Citat:
Nja, jag kikade just på länken, och blev visserligen även jag osäker på vad skribenten exakt menar med "tillgångar" men det är antagligen både fastighetsvärde såväl som "finansiella tillgångar". Men tydligt var det då inte, hur han tänkt och räknat!
Citat:
Hushållens tillgångar ökar snabbt och uppgick till 5.209 miljarder kronor i slutet av årets första kvartal, enligt SCB:s senaste sparbarometer.
Det verkar finnas 4.300.000 hushåll i Sverige. Bostadens aktuella (uppblåsta) marknadsvärde minus skulderna måste väl vara medräknat här förmodar jag... vilket ger ca 1.200.000 kr per hushåll, dvs genomsnittssumman för fastighet + finansiella tillgångar?
Citat:
Gällande sparformen har hushållen allt mindre kontanter och direktägda obligationer. I dag står kontosparandet för 30 procent av de finansiella tillgångarna medan direktägda aktier och fonder står för 32 respektive 15 procent. Försäkringar står för drygt 20 procent av det totala sparandet.
Här blir jag förvånad att så lite som 15% av folks sparande ligger i fonder (som ju är så förbannat enkla att spara i, i motsats till aktier).
Citat:
Man har väldigt mycket av sina tillgångar på konto. Kontosparandet har ökat fast räntorna har gått till noll. Min hypotes är dels att ekonomin har blivit mycket bättre och fler har möjlighet att spara. Dels är det större osäkerhet jämfört med för 20 år sedan och då behöver man en liten buffert”
Intressant att folk har så stor buffert som 30% av sitt sparande på nollräntekonto. Skulle vara intressant att veta hur stor andel folk här på Privatekonomi sparar där... själv ligger jag på mellan 5-10% (resten i aktieindexfonder).