2016-07-20, 19:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randalicious
Vad betyder ves? Kan någon komma med några synonymer? Tack till alla som svarar.
Du får sätta in ordet i en mening om det ska bli förståbart. Låter som något dialektalt.
Citera
2016-07-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du får sätta in ordet i en mening om det ska bli förståbart. Låter som något dialektalt.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad menar du med ves? Är det förkortningen för ventrikulära extraslag, alltså hjärtkammarflimmer? I så fall är du i fel delforum.
Ves i andning.
Citera
2016-07-20, 20:01
Medlem
Om jag hänvisar till en elektronisk källa, bör jag då inkludera datum?

t.ex.: Brahma är en personifiering av den gudomliga principen brahman i Veda och i upanishaderna (NE, brahma 2016-07-20).
Citera
2016-07-20, 20:12
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ego.k
Om jag hänvisar till en elektronisk källa, bör jag då inkludera datum?

t.ex.: Brahma är en personifiering av den gudomliga principen brahman i Veda och i upanishaderna (NE, brahma 2016-07-20).

Om jag inte minns fel så ska man hänvisa till uppslagsdatum, alltså dagen man använde/var inne på källan samt datum som källan skapades alternativt senaste redigeringsdatum, alltså senaste datumet som källan redigerades (fram till och med uppslagsdatumet). Har för mig att det är så men är inte säker.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2016-07-20 kl. 20:15.
Citera
2016-07-20, 20:58
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Behöver den definitivt inte vara och är oftast inte. Att mat är varm innebär inte på något sätt att den måste vara färsk.

Du har blandat ihop detta med uttrycket »rykande varm« som är något helt annat.
Stalkar du bara mig, eller är du likadan mot andra också

Att mat är varm innebär ju att den är nylagad (eller OK, för dig, möjligen nyligen (upp)värmd, den kan ju givetvis vara lagad häromdagen och sedan på nytt värmd), och därmed kan betecknas färsk, dvs fräsch, ny, och redo att serveras, men dock inte nödvändigtvis nyskördad eller nydödad.

Allt rykande är inte färskt, och allt färskt är inte rykande, där bör vi vara överens, hoppas jag.
Citera
2016-07-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ves i andning.
Ingen som vet om ves i andning?

Kom igen nu flashbackkukarna! Det var en läkare som skrev detta.
Citera
2016-07-20, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Om jag inte minns fel så ska man hänvisa till uppslagsdatum, alltså dagen man använde/var inne på källan samt datum som källan skapades alternativt senaste redigeringsdatum, alltså senaste datumet som källan redigerades (fram till och med uppslagsdatumet). Har för mig att det är så men är inte säker.
I källförteckningen ska man ange det datumet som källan hämtades. I detta fall blir källangivelsen i källförtecknigen: Nationalencyklopedin, Brahma. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/brahma (hämtad 2016-07-20)

Men när jag ska hänvisa löpande i text, behöver jag då angiva datumet eller räcker det med att ange hemsida samt rubrik?
Citera
2016-07-20, 21:09
Avslutad
Citat:
Ingen som vet om ves i andning?

Kom igen nu flashbackkukarna! Det var en läkare som skrev detta.
HerrGickhan har ju svarat, men jag kan upprepa:
Citat:
Ursprungligen postat av Vårdguiden, 1177
VES betyder ventrikulära extraslag.
Citera
2016-07-20, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
HerrGickhan har ju svarat, men jag kan upprepa:
Ventrikulära betyder?
Citera
2016-07-20, 21:14
Avslutad
Citat:
Ventrikulära betyder?
Känner du inte till Google?

Det har med hjärtats anatomi att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Ventrikulära extraslag eller VES, även kallat ventrikelprematurslag, hjärtkammarprematurslag och kammarextraslag är en arytmi med för tidigt hjärtslag i form av sammandragning av hjärtats kammare.
Citera
2016-07-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Känner du inte till Google?

Det har med hjärtats anatomi att göra.
Alla i denna tråd kan använda Google, varför finns denna tråd tror du

Hoppar av här, tack för svaren.
Citera
2016-07-20, 21:23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Stalkar du bara mig, eller är du likadan mot andra också

Att mat är varm innebär ju att den är nylagad (eller OK, för dig, möjligen nyligen (upp)värmd, den kan ju givetvis vara lagad häromdagen och sedan på nytt värmd), och därmed kan betecknas färsk, dvs fräsch, ny, och redo att serveras, men dock inte nödvändigtvis nyskördad eller nydödad.

Allt rykande är inte färskt, och allt färskt är inte rykande, där bör vi vara överens, hoppas jag.

För att mat skall kunna betraktas som rykande färsk så kan det animaliska innehållet i den inte ha varit i dött tillstånd i någon egentlig och längre omfattning enligt min uppfattning.

Jämför man en rykande färsk tidning så luktar den trycksvärta endast under en viss tid och en morgontidning kan knappast anses som rykande färsk när eftermiddagstidningarna börjas säljas.

Enligt min uppfattning bör man ha ett liknande perspektiv på rykande färsk mat. Om man slår ihjäl grisen och 20 minuter senare steker en fläskkotlett på spisen så får vi väl anse att den kotletten är rykande färsk.

Kokar du däremot ägg som legat i kylen i 3 dagar så är dom inte rykande färska hur du än bär dig åt.

Däremot kan dom vara nykokta.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in