2016-07-21, 09:45
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mergos
Ok så jag behöver inte göra något annat egentligen?
Men även om man använder det som en sparform så kan man ju aldrig ta ut pengarna utan måste använda upp dom någon gång...

Kredit på kreditkort (även outnyttjade) syns generellt på en UC, så jag skulle nog försöka kontakta Preem och säga upp det om jag var du..
Citera
2016-07-21, 11:03
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Av egen erfarenhet kan jag säga att "ingen cashback" är en sanning med modifikation. Santander brukar köra kampanjer med 2-3% cashback under flera månader varje år. Tidigare har det varit specifikt på t.ex. reserelaterade köp (flyg/tåg/bussbiljetter, hyrbilar, hotell osv) men nu under våren var det ett par månader då det gällde alla inköp. Det brukar begränsas till max 1000 kr cashback men det är ju ändå inte en helt försumbar summa.

Att lägga sig på plus-saldo före resor har jag faktiskt inte tänkt på och därför inte testat, men jag är tveksam till att de skulle lämna ett sånt kryphål. Tror snarare att just uttag hanteras separat i såna fall så att du ändå får faktura på X kr + ränta på nästa faktura även om du har plus på kontot som helhet. Det är som sagt inget jag vet säkert, men eftersom de uttryckligen säger att det alltid är ränta från dag 1 på kontantuttag så...

Intressant! Hur hanteras cashbacken, får man det tillgodo på en faktura eller ett utbetalningskort hemskickat?

Med Coop MedMera Mer (som inte har avgift för kontantuttag utomlands och inget valutaväxlingspåslag, men årsavgift på 348 kr) så vet jag att det fungerar att lägga sig på plus och sen ta ut pengar som då inte belastar krediten.

Men som du säger, Santander är helt gratis så detta kanske inte fungerar med Mitt Kort. Rent teoretiskt borde det dock gå att minimera tiden då ränta uppstår om man i samband med kontantuttag utomlands omgående gör en inbetalning på den uppkomna skulden. Eller tror du att räntan måste löpa till nästkommande förfallodag?
Citera
2016-07-21, 11:23
Medlem
heinos avatar
Nej så är det inte. Jag överförde pengar direkt efter mina uttag. Blev ngn krona ränta. Det går även att ligga plus.
Santander snackar jag om. Ibland missade jag och det blev ränta över en helg exv.
För mig personligen är det fantastiskt lönsamt kort, då jag ibland varit utomlands i månader. Vilka avgifter jag betalade innan...
Senast redigerad av heino 2016-07-21 kl. 12:20.
Citera
2016-07-21, 12:16
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Intressant! Hur hanteras cashbacken, får man det tillgodo på en faktura eller ett utbetalningskort hemskickat?

Cashbacken hamnar som en pluspost på nästa månads faktura.
Citera
2016-07-27, 14:50
Medlem
Tänkte skaffa ett Preem-card enbart för bonussystemets skull. Tog ut examen för någon månad sedan och börjar nya jobbet nu i oktober. Borde jag bli beviljad om jag ansöker nu på stört eller ska jag vänta till efter nästa deklaration med att ansöka?

Dvs. kollar bolagen på min deklarerade inkomst för 2015 eller de uppgifter som jag anger på sidan? tjänade typ 50 000 utöver CSN under 2015, så det lär knappast räcka.
Citera
2016-07-27, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mefistofeles.
Tänkte skaffa ett Preem-card enbart för bonussystemets skull. Tog ut examen för någon månad sedan och börjar nya jobbet nu i oktober. Borde jag bli beviljad om jag ansöker nu på stört eller ska jag vänta till efter nästa deklaration med att ansöka?

Dvs. kollar bolagen på min deklarerade inkomst för 2015 eller de uppgifter som jag anger på sidan? tjänade typ 50 000 utöver CSN under 2015, så det lär knappast räcka.

Inscannat anställningsavtal/lönespec räckte för mig. Det gällde dock inte Preem men väl ett annat kreditkort.
Citera
2016-07-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Inscannat anställningsavtal/lönespec räckte för mig. Det gällde dock inte Preem men väl ett annat kreditkort.

Nice. Både lönespec och andtällningsbevis eller båda?
Citera
2016-07-27, 18:50
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Citat:

Om man nekas sker det direkt på hemsidan. Ska du deala med dem sker det på telefon eller annat sätt.
Citera
2016-07-27, 23:02
Medlem
Citat:

Anställningsavtal där lönen stod specificerad räckte för mig.
Jag fick ett brev hem från kreditkortsutfärdaren där det stod att jag skulle komplettera min ansökan, så du kommer troligen behöva ringa till Preem för att göra din ansökan via telefon och bifoga dokument via epost/brevpost.
Citera
2016-07-30, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Anställningsavtal där lönen stod specificerad räckte för mig.
Jag fick ett brev hem från kreditkortsutfärdaren där det stod att jag skulle komplettera min ansökan, så du kommer troligen behöva ringa till Preem för att göra din ansökan via telefon och bifoga dokument via epost/brevpost.

Tja, tydligen måste jag vänta till första lönen enligt kundtjänst.
Citera
2016-08-06, 19:55
Medlem
avrogados avatar
Jag har lutat mig mot ett "MedMera Mer" (MC) sedan det kom och det hade sin poäng

a) Avgiftsfritt första år sedan 249SEK/år.
b) 1% cash-back 'överallt' (utöver den vanliga coop-procenten).
c) 1% cash-back på vanliga räkningar (dock ej lån/amortering etc.)

Nu försvann avgiftsfri betalo (c) vid årsskiftet, cash-back (b) utanför coop halverades och snart höjs årsavgiften (a) med 99SEK.

Det vållar dock inga fantomensmärtor som den nyligen införda "MC secure-code" eller vad det nu heter.

Nu är jag således på jakt efter en ersättare utan secure-code eller motsvarande, några tips?

Noterat: Jag föredrar att öppna och stänga kortet via web för näthandel och ev. utlandsköp.

TIA
Citera
2016-08-06, 22:33
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Jag har lutat mig mot ett "MedMera Mer" (MC) sedan det kom och det hade sin poäng

a) Avgiftsfritt första år sedan 249SEK/år.
b) 1% cash-back 'överallt' (utöver den vanliga coop-procenten).
c) 1% cash-back på vanliga räkningar (dock ej lån/amortering etc.)

Nu försvann avgiftsfri betalo (c) vid årsskiftet, cash-back (b) utanför coop halverades och snart höjs årsavgiften (a) med 99SEK.

Det vållar dock inga fantomensmärtor som den nyligen införda "MC secure-code" eller vad det nu heter.

Nu är jag således på jakt efter en ersättare utan secure-code eller motsvarande, några tips?

Noterat: Jag föredrar att öppna och stänga kortet via web för näthandel och ev. utlandsköp.

TIA

Handelsbankens Allkort har möjlighet att öppna och stänga kortet för internetköp och utlandsköp via interbank eller mobilapp. Det har också bonus i form av inköp i en fond, maximal bonus är 0,4%. Kortet kostar 360kr/år. http://www.handelsbanken.se/allkort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in