Trodde jag aldrig att jag skulle säga det här, men om jag ska vara helt ärlig så tycker jag
Ozzy Osbourne är sjukt överskattad. Det skulle jag aldrig sagt för 1 år sedan, men jag tycker faktiskt det. Då menar jag hans soloverk och inte det han gjort med Sabbath. Jag älskar heavy metal, men om det är något jag har svårt över är det när artisterna inte utmanar sig själva utan bara skriver astråkiga och enkla standard heavy metal-låtar. Detta stämmer tyvärr väldigt väl in på Ozzys soloverk. Blizzard of Ozz är väl ett rätt bra album, men det anförs ju i princip lika mycket av Randy Rhoads. Efter det har det dock inte varit mycket att komma med från Ozzys sida, och det märks tydligt att han inte utvecklats sitt sound ett skit på 30 år. Han har stått still och kört på samma enkla heavy metal under så många år. Så sjukt tråkigt och slött från hans sida. Även om det finns vissa bra låtar t.ex. No More Tears, Over The Mountain, Diary Of A Madman och Bark At The Moon, så är 90 % av hans låtar typiska klichéer av heavy metal-låtar. Ändå ses han som en gud i heavy metal-sammanhang, och har blivit någon slags galjonsfigur för hela genren. Välförtjänt? Jag är inte helt säker, han skrev ju knappt sina egna låtar för sjutton!
Nä, Ozzys peak är, och kommer alltid vara, tiden med Black Sabbath. Man får inte glömma av att innan han knarkade sönder sin hälsa, så bar faktiskt Ozzy på en helt fantastisk röst. Kanske inte den bästa sångrösten, men den hade karisma och en fantastisk kombination av drama och skräck, något som visade sig vara helt oslagbart. Det är verkligen synd att hans talang tynade bort bland alla droger

. Vad som fr.a. skiljer hans solo från Black Sabbath är dock omgivningen. I Sabbath var Ozzy omgiven utav fantastiska och originella musiker, som han förändrade den musikaliska kartan tillsammans med. I hans solokarriär har han dock bytt medlemmar på löpande band, och utöver Randy Rhoads är alla dessa bara standardtyper inom diverse instrument, killar som kan göra jobbet utan att ge någon slags udd på det hela. Det är i princip helt p.g.a. Ozzys insatser i Sabbath som min repsekt för honom fortfarande är intakt