2016-07-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrplbnkdbnk
Har du ett svar på min fråga är det bara köra på. Just CrowHaters ständiga skrikande beror nog mer på att han inte är så mentalt stabil.
Sant. Crowhater beter sig som en instabil tolvåring och ett enda stort gnäll på twitter.
2016-07-22, 19:48
Medlem
Citat:
FPC går inte diskutera på twitter. Finns bara en stor sektliknande grupp som buar ut alla som inte tror aktien kommer kursdubblas varje år, alla kommande år någonsin.

Speciellt är det imponerande med alla, t ex CrowHater, som påstår sig vara långsiktig ägare, och sen varje dag gnäller om att folk blankar aktien. Borde man inte bli väldigt glad om man erbjuds rabatt på ens favoritaktie?

Alla köprekar är såklart även 100% pålitliga, medan alla säljrekar är 100% hittepå.
Jag följer de som tradar istället, det där gråtandet tål jag inte.
2016-07-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LexCom
Eller på ren och skär frustration över kursens värde kontra bolagets prestation. Det finns liksom ingen relation vilket borde vara det naturliga. Eller?

Om du är långsiktig bryr du dig bara om kursen ifall du ska öka, och då vill du ha LÄGRE kurs. Självklart får man som långsiktig uppröras över för låg kursen i korta loppet, men det är meningslöst och ett enormt slöseri med energi.

Citat:
Nja nu är du väl ändå ute och cyklar! Men folk som inte är insatta eller förstår fundamenta kanske kan få sig en släng på vägen. Hur kommenterar du själv att det störst växande bolaget på large cap har det lägsta PE talet? Men du kanske inte tycker att det är det minsta märkligt?

Bevisligen ser tillräckligt många en långsiktig risk i bolaget, för alla kan se att det ser lovande ut i korta loppet. Tyvärr, för CrowHater, så köper folk inte bolag långsiktigt som har ett stort frågetecken några år bort. Vissa tycker sig se detta frågetecknet, andra inte.

Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag följer de som tradar istället, det där gråtandet tål jag inte.

Ja, där är folk lite mindre känslosamma. Däremot kanske de inte täcker det man vill komma åt som långsiktig.
Senast redigerad av skrplbnkdbnk 2016-07-22 kl. 20:00.
2016-07-22, 20:24
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Om du är långsiktig bryr du dig bara om kursen ifall du ska öka, och då vill du ha LÄGRE kurs. Självklart får man som långsiktig uppröras över för låg kursen i korta loppet, men det är meningslöst och ett enormt slöseri med energi.

Bevisligen ser tillräckligt många en långsiktig risk i bolaget, för alla kan se att det ser lovande ut i korta loppet. Tyvärr, för CrowHater, så köper folk inte bolag långsiktigt som har ett stort frågetecken några år bort. Vissa tycker sig se detta frågetecknet, andra inte.

Ja, där är folk lite mindre känslosamma. Däremot kanske de inte täcker det man vill komma åt som långsiktig.

Dina synpunkter är hållbara såvida aktievärdet håller sig inom rimliga nivåer utifrån fundamenta. Du pratar lång sikt, vad är lång sikt för dig? Återigen så är PE sjukt lågt om vi tittar på över 2016-2018. Allt över det är självklart skrivet i stjärnorna.

Aktien är blankad över 11% vilket är väldigt högt för att vara ett högpresterande bolag. Så självklart så finns det starka krafter som inte tror på bolaget men jag hoppas att de sitter på bättre information än den som kommer ifrån ABG och Carnegie för annars kan det bli jobbigt.
2016-07-22, 20:41
Medlem
Citat:
Dina synpunkter är hållbara såvida aktievärdet håller sig inom rimliga nivåer utifrån fundamenta.

Framtida fundamenta är inte känd.

Citat:
Du pratar lång sikt, vad är lång sikt för dig? Återigen så är PE sjukt lågt om vi tittar på över 2016-2018. Allt över det är självklart skrivet i stjärnorna.

Långsiktigt för mig är absolut minst 5 år.

PE spelar inte så stor roll om man bedömer att vinsten är osäker. Tror man att PE är 2 för 2019 men 50 för 2020 köper man nog inte. Vad som är rimligt för FPC har jag ingen aning om.

Citat:
Aktien är blankad över 11% vilket är väldigt högt för att vara ett högpresterande bolag. Så självklart så finns det starka krafter som inte tror på bolaget men jag hoppas att de sitter på bättre information än den som kommer ifrån ABG och Carnegie för annars kan det bli jobbigt.

FPC drar in riktigt fina vinster med skitbra marginal just nu, men de gick back för drygt ett år sedan. Högpresterande blir nog en subjektiv etikett att sätta. Jag hade personligen absolut inte vågat blanka. Däremot köper jag inte bolag som precis vänt till vinst heller. Den som lever får se!

Jag hoppas FPC lever vidare men sekten dör.
Senast redigerad av skrplbnkdbnk 2016-07-22 kl. 20:44.
2016-07-22, 21:15
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Har du ett svar på min fråga är det bara köra på. Just CrowHaters ständiga skrikande beror nog mer på att han inte är så mentalt stabil.

Ja nått fel på han måste det vara grina som en snorunge på de flesta forum,iggar folk på avanza, bannar folk på sitt facebookforum mm när han har 100 mille på kontot tack vare FP,när investerare gör sitt jobb för att tjäna pengar
Man kunde tro han va 15 år ,men eftersom han hade lite flyt med sitt köp i tidigt skede så kan det väl knappast stämma
2016-07-22, 21:20
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Framtida fundamenta är inte känd.

Långsiktigt för mig är absolut minst 5 år.

PE spelar inte så stor roll om man bedömer att vinsten är osäker. Tror man att PE är 2 för 2019 men 50 för 2020 köper man nog inte. Vad som är rimligt för FPC har jag ingen aning om.

FPC drar in riktigt fina vinster med skitbra marginal just nu, men de gick back för drygt ett år sedan. Högpresterande blir nog en subjektiv etikett att sätta. Jag hade personligen absolut inte vågat blanka. Däremot köper jag inte bolag som precis vänt till vinst heller. Den som lever får se!

Jag hoppas FPC lever vidare men sekten dör.

Likväl som framtida fundamenta förblir okända i alla bolag eftersom allt kan hända. Så där vill jag påstå att FPC inte skiljer sig nämnvärt från något annat bolag.

Det världens analytiker spår ensidigt är att biometrin är här för att stanna. Snart kommer korten, Dörrlåsen, bilen, IoT osv. Framtiden ser riktigt ljus ut om ser minst 5 år framåt som du verkar göra. Frågan är bara om vilket bolag som ligger i pole position. ABG & Carnegie påstår Next & Idex som för tillfället har ganska exakt 0% av marknaden. Synaptics som går med förlust och varslar 160 pers eller kanske FPC som tagit allt som går att ta vid sidan av Apple och Samsung. Och vissa menar att man är på väg att plocka Samsung från synaptics också. Men det får framtiden utvisa.

Dessutom sitter FPC patenten som krävs för att hindra asiatiska copy vara (ABG's ständiga tjat om detta)

Den som lever får se men jag påstår att marknaden är alldeles för outbildad inklusive den största delen sv analytikerkåren.
2016-07-22, 22:59
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Likväl som framtida fundamenta förblir okända i alla bolag eftersom allt kan hända. Så där vill jag påstå att FPC inte skiljer sig nämnvärt från något annat bolag.

Det världens analytiker spår ensidigt är att biometrin är här för att stanna. Snart kommer korten, Dörrlåsen, bilen, IoT osv. Framtiden ser riktigt ljus ut om ser minst 5 år framåt som du verkar göra. Frågan är bara om vilket bolag som ligger i pole position. ABG & Carnegie påstår Next & Idex som för tillfället har ganska exakt 0% av marknaden. Synaptics som går med förlust och varslar 160 pers eller kanske FPC som tagit allt som går att ta vid sidan av Apple och Samsung. Och vissa menar att man är på väg att plocka Samsung från synaptics också. Men det får framtiden utvisa.

Dessutom sitter FPC patenten som krävs för att hindra asiatiska copy vara (ABG's ständiga tjat om detta)

Den som lever får se men jag påstår att marknaden är alldeles för outbildad inklusive den största delen sv analytikerkåren.
Hur mycket tror du som max FPC kan gå upp i framtiden i kr per aktie?
2016-07-22, 23:24
Medlem
Citat:

Osäkerheten är enormt mycket större hos FPC än de flesta bolag i OMXS30. Inte för att det är ett sämre bolag, utan för att marknaden och bolagets förutsättningar förändras snabbt just nu. Så jag skulle inte vilja hålla med om att det är snarlika förutsättningar.
2016-07-22, 23:54
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Osäkerheten är enormt mycket större hos FPC än de flesta bolag i OMXS30. Inte för att det är ett sämre bolag, utan för att marknaden och bolagets förutsättningar förändras snabbt just nu. Så jag skulle inte vilja hålla med om att det är snarlika förutsättningar.

Förutsättningarna förändras ju dock till det bättre för varje dag som går sedan man varnade folk och sa åt dom att sälja på 50kr för den skulle ner till 20kr. Innan split då. Man har pratat om konkurrenter och bla bla bla. Det hela handlar bara om avundsjuka. Det sitter en kille som redan från 18 års ålder med lite tur insåg potentialen och har en depå värd mer än säkert top 5 svenska analytiker tillsammans.
Klart det sticker i ögonen. Vid varje rapport säger folk att nu jävlar och precis efter så är det helt plötsligt nästa rapport det ska ta fart. Så här kan det fortsätta ända fram till den dagen Fingerprint delar ut 10-20kr/aktie. Det är bara att njuta av läget och fortsätta handla om man tror på bolaget, inte svårare än så.
2016-07-23, 00:04
Medlem
LexComs avatar
Citat:

Jag vill påstå att oron ligger hos marknaden av den enkla anledningen att man inte är tillräcklig kunnig.

Biometri är ingen fluga som ersätts av någonting annat inom inom 5-10 år utan jag vill påstå att det kommer bli standard på väldigt många håll då det är både säkert och bekvämt. Det är just de två faktorerna som är extremt avgörande.

Vill man tjäna pengar på börsen inom en 10 års period så anser jag att Biometri är ett bra val. Sedan gäller det så klart att satsa på rätt bolag.
2016-07-23, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Förutsättningarna förändras ju dock till det bättre för varje dag som går sedan man varnade folk och sa åt dom att sälja på 50kr för den skulle ner till 20kr...[...]

Historisk utveckling är ingen garanti för framtida utveckling.

Det enda man kan säga säkert är att det finns väldigt många som inte delar din analys.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in