Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-07-25, 19:44
Medlem
E.Merckxs avatar
Alex Roarty @Alex_Roarty

Reince Priebus on whether Trump will show up in Philadelphia this week: "I wouldn't be surprised."

Det skulle vara kul.
2016-07-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Du får nog läsa om vad jag skrev för jag skrev endast om det ekonomiska klimatet och nämnde inte kriget 1939-1945.

Inte bara på pappret, det var tack vare en öppnare marknad som man lyckades sparka igång den europeiska ekonomin på rekordtid efter kriget och även bygga upp nationernas infrastruktur utan att lyckas med ytterligare en ekonomisk kollaps, det misstag du gör precis som många andra som inte är pålästa om globaliseringsprocessen är att ni beskyller den för ett problem som finns tack vare neoliberalas tankeverkstad (Thatcher och Reagan och alla andra som med sin naiva tro på människan vill se en totalt fri marknad som de tror skall självreglera sig utan att de största kapitalägarna skall skapa monopol och/eller kartellverksamheter) det är den som är problemet med en global ekonomi där du kan importera varor snabbt och billigt då den har lett till att vissa företag kan slå ut och rakt av hindra andra företag från att etablera sig i olika länder.

Skulle man skapa en isoleringspolitik där man straffar all form av import genom att sätta upp straffskatter på all import (vilket är något som flera stycken har tolkat det som att Trump vill) så kommer man automatiskt att slå ut många småföretagare som (endast ett demonstrativt exempel) vill sälja svenska dalahästar då de inte kommer att kunna tjäna pengar på att importera dalahästarna och sälja dem till ett lockande pris.

Helt enkelt nisch marknader kommer att drabbas hårdare än Ford och Chrysler då dessa fokuserar på att sälja på den globala marknaden och om de anser att de inte tar en allt för stor skada av att ha fabriker och hela paketet utomlands så kommer de inte att ta hem fabrikerna såvida de inte blir mutade till det. (i form av specifika skattelättnader osv om de ser till att ha all produktion i hemlandet osv)

Vi vet redan idag hur illa det är med höga skatter på importvaror genom att titta på flera olika sydamerikanska länder där de har straffskatter på import av elektroniska produkter vilket har lett till att (ytterligare ett exempel men detta är baserat i verkligheten) Playstation 4 som i USA ligger på 400 Dollar kostar 1702 Dollar i Brasilien, det är där du har det enorma problemet med vad Trump och du verkar vilja se då det inte kommer att straffa företagen i slutändan utan det kommer att straffa alla konsumenter.

Straffskatter och isoleringspolitik är inte en lösning på ett problem utan lösningen är blandekonomi där du har vissa delar av samhället som är statligt (sjukvård, skola, vägar, polis, osv) samtidigt som du har vissa delar som är privata (företag, bostäder, osv) samtidigt som det finns lagar som förhindrar monopolägande samt konsumentskyddslagar där konsumenten faktiskt innehar rättigheter och där företag inte är sedda som levande människor.

För att förtydliga, jag är inte för en 100% fri marknad och jag ställer mig absolut inte bakom planekonomi utan jag ställer mig bakom tanken att företag små som stora inte skall straffas enbart för att de importerar och säljer varor på marknaden precis som jag ställer mig bakom att en konsument skall vara skyddad och kunna rösta med sin plånbok (dock så skulle det behövas mer information som konsumenter kan ta del av så de faktiskt kan bojkotta osv) och därmed tvinga företag att göra rätt för sig.

Trump kommer bli en katastrof särskilt nu när vi har två ledare på väldigt strategiska ställen där vad som helst kan hända.
Putin och Erdogan.
Menar Trump allvar med att strunta i omvärlden och gilla Putin kan Putin göra vad som helst utan att USA gör något, han kan utvidga Ryssland till Sovjets forna gränser, vilket inte är deras naturliga gränser från början.
Nya diktatorer kan skapa elände i Mellanöstern till och med ett världskrig kan uppstå.

Med Nato och EU har vi i Europa den yttersta garanten att det inte blir fullskaligt krig med Europeiska länder så som 1790-tal-1815 1870-71 1914-1918 1939-1945, om Nato och EU försvinner så kommer sådana krig återuppstå, Hitler var den yttersta konsekvensen av de föregående krigen, och vem vet vilka tankar olika Europeiska länder kan ha om gamla gränsdragningar som inte gäller dagens levande människor 2016 som inte upplevt det.

På ett sätt hoppas jag att Trump vinner så skrattet fastnar i halsen på de okunniga Trumpfanatikerna, vi som läst historia vet vad sådana som Trump, Putin och Ergodan kan skapa och inga sådana män har skapat harmoni någonsin.
2016-07-25, 19:48
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pent-house
Då är frågan varför det står Trump och Pence på planet, och inte bara Pence?

Trump äger ju planet, Pence är bara passagerare.

Och i analogi med detta skulle man kunna säga att Trump owns the ticket. Och att även här är Pence en passagerare.

Citat:
Det ska bli spännande att se vilka som kliver ut planet när det landar i Virginia.

Ja absolut. Och tack för dina rapporter. Det kommer nog att bli drama på något sätt det här.
2016-07-25, 19:51
Medlem
Det Trump dessutom kommer skapa är nya flyktingvågor, 11 miljoner människor måste ju ta vägen nånstans om USA kastar ut dem, och blir det krig tack vare Trumps passivitet, tillexempel Ryssland mot Baltstaterna så måste kanske 100.000 människor fly hit i så fall, och skulle Sverige klara detta?
Eller om det blir ytterligare krig i Mellanöstern som Trump garanterat kommer skapa, dessa flyktingar kommer sticka hit oavsett.
Turkiet är ingen garanti att EU:s flyktingpolitik kommer klara sig, om EU ens finns om 10 år, finns inget EU kan en miljon folkvandra till Sverige tänk på det era Trumpförespråkare.
2016-07-25, 20:00
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
På ett sätt hoppas jag att Trump vinner så skrattet fastnar i halsen på de okunniga Trumpfanatikerna, vi som läst historia vet vad sådana som Trump, Putin och Ergodan kan skapa och inga sådana män har skapat harmoni någonsin.

Är du med i nån klubb som heter "Vi som läst historia", som haft en omröstning om detta, eller hur menar du? Hade ni någon omröstning om den notoriske krigshetsaren Hillary med avseende på detta?

Eller är din pluralis mer som när Breivik talade om Knights Templars?
2016-07-25, 20:09
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Det Trump dessutom kommer skapa är nya flyktingvågor, 11 miljoner människor måste ju ta vägen nånstans om USA kastar ut dem, och blir det krig tack vare Trumps passivitet, tillexempel Ryssland mot Baltstaterna så måste kanske 100.000 människor fly hit i så fall, och skulle Sverige klara detta?
Eller om det blir ytterligare krig i Mellanöstern som Trump garanterat kommer skapa, dessa flyktingar kommer sticka hit oavsett.
Turkiet är ingen garanti att EU:s flyktingpolitik kommer klara sig, om EU ens finns om 10 år, finns inget EU kan en miljon folkvandra till Sverige tänk på det era Trumpförespråkare.

Det är du och massmedia som lägger i den stora växeln nu i rädsla för Trumps rådande opinionssiffror. Man säger indirekt att man vet bättre än amerikanarna själva. Jävla dumheter
2016-07-25, 20:11
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Jag förstår inte varför du inte bara ger upp. Märker du inte vartåt det barkar? Du kan räkna, och räkna om hela natten, men det gör ingen skillnad.

Ge upp i juli!? Skulle inte fall mig in. Men pikar åsido, det var ju ett väldigt försiktigt inlägg från min sida - det vore intressant med konkret kritik mot mina påståenden. Är det inte ett base election? Är tiden för landslides över? Kan man framgångsrikt mäta nationellt för att förutspå ett valresultat regionalt? Hur mäter man Trump?

Citat:
Nu har du ju kört det där genom en scrambler. Men om man matar det tillbaka igen genom en unscrambler, så låter det riktigt bra! En politiker som jag skulle rösta på.

Det förvånar mig inte. Jag läser/deltar i den här tråden för att många - även du ibland - kommer med intressant input, även om ni antingen tycks sakna en egen politisk-/ideologisk värdegrund och världsbild som hänger ihop, eller har fallit offer för irrläror (antisemiterna) och desinformation (H R Clintons påstådda skurkaktighet).

Citat:
Du verkar ha en förkärlek för pundarhuvudena. Först Kasich och nu denne. Jag förstår inte hur man kan ha invändningar emot Trump när man själv dras emot knark och sånt. Flumliberalernas tid är förbi. De är genomskådade. Du borde omvärdera din förkärlek för den politikertypen.

Varifrån får du att Kasich skulle vara drogliberal? Det har i så fall varit helt okänt för mig när jag fattade tycke för hans politik.

Jag gillar libertarianerna för att de har det enda programmet för riktig federalism; betonar de konstitutionella gränserna för federal lagstiftning, betonar state rights före (alltför) omfattande federala regleringar och slår vakt om individuella rättigheter. Samtidigt lever jag i den verkliga världen och inser, precis som Gary Johnson, att det är omöjligt att sälja en libertariansk politik á la Rand, och förstår hans reservationer.

P.S. Narkotika-dekriminalisering/legalisering är tilltalande för mig av både ideologiska och pragmatiska skäl, även om jag personligen inte är ett skit intresserad av cannabis. Om inte annat borde väl konservativa men även mer auktoritärt lagda intresserade tilltalas av att det skulle frigöra stora polisiära resurser, eller att knarkarna skulle dö i större utsträckning.
2016-07-25, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
5 konkurser visar väl inte på en skicklig affärsman? Hur fick någon i USA det bättre när företag ägda av honom outsourcades?
Konkurser hör till och tyder på företagsamhet och outsourcing är en del men se totalen och alla övriga tusen delar som är positivt!
2016-07-25, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Alltid lika roligt när Trump tar ledning.

Nu verkar också Trump och Putin samarbeta enligt alla stora kanaler nu på morgonen i USA.

Putin är nog Världens mest respekterade man, så det kommer bara hjälpa Trump.

Många inser nog det patetiska i att beskylla Ryssland för att Clinton fuskade till sig vinsten, ungefär som när Löfven anklagar Åkesson för att arbeta för Moskva eller något annat löjligt.
2016-07-25, 20:38
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu80
Hur mäter man Trump?

Man mäter inte Trump. Varje gång prognostikerna trott att de haft koll på läget, så har Trump kastat omkull spelplanen och förändrat spelets natur. Han är en vinnarskalle av en typ vi aldrig sett inom politiken förr. All form av strategiserande av räknenissarna har flugit ut genom fönstret och ner i den ändlösa brunnen. Ett bra exempel är mantrat om hur Kasich var den enda som kunde slå Hillary. Det var uppenbarligen falskt, och helt bakvänt, redan då. Men hur kan man förklara sånt för folk som är fast i sitt fyrkantiga tänkande, och dessutom lägger stolthet i denna sorts enfaldighet? Jag kommer ihåg att jag tänkte hur detta var som att försöka förutspå vädret i november utifrån väderleksrapporter i mars-april. Men f.f.a. var det fel p.g.a. Trumpfaktorn som jag beskrev här inledningsvis.

Citat:
Varifrån får du att Kasich skulle vara drogliberal?

Jag syftar på att han till synes varit mycket drogliberal privat.
2016-07-25, 20:38
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Konkurser hör till och tyder på företagsamhet och outsourcing är en del men se totalen och alla övriga tusen delar som är positivt!

Som sagt - finns det betalningsförmåga i koncernen eller hos en huvudägare är det inte försvarligt att kursa bolag. Hur många Kinnevikbolag har gått i konkurs? Volvo AB (lastvagnarna)? Vattenfall? Byggjättarna?

Väljer man att låta borgenärerna ta smällen vårdar man inte sina relationer med kunder eller leverantörer. Det är antingen ett tecken på oförsvarligt dålig likviditet hos Trump (som ägare) eller väldigt amoralisk syn på betalningsförpliktelser.
2016-07-25, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Så med andra ord så drömmer du om en värld som såg ut som den gjorde 1918-1946 med isoleringspolitik och en begränsad global handel?

Få stopp på valutakriget, men du är för korkad för att ens veta att det pågår ett sådant krig mellan EU/Kina och USA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in