Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Du måste ju vara helt tappad som inte kan förstå dig på logik, du är väl en man inte sant? Då måste du använda den logiska hjärnhalvan? Eller så är det ett extremt undantag. Det blir inte mindre kö för att vi har högre hyror, blir så istället att det slår tillbaka på dem som har det sämst i samhället.
Du påstod att det var fakta att det var bostadsbrist. Båda jag och kurt-sune har synat. Men du har inte lyckats producera en stavelse till svar.
Eftersom du uppenbarligen inte kan svara, så varför påstår du då?
Du får ju Åsa Romson att framstå som väldigt rationell och saklig i jämförelse.
Sedan så handlade det inte om högre hyror utan om marknadshyra.
Var ser du att det är kö för att köpa en befintlig villa. Eller för att köpa en BR. Eller om du så vill hyra en liten lastbil.
Nej, man står inte i kö. Man hör av sig den den som bjuder ut varan. Till försäljning eller uthyrning.
Hur gör du för att inte inse det??
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Flesta betalar minst 1/3 av sin lön för sitt boende som har en lön, en del med dålig lön går halva lönen till hyran. En person som har knaper ekonomi betalar minst ja minst halva sin inkomst på hyran. Det slår ut människor men vad gör det när man förespråkar en nattväktarstat där man lämnas ensam åt vargarna om man inte kan reda sig själv.
En person med 18 KSEK/månaden får låna ca 1 MSEK.
Räcker till den här.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-centralt-norrtalje-kommun-simpbylevagen-10-b-9596057
Kapitalkostnad plus månadskostnad blir ca 2400/månad.
Detta är vad marknden är beredd att betala för den här typen av boende. Mer betalar inte marknaden.
Exakt vad är problemet för den med 18 KSEK/månaden i lön?
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Matbrist nej, du kan köpa flera kg ris/pasta för inte många 10-kronor. Det är inte gott att äta det varje dag men du överlever likt förbannat på en sådan kost utan att svälta även om det är enformig kost. Däremot en bostad kan du inte välja att snåla på utan du får ta vad du får. Så jäkla dålig jämförelse att jämföra mat vs boende.
Prisreglerar vi maten under marknadspris så blir det tomt i hyllorna.
Läste du inte kommentarerna om Venezuela.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Föressten så äger jag mitt boende däremot så vill jag sälja och skaffa en hyres, däremot finns det inga vettiga hyres då det är kö i flera år.
Tacka hyresregleringskramarna för att det är flera års kö.
Hade vi i stället haft marknadshyra hade du kunnat skaffa HR omgående.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Sedan undrar jag vad för skitigt system vi har i Sverige. En villa köper för och utan betala avgift. En BR köper jag och betalar en avgift.
Jesses. Förstår du inte att det kostar att ha en villa?
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Kan någon förklara för mig vad de där tusenlapparna jag betalar i avgift går till varje månad, sophätmning? Knappast att det kan kosta en månadsavgift för alla hushåll att hämta sopor. Krafsa i rabatterna? Knappast det heller.
Vem har köpt din bostadsrätt åt dig. Din mamma?
Säger du att du har en BR men klarar inte av att gå igenom föreningens räkenskaper. SÅ att du förstår var avgiften tar vägen.
Det är nästan så att man tycker att du borde omyndigförklaras.
Varför i all världen tar du inte och tittar där, i stället för att sitt här och gnälla.
Där står det vad du betalar till.
Är det verkligen så att du har köpt en BR. Det låter mer som du är 15 och bor hemma hos föräldrarna.
Det är inte fel att vara okunnig men den totala oförmågan till kunskapsinhämtning för ju mer tankarna till någon som är i tidiga tonåren.