2016-07-23, 12:33
Medlem
rex144s avatar
det blir svårt att skilja mellan psykiskt sjuka och IS jihadister, det var jo tur att han inte besökte en skola, sommarlovet har ännu ej börjat i Munchen,

han har fuckat upp en massa tyska familjer, det kunde de inte förvänta sig att deras besök på gallerian skulle sluta så, medan andra som skulle dig men ångrade sig skattar sig lyckliga
Citera
2016-07-23, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jok3r
Iranier som är wannabe-tysk. För länge sedan startade jag en tråd om iranier och husnegerism.
Så rätt jag hade.

Motivet är nog välbeskrivet i mitt inlägg i tråden:

(FB) Iranska husnegrer - ett problem?

Varför tror just iranier att de är så speciella att de inte är "svartskallar" som alla andra invandrare? Detta dåd är ju helt sjukt.

Dom vill väl i bästa möjliga mån inte bli ihopblandade med stök-babbar och väljer således att beblanda sig med Svenskar. Ser egentligen inget problem med det.
Citera
2016-07-23, 12:38
Medlem
Konstigt att ingen har skyllt på våldsamma datorspel ännu , t.ex. GTA. Brukar alltid komma vi "Amok-dåd". Så vi avvaktar väl lite
Citera
2016-07-23, 12:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Perser byggde upp en högstående kultur, de anser att araber är primitiva orcher, desutom ansåg Hitler att iranier är de riktiga arier...

shia islam förbjuder terrordåd medan sunni islam älskar jihad och kallar terrorister för martyrer

Det finns shiamuslimsk terrorism också. Även om inget tyder på terrorism just nu, så kan GM:s eventuella shiamuslimska bakgrund helt utesluta terrorism - men det är helt klart så att i Europa och större delen av resten av världen så har sunnimuslimsk terror dominerat över shiamuslimsk.
Citera
Medlem
Jok3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Risig
Dom vill väl i bästa möjliga mån inte bli ihopblandade med stök-babbar och väljer således att beblanda sig med Svenskar. Ser egentligen inget problem med det.

Problemet är att han inte blev accepterad som tysk. In i det sista påminde folk honom om att han bara var en jävla svartskalle, minuterna innan han avlivade sig själv. Det är ett problem som iranierna måste reda ut sinsemellan. De har allvarliga problem dessa iranier.
Citera
Medlem
EDL1885s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindfield
Sannolikt en pistol, många standardmagasin till vanliga modeller i kaliber 9mm rymmer cirka 17 skott (Glock 17, Sig P226 etc.).

Sig Sauer p226 rymmer INTE 17 skott, den rymmer 15.
Citera
2016-07-23, 12:42
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindfield
Avståndet spelar stor roll. Om vi antar att detta är en relativt ovan pistolskytt har han svårt att träffa rörliga mål på större avstånd än ett tiotal meter. Är han däremot hyfsat tränad kan han vara effektiv på uppemot 50 meter.
Ja, det verkar vara en bra bedömning.

Först tyckte jag att åtta dödsoffer + ett antal skadade lät mycket med tanke på att han ska ha rört sig snabbt, och knappast varit en erfaren skytt. Men en del av offren satt väl o åt på McDonalds när han sköt dom på nära håll.

Hur mobbad man än har varit så är det otroligt fegt o lågt att skjuta försvarslösa barn. Han måste ju ha haft en rejäl skruv lös.

Varför sköt han sig med 300 patroner kvar i ryggan? Tog ilskan slut? Eller hade han kanske dragit i sog nåt på toaletten innan han satte igång o när ruset gick över insåg han vad han gjort?
Citera
2016-07-23, 12:43
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
det blir svårt att skilja mellan psykiskt sjuka och IS jihadister, det var jo tur att han inte besökte en skola, sommarlovet har ännu ej börjat i Munchen,

han har fuckat upp en massa tyska familjer, det kunde de inte förvänta sig att deras besök på gallerian skulle sluta så, medan andra som skulle dig men ångrade sig skattar sig lyckliga

Det kan säkert vara svårt, och ibland utesluter de ju inte varandra heller (som den där killen som gick bananas på ett tåg häromdagen). Men i just det här fallet så talar mindre och mindre för att islamistism ens är en del av motivet.

GM verkar varit psykiskt sjuk, driven av ett hämndbegär mot samhället.
Senast redigerad av Troian 2016-07-23 kl. 12:49.
Citera
2016-07-23, 12:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det finns shiamuslimsk terrorism också. Även om inget tyder på terrorism just nu, så kan GM:s eventuella shiamuslimska bakgrund helt utesluta terrorism - men det är helt klart så att i Europa och större delen av resten av världen så har sunnimuslimsk terror dominerat över shiamuslimsk.
Har det över huvid taget förekommit shiamuslimska terrordåd i Europa, riktade mot det civila samhället?
Citera
2016-07-23, 12:45
Medlem
Om det är så att han lockade till sig folk till McD med falsk reklam på internet, med tanke p hans böcker om amok och skolskjutningar, så påminner upplägget om skjutningen i USA när de satte igång brandlarmet och pricksköt dem som sprang ut från skolan. Men denna GM verkar trots att han är äldre än de som gjorde skjutningen i USA, som lite mer förvirrad om än kallblodig
Citera
2016-07-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
En skolmassaker 2007 och ytterligare en 2008. Totalt 19 döda.

För ett litet land som Finland med drygt 5,5 miljoner invånare är det ganska unikt.

(källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Skolattack

Unikt, onekligen. Men "populärt" och "Västerlänsk identitet" skulle jag inte klassa det som, eller?
Senast redigerad av Risig 2016-07-23 kl. 13:02.
Citera
2016-07-23, 12:48
Medlem
Det här var bilden som Flashback gav mig innan jag gick och la mig i går.
Min sammanfattningen av vad jag tyckte var de mest troliga ryktena och spekulationer tagna från denna tråd:

Ett vansinnesdåd av ensam gärningsman (media surrade om 3)
Anledning skal vara psykiska problem till följd av att under en längre tid(7 år) ha utsatts för mobbning.
Han är född i Tyskland men har en eller två utlandsfödda föräldrar som för det mesta har levt på bidrag
GM har heller inte arbetat sedan han gick ut ur skolan
Dådet kan jämföras med ett mobboffer som begår en skolskjutning men är inspirerad av senaste tidens terror dåd.
Vapnet var en pistol som han laddade om vid ett flertal tillfällen och GM ska ha varit otränad som skytt.
Gärningsmannen kan vara muslim men inte nödvändigtvis, även om han var det så skal han ha haft noll koppling till IS eller andra terror organisationer.

Vaknade upp och läste i dagens tidningar om dådet, väldigt likt måste jag säga men det blev lätt med videoklippet där han stod och snacka, det var inte mycket som kunde lämnas åt fantasin.

För övrigt så var i går den svenska medias variant (enligt flashback då jag inte såg själv) att gärningsmannen var en högerextrem nazist som skrek att han var född i Tyskland, att Tyskland ska förbli tyskt och Heil Hitler. Kan det ha varit vänstermedias våta dröm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in