2016-07-23, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det beror på vad man menar med hyresrätt.

En ny hyresrätt är 30-50% dyrare än motsvarande BR, så även om priserna på br gå ner så kommer hyresgästen lagt ner en förmögenhet på sitt boende ändå totalt sett.

Som jag ser det finns det inget att vinna på att bubbelbabbla år ut och år in i en hyresrätt. Det är mycket bättre att ta tag i sin egen skuldsättning istället för någon annans.

Och gamla hyresrätter behöver också renoveras. Och vem får betala det tror bubbelbabblarna?
Min renovering betalade hyresvärden, vem ska annars pröjsa?
2016-07-23, 13:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Min renovering betalade hyresvärden, vem ska annars pröjsa?

Som om hyresvärden är jultomten? Skulle inte tro det va? Det är bara vänstertomtar som tror på tomten...
2016-07-23, 13:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
En hyresgäst sitter inte med någon kapitalrisk därav att det är "dyrare" att hyra. Som hyresgäst slipper man även inlåsningseffekterna som uppstår vid kraftigare boprisfall. Ditt resonemang gäller endast vid evigt stigande bopriser. Något som för övrigt är matematiskt omöjligt.

Nej det är ditt resonemang som är matematiskt omöjligt eftersom även hyreshus måste finansieras. And guess what? Det blir mycket dyrare för konsumenten.

Lånen försvinner inte för att nån annan har dom.
2016-07-23, 15:07
Medlem
Citat:
Nej det är ditt resonemang som är matematiskt omöjligt eftersom även hyreshus måste finansieras. And guess what? Det blir mycket dyrare för konsumenten.

Lånen försvinner inte för att nån annan har dom.

Så du menar att evigt stigande priser ÄR matematiskt möjligt?
2016-07-23, 15:19
Medlem
Citat:
Som om hyresvärden är jultomten? Skulle inte tro det va? Det är bara vänstertomtar som tror på tomten...
Du snackar i nattmössan. Jag har fått hela min lya renoverad utan att en ens ha fått hyran höjd.

Fan fick du vänster från? Tomte.
2016-07-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Så du menar att evigt stigande priser ÄR matematiskt möjligt?
Om vi har stigande reallöner och stigande boendestandard (och stigande byggkostnad), borde då inte priserna stiga?

Eller går det att räkna ut ett pristak?
2016-07-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är sommar och knappt någon handel alls, ta en öl och slappna av som oss andra. Du går på som ett nervknippe.
Sitter på en plattform på nordsjön just nu, finns ingen pilsner härute
2016-07-23, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om vi har stigande reallöner och stigande boendestandard (och stigande byggkostnad), borde då inte priserna stiga?

Eller går det att räkna ut ett pristak?

Problemet med en sådan uträkning om man skulle försöka sig på den är att priset sätts av köparen vilket inkluderar en psykologisk komponent, denna är svår att definera eftersom den kan variera.
2016-07-23, 17:06
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du kan skapa vilka modeller du vill, faktum kvarstår ändå att det är snorbilligt att äga sitt boende.
Jag har inte skapat några modeller, vi har en enda empiriskt giltig modell. Byggd på hyfsad datamängd.

Du kan dribbla hur mycket du vill om "ny ekonomi, halleluja!", men faktum är att det du då säger är att vi inte vet ett skit om någonting längre - vi saknar relevant modell, vi har inte tillstymmelse till prognos. Det vore då orimligt av dig att lägga så mycket tid i tråden. Att kallt gissa saker är (som bäst!) likvärdigt med apor som kastar pil.
2016-07-23, 17:17
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag har inte skapat några modeller, vi har en enda empiriskt giltig modell. Byggd på hyfsad datamängd.

Du kan dribbla hur mycket du vill om "ny ekonomi, halleluja!", men faktum är att det du då säger är att vi inte vet ett skit om någonting längre - vi saknar relevant modell, vi har inte tillstymmelse till prognos. Det vore då orimligt av dig att lägga så mycket tid i tråden. Att kallt gissa saker är (som bäst!) likvärdigt med apor som kastar pil.

Ja, vad utgifterna är just nu säger inget om kostnaden, som man vet först när man säljer. I Sverige lånar man fyra kronor till för varje krona i löneökning.
2016-07-23, 17:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

När kommer räntekostnaderna öka markant då?
2016-07-23, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Problemet med en sådan uträkning om man skulle försöka sig på den är att priset sätts av köparen vilket inkluderar en psykologisk komponent, denna är svår att definera eftersom den kan variera.
Om vi inte kan beräkna ett pristak så låter det som att konsekvensen är att priserna kan fortsätta att stiga (utan tak).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in