Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-07-20, 00:31
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patobranco
Så Hillary Clinton är ett bättre val för mänskligheten menar du? Tror knappast folket i mellanöstern eller dom döda i benghazi håller med dig där! Nämn gärna vad som är hatiskt med att bygga en mur?

Trump gör kardinalfelen att generalisera och förenkla. Han låter känslor styra, mobbar journalister och alla som inte tycker som honom. Han är tvärsäker på sin sak och väger aldrig fördelar mot nackdelar. Han slår dövörat till när någon annan försöker nyansera debatten. Kan inte förstå hur någon skulle vilja ha honom som ledare eller chef. Hillary Clinton uppfattar jag som diplomatisk, kunnig och proffsig men samtidigt falsk och bitchig. Trots det sista så är valet självklart.
2016-07-20, 00:31
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Med tanke på att massmedia globalt (och självklart i Sverige) har skrivit spaltkilometrar om fru Trumps tal och lystet frossat i funderingar om hur det har skadat kampanjen, kan det vara på sin plats att betänka att amerikanerna är väl medvetna om att deras massmedia är vinklade mot Trump, vilket ses t ex i denna undersökning från Rasmussen.

Sixty-nine percent (69%) of Republicans and a plurality (48%) of voters not affiliated with either major party feel the media is biased against Trump. Democrats are far less likely to agree, but even voters in Clinton's own party are more likely to feel the media is biased against Trump (30%) than against her (25%). Only nine percent (9%) of GOP voters and 18% of unaffiliateds believe the media is biased against Clinton.

http://m.rasmussenreports.com/public_content/politics/elections/election_2016/voters_see_more_anti_trump_pro_hillary_bias_in_med ia
Trots allt låga nummer med tanke på hur uppenbart Hillary favoriseras av massmedia.
2016-07-20, 00:38
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Tack för svar! Jag ser din poäng, men också att vinsterna med Trump ur svenskt perspektiv är små, men den potentiella nedsidan är enorm.
Man kan med belägg också hävda motsatsen genom att inte veta, och genom att anta att det gäller mellan 2 val. Bara att reflekterar tillbaka de senaste guldåren med såssar vid rodret.
Men skulden blir inte mindre. Flyktingar är fortfarande kvar i flyktingläger och har det lika miserabelt sist någon brydde sig.
Undra hur mycket deras sparpengar åt båtbiljetten som gått till ammunition och vapen i syfte till etnisk rensning. Att expandera mänskliga rättigheter så att de idag inte har något värde alls. Kan hålla på hela dagen. Vi borde avskaffa proffspolitiker och presidenter, inför lokal direktdemokrati och en konstitution.
Senast redigerad av heis 2016-07-20 kl. 00:43.
2016-07-20, 00:38
Medlem
Citat:
Nej jag kan näppeligen beskylla Trump för vad han uträttat politiskt. Jag beskyller däremot Trump för begränsad begåvning (inte under genomsnitt men inte så långt över heller), impulsivitet, narcissism, lättleddhet, megalomani bland annat. Egenskaper jag ser som problematiska, i synnerhet i kombination med varandra.

Jag kan inte veta, lika lite som "ni med lite hjärna" (grattis förresten) hur han kommer att agera som president, men min analys landar i att han är en loose cannon och potentiellt kan ställa till med en ordentlig mängd sattyg om han hamnar i klorna hos krigshetsarna. Hans geopolitiska kunskap är så grund och ytlig (även om han till och från prickat rätt med en tillräcklig mängd bondförnuft) att han kommer att bli ett lätt byte för både neocon- och oldcon-lägret. Iranhetsen som nu inletts är ett första tecken på hur illa det kan barka.

Hillary är, for the record, ett politiskt praktsvin som gärna hjälper till att mörda och lemlästa oskyldiga människor för att avancera på det privat politiska planet. Någon skrev upprepade gånger tidigare i tråden att en aversion mot Trump inte per automatik betyder att man tycker bra om Hillary. Dags för ytterligare en upprepning uppenbarligen.

Reagan, apropå mainstreammedias bild av saker och ting, var en usel president. Ekonomisk idiot, utrikespolitisk idiot, men råkade sitta vid makten när Sovjet började klappa ihop och voila, mannens eftermäle blev det av en hjältes. Att prisa Reagan är verkligen att köpa amerikansk mainstreammedias tiltade bild av hans gärning. Däremot var han jäkligt rolig och den mest underhållande presidenten US haft. Fantastisk historieberättare och säkert a heck of a guy. Men som president mätt helt orimligt hyllad.

Fan ta och tagga ner lite. Det är skillnad på att snacka om saker och att faktiskt göra det. Visst, Trump har, precis som många andra republikaner, ett underligt fokus på Iran som västvärldens fiende, men jag tror fortfarande det är extremt liten risk att Trump kommer starta ett krig emot dem. Det vore ju att förstöra själva essensen i hans kampanj och image ifall han drar igång massa onödiga krig. Helt otänkbart att det händer, oavsett ifall han är impulsiv som person eller inte.
2016-07-20, 00:39
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Hans bok får man ta med en nypa salt. Det är möjligt att allt han skriver stämmer, men man får också komma ihåg att det är extremt många människor som inte vill se Trump som president, och många av dessa är givetvis benägna att hitta på lögner, fabricera historier eller rent av kuppa bort honom. Tar man inte med detta i sina beräknar är man en naiv idiot.

Naturligtvis är det så men om du läser artikeln så får jag känslan av att Schwartz - såsom Trumps spökskrivare - vill svära sig fri från ansvar om Trump skulle få makten. Trump är en potentiell diktator och totalt oberäknelig. Han säger överilade och direkt korkade saker utan att analysera konsekvenserna. Man kan befara att han tar lika snabba och överilade beslut. George Bush d.y. var korkad och visste om det medan Trump är korkad men tror att han är smartast i världen.
2016-07-20, 00:45
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Fan ta och tagga ner lite. Det är skillnad på att snacka om saker och att faktiskt göra det. Visst, Trump har, precis som många andra republikaner, ett underligt fokus på Iran som västvärldens fiende, men jag tror fortfarande det är extremt liten risk att Trump kommer starta ett krig emot dem. Det vore ju att förstöra själva essensen i hans kampanj och image ifall han drar igång massa onödiga krig. Helt otänkbart att det händer, oavsett ifall han är impulsiv som person eller inte.
Så du vet att vissa saker han säger utgör essensen av hans kampanj, men andra saker han säger gör det inte?

Det är just det som kännetecknar Trumps kampanj - det finns ingen röd tråd i hans agerande. Hans åsikt är en spegelbild av vad den senaste individen som smickrade honom uttryckt. Därmed är han ett väldigt lätt byte för folk som vill förleda honom. Han har samma integritet och motståndskraft som en fjortis.
2016-07-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Naturligtvis är det så men om du läser artikeln så får jag känslan av att Schwartz - såsom Trumps spökskrivare - vill svära sig fri från ansvar om Trump skulle få makten. Trump är en potentiell diktator och totalt oberäknelig. Han säger överilade och direkt korkade saker utan att analysera konsekvenserna. Man kan befara att han tar lika snabba och överilade beslut. George Bush d.y. var korkad och visste om det medan Trump är korkad men tror att han är smartast i världen.

Lägg av, potentiell diktator och totalt oberäknelig jo tjena. Nej han säger inte korkade saker, det allra mesta han har sagt är väldigt vettigt. Vad är det som tyder på att han tar snabba och överlivade beslut? Tror du att han skulle kommit så långt som han har gjort ifall han konsekvent tog snabba och överlivade beslut? Han tog ju inte ett snabbt och överlivat beslut när det gällde valet av VP, hade han gjort det hade han valt Christie direkt. När det kommer till kritan och det är viktiga beslut som gäller är det självklart att han tar god tid på sig och övervägar både fördelar och nackdelar, precis som i exemplet jag påpekade.

Citat:
Så du vet att vissa saker han säger utgör essensen av hans kampanj, men andra saker han säger gör det inte?

Det är just det som kännetecknar Trumps kampanj - det finns ingen röd tråd i hans agerande. Hans åsikt är en spegelbild av vad den senaste individen som smickrade honom uttryckt. Därmed är han ett väldigt lätt byte för folk som vill förleda honom. Han har samma integritet och motståndskraft som en fjortis.

Det är ju skillnad. America first, Build the wall, ut med muslimer och trade kan man säga är essensen i hans kampanj, eftersom det är just dessa saker han upprepar i princip varje gång han öppnar sin mun. Gå till krig mot Iran förekommer betydligt mer sällan.
Senast redigerad av TheStriptease 2016-07-20 kl. 00:51.
2016-07-20, 00:58
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Nedsidan som jag avser är aggressioner mot Iran.

Jag sätter på mig dumstruten. Visst, jag håller med.

Citat:

Jag tror också att om Trump vinner kommer polariseringen att fortsätta och den svenska vänstern kommer att adoptera det, som jag tror blir följden, hårdare debattklimatet.

Trump är också för mycket pajas för att ens SD ska vilja förknippas med honom. Hade hans åsikter förmedlats av en annan personlighetstyp och med en annan strategi hade det kunnat ha positiv påverkan för den svenska nationalistiska högern, men som han beter sig nu är han mer en belastning för dem.

Att extremvänstern flippar ur tror jag kan vara positivt, de flesta människor är inga bråkmakare och vill leva i fred. När de ser hur konfliktsökande och aggressiva vänstern är kommer de inte vilja ha med de att göra.
De kräver också mer och mer märkliga "rättigheter", pengar och makt och är allmänt jobbiga i allmänhetens ögon.

När vänstern radikaliseras kommer de att börja äta varandra och kasta sina forna vänner åt vargarna mer och mer. Det ser vi redan nu.
Deras strategi: skrik, känslor, lögner och hugg i ryggen.
"Vår" strategi: lugn, fakta, sanning och gemenskap.
(snabbt sammanfattat)

Tyvärr är människor inte rationella och mer känslomässiga. Det måste vi bli bättre på att använda.
Scott Adams har en poäng där i konsten att övertala folk.

Trumps personlighetstyp passar tyvärr inte för Sverige, men jag tror att folkrörelsen kring Trump i USA där väldigt många olika olika grupperingar ingår kan inspirera här i Sverige.
Särskilt när det gäller i förhållandet till media. Folk hatar medierna och vet att de vinklar och ljuger. Nationalistiska politiker har mycket att lära från Trump. Man behöver inte anamma samma stil men man kan inspireras av hans egenskaper.

Det som är mest inkompatibelt i svenska ögon är Trumps skrytsamma sätt. Han tvekar aldrig att hävda sig själv och berätta hur bra han är.
2016-07-20, 00:59
Bannlyst
Verkar som att Trump blir nominee idag. Trodde det skulle äga rum på torsdag.

Kommer han nu att få FBI:s dagliga briefing?
Citat:
Nej jag kan näppeligen beskylla Trump för vad han uträttat politiskt. Jag beskyller däremot Trump för begränsad begåvning (inte under genomsnitt men inte så långt över heller), impulsivitet, narcissism, lättleddhet, megalomani bland annat. Egenskaper jag ser som problematiska, i synnerhet i kombination med varandra.
Citat:
Donald J. TrumpVerified account
‏@realDonaldTrump
Sorry losers and haters, but my I.Q. is one of the highest -and you all know it! Please don't feel so stupid or insecure,it's not your fault
#You'veNeverSeenThisComingOnAnonymousForum
Citat:
Trots allt låga nummer med tanke på hur uppenbart Hillary favoriseras av massmedia.
Tycker jag inte. Media är mer anti-Trump än pro-Hillary. Ett indirekt bevis [?], att hennes fav/unfav gick ner.
Citat:
Hans åsikt är en spegelbild av vad den senaste individen som smickrade honom uttryckt.
Kan du ge exempel.
Jag tycker, att Trump har inte svängt i de trumpiska frågorna
2016-07-20, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Plagiat? Typ ett eller två stycken. Denna uppståndelse och spaltmetrar om detta visar hur desperata man är för att dra ner Trump i smutsen.

Ett eller två stycken vad? Hon kopierade 14 fraser, chansen att hon ska ha råkat göra det och i exakt samma ordning som Michelle är 1 på 87 miljarder.

Citat:

Fast han har ju sedan länge förstört essensen i sin kampanj. Han attackerade Bush för hans donors och gick sedan till exakt samma person för att tigga pengar. Han attackerade alla som var för Irakkriget konstant och påminde allihopa om vilket gigantiskt misstag det var och hur alla som var för det är renodlade idioter, och sedan väljer han en av Irakkrigets allra största supporters som sin VP med argumentet "det var länge sen".
Senast redigerad av URBANARTS89 2016-07-20 kl. 01:05.
2016-07-20, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Ett eller två stycken vad? Hon kopierade 14 fraser, chansen att hon ska ha råkat göra det och i exakt samma ordning som Michelle är 1 på 87 miljarder.
Var det inte typ Miss-Universe-liknande tal? Det vill säga, att det är ganska lika.
Den delen som kopierades var lik Universe iaf
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Inte hon, nej
2016-07-20, 01:05
Bannlyst
Det är officiellt nu

Donald Trump is officially the Republican nominee
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-07-20 kl. 01:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in