Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-07-19, 17:06
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Jodå, det påstod han i sitt AIPAC-tal (som förvisso skrevs av hans dotter Ivankas make Jared Kushner om jag inte missminner mig):

Watch Donald Trump speak at AIPAC 2016
https://www.youtube.com/watch?v=2ZGgMJ3QDAQ

http://time.com/4267058/donald-trump-aipac-speech-transcript/
Tack. Hade förträngt det. Men jag vet inte hur man ska klassificera Trumps förhandsskrivna tal? Det är ju iofs Trumps mun som rör sig, men är det han som "säger något"?
2016-07-19, 17:09
Medlem
DickeFixs avatar
Det är intressant hur kategorisk och oförblommad Tony Schwartz karaktärisering av Bush är:

Citat:
Schwartz säger vidare att Donald Trump är en patologisk lögnare.

– Att ljuga är hans andra natur. Trump har, mer än någon annan jag någonsin träffat, förmågan att övertyga sig själv om att det han själv säger vid någon tidpunkt är sanningen eller typ sanningen, eller borde vara sanningen.

Citat:
Schwartz berättar för The New Yorker att han medvetet porträtterade Donald Trump som mer tilltalande än han egentligen var, för att sälja fler böcker. Det för att Schwartz själv fick en stor andel av inkomsterna från boken.

– Jag målade läppstift på en gris säger han.

Nu är han orolig över att Donald Trumps presidentkampanj ska gå vägen – något som han, efter att ha levt nära presidentkandidaten under 18 månader, tror kan få katastrofala konsekvenser.

– Om Trump vinner och får kärnvapenkoderna finns det en stor risk att det leder till slutet på vår civilisation.

Tja, om inte detta är en tillräcklig varning så får väl mänskligheten skylla sig själva. Man känner sig så maktlös; mot idioti och dumhet kämpar till och med gudarna förgäves. Man blir deprimerad att hatiska anti-intellektuella extremister som Donald Trump och Abu Bakr al-Baghdadi lockar så många anhängare. De söker ju uppenbart bara konflikt med sina ensidiga väldigt förenklade världsbilder. Tror deras anhängare är väldigt lika varandra, det är bara miljön som fått dem att gå till ena eller andra sidan.
2016-07-19, 17:16
Medlem
heiss avatar
Finns det en sammanfattning som någon av er kort skriva från vad som hänt?
Som tur är har mycket gått obemärkt, förutom Melanias copypaste tal (HUR SVÅRT KAN DE VA??), så tycker jag fortfarande att telepromptern är ett fiasko hur uppenbart det syns och hur många läser den innantill och ändå gör misstag. Scientology-vibb av scenen, eller överreagerar jag?
Att fox skriver ~anti-trumps was like a circus~ tycker jag inte, det var cause and effect från skämmigt dåliga tråkiga inledningen som ledde till mardröms-tvbilder som lyckligtvis inte är på mitt facebook flöde (utom melania), så det tackar jag för.
2016-07-19, 18:15
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Såväl Iran, Ryssland som Syrien har ju fördömt militär intervention i landet utan den regerings tillstånd, att SD föreslog att Sverige skulle skicka trupper under fransk/västlig flagg kan jag då inte se som att ställa sig på Iran sida. Lägg på det att man nyligen anställde Dick Erixon som chefredaktör för Samtiden. Hade de sverigedemokratiska väljarna i gemen kunnat förlänga sin anti/kontra-islamska ryggmärgsreflex i flera steg än "muslimer -> dåligt!" hade inte partiledningen, om man bara vill skylla på dem, kommit undan med sina ståndpunkter.

Därför ser jag det inte som konstigt att de inte heller hajar till över Trumpkampanjens allt mer aggressiva Iran-hets. Nu känns det som vi snarare diskuterar sverigedemokrater än Trump, så jag nöjer mig där.

Vad en SD:are på deras tidning tycker har ju ingen som helst påverkan på faktiska skeenden i frågan. Det är tyckande utan någon som helst tyngd bakom, och som sagt endast en filosofisk diskussion.

Iranfrågan isolerat är för de flesta SD:are helt underordnad deras stora kärnfråga så länge den inte blir "varm". Trump värmer frågan, och då borde SD:are reagera, om man har förmåga att göra den enkla konsekvensanalysen av vad en eskalering av hetsen kan innebära för Sverige. Hittills verkar dock inte tvåstegstänket ha infunnit sig, utan man stödjer Trump pga att han har för avsikt att föra en restriktiv invandringspolitik (OBS, min tolkning av hur den gemene SD:aren förhåller sig) som endast påverkar USA nationellt. Ur svenskt perspektivt är det helt ointressant. Om något kanske den tom ökar flyktingströmmarna till Europa då USA som destination skulle stängas helt. Jag kan inte se någon som helst logik i SD:ares stöd till Trump, och tror inte det finns någon att hämta där heller.

Om någon kan visa på motsatsen så är ni mer än välkomna.
2016-07-19, 18:24
Medlem
baggebo1s avatar
Man bör rent generellt inte läsa (((fiendens))) media för att lära sig något om verkligheten, däremot kan det vara bra att då och då ta en koll för att se vad de planerar näst, hur de tänker, hur de reagerar på olika stimuli osv.

Det här har man sett mycket av på sistone:
Citat:
Is Donald Trump Working for Russia?

Donald Trump is not a Russian agent in the sense that Philip and Elizabeth from The Americans are Russian agents. There’s no hidden radio in his laundry room where he transmits secrets to the Kremlin. But his relationship with Russia is disturbing and lends itself to frightening interpretations.

Franklin Foer has detailed the connections between the Republican nominee and the Kremlin. In short, it includes a long series of economic and social ties, which fit the pattern Vladimir Putin has used to infiltrate and undermine governments elsewhere — including in Ukraine, a coup Putin pulled off through Paul Manafort, who is now Trump’s campaign manager. Michael Crowley and Julia Ioffe have both described how the Russian propaganda apparatus has thrown itself behind Trump’s campaign. As Foer notes, Trump’s lack of creditworthiness makes him unusually reliant on unconventional sources of financing. This makes him vulnerable to financial leverage by an unscrupulous foreign entity.
http://nymag.com/daily/intelligencer/2016/07/donald-trump-working-for-russia.html
Citat:
The Media Is Not Paying Enough Attention to the Trump-Kremlin Ties

Some of us have been raising this red flag for a while now. Trump has refused to be critical of Vladimir Putin. It has been shown repeatedly that a lot of the Trump trolls online are actually accounts run out of Moscow. Trump has on his payroll Paul Manafort, who has a history of Kremlin supported activities to serve brutal, authoritarian regimes. And now there is a new data point.
http://theresurgent.com/the-media-is-not-paying-enough-attention-to-the-trump-kremlin-ties/
2016-07-19, 18:30
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Man bör rent generellt inte läsa (((fiendens))) media för att lära sig något om verkligheten, däremot kan det vara bra att då och då ta en koll för att se vad de planerar näst, hur de tänker, hur de reagerar på olika stimuli osv.

Det här har man sett mycket av på sistone:

http://nymag.com/daily/intelligencer/2016/07/donald-trump-working-for-russia.html
http://theresurgent.com/the-media-is-not-paying-enough-attention-to-the-trump-kremlin-ties/

Alltså herre min skapare...
Citat:
Is Donald Trump Working for Russia?
är det samma typ av idioter som kom på den konspirationsteorin (ja jag klassar det som de fram tills det finns riktiga bevis för det) som kom på konspirationsteorin om att USA vill sprida islamism över hela världen eller som pratar om Chemtrails?

Du behöver nog inte oroa dig för att det är "fienden" som skall läsa det där för det var så extremt långsökt att...ja...Vill man anfalla Trump så skall man anfalla honom rakt på och vara ärlig om det man använder mot honom.

Exempelvis hur han för 10 år sedan faktiskt försvarade Clinton rörande Irak Kriget för att nu anfalla henne om det osv.
2016-07-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Hittills verkar dock inte tvåstegstänket ha infunnit sig, utan man stödjer Trump pga att han har för avsikt att föra en restriktiv invandringspolitik (OBS, min tolkning av hur den gemene SD:aren förhåller sig) som endast påverkar USA nationellt. Ur svenskt perspektivt är det helt ointressant. Om något kanske den tom ökar flyktingströmmarna till Europa då USA som destination skulle stängas helt. Jag kan inte se någon som helst logik i SD:ares stöd till Trump, och tror inte det finns någon att hämta där heller.

Intressant att du talar om poängen med tvåstegstänk för att sedan i nästa ansats göra ditt bästa för att inte använda det själv.
Ärligt talat tror jag du vet mer än vad du säger dig veta. Men det känns bättre att skriva något annat.
2016-07-19, 19:19
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Vad en SD:are på deras tidning tycker har ju ingen som helst påverkan på faktiska skeenden i frågan. Det är tyckande utan någon som helst tyngd bakom, och som sagt endast en filosofisk diskussion.

Iranfrågan isolerat är för de flesta SD:are helt underordnad deras stora kärnfråga så länge den inte blir "varm". Trump värmer frågan, och då borde SD:are reagera, om man har förmåga att göra den enkla konsekvensanalysen av vad en eskalering av hetsen kan innebära för Sverige. Hittills verkar dock inte tvåstegstänket ha infunnit sig, utan man stödjer Trump pga att han har för avsikt att föra en restriktiv invandringspolitik (OBS, min tolkning av hur den gemene SD:aren förhåller sig) som endast påverkar USA nationellt. Ur svenskt perspektivt är det helt ointressant. Om något kanske den tom ökar flyktingströmmarna till Europa då USA som destination skulle stängas helt. Jag kan inte se någon som helst logik i SD:ares stöd till Trump, och tror inte det finns någon att hämta där heller.

Jag röstar SD i brist på alternativ. Men mitt stöd till Trump ur ett svenskt perspektiv grundar sig i att han dels för den offentliga debatten i en mer nationalistisk riktning som han dessutom inte ber om ursäkt för och sen att han faktiskt pratat om att bygga en "safe zone" för flyktingar i Mellanöstern.
Att han också ständigt nämner Tyskland och Sverige som hemska exempel på hur det kan gå om man öppnar gränserna på vid gavel innebär att han verkar bry sig om Europas folk. Han har under press sagt att han är stolt över sin bakgrund som tysk.

Jag är starkt emot hetsen mot Iran och har inget mot islam eller muslimer så länge de inte bor i Europa.
Det är svårt att vara neutral i Israelfrågan men min kritik ligger i dubbelmoralen som judarna visar när de förespråkar kompromisslös nationalism i Israel med höga murar och förbud mot rasblandning, och sedan skriker i högan sky mot minsta yttring av nationalism i de europeiska länderna eller vita amerikaners önskan om självbestämmande.

Däri ligger också min kritik mot Trump.
2016-07-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Det är intressant hur kategorisk och oförblommad Tony Schwartz karaktärisering av Bush är:

Tja, om inte detta är en tillräcklig varning så får väl mänskligheten skylla sig själva. Man känner sig så maktlös; mot idioti och dumhet kämpar till och med gudarna förgäves. Man blir deprimerad att hatiska anti-intellektuella extremister som Donald Trump och Abu Bakr al-Baghdadi lockar så många anhängare. De söker ju uppenbart bara konflikt med sina ensidiga väldigt förenklade världsbilder. Tror deras anhängare är väldigt lika varandra, det är bara miljön som fått dem att gå till ena eller andra sidan.

Hans bok får man ta med en nypa salt. Det är möjligt att allt han skriver stämmer, men man får också komma ihåg att det är extremt många människor som inte vill se Trump som president, och många av dessa är givetvis benägna att hitta på lögner, fabricera historier eller rent av kuppa bort honom. Tar man inte med detta i sina beräknar är man en naiv idiot.
2016-07-19, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix

Så Hillary Clinton är ett bättre val för mänskligheten menar du? Tror knappast folket i mellanöstern eller dom döda i benghazi håller med dig där! Nämn gärna vad som är hatiskt med att bygga en mur?
2016-07-19, 20:43
Medlem
Le.s avatar
När blir officiellt? "The first ballot"
2016-07-19, 21:13
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patobranco
Så Hillary Clinton är ett bättre val för mänskligheten menar du? Tror knappast folket i mellanöstern eller dom döda i benghazi håller med dig där! Nämn gärna vad som är hatiskt med att bygga en mur?

Läs och begrunda:

BARA FÖR ATT MAN OGILLAR TRUMP BETYDER DET INTE ATT MAN GILLAR HILLARY.

Vi tar det en gång till:

BARA FÖR ATT MAN OGILLAR TRUMP BETYDER DET INTE ATT MAN GILLAR HILLARY.

Den här tråden handlar om Trump. Inte om Hillary. Inte ens om Trump vs Hillary.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in