2016-07-23, 07:57
  #9181
Medlem
kurt-sunes avatar
Hyresrättens dominans inom bostadspolitiken är omotiverad...

Jo tack!

http://www.smp.se/ledare/det-bortglomda-agandets-dygd/?share=eyJkYXRhIjp7InVybCI6Imh0dHA6XC9cL3d3dy5zbXA uc2VcL2xlZGFyZVwvZGV0LWJvcnRnbG9tZGEtYWdhbmRldHMtZ HlnZFwvIiwidHRsIjoiMTQ2OTQxOTY3NCIsInVzZXJfaWQiOiI 1NDQyZDgwMjYwYzFmYTFlNWQwMDEwNWIifSwic2lnbmF0dXJlI joiNUV2QUIxSStFNzdKQXQwRTZVbHZLNlJGbUxxZ3h1aG1BakZ kMGpjcWpVRT0ifQ==
Citera
2016-07-23, 09:24
  #9182
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vilka exakt "väljer" mellan hyres och BR menar du? Det brukar snarare vara så här "Finns inga hyresrätter, vi måste köpa" så letar dom efter områden med så lite blattar som möjligt.

De flesta jag känner har sedan länge gett upp det där med hyresrätt och köpt istället. Hade det funnits hyresalternativ tror jag fler hade hyrt och priserna på den ägda marknaden varit lägre.
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
När marknaden ser ut som den gör kan dom höja hur mycket dom vill nästan. När man först byggt bort bostadsbristen eller utvisat alla menlösa blattar så det finns fler lägenheter än sökanden DÅ kan man införa marknadshyror. Att införa det idag är att se till att hela landet faller ner i en ekonomisk kris.

1. Vilka är "dom" och vilka är "vi"?

2. Tänker du bygga hyresrätter?

3. Hur bygger man bort en "brist" på en vara till underpris och hur finansierar du det?

4. Har du aldrig funderat på att den illa fungerande hyresmarknaden sänker allas vår ekonomi?
Citera
2016-07-23, 09:46
  #9183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vilka exakt "väljer" mellan hyres och BR menar du? Det brukar snarare vara så här "Finns inga hyresrätter, vi måste köpa" så letar dom efter områden med så lite blattar som möjligt.

När marknaden ser ut som den gör kan dom höja hur mycket dom vill nästan. När man först byggt bort bostadsbristen eller utvisat alla menlösa blattar så det finns fler lägenheter än sökanden DÅ kan man införa marknadshyror. Att införa det idag är att se till att hela landet faller ner i en ekonomisk kris.
Vid marknadshyra kommer de som inte får eller vill låna att bo i HR. Men de är inte tillräckligt många för att fylla alla HR.
Vidare kommer en del som absolut inte vill bo i HR att bo i BR (eller småhus).

Kvar har vi en hyggligt stor grupp människor som kan tänka sig att bo i HR eller BR. Och dom kommer att fördela sig mellan de HR+BR som inte fyllts, enligt ovan. Och boendekostnaden kommer att avgöra hur de väljer.

Boendekostnaden kommer att ställa in sig någorlunda lika. Blir BR för högt blir inte säljarna av med sina BR och dom har inte råd med det. Då sänker dom priset tills de blir sålda.
HR får inte heller bli för dyrt. Då står Fastighetsbolagen med vakanser och går i kk. Det är bättre för dom att få uthyrt och få in hyresintäkter. Dom kommer att sänka hyrorna tills dom får fullt.

Och jag har gjort ett antal räkneexempel i tråden för att visa ungefär var vi hamnar. Det är inga höga hyror vi talar om. Det är ungefär som idag.

------------------------------------
Du talar om bostadsbrist. Men vi har förklarat närmast oändligt antal ggr i tråden att enda skälet till att det finns bostadskö är för att man prisreglerar. När prisregleringen är borta så blir marknaden i balans. Och marknadshyra kommer att sättas enligt principen ovan.

Som du mycket väl känner till så är det inte så att de i bostadsköerna bor på gatan och är utan boende. Det är tvärtom folk som redan bor någonstans. Och med i snitt 42/kvm boyta per person bor vi väldigt spatiöst. Det fattas inte boyta i Sverige.

Det som kommer att ske vid införande av marknadshyra är lite omflyttande när folk anpassar sig. Och att det kommer att gå att få sig en HR omgående.
Citera
2016-07-23, 10:58
  #9184
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vilka exakt "väljer" mellan hyres och BR menar du? Det brukar snarare vara så här "Finns inga hyresrätter, vi måste köpa" så letar dom efter områden med så lite blattar som möjligt.

När marknaden ser ut som den gör kan dom höja hur mycket dom vill nästan. När man först byggt bort bostadsbristen eller utvisat alla menlösa blattar så det finns fler lägenheter än sökanden DÅ kan man införa marknadshyror. Att införa det idag är att se till att hela landet faller ner i en ekonomisk kris.

Krakatch har rätt och är verklighetsförankrad. Även om jag är emot marknadshyror i ett sånt hypotetiskt läge också, ser inga problem alls med den bostadspolitiken som rådde fram till år 2006.
Citera
2016-07-23, 10:59
  #9185
Medlem
slemhogs avatar
Sen måste man förstå, att för såna nyliberaler som vi har i tråden, så är människor som hyr eller som inte äger, folk som snyltar på bidrag ibland eller lågpresterande människor eller folk med allehanda problem "icke-människor" i deras syn på världen som man ska utnyttja till max.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-07-23 kl. 11:54.
Citera
2016-07-23, 20:12
  #9186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hyresrättens dominans inom bostadspolitiken är omotiverad...

Jo tack!

http://www.smp.se/ledare/det-bortglomda-agandets-dygd/?share=eyJkYXRhIjp7InVybCI6Imh0dHA6XC9cL3d3dy5zbXA uc2VcL2xlZGFyZVwvZGV0LWJvcnRnbG9tZGEtYWdhbmRldHMtZ HlnZFwvIiwidHRsIjoiMTQ2OTQxOTY3NCIsInVzZXJfaWQiOiI 1NDQyZDgwMjYwYzFmYTFlNWQwMDEwNWIifSwic2lnbmF0dXJlI joiNUV2QUIxSStFNzdKQXQwRTZVbHZLNlJGbUxxZ3h1aG1BakZ kMGpjcWpVRT0ifQ==

1. Det är dumt att yttra sig i frågor som man vet väldigt lite om. Det där är en stolle-artikel.

2. PBL är inte så ägarvänlig att någon som deltog i skrivandet av den, har någon särskild rätt att slå sig på bröstet i det avseendet.

3. Artikeln låter snarare som en ny variant på "vi vill stjäla mark".

4. Ifall artikelskrivaren verkligen vill bygga villor så är denne välkommen att köpa någon stadsnära bondgård och sedan föreslå avstyckningar och liknande. Ganska kul när vederbörande får reda på att denne måste betala 100k per tomt i inkomstutjämningsbidrag, för att annars blir planen inte antagen. Därefter blir 250k per tomt i VA och liknande. PBL, det är stor humor det, liksom artikeln.
Citera
2016-07-24, 00:02
  #9187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
De flesta jag känner har sedan länge gett upp det där med hyresrätt och köpt istället. Hade det funnits hyresalternativ tror jag fler hade hyrt och priserna på den ägda marknaden varit lägre.


1. Vilka är "dom" och vilka är "vi"?

2. Tänker du bygga hyresrätter?

3. Hur bygger man bort en "brist" på en vara till underpris och hur finansierar du det?

4. Har du aldrig funderat på att den illa fungerande hyresmarknaden sänker allas vår ekonomi?

Ja, de flesta jag känner har köpt också, men en del hade hellre hyrt då dom kunnat ta jobb som de varit tvungna att tacka nej till som det är nu.

1. Dom = Hyresvärdar.

2. Nej, jag är inte i den branschen.

3. Man slutar slänga pengar på negrer och araber och istället bygger man bostäder för de pengarna.

4. Och du tror att marknadshyror idag hade boostat ekonomin? När folk inte hade haft råd med annat än hyran.
Citera
2016-07-24, 00:34
  #9188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
3. Man slutar slänga pengar på negrer och araber och istället bygger man bostäder för de pengarna.
Skattebetalarna har väl inget skäl att betala ändras bostäder.
De som ska bo där får väl göra rätta för sig och betala själv för sitt boende.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
4. Och du tror att marknadshyror idag hade boostat ekonomin? När folk inte hade haft råd med annat än hyran.
Detta har vi varit igenom 50-11 ggr. Varför fastnar det inte. Känns det inte motigt att hålla på och påstå sådant du vet är fel.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-nynashamns-kommun-nynasvagen-7-9542735
Sprillans ny. Kapitalkostnad och månadsavgift är 2900/månad. Lägg till kostnad för underhåll och viss service så är vi uppe i 3200. Vad är det för några som inte har råd med mer än 3200/månad??

Och detta är vad marknaden är beredd att betala så kom inte och påstå att det skulle bli så mycket mer.
Citera
2016-07-24, 00:48
  #9189
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ja, de flesta jag känner har köpt också, men en del hade hellre hyrt då dom kunnat ta jobb som de varit tvungna att tacka nej till som det är nu.

1. Dom = Hyresvärdar.

2. Nej, jag är inte i den branschen.

3. Man slutar slänga pengar på negrer och araber och istället bygger man bostäder för de pengarna.

4. Och du tror att marknadshyror idag hade boostat ekonomin? När folk inte hade haft råd med annat än hyran.

1. Och "vi", vilka är "vi" egentligen?

2. Du kan ta slemhöken ihand och hans kommunistkompisar om det inte skulle räcka, så avstår ni er egen konsumtion och anlitar ett bolag som har den kompetensen?

3. Till vem ska man bygga bostäder menar du? Kan jag få en?

4. Jag vet inte hur många gånger alpha gjort kalkylen av vad marknaden tycker att en marknadshyra är värd. och några vettiga invändningar lyser fortfarande med sin frånvaro.

5. Hur får du ihop logiken att "dom" frivilligt kommer gå med på att bygga hyresrätter till underpris så att "bristen" försvinner?
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2016-07-24 kl. 00:52.
Citera
2016-07-24, 00:55
  #9190
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Krakatch har rätt och är verklighetsförankrad. Även om jag är emot marknadshyror i ett sånt hypotetiskt läge också, ser inga problem alls med den bostadspolitiken som rådde fram till år 2006.

Jahapp och då var det inte brist? Eller?

Sålänge jag kan minnas har det alltid varit brist på bostäder och främst då hyresrätter.

Mina föräldrar fick muta sig till sin första hyresrätt i Sthlm på 70-talet, så det var brist även då.
Citera
2016-07-24, 01:01
  #9191
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Sen måste man förstå, att för såna nyliberaler som vi har i tråden, så är människor som hyr eller som inte äger, folk som snyltar på bidrag ibland eller lågpresterande människor eller folk med allehanda problem "icke-människor" i deras syn på världen som man ska utnyttja till max.

Hehe det är väl snarare du som vill utnytja situationen till max, så att du får behålla din låga hyra.

Men bostadslösa och fattiga är du inte solidarisk med för fem öre, precis som HGF och vänstern.
Citera
2016-07-24, 01:20
  #9192
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Skattebetalarna har väl inget skäl att betala ändras bostäder.
De som ska bo där får väl göra rätta för sig och betala själv för sitt boende.


Detta har vi varit igenom 50-11 ggr. Varför fastnar det inte. Känns det inte motigt att hålla på och påstå sådant du vet är fel.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-nynashamns-kommun-nynasvagen-7-9542735
Sprillans ny. Kapitalkostnad och månadsavgift är 2900/månad. Lägg till kostnad för underhåll och viss service så är vi uppe i 3200. Vad är det för några som inte har råd med mer än 3200/månad??

Och detta är vad marknaden är beredd att betala så kom inte och påstå att det skulle bli så mycket mer.

Glömt bort de nya reglerna, eller? Krav med amortering på bostäder. Lägg därtill att det krävs en kontantinsats på 25% av bostadens pris, alltså 250K men 250K kastar du och sune upp som om det vore en 20-lapp ur fickan så jag förstår att det är svårt för dig att förstå detta. Ska en person utan jobb, som lever på socialbidrag eller a-kassa kunna köpa en bostad? Det är precis vad du säger men verkligheten är en annan. Då tycker jag att du genast gör slag i sak och engagerar dig i att personer som inte har en inkomst genom jobb får ta banklån på 1 miljon och köpa sig en bostadsrätt.

Blir mörkrädd, ALLA jobbar inte i Sverige av olika anledningar och får därför INTE köpa en bostad, idioti är tagen till helt ny nivå.

Du har inte heller räknat med att räntan kan gå upp/kommer att gå upp. Räkna med minst dubbel ränta mot nu i framtiden. Sedan undrar jag var du fick din hittepåsiffra på 3200kr totalt.

Bunden ränta på 1 miljon blir ungefär 2000kr, om vi ska vara realistiska för framtiden får man räkna med en ränta på 4000kr för ett lån på 1 miljon vilket blir med den hyran 4900kr + amortering i framtiden. Lätt uppe i en bra bit över 5000kr.

Just nu blir då avgift + ränta 3900kr. Lägg därtill amortering som är ett krav med de nya reglerna från siste juni i år. Då är vi uppe i minst 4500kr. Och då har jag inte räknat med att det kan tillkomma ev topplån också.

Det som är själva grejen med er nyliberaler, alla är inte inkluderade i era ideer utan en klick som har råd med skiten. Resten av människorna ska lämnas åt sitt öde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in