Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-07-25, 21:00
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Intressant svammel, men det verkar som du menar, att Trump överskattas. Eller har jag förstått fel?

Det läskiga är att han lika gärna kan underskattas. Min poäng är att det är klokast att dra de slutsatser man med någorlunda säkerhet kan dra från respektive undersökning; som du bevisligen gör när du jämför 2-ways med 4-ways till exempel. Vi vet exakt vad intervjupersonerna tycker just nu, frågan är hur vi tar oss därifrån till elektorskollegiet i november.
2016-07-25, 21:08
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
I så fall vad är det du inte förstår ? du om någon vet väl att det finns många anledningar till konkurs kända och icke kända.

Strängt taget finns det bara en anledning - att bolaget är på obestånd (inräknat en ovilja hos ägarna eller marknaden att finansiera). Att det sen kan bero på att man fått fel i en komplicerad taxeringsfråga i högsta instans eller fått serverhallen saboterad är jag medveten om. Poängen är att ägaren alltid kan förhindra en konkurs om det finns betalningsförmåga och betalningsvilja. När det gäller Trump vet vi att det vid ett tillfälle saknades likvida medel för att täcka skulder i den takt de uppkom och att borgenärerna då fick skriva ner sina fordringar med uppemot en miljard. Det kallas bailout i många amerikanska sammanhang.
2016-07-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Trump kommer bli en katastrof särskilt nu när vi har två ledare på väldigt strategiska ställen där vad som helst kan hända.
Putin och Erdogan.
Menar Trump allvar med att strunta i omvärlden och gilla Putin kan Putin göra vad som helst utan att USA gör något, han kan utvidga Ryssland till Sovjets forna gränser, vilket inte är deras naturliga gränser från början.
Nya diktatorer kan skapa elände i Mellanöstern till och med ett världskrig kan uppstå.

Med Nato och EU har vi i Europa den yttersta garanten att det inte blir fullskaligt krig med Europeiska länder så som 1790-tal-1815 1870-71 1914-1918 1939-1945, om Nato och EU försvinner så kommer sådana krig återuppstå, Hitler var den yttersta konsekvensen av de föregående krigen, och vem vet vilka tankar olika Europeiska länder kan ha om gamla gränsdragningar som inte gäller dagens levande människor 2016 som inte upplevt det.

På ett sätt hoppas jag att Trump vinner så skrattet fastnar i halsen på de okunniga Trumpfanatikerna, vi som läst historia vet vad sådana som Trump, Putin och Ergodan kan skapa och inga sådana män har skapat harmoni någonsin.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det Trump dessutom kommer skapa är nya flyktingvågor, 11 miljoner människor måste ju ta vägen nånstans om USA kastar ut dem, och blir det krig tack vare Trumps passivitet, tillexempel Ryssland mot Baltstaterna så måste kanske 100.000 människor fly hit i så fall, och skulle Sverige klara detta?
Eller om det blir ytterligare krig i Mellanöstern som Trump garanterat kommer skapa, dessa flyktingar kommer sticka hit oavsett.
Turkiet är ingen garanti att EU:s flyktingpolitik kommer klara sig, om EU ens finns om 10 år, finns inget EU kan en miljon folkvandra till Sverige tänk på det era Trumpförespråkare.

Sluta läs Aftonbladet och kom in i matchen förfan. Varför skulle Trump vilja starta ett krig med Ryssland och varför skulle Ryssland vilja starta krig med ett tjugotal länder.
Är det inga andra länder som ska börja kriga samma sekund som Goldman Sachs förlorar valet? Kina kanske attackerar Japan och Japan USA och Korea Vietnam.

Ofattbart att det går att tuta i människor som dig vad som helst. Om Aftonbladet skriver att Trump gälar tror du förmodligen på det med.

Angående dina 11 miljoner som du babblar om så har dessa medborgarskap i sina hemländer. Mexiko är ett land där människor bor*Suprise*.

Om 10 miljoner italienare åker till Mexiko utan tillstånd så skickar Mexiko dessa italienare tillbaka till Italien eftersom dem inte har någon rätt att vistas där. Förstår du hur det fungerar nu?
2016-07-25, 21:11
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu80
Vi vet exakt vad intervjupersonerna tycker just nu, frågan är hur vi tar oss därifrån till elektorskollegiet i november.

Exakt! Det blir inte troligare med global uppvärmning om ett halvsekel, bara för att det är sommar just nu.

Hur gör man?

- Studera och ta intryck av hur en stor partifalang står och skriker "Lock her up!" åt Hillary under deras partikonvent.
- Notera hur partiet kommer att vara kluvet itu vid veckans slut.
- Betrakta hur Obamas halvbror kommer att dyka upp på ett Trump-rally i en Trump-keps, och hur Obama efter det kommer att skaka sönder när hans nervösa stamningar går i självspinn.
- Hillarys ansikte kommer att spricka sönder snart, och om hon någonsin vågar hålla en endaste presskonferens före valet så kommer hennes sanna häxpersonlighet skina igenom för alla att se.

Bara för att nämna ett litet urval saker.

Jag förstår inte vad du finner för mening i att räkna på det här?
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2016-07-25 kl. 21:16.
2016-07-25, 21:14
Bannlyst
Citat:
Det läskiga är att han lika gärna kan underskattas.

Efter underskattningar av Brexit, Le Pen, UKIP, SD och andra lite-Trumpiska partier?

Det är mycket mer sannolikt att han underskattas. Och han underskattas sannolikt med minst lika stora fel som t.ex. SD. SD är ju värsta PK och förrädare jämfört med Trump

Citat:
Min poäng är att det är klokast att dra de slutsatser man med någorlunda säkerhet kan dra från respektive undersökning; som du bevisligen gör när du jämför 2-ways med 4-ways till exempel. Vi vet exakt vad intervjupersonerna tycker just nu, frågan är hur vi tar oss därifrån till elektorskollegiet i november.
Då är alla OU värdelösa, eller vad menar du?

4- eller 3-ways är sannolikt ett mycket bättre sätt att mäta opinionen, men eftersom det historiskt nästan alltid varit 2-way de-fakto, kör man 2-way också. För säkerhets skull. Man helst ska dock vänta 1-2 veckor efter konventena, då vet man med största sannolikhet, om det blir 2- 3- eller 4-ways.

Men varför tar du upp det just nu? Ett av dina första inlägg här handlade om att man med sådana fav/unfav som Trump inte kunde vinna. Nu har Clittan liknande/ännu sämre fav/unfav — tyst från dig... Hmmm

Och återigen — årets valrörelse är ju bokstavligen ett skolexempel på Bradley's vilkor, vilket du envisas erkänna. Och då pratar jag inte om omvänt Bradley
2016-07-25, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Trump äger ju planet, Pence är bara passagerare.

Och i analogi med detta skulle man kunna säga att Trump owns the ticket. Och att även här är Pence en passagerare.

Vet man att det är Trumps plan? Han har ju börjat ta emot donationer, och sen har han ju blivit utsedd av det republikanska partiet. De måste ju ha lite stålar undanstoppade.

Ja absolut. Och tack för dina rapporter. Det kommer nog att bli drama på något sätt det här.

Jag tycker det kan vara lite av intresse hur planet har använts. Kanske lite nördvarning på det, men men. Planet kom i morse från Miami, där det varit sedan i lördags. Jag trodde Trump hade flugit ner med det, med eventuellt Pence som medpassagerare, dit för att vara i sitt klubbhus Mar-a-Lago. Men sen såg jag en intervju med honom igår, på NBC:s Meet the Press, och där sas att Trump intervjuades i New Jersey på lördagskvällen.
Men det är klart, det kan ju vara vad som helst, och man spekulera om det natten lång. Piloten kanske ville åka och festa i Miami och lånade planet.
2016-07-25, 21:16
Medlem
Citat:
Det läskiga är att han lika gärna kan underskattas. Min poäng är att det är klokast att dra de slutsatser man med någorlunda säkerhet kan dra från respektive undersökning; som du bevisligen gör när du jämför 2-ways med 4-ways till exempel. Vi vet exakt vad intervjupersonerna tycker just nu, frågan är hur vi tar oss därifrån till elektorskollegiet i november.

Trump underskattas grovt, man kan lägga på minst 5 procentenheter. Det är därför jag är så säker på att detta blir största segern någonsin i ett amerikanskt val.

Jmf, Brexit, Front national, Hofer, SD osv.

Amerikansk media använder nu samma metod som europeiska MSM gjort i 30 år.
2016-07-25, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fuuse
Sverige har 20% och det är en skräpnation.

Amerikanska företag har motsvarande 50.000 miljarder utomlands som dem inte kan ta hem till USA eftersom bolagsskatten är 40%.
Du måste förstå att USA kommer att tjäna på att plocka hem 50.000 miljarder som kan investeras på hemmaplan istället för som nu i Kina och Tyskland.

Att som Hillary bara trycka tusentals miljarder med sedelpressen och lova allt till alla är ohållbart, Obama har lånat motsvarande 500.000 kr per arbetare i USA under sina 8 år.
Amerika måste börja producera varor igen.
Japp. Det var min poäng. Många verkar inte förstå, hur Trump planerar ta företag/jobb tillbaka.
Skattesänkning = extra skatt + fler jobb + fler innovationer
2016-07-25, 21:21
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pent-house
Jag tycker det kan vara lite av intresse hur planet har använts. Kanske lite nördvarning på det, men men.

Det är supernördvarning på det. Men även vi vanliga nördar är intresserade. Dina rapporter är mycket uppskattade.

Citat:
Planet kom i morse från Miami, där det varit sedan i lördags. Jag trodde Trump hade flugit ner med det, med eventuellt Pence som medpassagerare, dit för att vara i sitt klubbhus Mar-a-Lago. Men sen såg jag en intervju med honom igår, på NBC:s Meet the Press, och där sas att Trump intervjuades i New Jersey på lördagskvällen.
Men det är klart, det kan ju vara vad som helst, och man spekulera om det natten lång. Piloten kanske ville åka och festa i Miami och lånade planet.

Så "mysteriet" är alltså ännu inte löst. Men fortsätt att pussla. Vi vill såklart ha så exakt monotoring som möjligt av var båda herrarna befinner sig. Och huruvida Trump åker i det nya (nymålade?) planet.
2016-07-25, 21:25
Bannlyst
Citat:
Och i analogi med detta skulle man kunna säga att Trump owns the ticket. Och att även här är Pence en passagerare.
Haha, klockrent!
Jag får exakt samma känsla, när jag kollar på de två tillsammans (i intervju, rally eller etc).
Citat:
Helt otroligt! Vi har aldrig sett något liknande. DWS kan inte ses som något annat än ett surrogat för Hillary. Så den heliga vrede som hon här möter gäller även Hillary. Det Demokratiska partiet ser ut som om det håller på att brytas itu (samtidigt som Republikanerna har konsoliderats, och Trumpmotståndarna i rask takt försvinner ner i historiens minneshål).
Om det inte var nog, så anställde Clittan DWS samma dag. Att hon inte fattar
https://www.hillaryclinton.com/briefing/statements/2016/07/24/hillary-clinton-statement-on-the-resignation-of-democratic-national-committee-chair-debbie-wasserman -schultz/
Citat:
“I want to thank my longtime friend Debbie Wasserman Schultz for her leadership of the Democratic National Committee over the past five years. I am grateful to Debbie for getting the Democratic Party to this year’s historic convention in Philadelphia, and I know that this week’s events will be a success thanks to her hard work and leadership. There’s simply no one better at taking the fight to the Republicans than Debbie–which is why I am glad that she has agreed to serve as honorary chair of my campaign’s 50-state program to gain ground and elect Democrats in every part of the country, and will continue to serve as a surrogate for my campaign nationally, in Florida, and in other key states. I look forward to campaigning with Debbie in Florida and helping her in her re-election bid–because as President, I will need fighters like Debbie in Congress who are ready on day one to get to work for the American people.”
2016-07-25, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Japp. Det var min poäng. Många verkar inte förstå, hur Trump planerar ta företag/jobb tillbaka.
Skattesänkning = extra skatt + fler jobb + fler innovationer

EU borde följa i Trumps spår. Varför inte skapa en frihandelszon mellan Europa och USA och sedan ha skyhöga tullar från länder utifrån.

Visst, varorna lär bli dyrare men i gengäld skapas arbete. Med ökad sysselsättning följer lägre kriminalitet. Vi får även högre löner för arbetande och större kontroll på befolkningen.

Jag tror att Trump tänker helt rätt men eftersom det skulle innebära lite av ett paradigmskifte ses hans idéer med skepsis.
2016-07-25, 21:30
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuuse
Trump underskattas grovt, man kan lägga på minst 5 procentenheter. Det är därför jag är så säker på att detta blir största segern någonsin i ett amerikanskt val.

Ja, och det där är ju bara en många faktorer. och den viktigaste faktorn är att He hasn't even started on Hillary yet.

De som går på henne nu är Wikileaks och Sanders-supportrar. Men i.o.m. att de båda är officiella kandidater så kommer han att gå loss på henne ordentligt. Jag tycker nästan att det är synd att hon har brutit ihop så mycket som hon har gjort redan, för efter Trumps onslaught under resten av sommaren, så kommer hon att vara både kokt och stekt, well-done, och söndersmulad som en pulled pork.

Tråkigt, eftersom det inte kommer att bli någon spänning och underhållning kvar till debatterna i september/oktober. Jag hade sett fram emot dem så mycket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in