2016-07-22, 17:52
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
http://www.bostadsrattsagarna.se/bo-i-br/vad-%C3%A4ger-jag-16247873

Nja. Du betalar för en nyttjanderätt som följer av medlemsskapet i föreningen. Dock kan du ju betala ett överpris mot den "andel" lägenheten avser i relation till hela fastighetens värde. Så det blir ju så att du inte betalar för "din andel" - utan i storstäderna ofta mer än det.

När man köper en bostadsrätt köper man inte den lägenhet där man planerar att bo!
Istället köper man en andel i den ekonomiska föreningen som äger fastigheten. Andelen ger sedan en nyttjanderätt till en viss yta i föreningens fastighet (den aktuella lägenheten). Nyttjanderätten kvarstår så läge som man är medlem i föreningen och gäller på obegränsad tid (observera att det här skiljer sig mellan bostadsrättsföreningar och bostadsföreningar).

Men visst. Med medlemsskapet följer en "i tiden obegränsad nyttjanderätt"; dock kan ju bostadsrätten förverkas av föreningen om du som BRF-ägare missköter dina åtaganden och då förverkas ju din rätt att nyttja lägenheten.
Det där är lite av hårklyverier, jag bor hellre i en välfungerande bostadsrättsförening än att jag bor i ägarlägenhet där min ganne kan vara ett AB som bedriver asylboende.
Citera
2016-07-22, 18:05
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det där är lite av hårklyverier, jag bor hellre i en välfungerande bostadsrättsförening än att jag bor i ägarlägenhet där min ganne kan vara ett AB som bedriver asylboende.

Javisst är det så. Dock kan ju inte längre BRFer neka kommuner medlemsskap, men visst är det så att man vill bo i en välfungerande BRF, då är det aldrig något problem.
Citera
2016-07-22, 19:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Du måste ju vara helt tappad som inte kan förstå dig på logik, du är väl en man inte sant? Då måste du använda den logiska hjärnhalvan? Eller så är det ett extremt undantag.

Hehe är det nån som har svårt med mycket enkel logik så är det du.

Citat:
Det blir inte mindre kö för att vi har högre hyror, blir så istället att det slår tillbaka på dem som har det sämst i samhället.
vad är det som säger att det måste bli dyrare? Javisst kommer inte Annyca i mitt exempel att kunna bo själv centralt i en våning på 145 m^2.

Men det måste ju inte bli dyrare överallt.

Citat:
Flesta betalar minst 1/3 av sin lön för sitt boende som har en lön, en del med dålig lön går halva lönen till hyran.
det beror väl helt på var man bor och hur stort/standardnivå. Eller om man delar bostad?

Citat:
En person som har knaper ekonomi betalar minst ja minst halva sin inkomst på hyran.
det beror väl helt på hur hen bor?

Citat:
Det slår ut människor men vad gör det när man förespråkar en nattväktarstat där man lämnas ensam åt vargarna om man inte kan reda sig själv.
vad är det som säger att man inte kan ha bostadsbidrag till den minoritet i sammanhanget som inte klarar sig?

Alla behöver inte hyresrätter eller hjälp av staten.

Citat:
Matbrist nej, du kan köpa flera kg ris/pasta för inte många 10-kronor. Det är inte gott att äta det varje dag men du överlever likt förbannat på en sådan kost utan att svälta även om det är enformig kost.
Ja och med marknadsanpassade hyror skulle det finnas en motsvarighet till Ica basic. Vad skulle vara dåligt med det? Visst blir det lägre standard och "sämre" läge, men än sen?
Citat:
Däremot en bostad kan du inte välja att snåla på utan du får ta vad du får. Så jäkla dålig jämförelse att jämföra mat vs boende.
Tänk om det vore så illa med maten. Men vänta nu, Venezuela har ju prisreglerat den så det finns ingen att köpa förutom på svarta marknaden förstås.
Citat:

Föressten så äger jag mitt boende däremot så vill jag sälja och skaffa en hyres, däremot finns det inga vettiga hyres då det är kö i flera år.
det beror på att det finns en rabatt mot verkligt pris. Sätt rätt pris så försvinner kön.

E.g du vill ha Ferrarin men betala för en Volvo 240.
Citera
2016-07-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Lustigt att det inte finns någon matbrist då? Är det en slump?

Ja och alla måste äta mat, men är där någon matbrist?

Om maten bara hade kunnat producerats en enda gång på ytan man framställer den hade det varit matbrist, men varför jämföra konsumtionsvaror med något mer permanent? Ska du börja snacka om mjölk igen nu? Men visst, I det judiska gettot i Berlin under andra världskriget var det brist på mat. Vad hände där? Eller menar du att alla kunde äta sig mätta bara de betalade vad det kostade?
Citera
2016-07-22, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Kortfattat: för er vänstermänniskor så är verkligheten jobbig.

Jag är inte vänster.
Citera
2016-07-22, 20:16
Medlem
Citat:
De kunde äta lika mycket som att man kan få ett förstahandskontrakt i Sthlm city på en dag.

Reglerade matpriser driver upp priserna så att befolkningen får svälta.

Exakt samma princip på hyresmarknaden i sann kommunistanda. Då trivs du va?

Du kan få ett förstahands på en dag i Sthlm om du kämpar för det. bara ligga på som en igel på varenda privatvärd. Finns folk som fixat hyres på en dag.
Citera
2016-07-22, 20:18
Medlem
Citat:
Jaha varför kan man inte jämföra verkliga kostnader? Så vitt jag kan se gör Alpha fullständigt matematiskt korrekta kalkyler, medan ni kommunister kommer med känsloargument tillbaka.

Insats är ingen kostnad. Ränta på den är det däremot.

Om man ska jämföra något kan man ta relevanta exempel. Att jämföra hyres med bostads är inte relevant då bostadsrätter kostar enorma summor i klump från början. Hyres gör det inte. Förstår man inte skillnaden på att hosta upp 500k i startavgift och att inte göra det kanske man inte ska kasta sig in i en diskussion om hyresrätter? Och saknar man intelligens nog att förstå att alla inte kan få lån så bör man verkligen inte yttra sig alls.
Citera
2016-07-22, 20:19
Medlem
Citat:
Värst vad du var avis...Vill du byta plats med dem?

Menlöst icke-svar. Men jag är säker på att många svenskar vill byta plats med blattar och negrer när det kommer till vilka som ska prioriteras när det kommer till bostäder.
Citera
2016-07-22, 20:20
Medlem
Citat:
Du måste ju vara helt tappad som inte kan förstå dig på logik, du är väl en man inte sant? Då måste du använda den logiska hjärnhalvan? Eller så är det ett extremt undantag. Det blir inte mindre kö för att vi har högre hyror, blir så istället att det slår tillbaka på dem som har det sämst i samhället.
Du påstod att det var fakta att det var bostadsbrist. Båda jag och kurt-sune har synat. Men du har inte lyckats producera en stavelse till svar.

Eftersom du uppenbarligen inte kan svara, så varför påstår du då?
Du får ju Åsa Romson att framstå som väldigt rationell och saklig i jämförelse.

Sedan så handlade det inte om högre hyror utan om marknadshyra.
Var ser du att det är kö för att köpa en befintlig villa. Eller för att köpa en BR. Eller om du så vill hyra en liten lastbil.

Nej, man står inte i kö. Man hör av sig den den som bjuder ut varan. Till försäljning eller uthyrning.
Hur gör du för att inte inse det??

Citat:
Flesta betalar minst 1/3 av sin lön för sitt boende som har en lön, en del med dålig lön går halva lönen till hyran. En person som har knaper ekonomi betalar minst ja minst halva sin inkomst på hyran. Det slår ut människor men vad gör det när man förespråkar en nattväktarstat där man lämnas ensam åt vargarna om man inte kan reda sig själv.
En person med 18 KSEK/månaden får låna ca 1 MSEK.
Räcker till den här.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-centralt-norrtalje-kommun-simpbylevagen-10-b-9596057
Kapitalkostnad plus månadskostnad blir ca 2400/månad.

Detta är vad marknden är beredd att betala för den här typen av boende. Mer betalar inte marknaden.
Exakt vad är problemet för den med 18 KSEK/månaden i lön?

Citat:
Matbrist nej, du kan köpa flera kg ris/pasta för inte många 10-kronor. Det är inte gott att äta det varje dag men du överlever likt förbannat på en sådan kost utan att svälta även om det är enformig kost. Däremot en bostad kan du inte välja att snåla på utan du får ta vad du får. Så jäkla dålig jämförelse att jämföra mat vs boende.
Prisreglerar vi maten under marknadspris så blir det tomt i hyllorna.
Läste du inte kommentarerna om Venezuela.

Citat:
Föressten så äger jag mitt boende däremot så vill jag sälja och skaffa en hyres, däremot finns det inga vettiga hyres då det är kö i flera år.
Tacka hyresregleringskramarna för att det är flera års kö.

Hade vi i stället haft marknadshyra hade du kunnat skaffa HR omgående.

Citat:
Sedan undrar jag vad för skitigt system vi har i Sverige. En villa köper för och utan betala avgift. En BR köper jag och betalar en avgift.
Jesses. Förstår du inte att det kostar att ha en villa?

Citat:
Kan någon förklara för mig vad de där tusenlapparna jag betalar i avgift går till varje månad, sophätmning? Knappast att det kan kosta en månadsavgift för alla hushåll att hämta sopor. Krafsa i rabatterna? Knappast det heller.
Vem har köpt din bostadsrätt åt dig. Din mamma?
Säger du att du har en BR men klarar inte av att gå igenom föreningens räkenskaper. SÅ att du förstår var avgiften tar vägen.
Det är nästan så att man tycker att du borde omyndigförklaras.

Varför i all världen tar du inte och tittar där, i stället för att sitt här och gnälla.
Där står det vad du betalar till.

Är det verkligen så att du har köpt en BR. Det låter mer som du är 15 och bor hemma hos föräldrarna.
Det är inte fel att vara okunnig men den totala oförmågan till kunskapsinhämtning för ju mer tankarna till någon som är i tidiga tonåren.
Citera
2016-07-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Om man ska jämföra något kan man ta relevanta exempel. Att jämföra hyres med bostads är inte relevant då bostadsrätter kostar enorma summor i klump från början. Hyres gör det inte. Förstår man inte skillnaden på att hosta upp 500k i startavgift och att inte göra det kanske man inte ska kasta sig in i en diskussion om hyresrätter? Och saknar man intelligens nog att förstå att alla inte kan få lån så bör man verkligen inte yttra sig alls.
Det är i allra högsta grad relevant när det gäller att förstå var marknadshyra skulle kunna hamna.

Kapitalkostnad + månadsavgift + viss driftskostnad + viss underhåll och service utgör det som motsvarar marknadshyra.

Kapitalkostnad + månadsavgift framgår klart och tydligt (ur försäljninger). De andra två komponenterna är mindre och relativt enkla att uppskatta.

De flesta som väljer mellan HR och BR vid marknadshyra kommer att jämföra kostnaderna. Du kan inte räkna med att marknadshyra för HR kan avvika särskilt mycket från motsvarande kostnad för BR.
Då kommer Fastighetsbolagen stå med vakanser och konka.

Riktigt hur ni inte klarar av att ta in den informationen är obegripligt.
Citera
2016-07-22, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det är i allra högsta grad relevant när det gäller att förstå var marknadshyra skulle kunna hamna.

Kapitalkostnad + månadsavgift + viss driftskostnad + viss underhåll och service utgör det som motsvarar marknadshyra.

Kapitalkostnad + månadsavgift framgår klart och tydligt (ur försäljninger). De andra två komponenterna är mindre och relativt enkla att uppskatta.

De flesta som väljer mellan HR och BR vid marknadshyra kommer att jämföra kostnaderna. Du kan inte räkna med att marknadshyra för HR kan avvika särskilt mycket från motsvarande kostnad för BR.
Då kommer Fastighetsbolagen stå med vakanser och konka.

Riktigt hur ni inte klarar av att ta in den informationen är obegripligt.

Vilka exakt "väljer" mellan hyres och BR menar du? Det brukar snarare vara så här "Finns inga hyresrätter, vi måste köpa" så letar dom efter områden med så lite blattar som möjligt.

När marknaden ser ut som den gör kan dom höja hur mycket dom vill nästan. När man först byggt bort bostadsbristen eller utvisat alla menlösa blattar så det finns fler lägenheter än sökanden DÅ kan man införa marknadshyror. Att införa det idag är att se till att hela landet faller ner i en ekonomisk kris.
Citera
2016-07-23, 04:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vilka exakt "väljer" mellan hyres och BR menar du? Det brukar snarare vara så här "Finns inga hyresrätter, vi måste köpa" så letar dom efter områden med så lite blattar som möjligt.

När marknaden ser ut som den gör kan dom höja hur mycket dom vill nästan. När man först byggt bort bostadsbristen eller utvisat alla menlösa blattar så det finns fler lägenheter än sökanden DÅ kan man införa marknadshyror. Att införa det idag är att se till att hela landet faller ner i en ekonomisk kris.

Att det inte finns några HR som folk kan få tag i beror på att vi inte har marknadshyror. Hade det funnits skulle folk ha jämfört de olika alternativen mot varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in