2016-07-22, 15:44
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Finnas? När dess föregående konnoterar med adjektiven?
Om Guden är baserad på dess föregående grunder så har du fel.. Även om du går tillbaka till det föregående så uppkommer ett behov av att kalla något för något.. Då du som ateist förnekar Gud då förnekar du även dess analogiska grunder.. Så frågan är; vad är den alternativa grunde du förespråkar?
Ja men ni har ju faktiskt inte ens en essens, förstår du vad KODEN essens ÄR?

ja du kanske.. vad fan vet jag om dig, jag pratar om teister och teism, förstår teister vad essens är utan att FLY IN I METAFORISTISK META, IN I K VANTFYSISK ABSTRAKTION , utan ... BASEN. vaR ÄR TEISTERNAS BAS?

SÄG... förklarar nu... var din gud är. förklara gudsatmosfären tack., och inbilla mig att mentlhygienen inte finns där, som det obligatoriska signum.

men förklara

eller som du gjorde här nyss... duckade
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-07-22 kl. 15:47.
Citera
2016-07-22, 17:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Då vet man att man inte har sex, vi kan ju inte veta i ordets rätta definition att gud inte existerar.
Nej men på samma vis som man vet att man inte har sex så kan man veta att man inte tror.
Citera
2016-07-22, 17:31
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Vi står ju fortfarande inför samma frågeställning. Varför finns liv i universum? Varför finns vi människor? Finns det en mening med dig som människa?
Det ateistiska svaret är ganska intetsägande.
Kanske tanken är för stor för dessa strutsmänniskor?

Javisst. Frågeställningen är den samma. Att ateisten inte accepterar de troendes föreslagna svar på den frågeställningen ändrar inte på de bakomliggande förutsättningarna. Ateisterna påstår heller inte att de har ett svar på den frågeställningen, de säger bara att det inte finns några gudar, och det har du rätt i att säga att gud är intet är ganska intetsägande.
Citera
2016-07-22, 17:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Bra.. Och varifrån kommer "arg" och språkets dualism? Varför sa fantasin att bergets gud var arg? Observera konnotationen som föregår fantasin.. Den analogiska grunden..

Vem har sagt att språket är dualistiskt? Det är mångfassetterat och inte bara dualistiskt. Kan du med ditt trånga dualistiska synsätt inte se det?

Exakt, observera konnotationen som föregår fantasin. Någon är som tidigare varit lugn som filbunke blir rasande arg och skäller ut någon annan med hög röst och sprutande saliv.
Ett lugn berg börjar plötsligt att mullra och spruta ut något ur sin mun = tecken på ilska. Man hittar som förklaring på att berget är levande och har en vilja.

Samma gäller för åskan och andra naturfenomen, de personifierades och tillbads på olika sätt och dessa övernaturliga personifieringar kallade grekerna för θεος (teos, gud) och kan kallade sedan dem som saknade tro på gudar för ἄθεος (ateos), och det begreppet uppkom innan judarna hade skrivit sin Talmud och är alltså inte ett begrepp som uppkommit specifikt i betydelsen "utan tro på den bibliska guden".

Gudsbegreppet fanns långt innan judarna hittade på att det bara fanns en gud, vilket ju tydligt framgår i bibeln. Där framgår att Abraham hade flera andra gudar innan han stötte på bibelns gud, vilket är ännu en tankenöt i Bibeln: hur kommer det sig att Noaks ättlingar glömde bort att det bara fanns en gud efter syndafloden? Berättade man inte om denna tydligen så mäktiga gud i samtal inom familjen så att denna information överfördes från far till son? Det förefaller mig högst besynnerligt.
Citera
2016-07-22, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Jag är ateist, jag tror inte det finns någon gud...
Jag är asmurfist, jag tror inte det finns några smurfar....
Citera
2016-07-22, 18:02
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Javisst. Frågeställningen är den samma. Att ateisten inte accepterar de troendes föreslagna svar på den frågeställningen ändrar inte på de bakomliggande förutsättningarna. Ateisterna påstår heller inte att de har ett svar på den frågeställningen, de säger bara att det inte finns några gudar, och det har du rätt i att säga att gud är intet är ganska intetsägande.
Ett påstående med stark modifikation. Men! beror på var man är.

Du får inte säga det överallt, och min erfarenhet är att det råder viss åsiktsfascism om det, och det kunde man baske mig aldrig tro! man lär alltid något nytt om inte för varje dag, så kommer det successivt fram saker som shockerar.

Jag trodde också att allt var reveald/engelskt ord, allt och precis allt men åh nej.

Det har aldrig varit den åsiktsfrihet, som visionen vill förmedla. Det finns alltid matkens interner, och jag ska säga dig att människan är som katten, behöver lite leksaker att leka med, och jo.. för skojs skull. Finns fler än du tror som vill bli barn på nytt, det-är-aldrig-försent visitterisammabåt-slogan.. är förverkligad. behöver inte ens råda kommunism, för att diktatur realiseras.

men diktatur finns inte enbart i sovjet eller i usa, där extrremkapitalismen har järngreppet om människor, som man sedan ska kunna rollspela med - det är mycket synd om människor, denna världen är en mycket udda planet ska sägas.
Citera
2016-07-22, 18:19
Medlem
Citat:
Men du är en ateist för att vissa tror på en Gud. Vad är du utan Gud?
...Normal....
Citera
2016-07-22, 19:18
Medlem
Honey.B.Blues avatar
ordet gud, som förklarats är personifierad, som jag sett är alla abrahimitiska religioner innefattande element, ssom ska föra-en-till-den-guden.. att tillbes, ibland dyrkas på kommando och det förnekas ofta/alltid.. att beodrandet om absolut gud som absolut moral, var och finns kvarlevande.

men inte som igår, men det finns.. och nu med islam med i ensemblen som ber till gud när det är något viktigt , allt annat kan man försöka resonera fram, men när det gäller minsann, då ska det vara gud och då kommer "reigionstillhörigheten" , som faktist är nästan ett rasbegrepp.. du FÖRS in till en rastillhörighet med religionen som markör, fråga vilken mainstream.muslim som helst!

gärna en statistik över alla muslimer i hela världen, spännande att se vilka teosofiska "resonemang" som ligger bakom undermedvetet eller totalt införlivat.

och så världsbästkristna, som anser att den kristna moralen, är det som står närmast gud.. och därmed "måste vara den överlägsnaste moralen människor ska behöva kunna få som obligatorium" , för teister är sura över att inte få ge skopor åt alla, det räckte visst inte vad Luther redan åstadkom.

in med nylutherianism för alla "som inte förstått" , ja vad sa damen Bråkenhielm.. "de saknar intellektuellt kreativ nivå för avancerade studier" något hon knypplat ihop under sina bönetimmar eller var det gud som gav henne sådant råg i ryggen?
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-07-22 kl. 19:22.
Citera
2016-07-23, 04:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Var det inte hin/hen som sa att det ska finnas en högvinst vid högfärdsresans slut som "tog över" (världshistoriskt) från den som varnade för Djävulens lockelser? P.g.a. att hin/hen var "lost" och var ute efter högsta vinsten. Han som inte vet/visste vad ett järtecken är/var.

Substanslös retorik.
Citera
2016-07-23, 08:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Substanslös retorik.

Vad hade du väntat dig?
Citera
2016-07-23, 09:04
Medlem
matteb74s avatar
.
Citera
2016-07-23, 09:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Var det inte hin/hen som sa att det ska finnas en högvinst vid högfärdsresans slut som "tog över" (världshistoriskt) från den som varnade för Djävulens lockelser? P.g.a. att hin/hen var "lost" och var ute efter högsta vinsten. Han som inte vet/visste vad ett järtecken är/var.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Substanslös retorik.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vad hade du väntat dig?

Jag blev då inte förvånat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto