2016-07-21, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det var effekterna av brexit som diskuterades och innan brexit stod OMXS30 i 1360 och nu står det i 1386. Även om du har bajs i hjärnan borde du inser att brexit inte har orsakat någon krasch.
Vet iofs inte vad brexit har med detta att göra.
2016-07-21, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Vad menar du med fritt fall? Kollade precis på annonser på hus i Hovås (dyrt område, vid det riktiga havet). Det har gått upp sedan april då jag tittade senast (april). att en 1 eller 2:a på söder går ner från 4 till 3 miljoner kallar jag INTE för fritt fall!
http://www.valueguard.se/sverigebr
2016-07-21, 11:53
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du är efterbliven eller bara ute efter att bråka...Jag länkade igår till bankernas historik när det gäller höjningar respektive sänkningar på rörligt upp till 5 åriga lån. Men du kanske vet mer, berätta gärna mer om det!
Gå in på bankernas hemsida, hur svårt kan de va egentligen?
2016-07-21, 11:54
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du är efterbliven eller bara ute efter att bråka...Jag länkade igår till bankernas historik när det gäller höjningar respektive sänkningar på rörligt upp till 5 åriga lån. Men du kanske vet mer, berätta gärna mer om det!
Tydligen vet du och svenne mer än bankerna, ni menar att bankerna ljuger på sina hemsidor
2016-07-21, 11:55
Medlem
Citat:
Varför ens försöka förklara för en med skallen full med bajs.....
Om man ser på hennes inlägg i tråden så fattar du rätt fort att hennes kunskaper bara handlar om länkar till olika institut (som passar hennes idéer). Dvs noll koll på den svenska verkligheten!
Nervositeten kryper utanpå kroppen på dig, tufft att sitta med mer än 2,5 mille i bolån
2016-07-21, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En rapport från verkligheten

Hushållens flitiga sparande har lett till att de ekonomiska tillgångarna har ökat mer än inkomsterna under de senaste årtiondena. De senaste tio åren har kontosparandet dominerat.

De senaste tio åren har hushållens tillgångar ökat med 59 procent, vilket motsvarar 1.942 miljarder kronor. På 20 år har de finansiella tillgångarna ökat med 280 procent, vilket kan jämföras med motsvarande siffra för inkomsterna som är 120 procent.

”Svenska hushåll sparar jättemycket både om man tittar historiskt och om man jämför med andra länder. Det har man gjort i ett antal år”, säger Tor Borg, chefsekonom på SBAB, till Di.

http://artikel.di.se/artiklar/2016/7/20/kontosparandet-dominerar-bland-svenskarna/
Tillgångarna är ju värdeökning på bostaden.. med andra ord inte värt ett piss, kan lika fort gå ner.
2016-07-21, 12:56
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Tillgångarna är ju värdeökning på bostaden.. med andra ord inte värt ett piss, kan lika fort gå ner.

Håller med dig till 100% !, detta är liksom kärnan i Svensk ekonomi och hela maskineriet som håller Sverige flytande.

Billiga/gratis krediter som tillverkar en tillgångsbubbla som folk i allmänhet kallar fantastiska Sveriges ekonomi.

Bygger på luft som inte har något värde annat än för dumsvensken och dennes korkade fantasi. Internationellt sett har Sverige som land inget annat värde än ett land som kan erbjuda välfärd för flyktingar.
2016-07-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Så det är inte tydligt när jag i samma mening hänvisar till bubblan? Saknar du normal kognitiv förmåga?
Eftersom jag frågar borde det vara väldigt klart att det inte alls var givet utifrån vad du skrev.
Hur kan du ens behöva fråga om det, när jag skriver det explicit.

Citat:
Självfallet avser jag det ironiska i att BR värde räknas in i finansiella tillgångar och det måttet används för att illustrera hur gott om reda pengar folk har.
Var är ironin? Förstår du ens vad ordet betyder?

Det är väl tämligen uppenbart att en andel i en BRF är en finansiell tillgång. Visst finns det skillnad mot en andel (aktie) i ett fastighetsbolag, men den är ju inte så stor.

Hur skulle någon kunna komma på att det var det du avsåg med "värre". Och värre än vad är fortfarande oklart. Värre är en relativ term.

Citat:
Det innebär ju då att ju mer bubblan blåses upp desto bättre ser svenskens ekonomi ut, nästan som att evigt upplånande skulle betyda evig rikedom.
(Nu är din kunskapsnivå oklar här. Men för säkerhets skull behöver jag nog berätta att skulder subtraheras när man beräkna nettotillgångar. Det är alltså inte som du verkar tro att nettotillgångarna ökar när man belånar sig).

Gäller inte bubbelkommentaren tjänstepensionerna också?

(Och fritidshus och villor/radhus som stigit på samma sätt. De tillkommer dock när man skall beräkna hushållens nettoförmögenhet).

Sedan har hyresfastigheter stigit på samma sätt. Fastighetsbolagen borde enligt ditt förmenande utgöra en katastrofal bubbla. Är du nu rationell och konsekvent så har du blankat fastighetsbolagen, om inte i 20 år så iaf i 10 år. Så mycket du kan.

Vidare så borde du ha klagat konstant hos kommunerna för att dom tar upp sina kommunala fastighetsbolag till för högt marknadsvärde. Iom att det är en bubbla borde de inte tas upp till mer än 50%?

Citat:
Du och bananen vet mycket väl vad jag menar, annars vore ni inkapabla att fungera i sociala sammanhang, vilket jag inte tror är fallet, tvärtom verkar ni både kunniga och fullt funktionsdugliga, även om ni väljer vad ni vill se och förstå med omsorg för att det ska passa er agenda.
Nej, det är helt hopplöst att säkerställa vad du kommunicerar.
Det gäller både dig och trillske. Ni sitter med massor av föreställningar i era huvuden, och släpper bara ut små fragment, och verkar tro att andra ska sitta med samma föreställningar och omedelbart kunna säkra vad ni menar. Det är som ni är helt oförmögna att förstå att andra människor inte har samma föreställningsvärld som ni har.

Titta bara på din sista mening som jag kommenterade tidigare med att den passade bättre i delforum för konspirationsteorier. Du ser själv vilka fantasier du sitter och kokar ihop. Hur ska vi andra kunna känna till de utan att du redogör i detalj för dessa.
2016-07-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Eftersom jag frågar borde det vara väldigt klart att det inte alls var givet utifrån vad du skrev.
Hur kan du ens behöva fråga om det, när jag skriver det explicit.

Var är ironin? Förstår du ens vad ordet betyder?

Det är väl tämligen uppenbart att en andel i en BRF är en finansiell tillgång. Visst finns det skillnad mot en andel (aktie) i ett fastighetsbolag, men den är ju inte så stor.

Hur skulle någon kunna komma på att det var det du avsåg med "värre". Och värre än vad är fortfarande oklart. Värre är en relativ term.

(Nu är din kunskapsnivå oklar här. Men för säkerhets skull behöver jag nog berätta att skulder subtraheras när man beräkna nettotillgångar. Det är alltså inte som du verkar tro att nettotillgångarna ökar när man belånar sig).

Gäller inte bubbelkommentaren tjänstepensionerna också?

(Och fritidshus och villor/radhus som stigit på samma sätt. De tillkommer dock när man skall beräkna hushållens nettoförmögenhet).

Sedan har hyresfastigheter stigit på samma sätt. Fastighetsbolagen borde enligt ditt förmenande utgöra en katastrofal bubbla. Är du nu rationell och konsekvent så har du blankat fastighetsbolagen, om inte i 20 år så iaf i 10 år. Så mycket du kan.

Vidare så borde du ha klagat konstant hos kommunerna för att dom tar upp sina kommunala fastighetsbolag till för högt marknadsvärde. Iom att det är en bubbla borde de inte tas upp till mer än 50%?

Nej, det är helt hopplöst att säkerställa vad du kommunicerar.
Det gäller både dig och trillske. Ni sitter med massor av föreställningar i era huvuden, och släpper bara ut små fragment, och verkar tro att andra ska sitta med samma föreställningar och omedelbart kunna säkra vad ni menar. Det är som ni är helt oförmögna att förstå att andra människor inte har samma föreställningsvärld som ni har.

Titta bara på din sista mening som jag kommenterade tidigare med att den passade bättre i delforum för konspirationsteorier. Du ser själv vilka fantasier du sitter och kokar ihop. Hur ska vi andra kunna känna till de utan att du redogör i detalj för dessa.

När man kommunicerar med människor kan man i många fall utgå från att viss grundnivå av förståelse finns, det kan vara tex ett gemensamt språk, eller högre upp i modellen ett gemensamt samtalsämne, där man inte i varje ny kommentar måste initiera och definera förutsättningarna.

Om man däremot talar med en maskin, programmerar en dator, eller i vissa fall stöter på en människa med svår Asperger kan man behöva gå igenom en tidsödande process av definitioner inför varje nytt inlägg, detta blir högst påfrestande i längden och tydligen är detta en förutsättning för att inte bli misstolkad hela tiden.
2016-07-21, 13:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet iofs inte vad brexit har med detta att göra.

Det startade med att en av er bubbelbabblare jämförde fallet första dagen efter brexit med finanskraschen och använde det som argument för en bopriskrasch.

Som jag skrev då, ni är så hispiga att ett fall under en enda dag får er att göra sådana absurda jämförelser.

Nu lite senare när börsen står högre än innan brexit är det ännu tydligare att ni borde lära er avvakta mer än ett pristick innan ni drar så starka slutsatser.
2016-07-21, 13:57
Medlem
Mess avatar
Citat:
När man kommunicerar med människor kan man i många fall utgå från att viss grundnivå av förståelse finns, det kan vara tex ett gemensamt språk, eller högre upp i modellen ett gemensamt samtalsämne, där man inte i varje ny kommentar måste initiera och definera förutsättningarna.

Om man däremot talar med en maskin, programmerar en dator, eller i vissa fall stöter på en människa med svår Asperger kan man behöva gå igenom en tidsödande process av definitioner inför varje nytt inlägg, detta blir högst påfrestande i längden och tydligen är detta en förutsättning för att inte bli misstolkad hela tiden.

Lägg ner diskussionerna med Alpha !.

Han diskuterar bara utifrån hans egna skeva syn på det ofelbara "Bankväsendet".

Han svarar aldrig med hänvisning till frågeställningen utan sätter all energi på att styra över samtalet i periferier runt oväsentligheter som andra människor förstår i förstadieklass direkt det hettar till och han förväntas förklara något av hans påståendes förträfflighet vilket givetvis inte går att göra med förtroendet i behåll.

Han är inte intresserad skriva om sanning/konsekvens utan är styrd av flummiga omskrivningar och diskussioner om periferierna ovan beskrivna.

Din analys var i övrigt klockren !.
2016-07-21, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Lägg ner diskussionerna med Alpha !.

Han diskuterar bara utifrån hans egna skeva syn på det ofelbara "Bankväsendet".

Han svarar aldrig med hänvisning till frågeställningen utan sätter all energi på att styra över samtalet i periferier runt oväsentligheter som andra människor förstår i förstadieklass direkt det hettar till och han förväntas förklara något av hans påståendes förträfflighet vilket givetvis inte går att göra med förtroendet i behåll.

Han är inte intresserad skriva om sanning/konsekvens utan är styrd av flummiga omskrivningar och diskussioner om periferierna ovan beskrivna.

Din analys var i övrigt klockren !.

Tack! Skönt att höra att man kommunicerar på ett av normen vedertaget sätt, ibland börjar man tvivla när mottagarna svarar på stimuli så som dom gör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in