (gällande rådande omständligheter) sannolikhetshypotes.

Citat:
Tidigt i tråden, innan Lisa hittats, så påstod en skribent att hittas Lisa med ögonen förtejpade är det nästan säkert att det är en förstagångsmördare. De klarar ofta inte av att se sina offers ansikten efter döden. Det passar in på NB, men om han tejpade henne av den anledningen så funkar ju inte motivet med att han skulle njuta av att se sitt offer dö.
Varför inte? Han kanske ville beskåda ett i egen regi iscensatt kammarspel, med partiellt förbundna ögon. Och på vilket sätt vittnar "arrangemanget" om en förstagångsförbrytare?
Citat:
Nej sannolikhetslära är inte min "paradgren". Jag vet hur den fungerar och kan hantera resonemang kring den men har jag en paradgren så är det logik. Vad har du själv för paradgren? Något som inte har med logik eller sannolikhetslära skulle jag gissa.
Om du använder din "paradgren" - logik - varför bad NB sina anhöriga att uppge ett felaktigt klockslag för när han skulle säga sig vara hemma, varför påkallades en skyndsam tvätt av NB:s kläder, hur hamnade NB:s DNA i linningen på offret, varför bad NB sina anhöriga att hantera "poliskontakter" med diverse regler, varför undrade NB hur DNA överförs (detta innan någon förutom mördaren visste att Lisa var död) mellan olika individer? Många frågor, men logiken du säger dig besitta, kräver ett svar på dessa frågor.
Citat:
Nu är det ju så att den skribenten hade sin yang i en crossdressinspirerad skribent som fortfarande finna kvar som allt jämt kör 18h/bevakning per dygn med mottot "allt ÅK sa är sanningen, han är min läromästare och mitt allt". Det råder alltså obalans.
Visst. Skillnaden är att den sistnämnda stöder sig på domslut och, ursäkta att jag poängterar, prövning i TR, HovR, avslag i HD. Sannolikt har den senare mer att luta sig mot då det gäller fakta, inom ramen för rimligt tvivel..

Citat:
Så då finns det fog för att vara vaksam kring rättssäkerheten då?
Visst, men som jag sagt tidigare till leda, verkar rättssäkerheten åt båda håll. Att bara värna om tilltalade och helt bortse från offren är inte att betrakta som rättssäkert. Du förefaller ha problem att se båda sidor av myntet.

Citat:
Hur förhåller det sig med da Costa fallet då? Kanske en mer relevant jämförelse?
Är ett svart hål för mig, beklagar..
[--//--]
2016-07-25, 01:02
Medlem
Citat:
Ska vi verkligen ta detta ett varv till?

Cirkelresonemanget. Förklaringen. Förnekandet. Tillbaka på ruta ett.

Du drar slutsatsen att Lisa mördats sexualsadistiskt hur?

Lisa påträffades med byxor neddragna, snara runt halsen och silvertejp runt ansiktet.

Detta känns självklart för dig att det föreligger en sexualsadistisk gärning i botten. Din magkänsla säger dig det för att?

Lisa hade byxor och trosor neddragna?

Är det så att det alltid är fallet att mördaren haft sexualsadistiska motiv då ett mordoffer påträffats med byxor och underkläder neddragna?

Är det att hon hade en snara kring halsen som indikerade att hon blivit strypt, alternativt hängd?

Är alla mord där offret blivit stryp till döds med snara sexualsadistiska?

Är det att Lisas ansikte tejpats med silvertejp som gör att du automatiskt vet att det finns ett sexualsadistiskt motiv?

Det finns inga andra möjliga förklaringar för dessa tre omständigheter var för sig?

Är det kombinationen av dessa tre omständigheter som gör dig säker?

Uppstår alla dessa tre omständigheter så är det alltid ett sexualsadistiskt mord som ligger bakom?

Om man bara har två av dessa omständigheter när offret påträffas då?

Om Lisa inte hade haft byxorna nerdragna då? Skulle man kunna vara säker på att det förelåg ett sexualsadistiskt motiv då?

Om tejpen saknats då? Skulle man kunna vara säker på att det var ett sexualsadistiskt motiv då?

Eller snaran? Är den viktig i samanhanget?

Är det så att sättet mordoffret påträffas alltid reflekterar mördarens sexualitet?

Är det så att mördare aldrig försöker dölja sina mord och få det att seut som mordet antingen inte är något mord, eller att motvet bakom mordet är något annat än vad det egentligen är?

Vi kan väl börja där med att rota lite i hur man kan komma fram till att mordet är utfört med ett sexualsadistiskt motiv.

Det va det jag trodde, du fattade inte.
Dom av dina frågor som har någon relevans är redan besvarade.

Idiotfrågorna tänker jag inte ens befatta mig med.
Är dom verkligen allvarligt menade.
2016-07-25, 04:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag diskuterar motivet sexualsadism. Att en våldtäkt går fel är ett fullt "naturligt" och mer sannolikt motiv är att man vill betrakta ett köns som livet rinner ur.
Låter ju vettigt och som en normal mening vid sexualbrott och/eller mord - ända tills det sätts i ett sammanhang:

Detta specifika brottssfall.

Vet du om många våldtäktsförsök där gärningsmannen hänger offret och drar metervis med tejp runt skallen?
Du gillar ju att utgå från statististik och n-o-r-m-a-l-i-s-e-r-a - så jag antar du har full koll på detta (enligt dig) helt normala förehavande vid en våldtäkt.

Brukar våldtäktsmän organisera och arrangera i ett speciellt rum för ändamålet?

Han må ha försökt genomföra ett samlag men Petter Niklas svek honom - det vet ingen nåt om.
Men det du inte tar med i sammanhanget är det väsentliga:

Strypning OCH hängning samt metervis med silvertejp där allt är tecken på sexuell sadism.

Smörjan du hänvisar till om tejpning som tecken på förstagångsmord kan du helt lämna därhän. Det är lika ovetenskapligt dravel som att hänvisa till nekrofiler med Expressen som källa. Utöver detta har sadismen inte ett skit med att behöva se några ögon under tejpen eller glo och se hur ett könsorgan reagerar vid hängning som du korkat nog påstår.

Sexuell sadism handlar om att njuta av makt. Att kontrollera offret, att styra över liv och död.

Uppenbart anser rätten att han inte agerat impulsivt med tanke på förlopp, brottsplats, tidsperspektiv och möjlighet att besinna sig.
Han "har agerat förslaget" som TR uttryckte sig. Hovrätten betonar det än mer: "agerat på ett särskilt förslaget sätt" och fortsätter med att det är ett "lömskt angrepp" samt att han agerat med "avsiktsuppsåt", "målmedvetet" och haft "all möjlighet att besinna sig".

Att agera förslaget innebär slugt och listigt.
Att agera lömskt innebär falskhet och att agera försåtligt.
Avsiktsuppsåt (direkt uppsåt) är ett av tre uppsåt inom juridik/straffrätt med innebörden att det var meningen. Ett mål, beslut, en avsikt att döda.
Att agera målmedvetet behöver inte förklaras och att ha all möjlighet att besinna sig handlar givet vis om förmåga att kunna avbryta en handling.

Allt detta är motsatsen att agera i impuls.

Vid instrumentellt våld/proaktivt/belöningsvåld är det dödliga våldet är ett medel, orienterat mot ett medvetet mål: Gärningsmannen skaffar sig nåt denne eftersträvar och offret mördas för att tillfredsställa behov. Brottsplats och offer väljs ut. Planerat, målinriktat. Berått mod. Oftast okänt offer.

Det finns dock ingen indikation på överfall med enbart våldtäkt - med tanke på hängning och tejpande, insläpad till mjölkrummet.
Strypning/försök förekommer dock i samband med våldtäkt och/eller mord (Hagamannen, Upplands Väsby).

... Det är på denna punkt du totalt misslyckas att ro iland dina argument.
2016-07-25, 10:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Varför lägger du dig i? Du förstår ju ändå inte var argumentationen pekar.
Sen är din sista fråga så korkad att den är under all kritik. Varför skulle någon mördare öht vilja dölja sitt brott?
Självklart lägger jag mig i. Som detta:
Citat:
mer sannolikt motiv är att man vill betrakta ett köns som livet rinner ur.
Hur fan kan du inbilla dig att NB står och glor på ett underliv för att se hur det beter sig vid en hängning? Liv som rinner ur ett kön?

För övrig är det väl snarare du som brister totalt i logik. Om nu NB tänkt sig dölja ett brott hade han väl för i helvete flyttat henne utan att åbäka sig. Han lär knappast arrangera och byta motiv åt sig själv.
Kom sen inte med samma skit som den fd multimotivskaparen ägnade sig åt. Det har vi hört till leda. NB är nämligen mördaren och dömd.
Sen återigen:
Det sjuka med dig är att ägna full tid åt att dementera sexuell sadism (likt Xenia gjorde, likt Moretex och vfox gör nu) när det inte finns nåt hållbart alternativ till motiv från nån av er. När du inte har nåt att sätta emot ÅK gärningsbeskrivning mer än ett jävla gnäll.
Att vara så uppenbart överfixerad vid en parafili överhuvudtaget verkar för övrigt inte sunt.
2016-07-25, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Jo NB är numera bosatt i Norrtälje och någon isolering är nog inte aktuell.
Stämmer alldeles utmärkt.
2016-07-25, 17:02
Medlem
katws avatar
Svenska mordhistorier - radiodokumentär om mordet

http://www.radioplay.se/podcast/svenska-mordhistorier?episode-id=22047
2016-07-25, 17:58
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw

Tack för länken.

En kort och bra sammanfattning vilket jag starkt rekommenderar att alla lyssnar på och tänker efter innan några få skriver mer ogrundat skit som dom inte kan verifiera med fakta.
2016-07-25, 18:27
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw

Tack! En lättsam repetition av hela fallet i stora drag till dramatisk musik. Inte helt korrekt i vissa detaljer men i stort sett, förutom att han fastslår hängning som dödsorsak.
2016-07-25, 18:44
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Tack! En lättsam repetition av hela fallet i stora drag till dramatisk musik. Inte helt korrekt i vissa detaljer men i stort sett, förutom att han fastslår hängning som dödsorsak.

Lättsamt och dramatisk musik .
Vilka detaljer stämmer inte ?
Och vad är dödsorsaken enligt dig ?
Vad fastslår du att Lisa dog av ?
2016-07-25, 18:46
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Lyssna då ett par gånger till för han fastslår ingenting utan säger: "... men även vad man gick ut med i media, som vi kan gå ut med här är att Lisa förmodligen dog av hängning..."
2016-07-25, 19:32
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Lättsamt och dramatisk musik .
Vilka detaljer stämmer inte ?
Och vad är dödsorsaken enligt dig ?
Vad fastslår du att Lisa dog av ?

Vissa gnäller här bara för gnällandets skull annars blir dom sjukare än vad dom redan är.

Det fetade undrar jag med.
Det kan möjligen bara vara om hur SMSet, från Lisa till pappan, är återgivet i ljudfilen. Alla andra detaljer är enligt mig korrekta.

Edit.
A1H hänger kanske upp sig på att det sägs stålrör istället för plaströr, fast plaströret var ihopskruvad i stålröret som hängde ner från taket.
Senast redigerad av PantherE 2016-07-25 kl. 19:36.
2016-07-25, 21:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
ÅK har själv deklarerat att motiv kan bli svårt att fastställa i detta fall. Man var osäker och hade inget. Han formade en hypotes efter att ha blivit tipsade genom denna tråd och en blogg där konstigt nog spekulationer kring silvertejp och sexualsadism redan var igång. Det finns ju tydligt angivet i FUP.
Först när det råkade läcka ut i media att Lisa hade blivit kvävd ihjäl och det var strax innan
åtalet kom om jag inte missminner mig nu, så var det någon i tråden som spekulerade i ett
tänkbart sexualsadistiskt mord med hängning som ägt rum.
Dessförinnan förekom inget i den vägen vad jag vet om.
Det spekulerades mest i en våldtäktshistoria som slutat med mord.

Åklagaren behövde nog inte uppsöka någon tråd på ett diskussionsforum eller nån blogg för att kunna skapa sig en hypotes om vad mordet på Lisa handlade om.
Det lär han ha kunnat gjort genom att se i vilket skick offret påträffades och via mordplatsen.
Sen bidrog den här mannen med sina kunskaper: https://www.youtube.com/watch?v=dhkfmP9zmAA
Senast redigerad av Grandioso 2016-07-25 kl. 22:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in