Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-07-25, 18:47
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, Trump har nu plöjt genom republikanerna och nu ändrar han retorik för att få över en hel del demokrater och oberoende. Han tänker vinna och har en plan som är svår att stoppa för Clinton och demokraterna där deras enda chans egentligen var Bernie Sanders (folk vill ha förändring). Så synd, dessa två hade varit otroligt underhållande att se kämpa och för mig skulle det inte spelat någon roll vem av dom som vann.

Kul - absolut! Sannolikheten att endera Sanders eller Trump dör inom åtta år är dock inte oväsentlig. Nu är Hillary bara ett år yngre än Trump - men hon framstår som somatiskt sundare.
2016-07-25, 18:47
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej det är ju lite märkligt för en populist säger ju vad människor tycker och tänker. Obama var väl också på sätt och vis populist då han slog Clinton och framställde sig själv som en frälsare för de fattiga eller färgade. Det gick ju som som det gick och vad man kommer att minnas av honom är drönardöden i mellanöstern och ett misslyckat och meningslöst Obamacare eftersom det rivs upp så fort republikanerna vinner. En dålig populist är ju en som sedan inte genomför det hans säger.

Bill Clinton betraktades som en populist 1992.
2016-07-25, 18:52
Medlem
Michael moore är övertygad om att Trump blir nästa president. Intressant läsning:

http://michaelmoore.com/trumpwillwin/
2016-07-25, 19:08
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Du skrev att jag vill tillbaka till 1918-1946 med tanke på att jag är emot globalismen och sedan skriver du att jag är okunnig eftersom att nämde VK2 som exempel på hur absurt ditt påstående är.

Du får nog läsa om vad jag skrev för jag skrev endast om det ekonomiska klimatet och nämnde inte kriget 1939-1945.

Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag är medveten om att globalismen på pappret har ökat handeln i världen och att den på pappret har gett högre välstånd.

Inte bara på pappret, det var tack vare en öppnare marknad som man lyckades sparka igång den europeiska ekonomin på rekordtid efter kriget och även bygga upp nationernas infrastruktur utan att lyckas med ytterligare en ekonomisk kollaps, det misstag du gör precis som många andra som inte är pålästa om globaliseringsprocessen är att ni beskyller den för ett problem som finns tack vare neoliberalas tankeverkstad (Thatcher och Reagan och alla andra som med sin naiva tro på människan vill se en totalt fri marknad som de tror skall självreglera sig utan att de största kapitalägarna skall skapa monopol och/eller kartellverksamheter) det är den som är problemet med en global ekonomi där du kan importera varor snabbt och billigt då den har lett till att vissa företag kan slå ut och rakt av hindra andra företag från att etablera sig i olika länder.

Skulle man skapa en isoleringspolitik där man straffar all form av import genom att sätta upp straffskatter på all import (vilket är något som flera stycken har tolkat det som att Trump vill) så kommer man automatiskt att slå ut många småföretagare som (endast ett demonstrativt exempel) vill sälja svenska dalahästar då de inte kommer att kunna tjäna pengar på att importera dalahästarna och sälja dem till ett lockande pris.

Helt enkelt nisch marknader kommer att drabbas hårdare än Ford och Chrysler då dessa fokuserar på att sälja på den globala marknaden och om de anser att de inte tar en allt för stor skada av att ha fabriker och hela paketet utomlands så kommer de inte att ta hem fabrikerna såvida de inte blir mutade till det. (i form av specifika skattelättnader osv om de ser till att ha all produktion i hemlandet osv)

Vi vet redan idag hur illa det är med höga skatter på importvaror genom att titta på flera olika sydamerikanska länder där de har straffskatter på import av elektroniska produkter vilket har lett till att (ytterligare ett exempel men detta är baserat i verkligheten) Playstation 4 som i USA ligger på 400 Dollar kostar 1702 Dollar i Brasilien, det är där du har det enorma problemet med vad Trump och du verkar vilja se då det inte kommer att straffa företagen i slutändan utan det kommer att straffa alla konsumenter.

Straffskatter och isoleringspolitik är inte en lösning på ett problem utan lösningen är blandekonomi där du har vissa delar av samhället som är statligt (sjukvård, skola, vägar, polis, osv) samtidigt som du har vissa delar som är privata (företag, bostäder, osv) samtidigt som det finns lagar som förhindrar monopolägande samt konsumentskyddslagar där konsumenten faktiskt innehar rättigheter och där företag inte är sedda som levande människor.

För att förtydliga, jag är inte för en 100% fri marknad och jag ställer mig absolut inte bakom planekonomi utan jag ställer mig bakom tanken att företag små som stora inte skall straffas enbart för att de importerar och säljer varor på marknaden precis som jag ställer mig bakom att en konsument skall vara skyddad och kunna rösta med sin plånbok (dock så skulle det behövas mer information som konsumenter kan ta del av så de faktiskt kan bojkotta osv) och därmed tvinga företag att göra rätt för sig.
2016-07-25, 19:11
Medlem
Trump ser nu ut att vara förbi i OUs.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nationwide_opinion_polling_for_the_United_States_p residential_election,_2016
2016-07-25, 19:11
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Michael moore är övertygad om att Trump blir nästa president. Intressant läsning:

Michael Moore kan dramaturgi. Just den här passagen, om okynnesröstning, är spot on:

Citat:
You can push the button and vote a straight party line, or you can write in Mickey Mouse and Donald Duck. There are no rules. And because of that, and the anger that so many have toward a broken political system, millions are going to vote for Trump not because they agree with him, not because they like his bigotry or ego, but just because they can.

2016-07-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo

Heheheh han gillar Trump så jävla mycket bara att han inte vågar säga det på grund av PK och hans film industri men läser man mellan raderna så gillar han Turmp.

Tror Michael moore sett vad som hänt i hans hemstad Flint och vet att Trump är den enda som kan fixa det.
2016-07-25, 19:14
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Trump ser nu ut att vara förbi i OUs.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nationwide_opinion_polling_for_the_United_States_p residential_election,_2016

Wiki's i all ära, RCP average är bättre, med liten Trump-/Clinton-ledning, beroende på om man räknar i Green Party och Libertarianerna (Gary Johnson, skulle få min röst).
2016-07-25, 19:20
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pent-house
Trump och Pence flygplan befinner sig just nu i New York, och ska ganska snart bege sig till Roanoke i Virginia enligt Flightradar.com https://www.flightradar24.com/data/aircraft/n278ea#a74d4d9
Flyger Trump och Pence tillsammans eller i varsitt plan?

Emerson, Lake & Palmer hade varsin tung lastbil när de turnerade, så jag tänker mig att Trump och Pence behöver varsitt plan. Det ser ju liksom pampigt ut.

http://blog.wfmu.org/freeform/2009/02/bbc4s-prog-doc.html
2016-07-25, 19:35
Medlem
Pazuzu80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Emerson, Lake & Palmer hade varsin tung lastbil när de turnerade, så jag tänker mig att Trump och Pence behöver varsitt plan. Det ser ju liksom pampigt ut.

Enormt och oförsvarbart slöseri att inte flyga kommersiellt. Det stora problemet med moderna valkampanjer är "burn rate", d.v.s. takten med vilken en kampanj bränner likvida medel på overhead. Man vill att minst 60 procent av kassan finansierar väljarkontakt. Ted Cruz uppgav i en intervju att han sparade 20 000 dollar per flygning på att flyga reguljärt, vilket i och för sig kanske var en överdrift.

Intervjun finns här - Politico's Off-Topic podcast.
Senast redigerad av Pazuzu80 2016-07-25 kl. 19:46. Anledning: Politico-pod, inte WSJ
2016-07-25, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni

Då är frågan varför det står Trump och Pence på planet, och inte bara Pence?
Det ska bli spännande att se vilka som kliver ut planet när det landar i Virginia.
2016-07-25, 19:43
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu80
Jag ska absolut inte låtsas som att jag väntade mig Trump i nationell ledning när jag började följa valrörelsen mer aktivt i början av juni, det hade jag inte. Med det sagt så är nationella mätningar svåra att värdera av olika orsaker, men främst av statistiska - att extrapolera findings från mätningar med 1'-2' intervjupersoner till ett elektorat om 300'' personer (120-140'' troliga väljare) är mycket svårt OCH det man avser att mäta är dessutom inte omedelbart relevant för valresultatet. Det är visserligen historiskt ovanligt att en kandidat vinner presidentvalet utan att vinna the popular vote, men valutgången som ett resultat av utgången i en handfull delstater är ett ganska modernt fenomen.

Det här valet är ett "base election" plus att utgången i 40 stater är redan given; att vinna kommer att handla om att få sympatisörerna till vallokalerna, för båda kandidaterna har tillräckligt med sympatisörer för att vinna.

EDIT: Det är dessutom svårt att värdera ett "Trump-svar" i mätningarna eftersom han är en unik och historiskt svårjämförd kandidat. En del av opinionsundersökningarnas metodologi är prognos av väljarbeteende.

Jag förstår inte varför du inte bara ger upp. Märker du inte vartåt det barkar? Du kan räkna, och räkna om hela natten, men det gör ingen skillnad.

Citat:
Editor’s note: Donald Trump regularly incites political violence and is a serial liar, rampant xenophobe, racist, misogynist and birther who has repeatedly pledged to ban all Muslims ― 1.6 billion members of an entire religion ― from entering the US.

Nu har du ju kört det där genom en scrambler. Men om man matar det tillbaka igen genom en unscrambler, så låter det riktigt bra! En politiker som jag skulle rösta på.

Citat:
Ursprungligen postat av Pazuzu80
(Gary Johnson, skulle få min röst)

Du verkar ha en förkärlek för pundarhuvudena. Först Kasich och nu denne. Jag förstår inte hur man kan ha invändningar emot Trump när man själv dras emot knark och sånt. Flumliberalernas tid är förbi. De är genomskådade. Du borde omvärdera din förkärlek för den politikertypen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in