2016-07-22, 00:08
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Nej, eftersom du förhandlar på religionens analogiska grunder och ord samtidigt som du i "teorin" förnekar det.. Du tror på en misstro..

Du utgår ifrån en felaktig grund. Det är religioner som uppfann tron på gud/gudar, så hur skulle då avsaknad av religion kunna vara en misstro?
Uppenbarligen måste ju avsaknad av tro på gudar funnits innan någon uppfann tanken på att det möjligen skulle kunna finna gudar, eller hur? Så hur skulle denna avsaknad kunna vara en misstro på något över huvud taget?

Fast det är klart, du misstror ju Xenu, Xavu och Xandu, så det är klart att du kan tro att jag misstror bibelns Gud. Samma strunt.
Citera
2016-07-22, 00:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du vet inte men "du tror"...

Ordet...? Och i den begynnelsen fanns vad?
"Jag vet inte"?

Det står skrivet "I begynnelsen fanns Ordet ..."
Citera
2016-07-22, 00:48
Medlem
Egentligen en dum tråd. Det är inte mitt fel att jag "måste" ta ställning till tusentals påståenden om gudar.
Citera
2016-07-22, 01:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad jag menar är att "ord" som du använder just nu har en analogisk grund.. Ond/God, sexuell/asexuell etc.. Detta medan du inte vet något om en alternativ analogisk grund som du egentligen helst förespråkar..

Ja och då frågar man vad du menar med att du "är" en ateist..
Att jag är utan (tro på) gud.
Citera
2016-07-22, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du utgår ifrån en felaktig grund. Det är religioner som uppfann tron på gud/gudar, så hur skulle då avsaknad av religion kunna vara en misstro?
Uppenbarligen måste ju avsaknad av tro på gudar funnits innan någon uppfann tanken på att det möjligen skulle kunna finna gudar, eller hur? Så hur skulle denna avsaknad kunna vara en misstro på något över huvud taget?
Hur uppfinner man en tanke om inte på dess föregående analogiska grunder?
Så grunden måste ju ha funnits .. Varför gav då grunderna som du anser varit ateistiska upphov till teismen? Och vad var dess grunder?
Att någon nämnde Gud (enligt din teori) kan bero på att det fanns ett behov att göra det medan det inget säger om "grunderna".
Citera
2016-07-22, 01:52
Medlem
Citat:
Det står skrivet "I begynnelsen fanns Ordet ..."
Och vad var ordet? För det är väldigt viktigt..
Citera
2016-07-22, 02:02
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Egentligen en dum tråd. Det är inte mitt fel att jag "måste" ta ställning till tusentals påståenden om gudar.
Såklart det är jobbigt att ta ställning till sin egen existens. Gudar hit och dit. Blir ju konstigt när man inte kan greppa medvetandet.

Finns det en mening, eller inte? Det är frågan.
Citera
2016-07-22, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Såklart det är jobbigt att ta ställning till sin egen existens. Gudar hit och dit. Blir ju konstigt när man inte kan greppa medvetandet.

Finns det en mening, eller inte? Det är frågan.
Att finna en mening betyder inte att det finns någon gud.
Och ateism är ingen tro.
Citera
2016-07-22, 03:16
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att finna en mening betyder inte att det finns någon gud.
Och ateism är ingen tro.
Är väl det?
Du vet ju inte varför du finns här ändå.
Citera
2016-07-22, 04:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Hur uppfinner man en tanke om inte på dess föregående analogiska grunder?
Så grunden måste ju ha funnits .. Varför gav då grunderna som du anser varit ateistiska upphov till teismen? Och vad var dess grunder?
Att någon nämnde Gud (enligt din teori) kan bero på att det fanns ett behov att göra det medan det inget säger om "grunderna".

Har du ingen fantasi?

Hur uppkom tanken att det ska finnas en kruka guld vid regnbågens ände?

Hur uppkom tanken att det skulle finnas eldsprutande drakar?

Det behöver inte finnas något som helst påtagligt bakom, på samma sätt som när urfolken trodde att det var gudar som skapade åskväder, jordbävningar och vulkanutbrott. Det var de ursprungliga föreställningarna om att någon okänd stor kraft fanns, och ursprunget till de första gudarna.

Och, att någon nämnde att bergets gud sprutade ut rök och lava när han var arg berodde på att det fanns ett behov av att hitta en förklaring på ett observerat fenomen, precis som man gjorde med Tors hammare och åskan (eller Zeus).
Citera
2016-07-22, 06:18
Medlem
Citat:

Fast det är klart, du misstror ju Xenu, Xavu och Xandu, så det är klart att du kan tro att jag misstror bibelns Gud. Samma strunt.
På vilket sätt kan en religon uppfinna något?
Citera
2016-07-22, 06:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Fortfarande irrelevant pop-psykologi, denna gång med inflikad konspirationsteoretiserande.

Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Ja, ni ateister samspirerar likt konspiratörerna med era teorier.

"Teorin" om att ordet ateism betydar "utan 'gud' "?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in