Citat:
Ursprungligen postat av
Bjorn-Ola
Jag är förvånad över att du påstår att balansen är god och att jag fabulerar att koldioxidnivån stadigt minskat de senaste 140 miljoner åren till en uppenbarligen kritisk låg nivå. Den informationen är ju enkel att googla fram.
Jag är å andra sidan inte förvånad över att du fortsätter ignorera vad jag skriver. Låt mig upprepa: "Det innebär att källor och sänkor är i balans till 99,999%. Tror du verkligen det är en slump att det är så extremt nära balans? "
Citat:
Det finns inga återkopplingsmekanismer när det gäller bortförande av kol ur biosfären.
Det är klart det finns återkopplingar, annars skulle jorden antingen kokat eller frusit vid det här laget. Du har t ex att om C02-halten stiger, ökar temperaturen, den hydrologiska cykeln snabbas upp, mer regn innebär mer vittring som förbrukar CO2 vilket gör att temperaturen sjunker igen. Sen har du nog missförstått något fundamentalt eftersom du talar om biosfären när större delen av alt kol finns lagrat i berggrunden och det är förändringar här som har betydelse över geologiska tider.
Citat:
Det finns ingen mekanik som skulle kunna ge en balans.
Kol försvinner genom sedimentering. Mängden beror på biomassan.
Nej, det gör de faktiskt inte. Det som gör att halten sjunkit är som jag skrev tidigare dels att solen blivit mer intensiv och dels att växterna blivit mer effektiva, inte genom ökad biomassa utan för att de för att få näring skaffat sig effektivare rötter som bryter ned mineraler och på så sätt frigör näring, men när man bryter ned silikater så bildas istället karbonater vilket förbrukar CO2.
Citat:
Återföring sker via vulkanism, helt utan koppling till sedimenteringen.
Det är inte i tillförseln det finns en återkoppling utan i hur CO2 försvinner från atmosfären.
Citat:
Mer liv innebär mer sedimentering av kol och ett snabbare bortförande av kol ur systemet.
Det är fortfarande inte så det fungerar. Hur tror du jorden fungerade innan det fanns liv? Varför tror du det finns så mycket helt oorganisk kalksten?
Citat:
Men jag har för mig att det finns en balans mellan kolsyran i haven och koldioxidhalten i atmosfären samt en balans mellan kolsyran och karbonater.
Det stämmer att det finns en jämvikt mellan löst CO2, vätekarbonatjoner (vilket är huvuddelen) och karbonatjoner, men därutöver finns en hel massa andra joner som påverkar balansen. Sett över lång tid så kommer återigen vittring av mineraler till räddning och stabiliserar pH. Det var länge sedan jag läste om det här så be mig inte gå in på detaljer.
Citat:
Om det inte skulle vara så så skulle allt kol omvandlas till karbonater. Mängden kolsyra i haven beror också på temperatur. När vattnet värms upp sker en avgasning till atmosfären. Vi hade en uppvärmning under 30- och 40-talet. Mätningar på ett antal ställen som skedde långt från civilisationen och därmed möjlig påverkan av halten visar på nivåer som är nära dagens nivåer.
Nu är du igång med dina fria fantasier igen. Halten var inte i närheten av dagens på 40-talet. Lär dig vara lite skeptisk istället för att tro på skojare som Beck. vill man vara mer diplomatisk kan man som Eschenbach borta på WUWT uttrycka det som "I do believe them … with a caveat. I think that the Beck data is accurate, but that it is not measuring the background CO2."
Citat:
Det går inte att avfärda oberoende mätningar som visar liknande resultat som IPCC gör.
Vad tusan menar du här? Var skulle IPCC skriva något om några sådana resultat?
Citat:
Men jag vill inte diskutera detta vidare då jag inte har tillräckliga kunskaper.
På denna sista punkt kan jag i alla fall hålla med dig.