Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-07-19, 15:44
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fast om du verkligen bryr dig om neocons och krigsrisk så borde du sitta betydligt mer och spamma Hillarysupportrar (finns sådana?) i Hillarytråden, för med henne är det 100% klart att det kommer trappas upp i MÖ. Trump är ju för många hoppet om att slippa sånt. Det är betydligt mer logiskt för en SD:are att hoppas på Trump än att stödja den totala neoconslaven Hillary.
Dåligt drag i den tråden och jag tror inte att Hillary har så värst många SD-supoortrar i leden Fortsatt amerikansk närvaro i Syrien och Irak som den ser ut i dagsläget ser jag heller inte som problematisk.

Clinton har tagit många urkorkade utrikespolitiska beslut, men gränsen går vid Iran.
Clinton skulle aldrig angripa Iran, så dumma är inte de demokratiska rådgivarna. Det är däremot Trumps.

Att man ens kan påstå att Iran är den största sponsorn av internationell terrorism är så dumt och okunnigt att man inte finner ord.
2016-07-19, 15:45
Medlem
Hörde på på Melania Trump tal där hon berömde sin make och bla. sa att hon blev kär i Donald främst fär att han var så mjuk och barnkär..... ingen anna orsak????
2016-07-19, 15:50
Medlem
Savoys avatar
Det kommer bli mycket svårt för både Trump och Clinton att starta ett större krig mot Iran. Det är tekniskt mycket svårare än krigen vi haft hittills (stort och bergigt land med många gömställen, plus att ryssarna nu börjat leverera en uppdaterad S-300-version till landet), västbefolkningen är ytterst misstänksam mot att störta regimer jämfört med tidigare krig och sist men inte minst har Obamas Iran-avtal börjat få effekt. Iran måste klanta sig (hota Israel) för att bli angripet.

Trumps anledning att gorma så mycket om just Iran är väl för att konsolidera stöd inom partiet gissar jag, kan inte komma på något annat rationellt skäl. Man får onekligen en känsla av att många äldre i GOP inte har vaknat sedan 80-talet och skulle behöva en lätt uppdatering av världsläget...
Senast redigerad av Savoy 2016-07-19 kl. 15:56.
2016-07-19, 15:51
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Att man ens kan påstå att Iran är den största sponsorn av internationell terrorism är så dumt och okunnigt att man inte finner ord.
Håller med...

Clinton said she applauded Obama’s “efforts”, and said the deal “does put a lid on [Iran’s] nuclear program.” But she was incapable of stopping there and refused to step through the door of Zarif’s “new horizons”.“But,” she said, “we still have a lot of concern about the bad behavior and the actions by Iran which remains the largest state sponsor of terrorism which does go after and undermine governments in the region, [and] that poses an existential threat to Israel . . . that behavior,” she paternally scolded, “is something we will have to address”.

http://original.antiwar.com/ted_snider/2015/07/21/hillary-clintons-hawkish-response-to-the-iranian-nuclear-deal/
2016-07-19, 15:57
Medlem
Returpappers avatar
Viktigast är vad Trump själv säger inte vad delegater på konventet säger. Jag tror att han tiger låter dem sväva ut så länge det inte stör hans möjligheter att bli vald till president.

Väl vald så tror jag vi får se mer av äkta varan Trump . Men vi kan inte glömma att det är USA och ingen president har kunna agera mot de starka krafter som han har kring sig, horder av så kallade rådgivare. Militärledningen etc.

Jag tror den siste självständige presidenten var John F Kennedy men även han var besviken och förbannad för att ha låtit sig styras av starka lobbygrupper.

Därför tror jag vi får en mycket tamare Trump när han väl är president. Jag tror han blir mildare mot Putin, Iran, Indien. Kärvare mot SA, Israel, EU, Pakistan men ganska mycket kaxigare mot Kina.

Summa summarum mindre krigshetsande än Busharna och Clinton. Aningen mer krigisk när det gäller frihandel och fri rörlighet etc.

Liberala globalister ljuger om Trump ända in i kaklet. När han väl är på plats som president försöker de ta över honom, göra honom till sin marionett. Det är då vi får ser vad han verkligen går för.
2016-07-19, 15:58
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ja, helt livsfarligt detta. Iran i all sin politiska uselhet är dock en av de stabilare staterna i regionen. Om Pro-Israellobbyister och neocons satt klorna i Trump (vilket verkar vara fallet) kan detta bara sluta i katastrof.

Jag väntar fortfarande på hur SD-falangen som stödjer Trump kan försvara honom som kandidat. Skulle USA angripa Iran kommer flyktingströmmen från Syrien att se ut som en lätt fjärt i jämförelse.

Med ett Turkiet som funderar på att införa dödsstraff, vilket skulle sätta stopp för den EU-närmande processen väldigt effektivt, kommer dessutom deras gränsväkteri att försvinna.
Osäker på vad du menar med SD-falangen, men om du menar någon som stödjer SD och deras utrikespolitik av idag är det ju inte konstigt att de inte ser faran i en upptrappning eller rent av konflikt med Iran. SD stödjer ju redan idag Israel, röstar för ett NATO-närmande, föreslår att skicka marktrupper till Syrien under fransk flagg osv, jag ser inte hur man skulle kunna tillhöra en falang som stödjer ett sådant parti och sen plötsligt få stora hickan av att Trump hetsar mot Iran.

Men visst är det en oroväckande förändring som skett, där hetsandet mot Iran tycks tilltagit ytterligare sista tiden.
2016-07-19, 16:15
Bannlyst
AAAARGH Hillary har gjort en "buzzfeed"
https://twitter.com/HillaryClinton/status/755403653498884096

Sånt där spelar Trump rätt i händerna. Hon har fortfarande inte fattat
2016-07-19, 16:16
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Osäker på vad du menar med SD-falangen, men om du menar någon som stödjer SD och deras utrikespolitik av idag är det ju inte konstigt att de inte ser faran i en upptrappning eller rent av konflikt med Iran. SD stödjer ju redan idag Israel, röstar för ett NATO-närmande, föreslår att skicka marktrupper till Syrien under fransk flagg osv, jag ser inte hur man skulle kunna tillhöra en falang som stödjer ett sådant parti och sen plötsligt få stora hickan av att Trump hetsar mot Iran.

Men visst är det en oroväckande förändring som skett, där hetsandet mot Iran tycks tilltagit ytterligare sista tiden.
Förvisso, men Israelstödet ser jag främst som något som partiledningen ägnar sig åt, och mer specifikt Kent Ekeroth. Den gemene väljaren torde, om denne ens bryr sig om frågan, ha en relativt avmätt inställning, även om ryggradsreflexen kanske gör att man ser araben som fiende. Men det är som sagt troligen av främst filosofiskt intresse, om ens det.

Realpolitiskt ockuperar invandringen plats 1-11 på topp 10 viktigaste frågor för den generiske SD-väljaren. Om de har förmågan att förlänga ryggmärgsreflexen till ett konsekvenstänkande i två steg borde det stå alldeles glasklart för dem att en eskalering av retoriken mot Iran i förlängningen riskerar att påverka den enskilt viktigaste frågan för dem, nämligen att hålla nere oroligheter i mellanöstern och därmed invandringen.

NATO-stödet satt också vääääldigt långt inne och var i min bok ett offer för den hägrande M-acceptansen snarare än ett försvarspolitiskt baserat beslut. Att man också stödjer attacker mot IS ser jag inte som en faktor i frågan Iran, man har ju inte sagt sig stödja attacker mot Assad såvitt jag vet? Därmed är man snarare på den Iranska sidan i den konflikten, och mot den Turkisk/Israeliska som hellre ser IS alternativt Al Nusra som segrande.
2016-07-19, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
AAAARGH Hillary har gjort en "buzzfeed"
https://twitter.com/HillaryClinton/status/755403653498884096

Sånt där spelar Trump rätt i händerna. Hon har fortfarande inte fattat

Crooked Hillary har verkligen bad judgement.
2016-07-19, 16:45
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Förvisso, men Israelstödet ser jag främst som något som partiledningen ägnar sig åt, och mer specifikt Kent Ekeroth. Den gemene väljaren torde, om denne ens bryr sig om frågan, ha en relativt avmätt inställning, även om ryggradsreflexen kanske gör att man ser araben som fiende. Men det är som sagt troligen av främst filosofiskt intresse, om ens det.

Realpolitiskt ockuperar invandringen plats 1-11 på topp 10 viktigaste frågor för den generiske SD-väljaren. Om de har förmågan att förlänga ryggmärgsreflexen till ett konsekvenstänkande i två steg borde det stå alldeles glasklart för dem att en eskalering av retoriken mot Iran i förlängningen riskerar att påverka den enskilt viktigaste frågan för dem, nämligen att hålla nere oroligheter i mellanöstern och därmed invandringen.

NATO-stödet satt också vääääldigt långt inne och var i min bok ett offer för den hägrande M-acceptansen snarare än ett försvarspolitiskt baserat beslut. Att man också stödjer attacker mot IS ser jag inte som en faktor i frågan Iran, man har ju inte sagt sig stödja attacker mot Assad såvitt jag vet? Därmed är man snarare på den Iranska sidan i den konflikten, och mot den Turkisk/Israeliska som hellre ser IS alternativt Al Nusra som segrande.
Såväl Iran, Ryssland som Syrien har ju fördömt militär intervention i landet utan den regerings tillstånd, att SD föreslog att Sverige skulle skicka trupper under fransk/västlig flagg kan jag då inte se som att ställa sig på Iran sida. Lägg på det att man nyligen anställde Dick Erixon som chefredaktör för Samtiden. Hade de sverigedemokratiska väljarna i gemen kunnat förlänga sin anti/kontra-islamska ryggmärgsreflex i flera steg än "muslimer -> dåligt!" hade inte partiledningen, om man bara vill skylla på dem, kommit undan med sina ståndpunkter.

Därför ser jag det inte som konstigt att de inte heller hajar till över Trumpkampanjens allt mer aggressiva Iran-hets. Nu känns det som vi snarare diskuterar sverigedemokrater än Trump, så jag nöjer mig där.

Citat:
Viktigast är vad Trump själv säger inte vad delegater på konventet säger. Jag tror att han tiger låter dem sväva ut så länge det inte stör hans möjligheter att bli vald till president.
Fast det är ju inte delegater som säger saker, utan talare utvalda av Trumps kampanj - framförallt, vad jag förstår, format av Manafort och Glassner.
2016-07-19, 16:48
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Fast det är ju inte delegater som säger saker, utan talare utvalda av Trumps kampanj - framförallt, vad jag förstår, format av Manafort och Glassner.

Han har haft problem med sina representanter bra länge nu och det har tidigare varit för att han inte har haft ekonomiska medel för att anställa något annat än klåpare.

Om han inte ser till och "rensa upp i leden" så kommer dessa idioter att för eller senare att bli en mardröm för honom.
2016-07-19, 17:03
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Du måste skilja på Trump och "Trumplägret". Jag har aldrig sett Trump påstå att "Iran är världens största sponsor av terror" (en total lögn), däremot verkar många av dem som slutit upp kring honom köra den retoriken. Mer och mer. Trump vill inte ha krig mot Iran, men för Giuliani, Gingrich, Flynn, Adelson och andra typer i hans närhet är det inte bara "taktik". De vill dra igång något. De har hållit på länge med den agendan.

Iranspåret dog lite för många år sedan, det var mycket hets fram till 2008-2009. Sedan förlorade ZOG den matchen. Jag gillar inte att den frågan kommit tillbaka nu.
Jodå, det påstod han i sitt AIPAC-tal (som förvisso skrevs av hans dotter Ivankas make (((Jared Kushner))) om jag inte missminner mig):

Watch Donald Trump speak at AIPAC 2016
https://www.youtube.com/watch?v=2ZGgMJ3QDAQ

http://time.com/4267058/donald-trump-aipac-speech-transcript/
Citat:
Ursprungligen postat av Donald Trump
I came here to speak to you about where I stand on the future of American relations with our strategic ally, our unbreakable friendship and our cultural brother, the only democracy in the Middle East, the state of Israel.

(CHEERS, APPLAUSE)

Thank you.

My number-one priority is to dismantle the disastrous deal with Iran.

[...]

Believe me. Oh, believe me. And it’s a bad deal.

The biggest concern with the deal is not necessarily that Iran is going to violate it because already, you know, as you know, it has, the bigger problem is that they can keep the terms and still get the bomb by simply running out the clock. And of course, they’ll keep the billions and billions of dollars that we so stupidly and foolishly gave them.

(APPLAUSE)

The deal doesn’t even require Iran to dismantle its military nuclear capability. Yes, it places limits on its military nuclear program for only a certain number of years, but when those restrictions expire, Iran will have an industrial-sized, military nuclear capability ready to go and with zero provision for delay, no matter how bad Iran’s behavior is. Terrible, terrible situation that we are all placed in and especially Israel.

(APPLAUSE)

When I’m president, I will adopt a strategy that focuses on three things when it comes to Iran. First, we will stand up to Iran’s aggressive push to destabilize and dominate the region.

(APPLAUSE)

Iran is a very big problem and will continue to be. But if I’m not elected president, I know how to deal with trouble. And believe me, that’s why I’m going to be elected president, folks.

(CHEERS, APPLAUSE)

And we are leading in every poll. Remember that, please.

(CHEERS)

Iran is a problem in Iraq, a problem in Syria, a problem in Lebanon, a problem in Yemen and will be a very, very major problem for Saudi Arabia. Literally every day, Iran provides more and better weapons to support their puppet states. Hezbollah, Lebanon received — and I’ll tell you what, it has received sophisticated anti-ship weapons, anti-aircraft weapons and GPS systems and rockets like very few people anywhere in the world and certainly very few countries have. Now they’re in Syria trying to establish another front against Israel from the Syrian side of the Golan Heights.

In Gaza, Iran is supporting Hamas and Islamic jihad.

And in the West Bank, they’re openly offering Palestinians $7,000 per terror attack and $30,000 for every Palestinian terrorist’s home that’s been destroyed. A deplorable, deplorable situation.

(APPLAUSE)

Iran is financing military forces throughout the Middle East and it’s absolutely incredible that we handed them over $150 billion to do even more toward the many horrible acts of terror.

(APPLAUSE)

Secondly, we will totally dismantle Iran’s global terror network which is big and powerful, but not powerful like us.

(APPLAUSE)

Iran has seeded terror groups all over the world. During the last five years, Iran has perpetuated terror attacks in 25 different countries on five continents. They’ve got terror cells everywhere, including in the Western Hemisphere, very close to home.

Iran is the biggest sponsor of terrorism around the world. And we will work to dismantle that reach, believe me, believe me.

(APPLAUSE)

Third, at the very least, we must enforce the terms of the previous deal to hold Iran totally accountable. And we will enforce it like you’ve never seen a contract enforced before, folks, believe me.

(APPLAUSE)

Iran has already, since the deal is in place, test-fired ballistic missiles three times. Those ballistic missiles, with a range of 1,250 miles, were designed to intimidate not only Israel, which is only 600 miles away, but also intended to frighten Europe and someday maybe hit even the United States. And we’re not going to let that happen. We’re not letting it happen. And we’re not letting it happen to Israel, believe me.

(CHEERS, APPLAUSE)

Thank you. Thank you.

Do you want to hear something really shocking? As many of the great people in this room know, painted on those missiles in both Hebrew and Farsi were the words “Israel must be wiped off the face of the earth.” You can forget that.
Senast redigerad av NixYO 2016-07-19 kl. 17:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in