2016-07-25, 09:45
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vizual
Uppgraderade och hur nu massa brus i hörlurarna plus att färgen inte är som den ska.

Hur fixar man bruset? Googlade det och hittade inget om det.

Uppgraderingar krånglar inte sällan medans rena nyinstallationer av W10 brukar vara nästintill felfria. Så gör en sådan! Installera även ALLA drivisar som finns på datorns hemsida gällande W10.

Ovanstående bör avhjälpa dina problem men om det inte gör det så prova att uppdatera drivisar med IObit`s driver booster - http://www.majorgeeks.com/files/details/driver_booster_3.html
Citera
2016-07-25, 13:58
Medlem
BelleReves avatar
Har en helt ny laptop. Acer aspire es 1520.
8Gb Ram, amd dual core e1-2500 (1.4Ghz). Radeon HD 8240.
Windows 10 äter både Cpu och Minne. Ligger ofta på över 95%, fast jag inte gör något. Datorn kraschar om jag gör något så litet som att ladda ned Firefox.
Har uppdaterat varenda drivrutin. Prövat ominstallera Windows. Har prövat scanna datorn. Har inga tredjeparts antivirusprogram.
De processer som tar upp mest kapacitet är "Systemminne och komprimerat Minne "
," Värd för tjänst :Lokal tjänst (begränsat nätverk) " och" Antimalware Service Executable
Vad jag har förstått är det meningen att Windows ska ta upp så mycket Cpu. Men det är väl inte meningen att en ny dator ska krascha för minsta lilla?
Senast redigerad av BelleReve 2016-07-25 kl. 14:13.
Citera
2016-07-25, 14:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BelleReve
Har en helt ny laptop. Acer aspire es 1520.
8Gb Ram, amd dual core e1-2500 (1.4Ghz). Radeon HD 8240.
Windows 10 äter både Cpu och Minne. Ligger ofta på över 95%, fast jag inte gör något. Datorn kraschar om jag gör något så litet som att ladda ned Firefox.
Har uppdaterat varenda drivrutin. Prövat ominstallera Windows. Har prövat scanna datorn. Har inga tredjeparts antivirusprogram.
De processer som tar upp mest kapacitet är "Systemminne och komprimerat Minne "
," Värd för tjänst :Lokal tjänst (begränsat nätverk) " och" Antimalware Service Executable
Vad jag har förstått är det meningen att Windows ska ta upp så mycket Cpu. Men det är väl inte meningen att en ny dator ska krascha för minsta lilla?

Kolla hur den uppför sig efter en fabr.återställning, d.v.s utan något installerat eller ändrat efter en utförd sådan.
Citera
2016-07-25, 14:30
Medlem
BelleReves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Kolla hur den uppför sig efter en fabr.återställning, d.v.s utan något installerat eller ändrat efter en utförd sådan.
Provade ju att installera om Windows 10 och i och med det radera allt tidigare innehåll. Är det något annat du menar?
Citera
2016-07-25, 14:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BelleReve
Provade ju att installera om Windows 10 och i och med det radera allt tidigare innehåll. Är det något annat du menar?

Ominstallering och fabriksåterställning är 2 skilda saker.

Om den var "felaktig" från början och även så efter en fabr.återställning så är den defekt helt enkelt.
Citera
2016-07-25, 15:51
Medlem
Japp då var jag tillbaka här igen.

Nu är det så att jag ominstallerat mitt windows 10 och har lite problem med mitt headset.
Har ett Qpad-qh-90 headset.
Jag hör ljud genom headsettet men min mic fungerar ej.
Om jag går in i ljudpanelen så hittas inte ens min mikrofon där.
Under enhetshanteraren så har jag endast datorns inbyggda högtalare och mikrofon.
Detta är inte usb utan kopplas in genom AUXen.

Hur kan jag fixa detta?
Citera
2016-07-25, 15:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Japp då var jag tillbaka här igen.

Nu är det så att jag ominstallerat mitt windows 10 och har lite problem med mitt headset.
Har ett Qpad-qh-90 headset.
Jag hör ljud genom headsettet men min mic fungerar ej.
Om jag går in i ljudpanelen så hittas inte ens min mikrofon där.
Under enhetshanteraren så har jag endast datorns inbyggda högtalare och mikrofon.
Detta är inte usb utan kopplas in genom AUXen.

Hur kan jag fixa detta?

Har du installerat drivrutiner?
Citera
2016-07-25, 16:11
Medlem
Dawlishs avatar
Jag har årets problem som jag verkligen, verkligen behöver hjälp med, då jag står utan dator för närvarande.

Installerade Windows 10 nyligen efter att ha köpt en ny dator. Windows 7 satt innan. Datorn är en Vostro 3377 (tror jag) och är kompatibel med Windows 10.

Nåja, den "fastnade" häromdagen så jag gjorde det som man gjorde när man var yngre och stängde av den med tvång genom att hålla in on-knappen. Den slocknade. När jag satte på den igen så har Windows snurrat och "försökt reparera" i snart TVÅ dagar. Jag kommer ingenvart med den, stänger av den, sätter på den, etc, men den "försöker reparera" bara.

Jag vet inte vad jag ska göra. Har kikat på Microsoft support, men jag har så otroligt oteknisk så jag förstår inte var "återställningspunkt" ens betyder.

Är det någon som kan enkelt förklara hur man löser detta? Kan man återställa till fabrikinställningarna eller något annat från vart den är nu? Jag kommer alltså inte åt start-menyn eller något alls på datorn.
Citera
2016-07-25, 16:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Jag har årets problem som jag verkligen, verkligen behöver hjälp med, då jag står utan dator för närvarande.

Installerade Windows 10 nyligen efter att ha köpt en ny dator. Windows 7 satt innan. Datorn är en Vostro 3377 (tror jag) och är kompatibel med Windows 10.

Nåja, den "fastnade" häromdagen så jag gjorde det som man gjorde när man var yngre och stängde av den med tvång genom att hålla in on-knappen. Den slocknade. När jag satte på den igen så har Windows snurrat och "försökt reparera" i snart TVÅ dagar. Jag kommer ingenvart med den, stänger av den, sätter på den, etc, men den "försöker reparera" bara.

Jag vet inte vad jag ska göra. Har kikat på Microsoft support, men jag har så otroligt oteknisk så jag förstår inte var "återställningspunkt" ens betyder.

Är det någon som kan enkelt förklara hur man löser detta? Kan man återställa till fabrikinställningarna eller något annat från vart den är nu? Jag kommer alltså inte åt start-menyn eller något alls på datorn.

Det är alltså en bärbar dator Dell med denna modellnummer som du har problem med?

Kommer du åt felsäkert läge?
Citera
2016-07-25, 16:31
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det är alltså en bärbar dator Dell med denna modellnummer som du har problem med?

Kommer du åt felsäkert läge?

Stort, enormt tack för svar!

Ja precis, det är en laptop. Googlade nu, och det är en alltså en Dell Vostro 3360 som jag äger. Jag misstänker inte att det är något fel på hårdvaran, utan det är verkar vara Windows 10 som vill förpesta mitt liv.

Ok jag är på nivån där jag inte vet vilken knapp man trycker på för att komma åt felsäkert läge. Jag har tryckt på alla knappar på tangentbordet (ursäkta efterblivenheten men jag är verkligen 0% kompis med teknik). Jag har testat ctrl+del+alt, men inget händer.
Citera
2016-07-25, 16:36
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawlish
Stort, enormt tack för svar!

Ja precis, det är en laptop. Googlade nu, och det är en alltså en Dell Vostro 3360 som jag äger. Jag misstänker inte att det är något fel på hårdvaran, utan det är verkar vara Windows 10 som vill förpesta mitt liv.

Ok jag är på nivån där jag inte vet vilken knapp man trycker på för att komma åt felsäkert läge. Jag har tryckt på alla knappar på tangentbordet (ursäkta efterblivenheten men jag är verkligen 0% kompis med teknik). Jag har testat ctrl+del+alt, men inget händer.

Tryck på F8 på tangentbordet när skärmbilden med Dells logotyp försvinner, tills Avancerade alternativ för Windows visas på skärmen. (Om Avancerade alternativ för Windows inte visas startar du om systemet och försöker igen.)

Välj Felsäkert läge och tryck på Enter.
Logga in som administratör eller som en användare med administrativ åtkomst.

Därifrån så kan du backa tillbaka till Windows 7 via Inställningar - Windows Uppdatering och säkerhet - Återställning.
Citera
2016-07-25, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du installerat drivrutiner?
Japp..
Har uppdaterat alla, avinstallerat och startat om datorn för att de ska ominstalleras.
Försökt ''söka'' efter headsettet.. När jag söker får jag endast upp musen, tangetbordet och externa skärmen. Inget headset. Trots det så får jag ljud i det men mikrofonen bråkar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in