2016-07-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du inser tydligen inte att det är en felaktig tolkning att tro att berget är argt.
Hade du insett det så hade du inte svamlat på om "varför" berget skulle vara argt och vad denna tolkning skulle "förplikta".

Berget har inga känslor, och att tro att det har det är bara vidskepelse, men sådan vidskepelse är grunden till att det idag fortfarande finns folk som tror på gudar.
Konnotation är analogiskt oavsett om berget har känslor eller ej..
Visa mig siffran 5, kan du det? Nej
Citera
2016-07-23, 18:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Konnotation är analogiskt oavsett om berget har känslor eller ej..
Visa mig siffran 5, kan du det? Nej

Visst kan jag det: 5

Du skrev att det måste finnas en grund till att folk tror på Gud eftersom begreppet uppkommit. Jag visade att begreppet uppkommit på grund av oförklarliga naturfenomen och att folk trodde att döda ting hade liv.

Bergets gud har aldrig funnits, oavsett vilka konnotationer som du vill tillskriva en vulkan.

Och att människan står i förundran inför en vacker soluppgång och tänker att någon måste ha skapat detta underverk innebär heller inte att så är fallet.
Citera
2016-07-23, 18:41
Medlem
Citat:
Visst kan jag det: 5

Du skrev att det måste finnas en grund till att folk tror på Gud eftersom begreppet uppkommit. Jag visade att begreppet uppkommit på grund av oförklarliga naturfenomen och att folk trodde att döda ting hade liv.

Bergets gud har aldrig funnits, oavsett vilka konnotationer som du vill tillskriva en vulkan.

Och att människan står i förundran inför en vacker soluppgång och tänker att någon måste ha skapat detta underverk innebär heller inte att så är fallet.
Var är femman? Det är ju inte 5 det är en siffra(tal).. Var är den riktiga femman? Visa mig siffran i naturen..
Jag står inte för konnotationerna det är ingenting någon kan styra.. Dess analogiska grunder kan du inte ändra på då allt du skapar är paradoxalt på samma grunder.. Därmed är ateismen ett självbedrägeri och tron på misstron..
Senast redigerad av IR5 2016-07-23 kl. 18:52.
Citera
2016-07-23, 19:09
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Var är femman? Det är ju inte 5 det är en siffra.. Var är den riktiga femman? Visa mig siffran i naturen..
Jag står inte för konnotationerna det är ingenting någon kan styra.. Dess analogiska grunder kan du inte ändra på då allt du skapar är paradoxalt på samma grunder.. Därmed är ateismen ett självbedrägeri och tron på misstron..

Du skrev "visa mig siffran 5", du skrev inte "visa mig vad 5 står för". Du fattar tydligen inte skillnaden.

Konnotationer behöver inte ha anknytning till verkligheten, vilket är något annat som du tydligen heller inte kan förstå.

Drakar har aldrig funnits, men begreppet finns. Och enligt den historiska grund som jag angav (vulkaner, åskväder) så säger jag att gudar aldrig har funnits, men begreppet finns.

Det gör mig till ateist, och du har rätt till en annan åsikt, om du vill. Du kan däremot aldrig få mig att tro att denna avvikande åsikt har någon som helst förankring i den verklighet som vi lever i. Den är bara en kvarlevande fantasi från bronsåldern som vissa önskar vore sann, trots att de samtidigt anser att de tusentals andra "gudarna" som fanns i människans fantasi vid samma tidpunkt faktiskt är fantasier, medan just deras enda Gud är den enda verkliga guden.

Att tro att världen har skapats genom en intelligent plan är också rent nonsens.
Om man utgår ifrån att Gud skulle vilja skapa en liten jord med en sol och en måne för sin avbild människan, så är universum långt ifrån en intelligent plan. Gud behövde skapa en liten jord med en sol och en måne för sin avbild människan, men så blev skapelsen istället flera miljontals biljoner gånger större än vad som skulle ha varit nödvändigt. Hoppsan, det blev visst lite för mycket ...
Hade Gud alltså ingen kontroll över hur mycket han skapade, eller så gillade han tanken på att skapa en hel sandstrand, där varje sandkorn är en galax och sedan placera liv på jorden som är en liten elektron inne i en liten atom inne i ett av dessa små sandkorn på en hel sandstrand.
Visserligen är det i så fall inte konstigt att han idag verkar ha glömt bort var jorden finns i och med att han tydligen inte lägger sig i något längre så som han påstods göra på Abrahams tid och några tusen år framåt.
Visst, det går att tro på det som står i Bibeln, men att påstå att Bibeln är rimlig kan man inte göra utan att skämma ut sig.

Sedan kan man, för att återknyta till ämnet, undra varför de troende envisas med att ateism i sig är en tro. Avsaknad av tro kan i sig inte vara en typ av tro, på samma sätt som avsaknad av sex inte i sig kan vara en typ av sex.
Citera
2016-07-23, 20:03
Medlem
Citat:
Du skrev "visa mig siffran 5", du skrev inte "visa mig vad 5 står för". Du fattar tydligen inte skillnaden.

Konnotationer behöver inte ha anknytning till verkligheten, vilket är något annat som du tydligen heller inte kan förstå.

Drakar har aldrig funnits, men begreppet finns. Och enligt den historiska grund som jag angav (vulkaner, åskväder) så säger jag att gudar aldrig har funnits, men begreppet finns.

Det gör mig till ateist, och du har rätt till en annan åsikt, om du vill. Du kan däremot aldrig få mig att tro att denna avvikande åsikt har någon som helst förankring i den verklighet som vi lever i. Den är bara en kvarlevande fantasi från bronsåldern som vissa önskar vore sann, trots att e samtidigt anser att de tusentals andra "gudarna" som fanns i människans fantasi vid samma tidpunkt faktiskt är fantasier, medan just deras enda Gud är den enda verkliga guden.

Att tro att världen har skapats genom en intelligent plan är också rent nonsens.
Om man utgår ifrån att Gud skulle vilja skapa en liten jord med en sol och en måne för sin avbild människan, så är universum långt ifrån en intelligent plan. Gud behövde skapa en liten jord med en sol och en måne för sin avbild människan, men så blev skapelsen istället flera miljontals biljoner gånger större än vad som skulle ha varit nödvändigt. Hoppsan, det blev visst lite för mycket ...
Hade Gud alltså ingen kontroll över hur mycket han skapade, eller så gillade han tanken på att skapa en hel sandstrand, där varje sandkorn är en galax och sedan placera liv på jorden som är en liten elektron inne i en liten atom inne i ett av dessa små sandkorn på en hel sandstrand.
Visserligen är det i så fall inte konstigt att han idag verkar ha glömt bort var jorden finns i och med att han tydligen inte lägger sig i något längre så som han påstods göra på Abrahams tid och några tusen år framåt.
Visst, det går att tro på det som står i Bibeln, men att påstå att Bibeln är rimlig kan man inte göra utan att skämma ut sig.

Sedan kan man, för att återknyta till ämnet, undra varför de troende envisas med att ateism i sig är en tro. Avsaknad av tro kan i sig inte vara en typ av tro, på samma sätt som avsaknad av sex inte i sig kan vara en typ av sex.

Nej.. Vänta ett tag..
Visa mig 5.. Så säger du "vad den står för".. 5ans betydelse är alltså beroende..
Du visade en siffra och inte själva femman..
Flera kategorier föregår i processen att förstå men utifrån en analogisk grund..

Varför det är tro på en misstro är för att den saknar analogiska grunden..
Förstår du varför man säger att satan saknar en makt av sig själv och får makt genom din misstro?
Precis som Herr Beming skrev..
Det är för att den inte har en analogisk grund och får makt genom att förneka.. Den vägrar uppge sin grund (sitt namn)..
Se texterna så förstår du..
Citera
2016-07-23, 20:04
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Var är femman? Det är ju inte 5 det är en siffra(tal).. Var är den riktiga femman? Visa mig siffran i naturen..
Så du vet alltså inte hur en siffra känns?

jösses, IQ 0,02 på dig.

konnotationen, sitter i sensibiliteten, det ordet existerar inte i den islamiska abstraktionen, det är där du har din akilleshäl ja, era barn saknar det.. varför, jo för att ni förbjuder dem att tänka.

tanken uppstår via multikommunikation, naturen människa visavi SIN natur naturen, det omliggande, det är det som islam, men också andra efterblivna vidskepelse-program förbjuder, så ni fattar inte vad en etta är, vad en tvåa osv.

men IQ fattar du när du ser att du har 0,02 , när tolkarna börja romtolk.tolkomtolkning för dig, när du är så mogen att förstå hur det är fatt med ditt reella IQ

whut? ja.. du har fortf. sfi.kursen ogjord. , hade du inte varit antiteistantiallt.fascist och så ofantligt barnslig, skulle du ju ha förstått , hur islam är farligt och hur islam är ofarligt, men du är en martyr. in i patriarkatet och håller den stereotypen att försanthållas.

lol självbedrägeri

iranska tribunalen, är alltsså projekt självbedrägeri.. wohoo
Citera
2016-07-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Så du vet alltså inte hur en siffra känns?

jösses, IQ 0,02 på dig.

konnotationen, sitter i sensibiliteten, det ordet existerar inte i den islamiska abstraktionen, det är där du har din akilleshäl ja, era barn saknar det.. varför, jo för att ni förbjuder dem att tänka.

tanken uppstår via multikommunikation, naturen människa visavi SIN natur naturen, det omliggande, det är det som islam, men också andra efterblivna vidskepelse-program förbjuder, så ni fattar inte vad en etta är, vad en tvåa osv.
Tvärtom... Användaren fick siffran för att tänka på som ett alternativ till konnotationen om rätt och fel känslor..
Citera
2016-07-23, 22:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nej.. Vänta ett tag..
Visa mig 5.. Så säger du "vad den står för".. 5ans betydelse är alltså beroende..
Du visade en siffra och inte själva femman..
Flera kategorier föregår i processen att förstå men utifrån en analogisk grund..

Kan du alltså inte ens erkänna att du skrev fel?
Du skrev "visa mig siffran 5", och det gjorde jag. Att du egentligen menade något annat än vad du skrev är inte mitt fel.
Citera
2016-07-23, 22:05
Medlem
Memnoths avatar
Ateism är en aktiv process som skapar sin egen verklighet baserat på ett system där Jaget slåss mot Intet.
Citera
2016-07-23, 22:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnoth
Ateism är en aktiv process som skapar sin egen verklighet baserat på ett system där Jaget slåss mot Intet.

Var har du fått det ifrån?

Ateism är inget annat än en avsaknad av [tro på] gudar. Den betydelsen har ordet haft sedan innan Talmud nedtecknades, så det är äldre än den abrahamitiska trons skrifter.

Ateism är i sig ingen process och kan inte skapa något eftersom det bara har "avsaknad av gudar" som innebörd.

Hur menar du att ateism skulle vara en aktiv process?
Citera
2016-07-23, 22:19
Medlem
Memnoths avatar
Citat:
Var har du fått det ifrån?

Ateism är inget annat än en avsaknad av [tro på] gudar. Den betydelsen har ordet haft sedan innan Talmud nedtecknades, så det är äldre än den abrahamitiska trons skrifter.

Ateism är i sig ingen process och kan inte skapa något eftersom det bara har "avsaknad av gudar" som innebörd.

Hur menar du att ateism skulle vara en aktiv process?

Jaget är varken Gud/Gudar eller dess skrift. Alltså föds först tron, sedan kommer förnekelsen. Tid är diskussionens uppehållande.
Citera
2016-07-23, 22:37
Medlem
Sasanians avatar
Citat:
Kan du alltså inte ens erkänna att du skrev fel?
Du skrev "visa mig siffran 5", och det gjorde jag. Att du egentligen menade något annat än vad du skrev är inte mitt fel.
Beteckningen i sammanhanget var obetydligt när IR5 skrev siffran. Han menar att du ska visa den i naturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in