Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Ja, men alla republikanska väljare (högerväljare) är inte konservativa i den mening som är negativt korrelerade med intelligens utan många av dem är klassiskt ekonomiskt liberala som är korrelerade med högre intelligens så TOTALT sett har republikaner högre snittintelligens. Fattar du nu? DU MÅSTE SKILJA PÅ HÖGER OCH VÄNSTER OCH KONSERVATIV OCH LIBERAL. Otroligt.
Studien du länkade till nämner republikaner och demokrater två gånger, studien rör inte ens det vi diskuterar men du verkar fortfarande inte fatta att KONSERVATIVA bara är en SUBGRUPP av högerväljarna (republikanerna) och det är ingen som förnekar att många av deras ståndpunkter korrelerar med lägre intelligens.
Förvisso…men återigen den grupp som ÄR religiösa och socialt konservativa är inte en helt liten sådan, i vart fall inte i USA, OCH den röstar republikanskt och den sätter därför klara spår i snittintelligensen för republikaner.
Sen har jag aldrig förnekat att där inte finns högt IQ hos högern eller republikaner, självkalrt gör det det, men i frågan..generell IQ, OM vi nu skulle finna en tillräckligt stor undersökning som verkligen
mätte IQ på representativ grupp av amerikanska väljare, där alla subgrupper ingick så…kan jag äta upp min hatt på att i just USA, med deras politiska scen så är deras parti republikanerna i snitt lite dummare/ rigidare i bollen är demokraterna.
Går vi sen till svensk politisk scen så är jag däremot inte alls lika säker. där skulle jag nog tippa att det ser ut ungefär som det gör i England, dvs mittpartierna, liberaler, gröna, även social-liberaler
ligger högst.
I botten SD. eftersom ja sorry men högerextrema (och vänsterextrema) överallt tenderar vara mest pantade…a fact.