2016-07-20, 21:36
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
För att mat skall kunna betraktas som rykande färsk så kan det animaliska innehållet i den inte ha varit i dött tillstånd i någon egentlig och längre omfattning enligt min uppfattning.

Jämför man en rykande färsk tidning så luktar den trycksvärta endast under en viss tid och en morgontidning kan knappast anses som rykande färsk när eftermiddagstidningarna börjas säljas.

Enligt min uppfattning bör man ha ett liknande perspektiv på rykande färsk mat. Om man slår ihjäl grisen och 20 minuter senare steker en fläskkotlett på spisen så får vi väl anse att den kotletten är rykande färsk.

Kokar du däremot ägg som legat i kylen i 3 dagar så är dom inte rykande färska hur du än bär dig åt.

Däremot kan dom vara nykokta.

Hur är det med en nystekt fläskkotlett som varit i frysen i en månad, är den rykande färsk när den steks? Eller måste den vara nydödad?

Och tre dagar gamla ägg är väl ändå hyfsat färska, var hittar du dessa ägg ?

Rykande färsk är ju närmast att se som 'a la minute', tillagat till order, oavsett var det lagrats, tycker jag, när det gäller mat, men jag är helt beredd på att bli nedskjuten av bättre vetande och överlägsnare medlemmar här, you know who you are
Senast redigerad av mikaels 2016-07-20 kl. 21:39.
Citera
2016-07-20, 21:43
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ego.k
I källförteckningen ska man ange det datumet som källan hämtades. I detta fall blir källangivelsen i källförtecknigen: Nationalencyklopedin, Brahma. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/brahma (hämtad 2016-07-20)

Men när jag ska hänvisa löpande i text, behöver jag då angiva datumet eller räcker det med att ange hemsida samt rubrik?

Datum när källan hämtades var vad jag menade med "uppslagsdatum".
Sedan har jag även för mig att du ska ha med datum när källan skapades (alternativt senast ändrades) i källförteckningen.
I texten har jag också för mig att du ska ha med datum när sidan skapades/senast uppdaterades och eventuellt hämtningsdatum. Använder du oxford eller harvard? Har för mig att den ena ska ha både datum för när sidan skapades/uppdaterades samt hämtningsdatum medan den andra bara ska ha datum då det skapades/senast uppdaterades. Gissningsvis är det oxford som kräver bägge två med tanke på att det är smidigare att få med mer info om man använder oxford jämfört med harvard.
Men jag är som sagt inte helt säker på detta.
Citera
2016-07-20, 22:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Stalkar du bara mig, eller är du likadan mot andra också

Det var initialt du som replikerade på något jag skrivit. Jag vet inte vad du har för uppfattning om hur ett diskussionsforum bör fungera. Du kanske vill att det ska vara ett »monologforum«?

Citat:
Att mat är varm innebär ju att den är nylagad (eller OK, för dig, möjligen nyligen (upp)värmd, den kan ju givetvis vara lagad häromdagen och sedan på nytt värmd), och därmed kan betecknas färsk, dvs fräsch, ny, och redo att serveras, men dock inte nödvändigtvis nyskördad eller nydödad.

Uttrycket »rykande färsk« är inte vanligt när det gäller mat. Där är det »rykande hett« eller »rykande varm« som vanligen används med logisk förklaring till.

Citat:
Allt rykande är inte färskt, och allt färskt är inte rykande, där bör vi vara överens, hoppas jag.

Det är därför uttrycket har sin grund i tidningsframställning kopplat till nyhetsförmedling.
Senast redigerad av HerrGickhan 2016-07-20 kl. 22:17.
Citera
2016-07-20, 22:10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Hur är det med en nystekt fläskkotlett som varit i frysen i en månad, är den rykande färsk när den steks? Eller måste den vara nydödad?

Och tre dagar gamla ägg är väl ändå hyfsat färska, var hittar du dessa ägg ?

Rykande färsk är ju närmast att se som 'a la minute', tillagat till order, oavsett var det lagrats, tycker jag, när det gäller mat, men jag är helt beredd på att bli nedskjuten av bättre vetande och överlägsnare medlemmar här, you know who you are

Det finns ett problem med att blanda in mat i diskussionen därför att dom flesta av oss blandar gärna begrepp som färskt, nytt och nylagat trots att det finns skillnader i betydelsen. Så...ingen kritik till dig utan mer ett konstaterande - rykande färsk är lättare att applicera på trycksvärta än på mat...

Nejdå, det finns inga överlägsnare medlemmar här, vi har bara olika erfarenhet, that´s all.
Citera
2016-07-20, 22:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randalicious
Ingen som vet om ves i andning?

Du menar väs, således att det väser när patienten andas. Det indikerar att patienten har luftrörskatarr.

Du är dock, som jag tidigare påpekade, i helt fel delforum och din förmåga att ställa frågor är inte den bästa.
Citera
2016-07-20, 22:24
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var initialt du som replikerade på något jag skrivit. Jag vet inte vad du har för uppfattning om hur ett diskussionsforum bör fungera. Du kanske vill att det ska vara ett »monologforum«?
Nejdå, jag uppskattar alltid en god diskussion, min reflektion gällde snarare vad jag stundtals uppfattar som småaktiga påhopp och griniga formuleringar från din sida, inte bara mot mig, och inte bara i just denna tråd, men vi är ju alla olika, och har olika sätt och förmåga att samverka med vår omgivning, så jag får leva med det.

Citat:
Det finns ett problem med att blanda in mat i diskussionen därför att dom flesta av oss blandar gärna begrepp som färskt, nytt och nylagat trots att det finns skillnader i betydelsen. Så...ingen kritik till dig utan mer ett konstaterande - rykande färsk är lättare att applicera på trycksvärta än på mat...
Så finns det något, utöver tidningar, som kan vara rykande färskt? Jag hade nog trott att uttrycket, använt på tidningar, skulle vara överfört från något annat användningsområde, det känna främmande att det skulle uppstått på en redaktion, men jag kan ju ha fel, det har ju hänt tidigare, även om jag då trodde det var ett misstag
Citat:
Nejdå, det finns inga överlägsnare medlemmar här, vi har bara olika erfarenhet, that´s all.
Rrriiight ...
Citera
2016-07-20, 22:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Så finns det något, utöver tidningar, som kan vara rykande färskt? Jag hade nog trott att uttrycket, använt på tidningar, skulle vara överfört från något annat användningsområde, det känna främmande att det skulle uppstått på en redaktion, men jag kan ju ha fel, det har ju hänt tidigare, även om jag då trodde det var ett misstag

Söker man på Google så är det kopplingen till nyheter som förefaller vanligast. Rykande färska nyheter.

Om vi förflyttar oss till idrottens värld så omnämner man ofta "ett nytt rykande färskt världsrekord".

När ett världsrekord blir gammalt vet vi inte riktigt men oavsett vilket så blir det aldrig nyare än i det ögonblicket som det gamla slogs.
Citera
2016-07-20, 23:16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Du menar väs, således att det väser när patienten andas. Det indikerar att patienten har luftrörskatarr.

Du är dock, som jag tidigare påpekade, i helt fel delforum och din förmåga att ställa frågor är inte den bästa.

Den enda Väs vi känner till är Sir Väs...

https://i.ytimg.com/vi/s5GRwgu6dXo/hqdefault.jpg

...och han väser tveklöst.
Citera
2016-07-20, 23:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Den enda Väs vi känner till är Sir Väs...

https://i.ytimg.com/vi/s5GRwgu6dXo/hqdefault.jpg

...och han väser tveklöst.

Visst, men läkaren på öron-näsa-hals har garanterat sagt till många patienter att det hörs ett väs från deras respektive luftrör.
Citera
2016-07-20, 23:42
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Visst, men läkaren på öron-näsa-hals har garanterat sagt till många patienter att det hörs ett väs från deras respektive luftrör.

Absolut, jag ville bara komplettera med lite mer information...
Citera
2016-07-23, 11:12
Medlem
InnesIs avatar
Vad betyder bunkaslagsmål?

Ja, vad betyder bunkaslagsmål? Jag hade aldrig hört ordet innan denna morgon. Jag gissar att det har något att göra med att man inte kan se vem som påbörjade slagsmålet. Alltså att det inte är en attack. Men jag hittar ingen riktig definition.

Tack på förhand!
Citera
2016-07-23, 12:00
Medlem
BigIvars avatar
Ett stort slagsmål med många inblandade. En "hel bunke" med människor som slåss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in