2016-07-23, 13:12
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Han försökte medvetet locka en viss kategori människor till platsen där han tänkte gå bananas och satte upp ett fejkkonto på facebook enkom i det syftet.

Där faller både att han inte hade ett politiskt motiv och att han ska ha löpt amok, det var ett planerat dåd, riktat (mest) mot en specifik grupp, föregått av planering och list.

Vari menar du att det politiska ligger? Jag har inte sett någon information om att han skulle ha vänt sig till någon specifik grupp (såvida det politiska inte består i att han ville angripa folk som äter kött eller liknande, men det finns väl inget som talar för???).
Citera
2016-07-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VassleProtein
Ha ha kom igen själv, jag har inte uppdaterat mig angående fallet men jag minns att snuten babblade om ett självmordsbrev. Om dom har släppt det får jag väl ta en titt och göra en bedömning. Jag tänker verkligen inte ta Eliasson-polisen på allvar. Enligt dom är väl IKEA-dådet egentligen Kent Ekeroths fel.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/antons-sj%C3%A4lvmordsbrev-ville-bli-d%C3%B6dad-1.3617 Läs och begrunda
Citera
2016-07-23, 13:13
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrian11
kan någon sammanfatta allt on topic

Mycket verkar tydligen peka mot att daesh inte är ansvariga för detta och att GM var psykiskt sjuk och inte en jihadist, tyska tidningar och tydligen polis pratar om kopplingar till norgehistorien men vissa av oss är tveksamma och vill inte säga något bestämt förens all fakta är säker.

(har jag missat något nu?)
Citera
2016-07-23, 13:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Det har inget med att "serva med länkar" att göra utan att man ska visa belägg för sina påståenden, speciellt när allt är så oklart som i det här fallet.
Okej, jag tolkar de nyheter som släppts som att han (GM) mha ett fejkkonto på facebook, lyckats locka till sig ungdomar ca 13årsåldern, skulle jag gissa. Kontot var kvinnligt med ett turkkklingande namn. Fyra av de döda ska vara killar i ung tonår med albanska namn, en är confirmed alban.
Citera
2016-07-23, 13:14
Medlem
Ja man kan ju undra varför en sån här kille blir mobbad för han verkar ju inte alls vara helt dum i huvudet...

Förövrigt vore det skönt om det kan fastställas snart att det inte var ännu ett Islamistiskt terrorattentat, utan att det faktiskt denna gång, "bara" var en ensam galning.

Är så trött på att läsa om Islamistiska terrordåd i Europa... börjar allvarligt frukta att vi är på väg mot inbördeskrig såsmåningom om våldet fortsätter att eskalera.
Senast redigerad av Pullups 2016-07-23 kl. 13:17.
Citera
2016-07-23, 13:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VassleProtein
Hmm, ja enligt polisen (vars chef är Dan Eliasson en snubbe som "kräktes" när han såg Åkesson på TV) var det politiskt motiverat.. Har dom ens släppt självmordsbrevet? Var så jävla mycket babbel om det, att om "man läste mellanraderna" så såg man vilken nazist-rasist Anton egentligen var.

Det tillhör inte direkt vanligheterna att polisen "släpper" självmordsbrev vid exempelvis utvidgade självmord, brev som troligen är skrivna för de efterlevande och som kanske också utlämnar personliga detaljer om dessa.

Men absolut, om du tror att polisen ljuger om självmordsbrevet så har du antagligen rätt, det finns då inte fog för att kalla attentatet i Trollhättan för politiskt. Men ifrågasättande av detta bör nog ske i en annan tråd.
Citera
2016-07-23, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det tillhör inte direkt vanligheterna att polisen "släpper" självmordsbrev vid exempelvis utvidgade självmord, brev som troligen är skrivna för de efterlevande och som kanske också utlämnar personliga detaljer om dessa.

Men absolut, om du tror att polisen ljuger om självmordsbrevet så har du antagligen rätt, det finns då inte fog för att kalla attentatet i Trollhättan för politiskt. Men ifrågasättande av detta bör nog ske i en annan tråd.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/antons-sj%C3%A4lvmordsbrev-ville-bli-d%C3%B6dad-1.3617
Citera
2016-07-23, 13:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrian11
kan någon sammanfatta allt on topic
Lasermannen-komplex.
Tysk-iransk 18-åring känner sig mobbad av forna klasskamrater och samhället, ser sig som tysk men bor i socialbidragsområde.
Har "fått behandling" men uppenbarligen fortfarande psykfall.

Riktar in sig på att skjuta barn och ungdomar på Mcdonalds i centrala München .
Dokument/internethistorik i hemmet tyder på att han sökt info om att löpa amok på bästa sätt typ.

Senaste är att han lockat ungdomar till McD med fejkat facebook konto. Fyra av de döda är i snarlik ålder och snarlik bakgrund, kanske ditlockade av "jag bjuder på lunch" från fejankontot som hette Selina Akim tror jag. Snygg utländsk tjej på bild.

Inga politiska motiv. Nio döda, fler skadade
Citera
2016-07-23, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Konstigt att ingen har skyllt på våldsamma datorspel ännu , t.ex. GTA. Brukar alltid komma vi "Amok-dåd". Så vi avvaktar väl lite

Vet inte om GM höll på med datorspel, men om man scrollar ner i den här artikeln så ser man en stor bild av tungt beväpnade poliser uppradade framför just en datorspelsbutik. Så kopplingen kanske kommer.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3704481/Loner-son-taxi-driver-department-store-worker-waged-terror-Munich-Iranian-German-teenager-18-targete d-innocent-children-gunned-nine-McDonald-s-massacre.html

Edit : Det finns två foton framför butiken i artikeln. Den man scrollar till först visar bara en del av butiken, scrollar man vidare kommer ett bättre foto där hela butiken syns.
Senast redigerad av barkflyt 2016-07-23 kl. 13:30.
Citera
Medlem
EDL1885s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
15 i magasin och ett i loppet blir ca 17
När fan blir 15+1 17? 16 med en kula i loppet
Citera
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tyska polisen på presskonferens:

Skytten led sedan en tid av depression.

Inga politiska motiv.

Pistolen ifråga var en 9mm Glock (det kanske redan har stått i tråden).

Möjlig koppling till Breivik (vilket i så fall motsäger att det inte fanns några politiska motiv). Möjligen åsyftar polisen att dådet skedde på femårsdagen av Utöya.

http://m.faz.net/aktuell/gesellschaft/kriminalitaet/klassischer-amoklauf-ohne-politische-motivation-14353242.html

Har snubben haft litteratur om skolskjutningar är det väl inte osannolikt att han förkovrat sig även i andra masskjutningar, så det är ju möjligt att de hittat Breiviks manifest eller texter om Breiviks dåd hos killen. Det skulle ju i så fall kunna vara en antydan till en koppling (men mer sannolikt bara en del i de tankar om hämnd och självmord som antagligen funnits i hans huvud en längre tid).
Citera
2016-07-23, 13:24
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Det var iraniern Ali Sonboly som sköt ihjäl barn och civila igår i München. Det var ingen "högerextremist" som PK-media fortfarande försöker få det till, det var en iranier med rötter i muslimska MENA, punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in