Citat:
Ursprungligen postat av
lampros
Väl talat. Trump kan sägas representera normalisering, sunt förnuft, ta det som det kommer. Inga mentala, konceptuella, ideologiska låsningar där inte.
Utifrån en konservativ samhällssyn, en syn summerad i aforismer ā la "var sak på sin plats, tradition, gör inget förhastat, America First", är han helt rätt i tiden. I en era av "ateism, förlorad tro, förlust av inre kompass" där varje sekulär ståndpunkt antar närmast religiösa dimensioner behövs en politiker med sinne för vad som funkar, vad som är bra för majoritetsbefolkningen i landet. Idag råder en attityd av perfektionism ledande till de "extrempositioner" som SmokeyNegroni nämnde, mentala låsningar påminnande om religiös fundamentalism, och då behövs ett alternativ.
Jag tror att du är inne på något mycket centralt och viktigt här. Folk som växer upp idag lever så långt ifrån verkligheten som man någonsin kan komma. I stort sett ingen ägnar sig åt jordbruk eller jakt, åtminstone inte på allvar. Samtidigt presenterar skola och media vår nuvarande värld som perfekt, begrepp som värdegrund eller Fukuyamas bok "The End of History" är typiska för vår tidsanda.
Ju längre man är ifrån verkligheten desto mindre fattar man. Om man dagligen är ute och smutsar ner sig på åkern eller i skogen, så får man en helt annan bild av verkligheten. Veganism är ett exempel på hur city-dwellers i sina elfenbenstorn söker förbättra världen med den typ av verklighetsfrånvända perfektionism som du talar om. Men veganism hjälper inte naturen, utan stjälper för både växt- och djurliv. Men hur ska man kunna förklara detta för stadsbor? De kan ju ingenting. Deras ignoranta perfektionistiska extremism kommer alltid att göra skada, oavsett hur gott de vill (fast egentligen verkar de mest bry sig om sina egon).
Nåja, man kan ju skita ner sig och få verklighetskontakt även som stadsbo. Byggbranschen är väl i så fall det bästa men kan ägna sig åt. Enter Trump!
Jag var inne ovan på Sverige som en skyddad verkstad (eller Sluten Anstalt som Ulf Nilsson skulle ha sagt). Sverige har (enligt sociologer) världens mest säkerhetsfixerade kultur (fanns ju nån bok som heter Trygghetsknarkarna också). Och eftersom Sverige också är mest extremt och perfektionism-intriktat, så stämmer det med min tes om att ju mer man är "skyddad" från verkligheten, desto vansinnigare perfektionistisk extremism ger man uttryck för.
Bortsett från perfektionismen, som är den "intellektuella" sidan av extremismen, så finns där samtidigt en känslomässig sida som liknar fotbollshuliganism. Extrempositioner inbjuder förstås till maximala ohämmade känsloutlevelser (ofta av hat).
Jag har förut inte sett det som avgörande att Trump kommer ifrån byggbranschen, men nu funderar jag på om det inte är av essentiell betydelse.