2016-07-22, 13:11
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
För tre år sen, när jag senast bytte bostad, stod marknaden stilla. På vissa håll backade priserna. Ett par bekanta stod med hus i attraktiva förorter o Stockholm som inte gick att sälja för det pris de gick för bara ett halvår tidigare. Vi fick själva ha flera visningar innan vi fick ett pris vi accepterade. Efter några månader lossnade det och sen har priserna gått upp med raketfart. Att marknaden tillfälligt bromsar in betyder ingenting. Man måste se om det håller i sig för att kunna dra några slutsatser.
Nu har du ju faktiskt lyckats skriva ett helt inlägg utan fel, dock vill jag ändå tillägga att den här dippen är oerhört mycket kraftigare än det du upplevde för tre år sedan - åtminstone i Stockholm.

Så medan du har helt rätt så är det samtidigt utan tvekan popcorn-vänlig spänning.
2016-07-22, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av empa85
Haha, känsligt. Sanningen gör väll ont.
Frågan kvarstår, varför är DU kåt på att han ska omvärdera sin inställning? Kommer du göra det ifall du har fel? Eller kommer du fortsätta tjata om bubbla och krasch.
Varför är DU kåt på att få reda på om varför han vill veta om han är villig att omvärdera sin slutsats om inte priserna stiger efter sommaren?
2016-07-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av empa85
Jo, men jag kan ta upp objekt i Solna nära mig, som går bättre än innan AK, men till vilken nytta? Kommer det få dig att ändra uppfattning. Troligtvis inte.
Här ändrar vi inte uppfattning efter behag, här går vi på kalla fakta.

http://www.valueguard.se/sverigebr
2016-07-22, 13:16
Medlem
Citat:
Det finns underliggande orsaker till prisutvecklingen. När det sker en förändring i dessa kommer jag omvärdera min inställning. Just nu ser jag inga kommande förändringar i underliggande orsaker.

Jo, om möjligt en sak. Efter en dom har kommunernas möjligheter att uppföra modulhus till nyanlända kraftigt beskurits. Rättsläget är just nu osäkert. Det här kan tvinga kommuner att skrota planer på modulhusbyggen och istället ge sig in på bostadsmarknaden och börja förvärva bostadsrätter. Det kommer i så fall förstås att ytterligare driva upp priserna.
Och ändå rasar det?

2016-07-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
"Men Skanska ser nu en lugnare marknad till följd av det nya amorteringskravet.
"Det har inneburit att spekulationsköparna har lämnat scenen", säger byggbolagets vd Johan Karlström."

http://www.di.se/artiklar/2016/7/22/amortering-skrammer-bort-spekulanter/

Hade inte Strasburg köpt några nyproduktioner och satt och väntade på grova pengar? Var är han nu, eller är han avstängd?
2016-07-22, 14:05
Medlem
Citat:
För tre år sen, när jag senast bytte bostad, stod marknaden stilla. På vissa håll backade priserna. Ett par bekanta stod med hus i attraktiva förorter o Stockholm som inte gick att sälja för det pris de gick för bara ett halvår tidigare. Vi fick själva ha flera visningar innan vi fick ett pris vi accepterade. Efter några månader lossnade det och sen har priserna gått upp med raketfart. Att marknaden tillfälligt bromsar in betyder ingenting. Man måste se om det håller i sig för att kunna dra några slutsatser.

Om det håller i sig då? Vad drar du för slutsatser då? Att folk slutade behöva bo helt plötsligt?
2016-07-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Hade inte Strasburg köpt några nyproduktioner och satt och väntade på grova pengar? Var är han nu, eller är han avstängd?

Han letar efter en ännu mer rippad bild på Internet att ha som profilbild och hävda att det är han.
2016-07-22, 14:10
Medlem
Citat:
Det finns underliggande orsaker till prisutvecklingen. När det sker en förändring i dessa kommer jag omvärdera min inställning. Just nu ser jag inga kommande förändringar i underliggande orsaker.

Fast din inställning var ju att priserna måste fortsätta upp efter sommaren, om dom inte gör det och dina underliggande orsaker är oförändrade vad gör du då?
2016-07-22, 14:23
Avslutad
Citat:
"Men Skanska ser nu en lugnare marknad till följd av det nya amorteringskravet.
"Det har inneburit att spekulationsköparna har lämnat scenen", säger byggbolagets vd Johan Karlström."

http://www.di.se/artiklar/2016/7/22/amortering-skrammer-bort-spekulanter/
Och de uttalar sig endast för ett segment av marknaden, nybyggnation. Där har det funnits spekulationsköpare. Hur stor effekt det får på hela marknaden återstår att se.
2016-07-22, 14:30
Avslutad
Citat:
Och ändå rasar det?

Rasar?

Om du följer din egen länk så ser du att kurvan inte är spikrak utan full av hack. Just det Sherlock, hack! Tendensen över tid är dock stadigt uppåt. Men du "ser" alltså att detta hack som vi är inne i nu kommer leda till att kurvan nu vänder brant neråt, stick i stäv med alla tidigare hack? Här är kurvans brytpunkt, trots fortsatt låga räntor och bostadsbrist?
2016-07-22, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Om det håller i sig då? Vad drar du för slutsatser då? Att folk slutade behöva bo helt plötsligt?

Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Fast din inställning var ju att priserna måste fortsätta upp efter sommaren, om dom inte gör det och dina underliggande orsaker är oförändrade vad gör du då?
Saker händer inte "helt plötsligt" utan orsaker. Jag kan inte spå i kaffesump (till skillnad från Bajs-Bosse som "ser" saker ). Om t ex krisen i Turkiet leder till ett instabilt världsläge eller presidentvalet i USA utlöser ökad osäkerhet så kan det leda till att människor väljer att avvakta med en så stor affär som ett bostadsköp. Då kan priserna fortsätta backa under hösten. Men med all sannolikhet ökar de i så fall flerfalt till våren, eftersom det då finns ett uppdämt behov av att köpa/byta bostad i befolkningen. Exakt så var det hösten 2001, efter 9-11. Vi får se hur det blir. Men mina 5 cent ligger på ökade priser till hösten.
2016-07-22, 14:53
Medlem
Citat:
Rasar?

Om du följer din egen länk så ser du att kurvan inte är spikrak utan full av hack. Just det Sherlock, hack! Tendensen över tid är dock stadigt uppåt. Men du "ser" alltså att detta hack som vi är inne i nu kommer leda till att kurvan nu vänder brant neråt, stick i stäv med alla tidigare hack? Här är kurvans brytpunkt, trots fortsatt låga räntor och bostadsbrist?

Fast det där ser inte riktigt bra ut... Nu har jag suttit och trejdat hela dagen och ser bara grafer och mönster överallt. Hade omx sett ut sådär hade jag gått bull och skalpat återhämtningen som borde komma, och sen sålt av eftersom nästa topp förmodligen inte blir lika hög (se diagrammet runt år 2007 så förstår du vad jag menar)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in