Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-07-25, 16:28
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Han vill ju sänka bolagsskatten från 40% till 20%. Tror du, att det räcker som bevis?

Fast du vill ju att han skall stampa ner småföretagarna i backen så oavsett vad du kommer med rent ekonomiskt så spelar det ingen roll för du tycker det är bra
2016-07-25, 16:37
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Väl talat. Trump kan sägas representera normalisering, sunt förnuft, ta det som det kommer. Inga mentala, konceptuella, ideologiska låsningar där inte.

Utifrån en konservativ samhällssyn, en syn summerad i aforismer ā la "var sak på sin plats, tradition, gör inget förhastat, America First", är han helt rätt i tiden. I en era av "ateism, förlorad tro, förlust av inre kompass" där varje sekulär ståndpunkt antar närmast religiösa dimensioner behövs en politiker med sinne för vad som funkar, vad som är bra för majoritetsbefolkningen i landet. Idag råder en attityd av perfektionism ledande till de "extrempositioner" som SmokeyNegroni nämnde, mentala låsningar påminnande om religiös fundamentalism, och då behövs ett alternativ.

Jag tror att du är inne på något mycket centralt och viktigt här. Folk som växer upp idag lever så långt ifrån verkligheten som man någonsin kan komma. I stort sett ingen ägnar sig åt jordbruk eller jakt, åtminstone inte på allvar. Samtidigt presenterar skola och media vår nuvarande värld som perfekt, begrepp som värdegrund eller Fukuyamas bok "The End of History" är typiska för vår tidsanda.

Ju längre man är ifrån verkligheten desto mindre fattar man. Om man dagligen är ute och smutsar ner sig på åkern eller i skogen, så får man en helt annan bild av verkligheten. Veganism är ett exempel på hur city-dwellers i sina elfenbenstorn söker förbättra världen med den typ av verklighetsfrånvända perfektionism som du talar om. Men veganism hjälper inte naturen, utan stjälper för både växt- och djurliv. Men hur ska man kunna förklara detta för stadsbor? De kan ju ingenting. Deras ignoranta perfektionistiska extremism kommer alltid att göra skada, oavsett hur gott de vill (fast egentligen verkar de mest bry sig om sina egon).

Nåja, man kan ju skita ner sig och få verklighetskontakt även som stadsbo. Byggbranschen är väl i så fall det bästa men kan ägna sig åt. Enter Trump!

Jag var inne ovan på Sverige som en skyddad verkstad (eller Sluten Anstalt som Ulf Nilsson skulle ha sagt). Sverige har (enligt sociologer) världens mest säkerhetsfixerade kultur (fanns ju nån bok som heter Trygghetsknarkarna också). Och eftersom Sverige också är mest extremt och perfektionism-intriktat, så stämmer det med min tes om att ju mer man är "skyddad" från verkligheten, desto vansinnigare perfektionistisk extremism ger man uttryck för.

Bortsett från perfektionismen, som är den "intellektuella" sidan av extremismen, så finns där samtidigt en känslomässig sida som liknar fotbollshuliganism. Extrempositioner inbjuder förstås till maximala ohämmade känsloutlevelser (ofta av hat).

Jag har förut inte sett det som avgörande att Trump kommer ifrån byggbranschen, men nu funderar jag på om det inte är av essentiell betydelse.
2016-07-25, 16:49
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni

Jag har förut inte sett det som avgörande att Trump kommer ifrån byggbranschen, men nu funderar jag på om det inte är av essentiell betydelse.

Jag ser att du har skrivit hela textmassor till mig tidigare, mycket av det med idémässig karaktär, som jag ska försöka besvara senare när griniga arbetskamrater slutat gnälla på mig för att jag hänger för mycket ute på nätet, men redan nu kan jag säga att det finns bekräftelse för det du säger genom utdrag ur Trumps bok (mini-bok) Trump; How To Get Rich, Big Deals From The Star Of The Apprentice.

Bygg- och fastighetsbranschen kräver realism och verklighetskontakt, värdena är verkliga och materiella, gripbara och idéer har bara så mycket värde som den grad i vilken de återspeglar den fysiska verkligheten. Lyssnar man på pladderskallar - så kan man få ett hus som ramlar ihop, eller en fastighet som inte är lönsam. Om man förhandlar strategiskt, kan man uppnå otroliga saker - huvudsakligen tillsammans med andra, fienderna och förlorarna bör vara få. Målet med ett projekt eller en affär bör vara att alla vinner något på hur det blir jämfört med hur det var, och om någon måste förlora så får man se till att det är rätt person som i alla fall aldrig kommer att kunna gå att samarbeta med senare. Helst en osympatisk skithög.
2016-07-25, 17:03
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frappant
Jag ser att du har skrivit hela textmassor till mig tidigare, mycket av det med idémässig karaktär, som jag ska försöka besvara senare när griniga arbetskamrater slutat gnälla på mig för att jag hänger för mycket ute på nätet, men redan nu kan jag säga att det finns bekräftelse för det du säger genom utdrag ur Trumps bok (mini-bok) Trump; How To Get Rich, Big Deals From The Star Of The Apprentice.

Bygg- och fastighetsbranschen kräver realism och verklighetskontakt, värdena är verkliga och materiella, gripbara och idéer har bara så mycket värde som den grad i vilken de återspeglar den fysiska verkligheten. Lyssnar man på pladderskallar - så kan man få ett hus som ramlar ihop, eller en fastighet som inte är lönsam. Om man förhandlar strategiskt, kan man uppnå otroliga saker - huvudsakligen tillsammans med andra, fienderna och förlorarna bör vara få. Målet med ett projekt eller en affär bör vara att alla vinner något på hur det blir jämfört med hur det var, och om någon måste förlora så får man se till att det är rätt person som i alla fall aldrig kommer att kunna gå att samarbeta med senare. Helst en osympatisk skithög.

Intressant!

Jag har laddat ner boken nu (tillsammans med The Art of the Deal), och börjat läsa. Väldigt lättläst.
2016-07-25, 17:42
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Donald J. Trump ‏@realDonaldTrump 22 min

Here we go again with another Clinton scandal, and e-mails yet (can you believe). Crooked Hillary knew the fix was in, B never had a chance!

Debbie Wasserman Schultz buades av scenen i Philadelphia:

"As she spoke, people stood on chairs holding up signs that said "emails," "No!," and "Thanks for the 'help,' Debbie.""

http://thehill.com/blogs/ballot-box/presidential-races/289059-wasserman-schultz-booed-off-stage-in-philadelphia

Helt otroligt! Vi har aldrig sett något liknande. DWS kan inte ses som något annat än ett surrogat för Hillary. Så den heliga vrede som hon här möter gäller även Hillary. Det Demokratiska partiet ser ut som om det håller på att brytas itu (samtidigt som Republikanerna har konsoliderats, och Trumpmotståndarna i rask takt försvinner ner i historiens minneshål).
2016-07-25, 18:14
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/general_election_trump_vs_clinton-5491.html

Kanonsiffror för Trump hos CBS, CNN, LA Times och Gravis efter konventet. Att Trump leder hos starkt vänstervinklade CNN är ett väldigt gott tecken. Ska bli intressant att se siffrorna hos Rasmussen och Quinnipac där han brukar få bra siffror.

Nu gäller det att rida på konvent-boosten.

Kan Donald äntligen bryta igenom 44% i snitt? Den siffran har blivit en mur av rent mexikanska proportioner. Och Hillary har aldrig på allvar brakat ner under 44%.

Det känns onekligen bra just nu. Trump är mer balanserad och återhållsam och då fattar folk att skräckpropagandan inte varit sann, vilket gör att fler och fler vågar "komma ut".
Skönt för Donald att i lugn och ro kunna sitta och mata ut tweets i ritkning mot Bernies supportrar.

Det är något sorts event med Trump och Pence i Virginia klockan 21:00.
https://www.youtube.com/watch?v=fiGcveNDzvE

I morgon blir det rally i North Carolina.
2016-07-25, 18:21
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie

Mitt kusinbarn lär ska vara där, knyta upp ballonger/flaggor för att sedan hjälpa till med insläppet!
2016-07-25, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Har också funderat på det där. Det är inget automatiskt fel i att vara en populist. Blir så trött på att man använder ord och fyller dom med en negativ innebörd utan att egentligen förstå vad ordet innebär. Man har till och med lyckats med att få folk att förknippa ordet populism till högerextremism. AAARGH!
Nej det är ju lite märkligt för en populist säger ju vad människor tycker och tänker. Obama var väl också på sätt och vis populist då han slog Clinton och framställde sig själv som en frälsare för de fattiga eller färgade. Det gick ju som som det gick och vad man kommer att minnas av honom är drönardöden i mellanöstern och ett misslyckat och meningslöst Obamacare eftersom det rivs upp så fort republikanerna vinner. En dålig populist är ju en som sedan inte genomför det hans säger.

Trump kommer nog att genomföra mycket av det han säger som tex muren men den kommer att ha många dörrar och mest bara ge arbetstillfällen åt amerikanarna. Likaså militär inblandning i mellanöstern där han förmodligen tänker att det är bättre att använda dessa pengar hemma och stärka försvaret samt sänka skatter. NATO tycker han är en dyr rest från kalla kriget och där kommer han nog att göra förändringar som gör att Europa får ta ett större ansvar för organisationen. Varför ska USA och Ryssland utplåna varandra med kärnvapen då Européer bråkar. Handelsavtal är en annan del där han vill förhandla om dom alla för bättre villkor för USA, allt för att minska arbetslösheten och ge mindre amerikanska företag en chans.

Det är svårt att sätta fingret på vem Trump är men många av dessa åsikter har han faktiskt haft i mer än 30 år. Det är en lång tid att fundera och man har svårt att tro att Clinton och Obama lagt någon större tid på USA:s problem mer än tomma löften för att komma till makten.
2016-07-25, 18:27
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Den kommentaren bevisar bara hur okunnig du är, jag menade på det ekonomiska klimatet som i sin tur var anledningen till varför Europa rustades upp genom en öppnare handel under efterkrigstiden.
Du skrev att jag vill tillbaka till 1918-1946 med tanke på att jag är emot globalismen och sedan skriver du att jag är okunnig eftersom att nämde VK2 som exempel på hur absurt ditt påstående är.

Du får gärna förklara mer om det ekonomiska klimatet under dessa år och hur det har med motstånd mot globalism att göra. Syftar du på det glada tjugotalet, den stora depressionen eller kanske på VK2? Förklara även vilka likheter du ser mellan Tysklands situation under mellankrigstiden (jag vet att det är dit du vill föra diskusionen) och dagens situation i västvärlden.

Jag är medveten om att globalismen på pappret har ökat handeln i världen och att den på pappret har gett högre välstånd. Jag bryr mig dock föga om detta eftersom att en stor del av handeln består av ren skit (läs konsumtionsvaror som vi klarar oss utan) och att det är på bekostnad av människors frihet, både ekonomisk och politisk. Jag offrar med glädje tillväxt och annan globalistskit för att krossa er dröm om en förenad värld där människorna består av en skuldsatt brun massa.
2016-07-25, 18:31
Bannlyst
Trump och Pence flygplan befinner sig just nu i New York, och ska ganska snart bege sig till Roanoke i Virginia enligt Flightradar.com https://www.flightradar24.com/data/aircraft/n278ea#a74d4d9
Flyger Trump och Pence tillsammans eller i varsitt plan?

Klockan 18:50 svensk tid så har Trump och Pence plan startat och är i luften. Här kan man följa det på väg mot Roanoke, Virginia. https://www.flightradar24.com/EAL3003/a74d4d9
Senast redigerad av pent-house 2016-07-25 kl. 18:58.
2016-07-25, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Kan Donald äntligen bryta igenom 44% i snitt? Den siffran har blivit en mur av rent mexikanska proportioner. Och Hillary har aldrig på allvar brakat ner under 44%.

Det känns onekligen bra just nu. Trump är mer balanserad och återhållsam och då fattar folk att skräckpropagandan inte varit sann, vilket gör att fler och fler vågar "komma ut".
Skönt för Donald att i lugn och ro kunna sitta och mata ut tweets i ritkning mot Bernies supportrar.

https://www.youtube.com/watch?v=fiGcveNDzvE

I morgon blir det rally i North Carolina.
Ja, Trump har nu plöjt genom republikanerna och nu ändrar han retorik för att få över en hel del demokrater och oberoende. Han tänker vinna och har en plan som är svår att stoppa för Clinton och demokraterna där deras enda chans egentligen var Bernie Sanders (folk vill ha förändring). Så synd, dessa två hade varit otroligt underhållande att se kämpa och för mig skulle det inte spelat någon roll vem av dom som vann.
2016-07-25, 18:41
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/general_election_trump_vs_clinton-5491.html

Kanonsiffror för Trump hos CBS, CNN, LA Times och Gravis efter konventet. Att Trump leder hos starkt vänstervinklade CNN är ett väldigt gott tecken. Ska bli intressant att se siffrorna hos Rasmussen och Quinnipac där han brukar få bra siffror.

Nu gäller det att rida på konvent-boosten.

Jag ska absolut inte låtsas som att jag väntade mig Trump i nationell ledning när jag började följa valrörelsen mer aktivt i början av juni, det hade jag inte. Med det sagt så är nationella mätningar svåra att värdera av olika orsaker, men främst av statistiska - att extrapolera findings från mätningar med 1'-2' intervjupersoner till ett elektorat om 300'' personer (120-140'' troliga väljare) är mycket svårt OCH det man avser att mäta är dessutom inte omedelbart relevant för valresultatet. Det är visserligen historiskt ovanligt att en kandidat vinner presidentvalet utan att vinna the popular vote, men valutgången som ett resultat av utgången i en handfull delstater är ett ganska modernt fenomen.

Det här valet är ett "base election" plus att utgången i 40 stater är redan given; att vinna kommer att handla om att få sympatisörerna till vallokalerna, för båda kandidaterna har tillräckligt med sympatisörer för att vinna.

EDIT: Det är dessutom svårt att värdera ett "Trump-svar" i mätningarna eftersom han är en unik och historiskt svårjämförd kandidat. En del av opinionsundersökningarnas metodologi är prognos av väljarbeteende.
Senast redigerad av Pazuzu80 2016-07-25 kl. 18:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in