2016-07-22, 00:09
Medlem
Har fortfarande inte sett något trovärdigt inlägg som kan förklara varför mer vatten i form av vätska och gas, mer koldioxid och högre temperatur skulle vara negativt för livet i stort på jorden.

Visst kan vissa platser och arter drabbas, men i stort tyder allt på att livet på jorden gynnas. Och mycket riktigt har jorden blivit grönare de senaste årtiondena.
Citera
2016-07-22, 00:38
Medlem
Ubbe66s avatar
Jag säger som alltid, Solen är inte en Apelsin som Vi roterar runt!

Solen påverkar Jorden enormt mycket!

Ni kan hälla ner ca: 300 Jupiter i en lucka på Solen, är den då "Liten".....

Allt miljö snack handlar bara om att starta nya "Super" företag som ska tjäna storkovan!
Vi "Vanliga" medborgare ska följa pipan helt enkelt! FUCK

Orkar inte följa miljö skiten längre.. man blir bara förbannad på allt påhopp som VI ska stå lidande av!

Hoppas att Idioter som Sorros tex. trillar av pinnen jävligt snart!
Citera
2016-07-22, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe66
Solen påverkar Jorden enormt mycket!
Uppenbarligen, men nu talar vi om klimatförändringar, och då är det eventuella förändringar hos solen du får tala om, och dessa är inte stora.
Citera
2016-07-22, 08:51
Medlem
Ubbe66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Uppenbarligen, men nu talar vi om klimatförändringar, och då är det eventuella förändringar hos solen du får tala om, och dessa är inte stora.

Solen är inne i slutfasen av sin 11 års max aktivitet med solfläckar=ökad sol aktivitet och en jävla massa eruptioner, vissa drar förbi Jorden.

Jag kan nästan garantera att detta dravel om miljö hotet, kommer igen om ca. 8-9 år, eftersom cykeln åter går mot max aktivitet
Citera
2016-07-22, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe66
Solen är inne i slutfasen av sin 11 års max aktivitet med solfläckar=ökad sol aktivitet och en jävla massa eruptioner, vissa drar förbi Jorden.
Om du tror det är solens 11-årscykel som styr borde vi inte sett någon uppvärmning under 1900-talet utan bara en oscillation med den perioden. Uppvärmningen bevisar att det finns någon annan faktor som är involverad, vilken tror du denna kan vara?

Citat:
Jag kan nästan garantera att detta dravel om miljö hotet, kommer igen om ca. 8-9 år, eftersom cykeln åter går mot max aktivitet
Dravlet med att det är solen som styr hör man dock ständigt från folk som av ideologiska skäl inte vill acceptera att människan påverkar klimatet. De som inte som bottenslam helt förnekar växthuseffekten eller som Brille68 påstår att den bara är bra osv.
Citera
2016-07-22, 10:27
Medlem
Citat:
Atmosfärens halt var inte 400 ppm på 40-talet, men det säger du ju inte heller vilket jag förutsätter inte är en slump. Du inser säkert att även om någon mätte upp några 400 ppm någonstans var det inte representativt för atmosfären som helhet. Man kan även idag få halter långt högre än de etablerade 400 ppm genom att mäta på olämpliga platser, typ mitt inne i en stad. (Det finns ett par klåpare som försökt göra rekonstruktioner av historisk CO2-halt baserad på sådana opålitliga mätningar)

Har du någon källa för hur stora dessa variationer kan tänkas vara och om de någonsin når ner till de nivåer som börjar bli problem idag? Och då talar jag om områden som korallrev, det finns havsområden med stora svängningar i pH och som har en fauna anpassad till detta.

Du försöker ta upp något som om du har rätt skulle vara ett problem på många miljoner års sikt men som är helt ointressant för de närmaste seklen. Det är som att tända eld på sig själv för att man känner sig lite frusen och är rädd att förfrysa någon gång i framtiden.

Sen tror jag inte riktigt du förstår de återkopplingsmekanismer som styr CO2-halten. Att denna sjunkit är dels en konsekvens av att solens intensitet långsamt stiger så temperaturstabiliserande återkopplingsprocesser drar ned på halten, och dels en konsekvens av att växter blivit mer effektiva på att förbruka CO2. Det är dock fortfarande kraftigt temperaturstyrt och CO2 kan inte ta slut.
Växterna kan inte dö ut eftersom om växtligheten minskar halten börjar stiga igen! Att släppa ut mer fossilt CO2 har heller ingen långsiktigt inverkan, utan efter 100,000 år eller så, vilket förvisso är långt ur mänskligt perspektiv men försumbart jämfört med de tider du talar om är halten tillbaka på samma nivå som vi startade med.

De flesta arter som levat är utdöda, och koraller har genomgått några massutrotningar. Nu är jag skeptisk till om våra förändringar är tillräckligt stora för att skapa någon ny massutrotning, det kommer säkert finnas i övrigt optimala miljöer där koralldjuren kan överleva, i värsta fall som fristående organismer utan att bilda rev. Även om arterna överlever kommer dock en kraftig minskning av mängden korallrev få en enorm effekt på jordens biosystem.
Nej, jag har inga källor då jag inte sparar länkar till allt jag läser. Hur mycket PH-värdet och temperaturen svängt i haven under istiderna är intressant men jag har inga siffror på det. Tror inte att jag har sett några. Skulle vara intressant att veta.
Sedan förstår jag inte hur du resonerar när du säger att kolet inte kan ta slut.
Kol försvinner genom sedimentation i havsbotten samtidigt som det tillförs genom vulkanism. Tyvärr är detta inte i balans och mängden kol i biosfären har stadigt minskat de senaste 140 milj. åren till en nivå där vi är farligt nära att hamna under tröskeln 150 ppm i atmosfären under en kall period. Skulle detta inträffa kommer mycket av den växtlighet vi har idag att dö ut och med dem hela ekologiska system.
Halten på 180ppm under istiden har säkerligen bidragit till den stora ökenspridningen som då skedde. Det berodde inte bara på minskad tillgång till vatten. Växter klarar sig sämre i torra miljöer vid lägre koldioxidhalt.
Detta med att kol försvinner från biosfären och att vi idag ligger på en rekordlåg nivå har inget direkt med frågan om dagens klimatförändringar att göra. Jag tycker dock att det ger ett intressant perspektiv och det stör mig att livet som det ser ut idag kan ta slut om några miljoner år. Det är den tidsrymden det handlar om om trenden fortsätter.

180ppm gällde vid ett läge då växtbiomassan på land och förmodligen i haven också låg på en rekordlåg nivå. När biomassan minskade avgick mycket kol till atmosfären men detta kol sögs uppenbarligen ner i haven. Plankton klarar sig. Växter på land klarar sig sämre. Men till slut kommer mängden kol bli så liten att även växtligheten i haven dör ut. Mutationer lär förekomma som gör växter tåligare, typ C4 växter som kan skjuta upp utdöendet.
Citera
2016-07-22, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Nej, jag har inga källor då jag inte sparar länkar till allt jag läser.
Ärligt talat tycker jag det mesta av det du skriver verkar väldigt mycket egenkonstruerade idéer eller möjligen sådant som Becks dumheter du hittat på ställen som är lika bra att du undviker referera till.
Citat:
Sedan förstår jag inte hur du resonerar när du säger att kolet inte kan ta slut.
Är återkopplingar ett okänt begrepp för dig? För att sätta lite perspektiv på det hela. Vulkaner tillför i storleksordningen några hundradels ppm CO2 per år. På 140 miljoner år blir det mer än 140 miljoner ppm. Under den tiden har sedimentering förbrukat i stort sett exakt lika mycket CO2, säg att det förbrukats 1000 ppm mer som motsvarar den sänkta halten. Det innebär att källor och sänkor är i balans till 99,999%. Tror du verkligen det är en slump att det är så extremt nära balans? Nej, det beror på återkopplingar, och eftersom både temperaturen och växterna är en så integrerad del av dessa kan växtligheten inte dö ut som du tror.
Citat:
Jag tycker dock att det ger ett intressant perspektiv och det stör mig att livet som det ser ut idag kan ta slut om några miljoner år.

Tror du verkligen det på allvar? Att vi av en ren slump skulle utvecklat vår civilisation *just* innan jordens ekosystem kraschade? Eller har du någon mer religiös baktanke att det finns ett syfte med att vi är här?
Citera
2016-07-22, 12:02
Medlem
lasternassummas avatar
Perspektiv på kolcykeln
Ett försök till lite "back to basics".
Jag gjorde ett försök att hitta ett bra dokument som beskriver kolcykeln,
dvs. hur kol vandrar runt i ett cykliskt förlopp som i stort sett varit i
balans under lång tid, innan vi började med en omfattande förbränning
av fossila bränslen.
Jag hittade denna bild, som är enkel, men ändå illustrativ:
https://s32.postimg.org/n3wpdf1yt/160722_carbon_cycle.png
Bild: Förenklad beskrivning av kolcykeln. Blå siffror visar var kolet finns.
Röda siffror visar hur kol flyttas via fotosyntes, "andning", förmultning
och förbränning av fossila bränslen.

Stabilt eller labilt jämviktsläge?
Är den här "balansen" självbalanserande om den inte utsätts för omfattande
påverkan av människor, eller är det ett labilt jämviktsläge vi har, så att om
CO2-halten i atmosfären kommer utanför vissa gränser så kommer den att
fortsätta att ändras och eventuellt så småningom få katastrofala konsekvenser?
Genom att se hur CO2-halten har varierat under de senaste ca 400 000 åren
tycker jag att det ligger nära till hands att betrakta den som självbalanserande.
Om inte androgen påverkan sätter balansen ur spel.

Halmstrå?
Att tala om CO2-brist upplever jag som att gripa efter ett halmstrå för
att ta fokus från skadeeffekterna av en omfattande och snabb förbränning
av fossila bränslen.

Citera
2016-07-22, 12:22
Medlem
Citat:
Ärligt talat tycker jag det mesta av det du skriver verkar väldigt mycket egenkonstruerade idéer eller möjligen sådant som Becks dumheter du hittat på ställen som är lika bra att du undviker referera till.

Är återkopplingar ett okänt begrepp för dig? För att sätta lite perspektiv på det hela. Vulkaner tillför i storleksordningen några hundradels ppm CO2 per år. På 140 miljoner år blir det mer än 140 miljoner ppm. Under den tiden har sedimentering förbrukat i stort sett exakt lika mycket CO2, säg att det förbrukats 1000 ppm mer som motsvarar den sänkta halten. Det innebär att källor och sänkor är i balans till 99,999%. Tror du verkligen det är en slump att det är så extremt nära balans? Nej, det beror på återkopplingar, och eftersom både temperaturen och växterna är en så integrerad del av dessa kan växtligheten inte dö ut som du tror.

Tror du verkligen det på allvar? Att vi av en ren slump skulle utvecklat vår civilisation *just* innan jordens ekosystem kraschade? Eller har du någon mer religiös baktanke att det finns ett syfte med att vi är här?
Nej, sedimenteringen förbrukar mer än vad som tillförs. Det är därför koldioxidnivån i atmosfären stadigt har sjunkit

Om mer kol hamnar i havet påverkas PH-värdet. Vad är det i det som du tycker är egenkonstruerat?
Citera
2016-07-22, 12:28
Medlem
lasternassummas avatar
Vad kan oljeproducenterna och relaterade industrier göra för att motverka minskat fossiloberoende?
Att minska beroendet av fossila bränslen och de utsläpp som den
omfattande användningen av fossila bränslen medför har hög prioritet.
Vad kan då de som lever av högt och fortsatt högt fossilberoende
göra för att fördröja en minskning av "oljeeldandet"?
Det viktigaste är att se till att tillgången är god och att priset inte är
för högt. Varje gång brist uppkommer eller priset skjuter i höjden så
ändras konsumtionmönstren. Effektivare transportlösningar, effektivare
bostadsuppvärmning och effektivare klimatanläggningar för fastigheter
är exempel på åtgärder som vi då ser.

Vad kan man göra för att uppnå förnyelsebarhet och skydda miljön?
Brent oil är just nu ca $46 per fat.
Om råoljepriset var ca $250 per fat eller högre så skulle lösningar som
minskade oljeberoendet tas fram och få en omfattande användning snabbt.
I Sverige kostar ett fat (159 liter) bensin (12,50/liter) eller diesel (12,20/liter)
ca 1964:- (SEK) eller ca USD 228. Bensin och diesel är förvisso raffinerade
produkter, men priserna indikerar ändå vad vi är beredda att betala.

Hur lång tid skulle det ta?
Antag att råoljepriset var $250 per fat. Hur lång tid skulle det då ta innan
fordonens medelförbrukning och den energi som går åt till uppvärmning
skulle vara hälften av vad den är i dag?
Jag skulle gissa på mellan 5 och 10 år. Fler gissningar?

Senast redigerad av lasternassumma 2016-07-22 kl. 12:34.
Citera
2016-07-22, 12:56
Medlem
Under istiden sjönk halten av koldioxid ned till 180 ppm. Det är ett sving på 80 ppm.
Men vi får också räkna med en ansenlig mängd kol från biosfären på land eftersom öknarna bredde ut sig rejält och is tog upp landyta.
Allt hamnade i haven eftersom haven kunde lösa mer koldioxid när temperaturen sjönk.
Om kolmängden i biosfären fortsätter att sjunka, så är det just denna variation som ger upphov till risken att koldioxidhalten sjunker under 150ppm i atmosfären vid en lång mycket kall period.

All denna kol som hamnar i haven måste självklart sänka PH-värdet.
Det innebär att skaldjuren fått utstå stora förändringar i temperaturer, PH-värde, havsnivåer under korta tidsperioder, alltför korta för att djuren genom evolution skulle anpassa sig till ett enda värde och få svårigheter när värdet ändras. Det är helt enkelt inte trovärdigt att koralldjur exempelvis skulle vara så känsliga att de inte klarar någon förändring. Evolutionen borde i stället göra dem mer tåliga för dessa ständiga förändringar.
100 år eller tusen år spelar ingen roll, det är för kort tid för att nya arter ständigt skulle evolveras fram, perfekt anpassade till just det rådande klimatförhållandet.
Citera
2016-07-22, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Perspektiv på kolcykeln
Ett försök till lite "back to basics".
Jag gjorde ett försök att hitta ett bra dokument som beskriver kolcykeln,
dvs. hur kol vandrar runt i ett cykliskt förlopp som i stort sett varit i
balans under lång tid, innan vi började med en omfattande förbränning
av fossila bränslen.
Jag hittade denna bild, som är enkel, men ändå illustrativ:
https://s32.postimg.org/n3wpdf1yt/160722_carbon_cycle.png
Bild: Förenklad beskrivning av kolcykeln. Blå siffror visar var kolet finns.
Röda siffror visar hur kol flyttas via fotosyntes, "andning", förmultning
och förbränning av fossila bränslen.

Stabilt eller labilt jämviktsläge?
Är den här "balansen" självbalanserande om den inte utsätts för omfattande
påverkan av människor, eller är det ett labilt jämviktsläge vi har, så att om
CO2-halten i atmosfären kommer utanför vissa gränser så kommer den att
fortsätta att ändras och eventuellt så småningom få katastrofala konsekvenser?
Genom att se hur CO2-halten har varierat under de senaste ca 400 000 åren
tycker jag att det ligger nära till hands att betrakta den som självbalanserande.
Om inte androgen påverkan sätter balansen ur spel.

Halmstrå?
Att tala om CO2-brist upplever jag som att gripa efter ett halmstrå för
att ta fokus från skadeeffekterna av en omfattande och snabb förbränning
av fossila bränslen.

Om du tittar på koldioxidnivån genom livets historia, så ser du att nivån stadigt har sjunkt sedan 140 miljoner år rillbaka. Det finns inget som tyder på att detta har avstannat. Enda möjligheten är att mängden liv i haven drastiskt har minskat och att det därigenom uppkommit något som närmat sig en balans, för mer vulkanutbrott har vi väl inte idag? Balans blir det aldrig, det finns ingen sådan meksnik som skulle kunna åstadkomma detta.
Jag har tidigare skrivit att en berikning av biosfären med kol nog måste ske under lång tid om kolets uppehållstid i atmosfären är så lång som IPCC föreskriver. Däremot är jag helt övertygad om att dagens koldioxidnivå eller lite högre är till gagn för livet på jorden. Vi skulle alltså kunna hålla nivån runt 400-500ppm genom att successivt ersätta det som går ned i haven tills vi har en balans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in