2016-07-22, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HypocriticalWhore
Uppe i 2490 sidor, 6,5 år har gått. Under den här tiden har bostadsrätter i göteborg ökat med 54 %.
Självklart är det bara en tidsfråga innan vi får en större sättning. Det är cykliskt och återkommande. Många personer kommer ha riktigt otur, dvs de som verkligen köper på toppen när man sedan kollar i backspegeln. Men de allra flesta kommer klara sig galant. Dessa cykler är väldigt långa och det är befängt att försöka tajma marknaden eller som vissa här inne i åratal babbla om bobubblan och det bara stiger och stiger och för den största andelen bobubblare så skulle de ändå ha tjänat pengar om de köpt och man många år senare får en rejäl sättning. Väg också in(talar utifrån storstadsperspektiv, ur ett sverigeperspektiv:P) att man måste ha någonstans att bo, och helst vill man trivas där också både med kvalitet på boende och läge med mera.

Bra skrivet. Tål att upprepas.
2016-07-22, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Saker händer inte "helt plötsligt" utan orsaker. Jag kan inte spå i kaffesump (till skillnad från Bajs-Bosse som "ser" saker ). Om t ex krisen i Turkiet leder till ett instabilt världsläge eller presidentvalet i USA utlöser ökad osäkerhet så kan det leda till att människor väljer att avvakta med en så stor affär som ett bostadsköp. Då kan priserna fortsätta backa under hösten. Men med all sannolikhet ökar de i så fall flerfalt till våren, eftersom det då finns ett uppdämt behov av att köpa/byta bostad i befolkningen. Exakt så var det hösten 2001, efter 9-11. Vi får se hur det blir. Men mina 5 cent ligger på ökade priser till hösten.

Så det du säger är att din bergsäkra analys som sade att priserna går upp igen efter sommaren kan komma att bli "kanske drar det i vår" om det visar sig att det inte bli uppgång efter sommaren?

Snart drar det... Snart drar det...

Själv står jag fast vid att vi har stora obalanser som förr eller senare måste korrigeras, vad som sedan utlöser denna, eller när det sker låter jag vara osagt, eftersom jag inte kan se in i framtiden.

Så länge vi har låga kostnader per månad för att köpa dyra bostäder kommer trycket uppåt fortsätta tills vi antingen når ett tak där dessa förutsättningar inte driver högre, eller där förutsättningarna förändras.

Vi kan nu ha nått det förstnämnda, men det återstår att se efter sommaren.
2016-07-22, 15:16
Medlem
Sven2s avatar
Hur mycket kostar att bygga kvm av bostadrätt? Vad kvm pris ska tvinga nybygga bostadrätt försvinner eller blir mycket värre?
2016-07-22, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Så det du säger är att din bergsäkra analys som sade att priserna går upp igen efter sommaren kan komma att bli "kanske drar det i vår" om det visar sig att det inte bli uppgång efter sommaren?

Snart drar det... Snart drar det...

Själv står jag fast vid att vi har stora obalanser som förr eller senare måste korrigeras, vad som sedan utlöser denna, eller när det sker låter jag vara osagt, eftersom jag inte kan se in i framtiden.

Så länge vi har låga kostnader per månad för att köpa dyra bostäder kommer trycket uppåt fortsätta tills vi antingen når ett tak där dessa förutsättningar inte driver högre, eller där förutsättningarna förändras.

Vi kan nu ha nått det förstnämnda, men det återstår att se efter sommaren.
Det är svårt att läsa tydligen. Eller svårt att förstå. Eller bägge.

Som jag har sagt hela tiden så ser jag fortsatta prisökningar efter sommaren med hänsyn till de parametrar som är kända nu. Om förutsättningarna plötsligt ändras kommer dock naturligtvis marknaden att reagera på det. Då kan det bli så att priserna inte ökar efter sommaren.

Är det svårt att förstå?

Vi har låga räntor som även ser ut att ligga lågt under överskådlig tid. Vi har en enorm bostadsbrist i Stockholm som hela tiden ökar. Folks förväntningar är dessutom fortsatta prisökningar, vilket innebär att man inte kommer avvakta köp för att man tror på en rea längre fram. Kommunerna kan inte bygga modulhus i den omfattning de tänkt, därmed kan de bli nya budgivare på bostadsmarknaden redan i höst. De tecken som finns att avläsa pekar åt ett håll.

Mot detta har du ett argument - du anser att det finns en bubbla och den måste spricka nån gång. Thats it. Det är tunt.

Vad menar du med att vi har stora obalanser? Den obalans som finns är att det är snuskigt billigt att bo i egenägt boende jämfört med att hyra. För att den obalansen ska korrigeras måste priserna på egenägt boende öka ännu mer, alternativt så måste räntan öka. Inga tecken finns på ränteökningar, så hur korrigerar ett prisfall på egenägt boende för obalans på bostadsmarknaden?
2016-07-22, 16:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Fast det där ser inte riktigt bra ut... Nu har jag suttit och trejdat hela dagen och ser bara grafer och mönster överallt. Hade omx sett ut sådär hade jag gått bull och skalpat återhämtningen som borde komma, och sen sålt av eftersom nästa topp förmodligen inte blir lika hög (se diagrammet runt år 2007 så förstår du vad jag menar)
Fast nu är inte aktiemarknaden och bostadsmarknaden jämförbara. Aktier är en mycket mer lättrörlig tillgång än fastigheter. Folk säljer inte av sitt hus, rycker upp sina ungar ur skolorna, byter jobb tvärs över landet osv för att maximera sin vinst på huset. Ta och återgå till det du kan, för här är du ute på tunn is.
2016-07-22, 17:24
Medlem
Citat:
För tre år sen, när jag senast bytte bostad, stod marknaden stilla. På vissa håll backade priserna. Ett par bekanta stod med hus i attraktiva förorter o Stockholm som inte gick att sälja för det pris de gick för bara ett halvår tidigare. Vi fick själva ha flera visningar innan vi fick ett pris vi accepterade. Efter några månader lossnade det och sen har priserna gått upp med raketfart. Att marknaden tillfälligt bromsar in betyder ingenting. Man måste se om det håller i sig för att kunna dra några slutsatser.

Var så lugn, jag avvaktar tro mig!
2016-07-22, 18:25
Medlem
Citat:
Det är svårt att läsa tydligen. Eller svårt att förstå. Eller bägge.

Som jag har sagt hela tiden så ser jag fortsatta prisökningar efter sommaren med hänsyn till de parametrar som är kända nu. Om förutsättningarna plötsligt ändras kommer dock naturligtvis marknaden att reagera på det. Då kan det bli så att priserna inte ökar efter sommaren.

Är det svårt att förstå?

Vi har låga räntor som även ser ut att ligga lågt under överskådlig tid. Vi har en enorm bostadsbrist i Stockholm som hela tiden ökar. Folks förväntningar är dessutom fortsatta prisökningar, vilket innebär att man inte kommer avvakta köp för att man tror på en rea längre fram. Kommunerna kan inte bygga modulhus i den omfattning de tänkt, därmed kan de bli nya budgivare på bostadsmarknaden redan i höst. De tecken som finns att avläsa pekar åt ett håll.

Mot detta har du ett argument - du anser att det finns en bubbla och den måste spricka nån gång. Thats it. Det är tunt.

Vad menar du med att vi har stora obalanser? Den obalans som finns är att det är snuskigt billigt att bo i egenägt boende jämfört med att hyra. För att den obalansen ska korrigeras måste priserna på egenägt boende öka ännu mer, alternativt så måste räntan öka. Inga tecken finns på ränteökningar, så hur korrigerar ett prisfall på egenägt boende för obalans på bostadsmarknaden?

Titta på bostadspriser kontra KPI för de senaste 15-20 åren. Där är en ganska tydlig obalans. Det förstår dock inte du då du verkar tillhöra generation "månadskostnad".

Eller så har du helt enkelt för mycket att förlora på ett prisfall, vilket begränsar ditt synfält, helt naturligt om man begriper sig på människor det minsta.
2016-07-22, 18:26
Medlem
Citat:
Fast nu är inte aktiemarknaden och bostadsmarknaden jämförbara. Aktier är en mycket mer lättrörlig tillgång än fastigheter. Folk säljer inte av sitt hus, rycker upp sina ungar ur skolorna, byter jobb tvärs över landet osv för att maximera sin vinst på huset.

Här är vi överens till 100%
2016-07-22, 18:52
Medlem
Citat:
Titta på bostadspriser kontra KPI för de senaste 15-20 åren. Där är en ganska tydlig obalans. Det förstår dock inte du då du verkar tillhöra generation "månadskostnad".

Eller så har du helt enkelt för mycket att förlora på ett prisfall, vilket begränsar ditt synfält, helt naturligt om man begriper sig på människor det minsta.
Om du tittar på ändring i byggkostnad för att bygga en kvm och ändring i villapriser sedan 1975 så ser du att de ökat ungefär lika mycket.

Där har du ingen obalans.

Men du verkar tänka dig att någon faktor X skall skapa en obalans och sänka villapriserna, fritidshuspriserna och hyresfastighetspriserna.

Är du säker på att den obalansen kommer att skapas?
Och hur länge tänker du dig att den obalansen skall bestå?
2016-07-22, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om du tittar på ändring i byggkostnad för att bygga en kvm och ändring i villapriser sedan 1975 så ser du att de ökat ungefär lika mycket.

Där har du ingen obalans.

Men du verkar tänka dig att någon faktor X skall skapa en obalans och sänka villapriserna, fritidshuspriserna och hyresfastighetspriserna.

Är du säker på att den obalansen kommer att skapas?
Och hur länge tänker du dig att den obalansen skall bestå?

Har du exkluderat tomtpriset?
2016-07-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Hur mycket kostar att bygga kvm av bostadrätt?

Produktionskostnaden (vilket inkluderar mark också) ligger på ca 45 KSEK/kvm.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Vad kvm pris ska tvinga nybygga bostadrätt försvinner eller blir mycket värre?
Den senaste uppgången sedan Alliansenplatån har gjort att det nog går bra att bygga BRF i såväl centrum som i mer utkanter. Dock visar tidigare data att byggföretagen är lite ovilliga att bygga i utkanterna då de är osäkra på att gå runt på det. Priserna är lägre på de.

Skulle vi få en korrektion i bostadspriser tillbaka till Allansenplatån så lär det bli nästan stopp på nyproduktion. Det man kan tänka sig kan fortgå är bygga att mer lyxiga bostäder centralt. Men det beror nog på vad som orsakar nedgången.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1,5rum-botkyrka-kommun-sandstuguvagen-49,-5-av-5-tr-9278075
Här har man dock kommit upp i 56KSEK/kvm i Botkyrka. Där är det också extra hög kommunalskatt tror jag. Det blir kanske jobbigt att få den såld. Eller så går det bra i dagsläget.
Men vid ett prisfall så byggs det nog inga sådana. Betalviljan räcker inte till byggkostnaden. Och då byggs inte så mycket förrän priserna kryper upp igen. (Att byggnads skulle gå med på lönesänkningar är det nog ingen som tror på. Så vi åker väl på en skattehöjning för att betala akassa till arbetslösa byggjobbare).
2016-07-22, 19:12
Medlem
Citat:
Har du exkluderat tomtpriset?
Byggkostnad är kostnad för att bygga. Markarbeten ingår. Inget markpris ingår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in