2016-07-21, 11:37
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Lisbeth P säger med att hon såg en "spenslig man" som försvann när hon ropade på hjälp.
En lång och spenslig man klädd i beige jacka passerade LP några sekunder (5-10?) efter mordet, hon tittade på honom men han tycktes inte vilja hjälpa henne. Mannen med stirrande blick måste då ha befunnit sig kvar i närheten, därför att AH såg honom när hon kom fram. Det är inte helt säkert att mannen i beige inte hade skjutit mot t.ex LP, som upplevde sig beskjuten efter att skott avlossats och OP fallit. Det skulle förklara mycket.

- LP och flera vittnen hörde en smäll
- Vittnen vred på huvudet och såg OP falla efter ytterligare en smäll
- LP som måste vända sig om helt såg OP falla
- LP kände sig därefter beskjuten
- När LP tittade upp såg hon en man med stirrande blick och mörkblå halvlång jacka
- Ungefär samtidigt såg hon en man i beige jacka ungefär vid reklampelaren som gick emot henne

Eftersom alla tittade mot platsen för de första smällarna, så skulle de ha sett om den man de såg efteråt siktade mot LP. Mannen i beige skulle kunna ha skjutit mot LP något gömd bakom reklampelaren.
Citera
2016-07-21, 12:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
I första förhöret 1 mars nämns att LP såg att en man sprang in i gränden och att han vände sig om.

Den 8 mars kontaktade LP polisen med anledning av fantombilden och preciserade mannen utseende: rundare och fylligare ansikte, mun och näsa raka, eventuellt kort hals.

I förhör/samtal den 25 mars för hon fram: stirrande, ljus blick, bulliga kindknotor, vit överläpp och kort hals.

I förhör 29 april framför hon: "Då hon tittade upp från maken, som fallit ihop på trottoaren, såg hon en man med stirrande blick titta på dem. Mannen befann sig på 10-15 meters avstånd och stod i hörnet Tunnelgatan. Hon beskriver mannen som vara i 40-års åldern och omkring 180 cm lång, ha en intensivt stirrande blick, ha smala tunna läppar, och ljus platt överläpp, ha en rak panna med raka ögonbryn samt ha ett rektangulärt och stelt stirrande ansikte, med kraftigt något framskjutet hakparti och markerade kindknotor. Han var iklädd mörkblå/marinblå jacka som gick nedanför midjan, dock ej till knäna, och han hade mörka byxor. Mannen var bred över axlarna men gjorde inget "stort" intryck. Då hon senare såg mannen röra sig, gjorde han ett "spänstigt", vältränat intryck på henne. (...) Han var varken blond eller svartmuskig."

GW uppfattar jag som en 0:a.

Åke Rimborn retuscherade du bort.
Citera
2016-07-21, 12:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Åke Rimborn retuscherade du bort.
Verkligen inte! Men jag har inte tillgång till hans uppgifter om vad LP såg och jag är inte säker på ifall han missförstod eller inte.

Men du kan iofs ha rätt angående Holmér, att alla uppgifter om två gm motverkades just för att HH visste att det var två gm, men att det skulle se ut som en gm. HHs ev. kryssande med bil i trakten antyder att han i så fall stod över ledningsfunktion, vilken rimligen borde ha skett med radio, och istället hade en sambandsfunktion på högre nivå.
Citera
2016-07-21, 13:46
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
I första förhöret 1 mars nämns att LP såg att en man sprang in i gränden och att han vände sig om.

Den 8 mars kontaktade LP polisen med anledning av fantombilden och preciserade mannen utseende: rundare och fylligare ansikte, mun och näsa raka, eventuellt kort hals.

I förhör/samtal den 25 mars för hon fram: stirrande, ljus blick, bulliga kindknotor, vit överläpp och kort hals.

I förhör 29 april framför hon: "Då hon tittade upp från maken, som fallit ihop på trottoaren, såg hon en man med stirrande blick titta på dem. Mannen befann sig på 10-15 meters avstånd och stod i hörnet Tunnelgatan. Hon beskriver mannen som vara i 40-års åldern och omkring 180 cm lång, ha en intensivt stirrande blick, ha smala tunna läppar, och ljus platt överläpp, ha en rak panna med raka ögonbryn samt ha ett rektangulärt och stelt stirrande ansikte, med kraftigt något framskjutet hakparti och markerade kindknotor. Han var iklädd mörkblå/marinblå jacka som gick nedanför midjan, dock ej till knäna, och han hade mörka byxor. Mannen var bred över axlarna men gjorde inget "stort" intryck. Då hon senare såg mannen röra sig, gjorde han ett "spänstigt", vältränat intryck på henne. (...) Han var varken blond eller svartmuskig."

GW uppfattar jag som en 0:a.

Det är märkligt att du definierar GW som en nolla. Där det av en slump är just du själv som skapat klassificeringsmodellen. Samtidigt som GW bevisligen i MOP haft tillgång till många hemligstämplade dokument och förhör. Och efter ett helt yrkesliv läst hundratals mordutredningar enligt egen uppgift.

Frågan blir då i vilken kategori vi ska stoppa dig i. Som inte läst något hemligt dokument i PU som vi andra inte läst. Din modell räcker uppenbarligen inte till i det fallet.

Samtidigt som du av en underlig anledning glömmer bort att Rimborns förhör med henne på Sabb var det första den förste mars. Inte eftermiddagens. Eller har jag missuppfattat dig som Rimborn missuppfattade Lisbet enligt Holmer.

Eller anser du precis som Lisbet. Att det inte var ett förhör. Det var ett samtal eftersom de inte ens satt ner.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-21 kl. 14:40.
Citera
2016-07-21, 16:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det är märkligt att du definierar GW som en nolla. Där det av en slump är just du själv som skapat klassificeringsmodellen. Samtidigt som GW bevisligen i MOP haft tillgång till många hemligstämplade dokument och förhör. Och efter ett helt yrkesliv läst hundratals mordutredningar enligt egen uppgift.

Frågan blir då i vilken kategori vi ska stoppa dig i. Som inte läst något hemligt dokument i PU som vi andra inte läst. Din modell räcker uppenbarligen inte till i det fallet.

Samtidigt som du av en underlig anledning glömmer bort att Rimborns förhör med henne på Sabb var det första den förste mars. Inte eftermiddagens. Eller har jag missuppfattat dig som Rimborn missuppfattade Lisbet enligt Holmer.

Eller anser du precis som Lisbet. Att det inte var ett förhör. Det var ett samtal eftersom de inte ens satt ner.
LGWP inte bara ljuger, han hittar på hela romaner. Ytterst opålitlig!
Citera
2016-07-21, 17:20
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
En lång och spenslig man klädd i beige jacka passerade LP några sekunder (5-10?) efter mordet, hon tittade på honom men han tycktes inte vilja hjälpa henne. Mannen med stirrande blick måste då ha befunnit sig kvar i närheten, därför att AH såg honom när hon kom fram. Det är inte helt säkert att mannen i beige inte hade skjutit mot t.ex LP, som upplevde sig beskjuten efter att skott avlossats och OP fallit. Det skulle förklara mycket.

- LP och flera vittnen hörde en smäll
- Vittnen vred på huvudet och såg OP falla efter ytterligare en smäll
- LP som måste vända sig om helt såg OP falla
- LP kände sig därefter beskjuten
- När LP tittade upp såg hon en man med stirrande blick och mörkblå halvlång jacka
- Ungefär samtidigt såg hon en man i beige jacka ungefär vid reklampelaren som gick emot henne

Eftersom alla tittade mot platsen för de första smällarna, så skulle de ha sett om den man de såg efteråt siktade mot LP. Mannen i beige skulle kunna ha skjutit mot LP något gömd bakom reklampelaren.

Ska vi behöva dra det så långt? Kulorna kan inte till 100% sägas vara skjutna ur samma vapen, men de uppvisar samma isotoper, och krutstänken på bådas kläder överensstämmer. Dessutom ser man på krutstänkens utbredning ungefär på vilket avstånd kulorna avlossats, 10-30 cm i ena fallet, ca en meter i det andra. Åtminstone ett vittne ser hela förloppet, IM. AB ser det också.

Att kulorna skulle vara planterade förefaller osannolikt. Det förutsätter att mördaren eller en mördargrupp först letar upp de äkta kulorna, därefter placerar ut falska. Ligger dom kvar kan det dyka upp för många och olika kulor, och då avslöjas "konspirationen" omedelbart. Men nu är det ingen konspiration i den bemärkelsen, gruppen som letar efter spår är för stor och inte homogen, faktiskt blir ju allmänheten en del av den gruppen. Hade man velat smussla med hanteringen skulle avspärrningarna gjorts större, och man hade bett allmänheten att gå hem.

Nej, ingen skjuter från någon reklampelare. Dessutom ger det för handen att vi har och göra med en GM. Hur menar ni som hänger upp er på Rimborns förhör? Står två och delar på en revolver, eller?
Citera
2016-07-21, 17:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ska vi behöva dra det så långt? Kulorna kan inte till 100% sägas vara skjutna ur samma vapen, men de uppvisar samma isotoper, och krutstänken på bådas kläder överensstämmer. Dessutom ser man på krutstänkens utbredning ungefär på vilket avstånd kulorna avlossats, 10-30 cm i ena fallet, ca en meter i det andra. Åtminstone ett vittne ser hela förloppet, IM. AB ser det också.

Att kulorna skulle vara planterade förefaller osannolikt. Det förutsätter att mördaren eller en mördargrupp först letar upp de äkta kulorna, därefter placerar ut falska. Ligger dom kvar kan det dyka upp för många och olika kulor, och då avslöjas "konspirationen" omedelbart. Men nu är det ingen konspiration i den bemärkelsen, gruppen som letar efter spår är för stor och inte homogen, faktiskt blir ju allmänheten en del av den gruppen. Hade man velat smussla med hanteringen skulle avspärrningarna gjorts större, och man hade bett allmänheten att gå hem.

Nej, ingen skjuter från någon reklampelare. Dessutom ger det för handen att vi har och göra med en GM. Hur menar ni som hänger upp er på Rimborns förhör? Står två och delar på en revolver, eller?
Du har rätt till din åsikt, men faktiskt sopade man upp allt som fanns i gränden redan under natten och morgonen och kulan som dödade OP borde rimligen ha hamnat inne i gränden enligt vittnen. För mig är PU korrupt från början till slut och ingenting skulle förvåna mig. Antagligen var alla poliser på platsen, de ledande i "gropen", Sveriges försvar i samverkan med CIA inblandade. Med Holmér som sambandsperson kryssande i bil på stan under natten för mordet. Det var en statskupp och misstanken att de sopade upp kulor i en gränd är inte överdrivet konspiratoriskt. Enligt min åsikt.
Citera
2016-07-21, 17:35
Medlem
Varför kan vi inte hålla oss till fakta och dom spår och observationer som finns från mordplatsen?
Att det skulle vara två gärningsmän finns det inga som helst belägg för. Känns lika trovärdigt som Dammegårds hallucinationer med AIDS-teorier och annat svammel.
Citera
2016-07-21, 17:41
Medlem
SGDFs avatar
Nu är det dags att göra upp om Rimborns förhör.

Vad står där? Har någon av er läst mer än vad som framkommer i artikeln?
http://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/

Klockan 02.05 sänds ett rikslarm ut.
"Signalement på gärningsmän efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör ev Ustasjarörelsen."
Det var Åke Rimborn som skrev larmet, som har förbryllat många sedan dess.

Den natten skrev Åke Rimborn även en sida i polisanmälan, med uppgifterna från Lisbet Palme. Där står att Lisbet Palme sett två män iaktta paret Palmes lägenhet en kväll efter julhelgen. En av männen från den kvällen, i en mörkblå täckjacka, ska hon ha sett springa från brottsplatsen.
Det nämns ingenting om att hon sett två gärningsmän på platsen.
– Det kanske var lite luddigt skrivet. Men hela tiden har det figurerat två personer, varav en har skjutit, om jag får förtydliga det så, säger Åke Rimborn i dag.

Min åsikt är att rikslarmet blandar ihop uppgifterna från Gamla stan och Sveavägen. Dessutom håller jag med press och polisledning om att det är magstarkt att gå ut med Ustasja, vad är grunden för det?

Menar ni verkligen att Lisbeth Palme har sagt "en av gärningsmännen på Sveavägen var påfallande lång?"

Jag förväntar mig en hederlig och intensiv debatt.
Citera
2016-07-21, 17:49
Medlem
Citat:

"Signalement på gärningsmän efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör ev Ustasjarörelsen."

Den natten skrev Åke Rimborn även en sida i polisanmälan, med uppgifterna från Lisbet Palme. Där står att Lisbet Palme sett två män iaktta paret Palmes lägenhet en kväll efter julhelgen. En av männen från den kvällen, i en mörkblå täckjacka, ska hon ha sett springa från brottsplatsen.
– Det kanske var lite luddigt skrivet. Men hela tiden har det figurerat två personer, varav en har skjutit, om jag får förtydliga det så, säger Åke Rimborn i dag.

Min åsikt är att rikslarmet blandar ihop uppgifterna från Gamla stan och Sveavägen. Dessutom håller jag med press och polisledning om att det är magstarkt att gå ut med Ustasja, vad är grunden för det?

Menar ni verkligen att Lisbeth Palme har sagt "en av gärningsmännen på Sveavägen var påfallande lång?"

Mannen med mörkblå täckjacka kan strykas anser jag. Det är sannolikt Anders Björkman som en chockskadad Lisbeth har blandat ihop med dom männen hon såg utanför bostaden.

Att en gärningsman är "lång" är väl ändå en rätt subjektiv fråga? När anses man vara lång egentligen? En person som är runt 1,60 uppfattar sannolikt en person runt 1,80 som lång, även om det i statistisk bemärkelse handlar om en person av medellängd.
Citera
2016-07-21, 17:53
Medlem
SGDFs avatar
Citat:

Två saker slår mig direkt när jag läser mitt inlägg:

*Om Ustasja hade fått stå kvar, hade Rimborn idag och i denna tråd anklagats delta i en konspiration.

*För det andra och kanske en viktigare iakttagelse; OP skjuts en fredag där många har sportlovsledigt, Lisbeth nämner julledigheten. Hmm..
Citera
2016-07-21, 18:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Lisbet Palme säger på Sabbatsberg till kommissarie Åke Rimborn sett två gärningsmän som hon kopplar samman med de män hon sett utanför bostaden på Västerlånggatan en tid för MOP.
Denna iaktagelse ligger till grund för det Rikslarm som skickas ut 020542 och i praktiken är författat av ÅR.

”Rikslarm, 86-03-01-020542
Mord, Stockholms PD
Signalement på gärningsman efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör eventuellt Ustasjarörelsen. Meddela polisen i Stockholm, KCV, tfn 08-769 30 00.”

Efter detta kallar LP tillbaka ÅR till Sabb för ytterligare ett samtal. Därvid förtydligas uppgifterna så att när nästa Rikslarm går ut tas Ustaja bort, medan de två gärningsmännen kvarstår.

”RIKSLARM, 86-03-01-050624
KOMPLETTERING TILL RIKSLARM, ANG MORD, STOCKHOLMS PD. Den tidigare uppgiften om ev tillhörigheten till Ustasjarörelsen är ej längre aktuell. Larmet i övrigt kvarstår

Uppgifterna i det andra Rikslarmet har förutom vice länspolismästaren Gösta Welander också regeringsmedlemmarna Kjell-Olof Feldt, Ingvar Carlsson,Anita Gradin, statssekreterare Ulf Dahlsten och Pressekreterare Kjell Lindström fått av LP. Samtliga kommissioner berättar om hur ministrarna mellan ca 0200-0300 besöker LP på Sabb.
LP kallar på dom för att återge sina iaktagelser om MOP.

Att regeringen tror på dessa uppifter visar Lennart Ljung i sin dagbok. Roine Carlsson kallar honom till försvarsdepartementet och säger att man letar efter två GM. Det är avgörande att förstå att på mordnatten tror alla som pratat med LP på två GM. Ändringen från denna ståndpunkt kommer hos statsråden och politrukerna under lördagsförmiddagen.

Jag får inte ihop hur Hans Holmer på bara sjuttio minuter kan avfärda LPs iaktagelser från mordnatten när han har sin presskonferens kl 1200. Då är det bara en gärningsman och det finns inga uppgifter på att LP talat med HH under lördagsförmiddagen.

I expressen intervjun är ÅR tydlig med att han inte missförstått uppgitterna han fått av LP, "jag har anteckningarna kvar", säger han. Uppgifterna i rikslarmet grundar ÅR på vad LP berättat för honom. Det gäller även den långe GM.

Senast redigerad av mvagrippa 2016-07-21 kl. 18:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in