Citat:
Ursprungligen postat av
Hogdal
Vad en SD:are på deras tidning tycker har ju ingen som helst påverkan på faktiska skeenden i frågan. Det är tyckande utan någon som helst tyngd bakom, och som sagt endast en filosofisk diskussion.
Iranfrågan isolerat är för de flesta SD:are helt underordnad deras stora kärnfråga så länge den inte blir "varm". Trump värmer frågan, och då borde SD:are reagera, om man har förmåga att göra den enkla konsekvensanalysen av vad en eskalering av hetsen kan innebära för Sverige. Hittills verkar dock inte tvåstegstänket ha infunnit sig, utan man stödjer Trump pga att han har för avsikt att föra en restriktiv invandringspolitik (OBS, min tolkning av hur den gemene SD:aren förhåller sig) som endast påverkar USA nationellt. Ur svenskt perspektivt är det helt ointressant. Om något kanske den tom ökar flyktingströmmarna till Europa då USA som destination skulle stängas helt. Jag kan inte se någon som helst logik i SD:ares stöd till Trump, och tror inte det finns någon att hämta där heller.
Om någon kan visa på motsatsen så är ni mer än välkomna.
Jag röstar SD i brist på alternativ. Men mitt stöd till Trump ur ett svenskt perspektiv grundar sig i att han dels för den offentliga debatten i en mer nationalistisk riktning som han dessutom inte ber om ursäkt för och sen att han faktiskt pratat om att bygga en "safe zone" för flyktingar i Mellanöstern.
Att han också ständigt nämner Tyskland och Sverige som hemska exempel på hur det kan gå om man öppnar gränserna på vid gavel innebär att han verkar bry sig om Europas folk. Han har under press sagt att han är stolt över sin bakgrund som tysk.
Jag är starkt emot hetsen mot Iran och har inget mot islam eller muslimer så länge de inte bor i Europa.
Det är svårt att vara neutral i Israelfrågan men min kritik ligger i dubbelmoralen som judarna visar när de förespråkar kompromisslös nationalism i Israel med höga murar och förbud mot rasblandning, och sedan skriker i högan sky mot minsta yttring av nationalism i de europeiska länderna eller vita amerikaners önskan om självbestämmande.
Däri ligger också min kritik mot Trump.