Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
Var är femman? Det är ju inte 5 det är en siffra.. Var är den riktiga femman? Visa mig siffran i naturen..
Jag står inte för konnotationerna det är ingenting någon kan styra.. Dess analogiska grunder kan du inte ändra på då allt du skapar är paradoxalt på samma grunder.. Därmed är ateismen ett självbedrägeri och tron på misstron..
Du skrev "visa mig siffran 5", du skrev inte "visa mig vad 5 står för". Du fattar tydligen inte skillnaden.
Konnotationer behöver inte ha anknytning till verkligheten, vilket är något annat som du tydligen heller inte kan förstå.
Drakar har aldrig funnits, men begreppet finns. Och enligt den historiska grund som jag angav (vulkaner, åskväder) så säger jag att gudar aldrig har funnits, men begreppet finns.
Det gör mig till ateist, och du har rätt till en annan åsikt, om du vill. Du kan däremot aldrig få mig att tro att denna avvikande åsikt har någon som helst förankring i den verklighet som vi lever i. Den är bara en kvarlevande fantasi från bronsåldern som vissa önskar vore sann, trots att de samtidigt anser att de tusentals andra "gudarna" som fanns i människans fantasi vid samma tidpunkt faktiskt är fantasier, medan just deras enda Gud är den enda verkliga guden.
Att tro att världen har skapats genom en intelligent plan är också rent nonsens.
Om man utgår ifrån att Gud skulle vilja skapa en liten jord med en sol och en måne för sin avbild människan, så är universum långt ifrån en intelligent plan. Gud behövde skapa en liten jord med en sol och en måne för sin avbild människan, men så blev skapelsen istället flera miljontals biljoner gånger större än vad som skulle ha varit nödvändigt. Hoppsan, det blev visst lite för mycket ...
Hade Gud alltså ingen kontroll över hur mycket han skapade, eller så gillade han tanken på att skapa en hel sandstrand, där varje sandkorn är en galax och sedan placera liv på jorden som är en liten elektron inne i en liten atom inne i ett av dessa små sandkorn på en hel sandstrand.
Visserligen är det i så fall inte konstigt att han idag verkar ha glömt bort var jorden finns i och med att han tydligen inte lägger sig i något längre så som han påstods göra på Abrahams tid och några tusen år framåt.
Visst, det går att tro på det som står i Bibeln, men att påstå att Bibeln är rimlig kan man inte göra utan att skämma ut sig.
Sedan kan man, för att återknyta till ämnet, undra varför de troende envisas med att ateism i sig är en tro. Avsaknad av tro kan i sig inte vara en typ av tro, på samma sätt som avsaknad av sex inte i sig kan vara en typ av sex.