Citat:
Ursprungligen postat av
SGDF
Nu är det dags att göra upp om Rimborns förhör.
Vad står där? Har någon av er läst mer än vad som framkommer i artikeln?
http://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/
Klockan 02.05 sänds ett rikslarm ut.
"Signalement på gärningsmän efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör ev Ustasjarörelsen."
Det var Åke Rimborn som skrev larmet, som har förbryllat många sedan dess.
Den natten skrev Åke Rimborn även en sida i polisanmälan, med uppgifterna från Lisbet Palme. Där står att Lisbet Palme sett två män iaktta paret Palmes lägenhet en kväll efter julhelgen. En av männen från den kvällen, i en mörkblå täckjacka, ska hon ha sett springa från brottsplatsen.
Det nämns ingenting om att hon sett två gärningsmän på platsen.
– Det kanske var lite luddigt skrivet. Men hela tiden har det figurerat två personer, varav en har skjutit, om jag får förtydliga det så, säger Åke Rimborn i dag.
Min åsikt är att rikslarmet blandar ihop uppgifterna från Gamla stan och Sveavägen. Dessutom håller jag med press och polisledning om att det är magstarkt att gå ut med Ustasja, vad är grunden för det?
Menar ni verkligen att Lisbeth Palme har sagt "en av gärningsmännen på Sveavägen var påfallande lång?"
Jag förväntar mig en hederlig och intensiv debatt.
Lisbet Palme säger på Sabbatsberg till kommissarie
Åke Rimborn sett två gärningsmän som hon kopplar samman med de män hon sett utanför bostaden på Västerlånggatan en tid för MOP.
Denna iaktagelse ligger till grund för det Rikslarm som skickas ut 020542 och i praktiken är författat av ÅR.
”Rikslarm, 86-03-01-020542
Mord, Stockholms PD
Signalement på gärningsman efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör eventuellt Ustasjarörelsen. Meddela polisen i Stockholm, KCV, tfn 08-769 30 00.”
Efter detta kallar LP tillbaka ÅR till Sabb för ytterligare ett samtal. Därvid förtydligas uppgifterna så att när nästa Rikslarm går ut tas Ustaja bort, medan de två gärningsmännen kvarstår.
”RIKSLARM, 86-03-01-050624
KOMPLETTERING TILL RIKSLARM, ANG MORD, STOCKHOLMS PD. Den tidigare uppgiften om ev tillhörigheten till Ustasjarörelsen är ej längre aktuell. Larmet i övrigt kvarstår
Uppgifterna i det andra Rikslarmet har förutom vice länspolismästaren
Gösta Welander också regeringsmedlemmarna
Kjell-Olof Feldt,
Ingvar Carlsson,
Anita Gradin, statssekreterare
Ulf Dahlsten och Pressekreterare
Kjell Lindström fått av LP. Samtliga kommissioner berättar om hur ministrarna mellan ca 0200-0300 besöker LP på Sabb.
LP kallar på dom för att återge sina iaktagelser om MOP.
Att regeringen tror på dessa uppifter visar
Lennart Ljung i sin dagbok.
Roine Carlsson kallar honom till försvarsdepartementet och säger att man letar efter två GM. Det är avgörande att förstå att på mordnatten tror alla som pratat med LP på två GM. Ändringen från denna ståndpunkt kommer hos statsråden och politrukerna under lördagsförmiddagen.
Jag får inte ihop hur Hans Holmer på bara sjuttio minuter kan avfärda LPs iaktagelser från mordnatten när han har sin presskonferens kl 1200. Då är det bara en gärningsman och det finns inga uppgifter på att LP talat med HH under lördagsförmiddagen.
I expressen intervjun är ÅR tydlig med att han inte missförstått uppgitterna han fått av LP, "jag har anteckningarna kvar", säger han. Uppgifterna i rikslarmet grundar ÅR på vad LP berättat för honom. Det gäller även den långe GM.
http://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/