Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Detta skrev jag i en helt annan tråd förut. Håller ni med?
Jag vill hävda att uppdelningen mellan objektivt och subjektivt inte finns. Det är en illusion. Frågan angränsar till om ingenting är en del av universum eller inte.* Vid en första anblick antar jag att det låter helt vansinnigt, men förhoppningsvis är det inte så långsökt. Jag syftar på förhållandet mellan betraktare och avsaknad av betraktare. Förhållandet mellan åsikter och avsaknad av åsikter. Förhållandet mellan beroenden mellan ting och avsaknad av beroenden mellan ting. Jämför med ting och ingenting. Hur ser förhållandet mellan ting och ingenting ut i universum? Finns ingenting?
Exempel
Jag återkopplar till citatet ovan. En objektiv sanning kan ej vara objektiv för att den i sådana fall skulle kräva ett totalt oberoende av kontext. Något som är subjektivt är istället beroende av dess kontext. Med kontext åsyftar jag ett samspel mellan verklighet och ting, eller varseblivandet av tingets omgivande beroenden som du så vill. Antag att vi har ett påstående P. Sanningsvärdet för P är beroende av P, och kan därför ej vara objektivt. Sanningsvärdet måste därför vara subjektivt.** Även om ingen eller inget explicit uttrycker sanningsvärdet så är själva sanningsvärdet i sig subjektivt.
Åsikter på detta?
---
* Se
(FB) Är ingenting en del av universum?
** eller obestämbart, men i alla sådana fall existerar inte grunden till diskussionen om subjektivt och objektivt. Det finns inget att tala om.
Det här är riktigt bra. Du använder din egen argumentation för att säga att din fråga är rättfärdigad. Eller ... säger du att din fråga (om din egen fråga) är helt och hållet orättfärdigad. Nu har du målat in dig i ett hörn eller hur.
Mitt svar: En paradox (du gjorde det här medvetet eller hur ... erkänn) kan bara knytas upp från utsidan. Här är vad du säger:
Citat:
En objektiv sanning kan ej vara objektiv för att den i sådana fall skulle kräva ett totalt oberoende av kontext. Något som är subjektivt är istället beroende av dess kontext. Med kontext åsyftar jag ett samspel mellan verklighet och ting, eller varseblivandet av tingets omgivande beroenden som du så vill.
Det är ett intressant påstående.
Jag är naturligtvis bara en idiot, men här är hur jag tänker.
Kan du simma i en swimmingpool av subjektivitet och tänka "det finns inget vatten, det finns ingen gravitation" Kanske du kan. Men för att du ens ska kunna tänka den tanken behöver du förutsätta följande: "simma", "swimmingpool", "subjektivitet", "tänka", och "vatten".
Du säger det mycket vackrare med:
Citat:
... ett samspel mellan verklighet och ting, eller varseblivandet av tingets omgivande beroenden ...
Om vi antar att du har rätt med ditt påstående att att allt "objektivt" är "subjektivt", och dessutom att det är sant, betyder det inte också att allt du säger är subjektivt. Då finns ingen korrelation mellan verklighet och föreställning, då finns inte ens bokstäver ... och vad som är värre ... då finns inte ens din uppfattning om sant och falskt. Din fråga försvinner i ett moln av gas.
Jag å andra sidan har aldrig köpt det resonemanget. Jag var runt fem år gammal när jag insåg att det inte fanns någon gud och att världen var ordnad på ett systematiskt sätt.
Vi har matematiska och logiska sanningar som är sanna oberoende av vår existens. Om det inte fanns en enda varelse i hela kosmos som kunde tänka skulle matematiska/logiska sanningar fortfarande vara sanna. Matte och logik behöver inte oss. Men vi behöver dem eftersom de korrelerar till hur verkligheten egentligen är.
Alla som tänker solipsistiskt eller förnekar existensen av objektivitet sätter en kork i sin egen mun.