Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Så det du säger är att din bergsäkra analys som sade att priserna går upp igen efter sommaren kan komma att bli "kanske drar det i vår" om det visar sig att det inte bli uppgång efter sommaren?
Snart drar det... Snart drar det...
Själv står jag fast vid att vi har stora obalanser som förr eller senare måste korrigeras, vad som sedan utlöser denna, eller när det sker låter jag vara osagt, eftersom jag inte kan se in i framtiden.
Så länge vi har låga kostnader per månad för att köpa dyra bostäder kommer trycket uppåt fortsätta tills vi antingen når ett tak där dessa förutsättningar inte driver högre, eller där förutsättningarna förändras.
Vi kan nu ha nått det förstnämnda, men det återstår att se efter sommaren.
Det är svårt att läsa tydligen. Eller svårt att förstå. Eller bägge.
Som jag har sagt hela tiden så ser jag fortsatta prisökningar efter sommaren med hänsyn till de parametrar som är kända
nu. Om förutsättningarna plötsligt ändras kommer dock naturligtvis marknaden att reagera på det. Då kan det bli så att priserna inte ökar efter sommaren.
Är det svårt att förstå?
Vi har låga räntor som även ser ut att ligga lågt under överskådlig tid. Vi har en enorm bostadsbrist i Stockholm som hela tiden ökar. Folks förväntningar är dessutom fortsatta prisökningar, vilket innebär att man inte kommer avvakta köp för att man tror på en rea längre fram. Kommunerna kan inte bygga modulhus i den omfattning de tänkt, därmed kan de bli nya budgivare på bostadsmarknaden redan i höst. De tecken som finns att avläsa pekar åt ett håll.
Mot detta har du ett argument - du anser att det finns en bubbla och den måste spricka nån gång. Thats it. Det är tunt.
Vad menar du med att vi har stora obalanser? Den obalans som finns är att det är snuskigt billigt att bo i egenägt boende jämfört med att hyra. För att den obalansen ska korrigeras måste priserna på egenägt boende öka ännu mer, alternativt så måste räntan öka. Inga tecken finns på ränteökningar, så hur korrigerar ett prisfall på egenägt boende för obalans på bostadsmarknaden?