2016-07-23, 13:07
Medlem
VassleProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Du menar att det var en slump att han valde invandrare som offer på en skola? Han kunde lika gärna attackerat vemsomhelst?

Japp, slump. Det var väl skolan närmast hans hem också? Plus, hela området han bodde i var det invandrare överallt. Blir svårt att döda folk utan att råka döda invandrare om man bor i en förort tyvärr.
Citera
2016-07-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VassleProtein
Öhm, jag måste missat nåt för det senaste jag hörde om det dådet var att Anton genomförde det för han var grovt deprimerad och hatade världen. Vad var han politiska motiv då?

Hmm, ja enligt polisen (vars chef är Dan Eliasson en snubbe som "kräktes" när han såg Åkesson på TV) var det politiskt motiverat.. Har dom ens släppt självmordsbrevet? Var så jävla mycket babbel om det, att om "man läste mellanraderna" så såg man vilken nazist-rasist Anton egentligen var.

Han hatade blattar
Citera
2016-07-23, 13:08
Medlem
Citat:
Japp, slump. Det var väl skolan närmast hans hem också? Plus, hela området han bodde i var det invandrare överallt. Blir svårt att döda folk utan att råka döda invandrare om man bor i en förort tyvärr.

Ha ha kom igen. Det fallet är case closed. Politiskt motiverat.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jaså. Kolla in här så kanske bilden blir en annan. Det är liksom ganska vanligt i hela världen och de värsta är nu inga västerlänningar heller.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rampage_killers

Man får ju beakta just att du nu lever i en Västerländsk värld där det mest då rapporteras om just Västerländskt.

Konversationen innefattade just skolskjutningar, inte masskjutningar generellt. Och utifrån din länk så av 15 skolskjutningar sen 1927 så har 12 utförts i västerländska kulturer. 4 av 5 eller också 80%. Det skulle jag kalla en "majoritet"

(källa: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rampage_killers#School_massacres:
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Därför att Anton hade ett politiskt motiv i sin sjuka skalle. Det hade inte David Sonboly vad vi vet.

Han försökte medvetet locka en viss kategori människor till platsen där han tänkte gå bananas och satte upp ett fejkkonto på facebook enkom i det syftet.

Där faller både att han inte hade ett politiskt motiv och att han ska ha löpt amok, det var ett planerat dåd, riktat (mest) mot en specifik grupp, föregått av planering och list.
Citera
2016-07-23, 13:09
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Ja det låter väl bättre så i deras PK-värld..vadå uppenbar koppling? Europa står nu inför en framtid med en himla massa tickande bomber pga den hysteriska massinvandringen med noll koll på vilka de har släppt in och framför allt vilka konsekvenser det kan bli..

Vänta med att skrika PK tills du själv ser vad polisen har som backar deras påstående, de kanske fann någon form av dyrkan till norrmannen eller något annat liknande eller så är det så enkelt att de är extrem PK men i nuläget så vet vi inte.
Citera
2016-07-23, 13:10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Öhm, jag måste missat nåt för det senaste jag hörde om det dådet var att Anton genomförde det för han var grovt deprimerad och hatade världen. Vad var han politiska motiv då?

Hmm, ja enligt polisen (vars chef är Dan Eliasson en snubbe som "kräktes" när han såg Åkesson på TV) var det politiskt motiverat.. Har dom ens släppt självmordsbrevet? Var så jävla mycket babbel om det, att om "man läste mellanraderna" så såg man vilken nazist-rasist Anton egentligen var.

Att han genomgående valde uppenbara invandrare som offer. Men det kan ju vara ganska tveksamt att tala om "motiv" när någon helt enkelt spårat ur totalt i skallen. Jag är inte säker på att det är riktigt att kalla Anton för terrorist, där finns en skuggzon mellan uppenbar terrorism och uppenbart vansinnesdåd. David Sonboly verkar efter vad vi vet nu ligga närmare det senare än Anton gjorde.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Kopplingen till Breivik är såvitt jag förstår omotiverad och det finns ingen uppvisad koppling till Breivik. Så länge det är så får vi betrakta det som ett påhitt som någon hasplade ur sig.
Polisen säger sig inte ha hittat något som tyder på ett politiskt motiv när de undersökte lägenheten. Inte heller något avsledsbrev.

När man läser tyska tidningars referat av presskonferensen får man intrycket av att kopplingen skulle kunna bestå i att han sköt barn/unga och att det skedde på femårsdagen av Utöya. I så fall en väldigt svag koppling som lika gärna kan vara en slump.

Vi får väl se om det kommer mer.
Citera
Medlem
VassleProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Ha ha kom igen. Det fallet är case closed. Politiskt motiverat.

Ha ha kom igen själv, jag har inte uppdaterat mig angående fallet men jag minns att snuten babblade om ett självmordsbrev. Om dom har släppt det får jag väl ta en titt och göra en bedömning. Jag tänker verkligen inte ta Eliasson-polisen på allvar. Enligt dom är väl IKEA-dådet egentligen Kent Ekeroths fel.
Citera
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Skulle nog kalla en skolskjutare en form av terrorist också.

En terrorist handlingar utlovar/hotar väl om mer av samma sak från samma källa så att säga, dvs från gärningsmannen själv eller en grupp/organisation eller liknande som står bakom GM. Vad kan befolkningen vänta sig av en ensam skolskjutare som tar sitt liv, dödas eller åker fast - och en obefintlig bakomliggande organisation - efter utfört dåd?

Tycks i nuläget som om denne McDonalds-/galleriaskjutare är något liknande
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Skott köper man i affären, i alla fall i Sverige. Förutsätter att det fungerar ungefär likadant i Tyskland.

Men då krävs licens, vilket jag utgår ifrån att Ali inte hade, men jag kan ju ha fel.
Citera
2016-07-23, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Han försökte medvetet locka en viss kategori människor till platsen där han tänkte gå bananas och satte upp ett fejkkonto på facebook enkom i det syftet.

Där faller både att han inte hade ett politiskt motiv och att han ska ha löpt amok, det var ett planerat dåd, riktat (mest) mot en specifik grupp, föregått av planering och list.

Det har mer liknelser vid skolskjutning där man gillrar en fälla. Sedan har du rätt i att det kan vara riktat mot en specifik grupp, ålder m.m men att han skulle öppet propagera för någon terrororganisation eller liknande verkar långsökt, i såna fall gjorde han ju det väldigt subtilt, när han flera gånger pratar med vittnen och då hade han ju guldläge att skrika nåt politiskt, men nä..han verkar mest arg på samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in