Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-07-24, 06:39
Medlem
Sanningen är att i Europa vet de flesta ingenting om Donald Trump och sättet han framställs på är patetiskt. Trump är en mycket skicklig affärsman och skulle bli en mycket bra politiker med sunt förnuft och en president som vågar se och säga sanningen. Politiker broilers som Hillary är en katastrof däremot. Med Trump skulle faktiskt de fattiga och medelklassen få det bättre men få fattar det. Läs på hur han framställer hur de rika blir rikare och de fattiga fattigare och orsaker till det så kanske folk börjar fatta hur Trump kan bli riktigt bra.
2016-07-24, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Sanningen är att i Europa vet de flesta ingenting om Donald Trump och sättet han framställs på är patetiskt. Trump är en mycket skicklig affärsman och skulle bli en mycket bra politiker med sunt förnuft och en president som vågar se och säga sanningen. Politiker broilers som Hillary är en katastrof däremot. Med Trump skulle faktiskt de fattiga och medelklassen få det bättre men få fattar det. Läs på hur han framställer hur de rika blir rikare och de fattiga fattigare och orsaker till det så kanske folk börjar fatta hur Trump kan bli riktigt bra.

5 konkurser visar väl inte på en skicklig affärsman? Hur fick någon i USA det bättre när företag ägda av honom outsourcades?
2016-07-24, 08:22
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Precis som Hegel skrev när Napoleon red in i Jena 1806, så säger jag om Trump, att jag har sett världsanden till häst. Och jag har redan, sen Indiana, deklarerat det nya århundradet. Det tar lite tid att vänja sig för alla...

Jag blir glad att tråden har fått liv igen med riktiga diskussioner, men samtidigt besviken att man liksom först nu yrvaket börjar fatta saker som har varit helt uppenbara i snart ett halvår, bara för att han sagt något specifikt om Baltikum (som var fullständigt härledbart).

Min favoritformulering var när han i mars sade: "NATO is obsolete. It's old, it's fat, it's sloppy."

NATO är på väg bort - äntligen! NATO är en pervers styggelse och har varit så sedan dag ett (precis som med feminismen). Det fanns aldrig något sunt och vettigt NATO, som sen blev perverst (precis som med feminismen). Alla former av progressivism har alltid varit perversioner ifrån get-go. Men nu kan det iallafall äntligen bli slut på den tyska hösten som Stig Dagerman skrev om.

Svårt att säga om Trump förstår hela djupet i det han håller på med, men han är trots allt tyskättling. Och det är ju inte sunt att Tyskland fortfarande är ockuperat av amerikanska trupper. Europa behöver ett fritt Tyskland för maktbalansens och kulturens skull.

Trump pratar om det hela som om det vore en kostnadsfråga. Men vi ska samtidigt komma ihåg att allt som Trump säger är en del i ett förhandlingsspel. Han förhandlar med alla hela tiden i allt han gör och allt han säger: väljare, partikamrater, andra länder osv. Och skulle han säga det som jag säger här nu, så skulle det skjuta hela planen i sank. Men lyssnar man noga så säger han något mycket mer än att det är en kostnadsfråga: NATO är ett obsolet gammalt sladdrigt fetto.

Och mottot för NATO var sen starten "To keep the Americans in, the Russians out, and the Germans down." Jag vill få ut amerikanerna och upp Tyskland.

Lägger man dessutom till lärdomarna ifrån Diana Wests lysande bok American Betrayal, så är uppdelningen av Europa mellan Roosevelt och Stalin ingenting annat än en Molotov-Ribbentrop-pakt v2.0, och på Roosevelts initiativ tillsammans med hans kommunistiska rådgivare.

Detta är alltså bakgrundsbilden. Sen finns det väldigt mycket mer att säga i det specifika. Jag kan förstå att många känner oro inför den nya situationen vi går in i. Världsanden har ridit in, de tektoniska plattorna rubbas, och vi går in i det nya århundradet.
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2016-07-24 kl. 08:45.
2016-07-24, 08:43
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu80
Sverige har ju, rätt eller fel, utformat sin säkerhetspolitik utifrån en doktrinär försäkran om amerikanskt stöd i Östersjöområdet. Om inte hade svensk politik sett annorlunda ut. Det verkar vara en av många faktorer som Trump är för arrogant för att förstå.

Tvärtom är det precis just detta som Trump förstår.

Låt mig citera bloggaren Cornucopia, som är en russofob av carlbildtska mått:
http://cornucopia.cornubot.se/2016/07/trump-kommer-inte-hedra-natos-avtal-om.html

Citat:
Skulle vettvillingen Trump bli nästa amerikanska president... bla bla bla

Citat:
Konsekvenserna för Sverige är att vi omedelbart vid ett valsegerbesked för Trump måste starta en massiv svensk upprustning.

Så här ser vi det pedagogiska i "vettvillingen" Trumps upplägg (något som Cornucopia ger uttryck för, men ändå i sin känslosvada intellektuellt missar): att det leder till ökad upprustningsvilja hos de enskilda länderna. Något som är intrisikalt gott.

Det är så här man uppfostrar barn.

När man väl har fått bort det obsoleta gamla sladdriga fettot NATO, så är Trump mycket villig till bilaterala avtal och nya allianser. Han älskar USA och han älskar västvärlden, och om han älskar sig själv så älskar han Tyskland.

Jag har ärligt talat svårt att förstå dem som föredrar den nuvarande carlbildtska alliansen, där Turkiet fortfarande ska med in i EU osv.
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2016-07-24 kl. 08:51.
2016-07-24, 10:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Ännu en lysande analys av de två amerikanska presidentkanidaterna

http://www.expressen.se/kultur/kara-hillary-clinton-jag-har-fatt-nog/

Totalt malplacerad, grund, felaktig och tröttsam som alltid när kulturvänstern försöker vara aktuell och precis.
2016-07-24, 10:59
Medlem
Nightsorrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
5 konkurser visar väl inte på en skicklig affärsman?
Runt 50 av hans drygt 500 företag har gått i konkurs. Denna siffra inkluderar företag som han inte drev själv, utan bara sålde sitt namn till (d.v.s, han fick betalt oavsett hur det gick för företaget). Men, om man vill tolka detta så negativt som möjligt för Trump, betyder det att runt 10% av hans företag går i konkurs.
Denna siffra betyder ingenting om man inte sätter den i relation till hur många företag som generellt sett går i konkurs, något jag noterat att få personer gör. Motsvarande siffra för företag i allmänhet är runt 50%, dvs att cirka hälften av alla företag som startar går i konkurs. Så ja, Trump är ganska bra på det han gör.
2016-07-24, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ännu en lysande analys av de två amerikanska presidentkanidaterna

http://www.expressen.se/kultur/kara-hillary-clinton-jag-har-fatt-nog/

Totalt malplacerad, grund, felaktig och tröttsam som alltid när kulturvänstern försöker vara aktuell och precis.

Hahah. Den stackarn kommer gråta floder när Trump skickar in Hillary i körtkvarnen när det är dags för debatt. Hela sveriges feministiska journalistkår kommer skrika sig röda i ansiktet om patriarkat och manligt privilegium.
2016-07-24, 12:08
Medlem
+3.5% Trump i LA Times poll. Ser ut som en rätt så rejäl bump. Kan någon tolka exakt hur grafen är uppbyggd? Är datapunken på 23/7 bara från den dagen, eller från hela veckan?

https://uasdata.usc.edu/data/election-poll
2016-07-24, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
+3.5% Trump i LA Times poll. Ser ut som en rätt så rejäl bump. Kan någon tolka exakt hur grafen är uppbyggd? Är datapunken på 23/7 bara från den dagen, eller från hela veckan?

https://uasdata.usc.edu/data/election-poll

Datapunkterna är dagsvis
2016-07-24, 12:45
Medlem
Trump ligger oerhört bra till, han har kommit ikapp eller gått om Hillary i nästan alla nationella mätningar. Dessutom ligger han inom räckhåll att ta flera viktiga swing-states. Clintons server-skandal ligger som ett tungt ok på henne och har visat Amerikanarna vilken lögnaktig och farlig politiker hon är, samtidigt har Trump nyss haft konventet som gick väldigt bra. Hans fokus på law and order är bra eftersom att polismord och terrordåd kommer fortsätta komma, både i USA och Europa. Jag kan inte se hur Trump kan förlora.
2016-07-24, 13:46
Medlem
Kaine snuddade vid det ett par gånger i sitt första tal, det blir intressant om (D) börjar lyfta Donalds Rysslands-kopplingar mer regelbundet.

http://talkingpointsmemo.com/edblog/trump-putin-yes-it-s-really-a-thing

Citat:
To put this all into perspective, if Vladimir Putin were simply the CEO of a major American corporation and there was this much money flowing in Trump's direction, combined with this much solicitousness of Putin's policy agenda, it would set off alarm bells galore. That is not hyperbole or exaggeration. And yet Putin is not the CEO of an American corporation. He's the autocrat who rules a foreign state, with an increasingly hostile posture towards the United States and a substantial stockpile of nuclear weapons. The stakes involved in finding out 'what's going on' as Trump might put it are quite a bit higher.

Om det är något baby-boomers i USA är allergiska mot så är det ryssen.
2016-07-24, 13:58
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightsorrow
Runt 50 av hans drygt 500 företag har gått i konkurs. Denna siffra inkluderar företag som han inte drev själv, utan bara sålde sitt namn till (d.v.s, han fick betalt oavsett hur det gick för företaget). Men, om man vill tolka detta så negativt som möjligt för Trump, betyder det att runt 10% av hans företag går i konkurs.
Denna siffra betyder ingenting om man inte sätter den i relation till hur många företag som generellt sett går i konkurs, något jag noterat att få personer gör. Motsvarande siffra för företag i allmänhet är runt 50%, dvs att cirka hälften av alla företag som startar går i konkurs. Så ja, Trump är ganska bra på det han gör.

50 procent av företag går inte i konkurs. Det är ett absurt påstående. Det ansvarsfulla och vanligaste sättet att hantera dålig lönsamhet är att rekonstruera, refinansiera, sälja eller likvidera. Att kursa företag är att bränna broar och kredd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in